Gå til innhold

Saksøker for villedende markedsføring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er jo "Home Basic" en dårlig unnskyldning for et nytt OS, så at noen saksøker for en slik forretningsmodell syntes jeg er helt fornuftig. :'D

8306863[/snapback]

Er litt enig der. At de utelater enkelte "premium" funksjoner som f.eks. Media Center er greit nok siden mange ikke bruker slikt. Men det nye GUIet (Aero) er jo en av varemerkene på Vista, så jeg skjønner at enkelte vil føle seg lurt over å oppgradere og se at de bare får classic GUI.

 

Kunne ikke MS gått enda lenger og gitt ut Vista Really Basic uten GUI i det hele tatt - kun DOS-shell :!:

Lenke til kommentar
man burde ikke kunne bli rik fordi man er dum og ikke sjekker ut hva man egentlig kjøper

8306800[/snapback]

 

Det sentrale spørsmålet her er vel ikke om personen som kjøpte maskinen er dum, men snarere om MS er ulovelig 'lur'.

I norge klager man til konkurransetilsynet som igjen gir noen advarsler og evt bøter til selskapet. Pengene havner rett i statskassen. Er man heldig så får man hevet kjøpet.

I USA saksøker man heller synderen for millioner av dollars så det svir i mange tilfeller, i tillegg kommer det masse dårlig medieomtale. Pengene havner i lommen på dem selskapet førte bak lyset (og advokatene deres). Tviler på at vi hadde hørt nyheten her hjemme hvis denne personen hadde klaget til det amerikanske konkurransetilsynet.

Hva tror dere virker mest prevantivt?

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Joda "vista ready" er kanskje noe humbug, men søksmål på 5 millioner dollar fra en privatperson...sånt kan bare skje i USA. :whistle:

8306931[/snapback]

 

Som tidligere poengtert, så er erstatningssummene i USA også beregnet for å få det til å svi for bedriften, da må det være en relativt stor sum, ellers vil det ikke virke som et avskrekkende element.

 

AtW

Lenke til kommentar

Virker som de fleste som bor i USA er totalt hjerneskadd.

Pc'n er jo Vista Ready, den kan kjøre Vista (Home Basic).

Håper alle slike idioter som starter slike søksmål blir drept, påkjørt eller taper totalt i retten!

 

De som starter disse søksmålene blir av mange (inkl. meg selv) sett på som idioter og disse sakene får meg egentlig til å le, hvor dum går det ann å være..

Sjekk iallefall ut ting før man kjøper noe nytt, men "over there" klarer de jo såvidt å gå ut av sofan for å hente mikrobølge maten sin..

Lenke til kommentar
Virker som de fleste som bor i USA er totalt hjerneskadd.

Pc'n er jo Vista Ready, den kan kjøre Vista (Home Basic).

Håper alle slike idioter som starter slike søksmål blir drept, påkjørt eller taper totalt i retten!

 

De som starter disse søksmålene blir av mange (inkl. meg selv) sett på som idioter og disse sakene får meg egentlig til å le, hvor dum går det ann å være..

Sjekk iallefall ut ting før man kjøper noe nytt, men "over there" klarer de jo såvidt å gå ut av sofan for å hente mikrobølge maten sin..

8307140[/snapback]

Og her kommer fordommene fram i dagens lys. Først av alt, villedende markedsføring er forbudt ve lov i både Norge og USA. At en person i USA velger å ta ut et gruppesøksmål på grunnlag av brudd på markedsføringsloven om villedende markedsføring, gjør denne personen dum forstår jeg ikke helt. Om et firma hadde brutt en lov her i Norge og jeg hadde vært skadelidende på grunn av dette hadde jeg jo såklart gått til sak mot dem, eller kontaktet forbrukerrådet.

 

Og hvor vidt det er mange som synes slike søksmål og saksøkerne er dumme har du ingen kilder på, over hodet. Så det blir din antakelser. Utifra denne tråden virker det som om det store flertallet faktisk er uenig i deg da de fleste er for dette søksmålet. Disse personene forstår også bakgrunnen for søksmålet.

 

Den store pengesummen det er snakk om er ikke satt for å gagne saksøkeren. Den er satt så høyt for at Microsoft skal kjenne det. Om saksøker skulle fått 30 000 NOK, hadde jo Microsoft ikke merket det i det hele tatt. Bare tenk på hvor mange millioner dollar Microsoft har tjent på "Vista ready"-kampanjen. Å komme nærmest gratis ut av det ville være et tap for forbrukerene. Dessuten er dette et gruppesøksmål. Erstatningssummen vil, om Microsoft taper, bli fordelt på alle som er med i søksmålet.

 

Og den siste kommentaren der var åpenbart ment humoristisk så den skal du få slippe unna med.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Modellen som er i Norge, der man får erstatning for tap++, og resten som bøter til staten er bedre for et samfunn.

 

Slike søksmål som disse i USA er uretferdige fordi produsenten gjør noe som skader/lurer mange i samfunnet og så er det enkelt person som får erstatningen.. Dette er urettferdig.

 

Husk at det er ikke MS som betaler disse 30 millionene, det er alle som kjøper produkter og tjenester fra MS som får regningen..

Endret av mrKaizer
Lenke til kommentar

Det jeg vil frem til er at det virker så totalt bortkastet å saksøke noen som helst for en slik filleting!

Om jeg hadde kjøpt en pc det sto "Vista Ready" på og som viste seg å ikke kunne kjøre Home Premium så hadde jeg jo bare byttet maskinen eller skjermkortet (stort sett det som drar ned) hadde da ikke saksøkt noen eller kontaktet Forbrukerådet.

 

Og jeg tror faktisk ikke jeg er alene om å le av disse..

Lenke til kommentar
Det jeg vil frem til er at det virker så totalt bortkastet å saksøke noen som helst for en slik filleting!

Om jeg hadde kjøpt en pc det sto "Vista Ready" på og som viste seg å ikke kunne kjøre Home Premium så hadde jeg jo bare byttet maskinen eller skjermkortet (stort sett det som drar ned) hadde da ikke saksøkt noen eller kontaktet Forbrukerådet.

 

Og jeg tror faktisk ikke jeg er alene om å le av disse..

8307460[/snapback]

Det er vel naturlig at man får en erstatning etter villedende markedsføring? Jeg syns i hvertfall det. Men at man skal bli rik på det syns jeg IKKE. Produsenten kan f.eks. tvinges til å erstatte/oppgradere PCen slik at den oppfyller kravene. I tillegg kan man få noen kroner i tort og svie.

Lenke til kommentar
Modellen som er i Norge, der man får erstatning for tap++, og resten som bøter til staten er bedre for et samfunn.

 

Slike søksmål som disse i USA er uretferdige fordi produsenten gjør noe som skader/lurer mange i samfunnet og så er det enkelt person som får erstatningen.. Dette er urettferdig.

 

Husk at det er ikke MS som betaler disse 30 millionene, det er alle som kjøper produkter og tjenester fra MS som får regningen..

8307446[/snapback]

Til alle som fortsatt tror at saksøker ender opp med hele summen: Vær så snill og les hva Chrichton skrev tidligere i denne tråden. Dette er ikke et "vanlig" søksmål slik vi er vant med i Norge, dette er et søksmål på vegne av en gruppe, noe som medfører at alle de som føler seg lurt av Microsoft sin promotering av Vista kan "delta" i søksmålet og få en del av en eventuell utbetaling.

 

Slike søksmål er vanlige i USA, og som oftest er det en person eller en liten gruppe individer som står som anklagere og representerer en mye større gruppe. Uheldigvis er norske medier altfor dårlige til å presisere dette (tydeligvis inkludert hw.no) slik at mange søksmål i USA fremstår som mye mer uhyrlige enn de egentlig er. Men jeg skal ikke nekte for at det forekommer mange latterlige søksmål der uansett, og at dette systemet har en del feil.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke problemet. Maskinen klarer Vista. At kunden ikke klarer å sette seg inn i hvilken maskinvare som kreves for å kjøre Home Premium med Aero er da strengt tatt ikke Microsoft sitt problem. Men det er kulturen deres jeg er minst fornøyd med. Den omfattende ansvarsfraskrivelsen. Når de driter seg så skylder de på alle andre, ingen som tør å ta ansvar for sine egne handlinger lengere.

 

Og folk skal liksom beskyttes mot alt og alle. Brenner du deg på ovnen og det ikke står advarsel på ovnen om at den blir varm så er det produsentens feil og du kan saksøke dem for at de ikke advarte deg. Er jo ikke alle amerikanere som er slik, og flesteparten hadde nok sett at de fjernet de advarslene og lot naturen gjøre sitt. Hadde sikkert ikke tatt mer enn en generasjon å bli kvitt "problemet". Men rettssystemet legger opp til at du skal kunne være tilbakestående og legge skylden på andre.

Lenke til kommentar
Jeg ser virkelig ikke problemet. Maskinen klarer Vista. At kunden ikke klarer å sette seg inn i hvilken maskinvare som kreves for å kjøre Home Premium med Aero er da strengt tatt ikke Microsoft sitt problem. Men det er kulturen deres jeg er minst fornøyd med. Den omfattende ansvarsfraskrivelsen. Når de driter seg så skylder de på alle andre, ingen som tør å ta ansvar for sine egne handlinger lengere.

 

Og folk skal liksom beskyttes mot alt og alle. Brenner du deg på ovnen og det ikke står advarsel på ovnen om at den blir varm så er det produsentens feil og du kan saksøke dem for at de ikke advarte deg. Er jo ikke alle amerikanere som er slik, og flesteparten hadde nok sett at de fjernet de advarslene og lot naturen gjøre sitt. Hadde sikkert ikke tatt mer enn en generasjon å bli kvitt "problemet". Men rettssystemet legger opp til at du skal kunne være tilbakestående og legge skylden på andre.

8307532[/snapback]

Poenget er ikke om maskinen klarer å kjøre vista eller ikke - de saksøker ikke maskinvareleverandøre. Det saken går ut på er at de mener at Vista Home Basic ikke kan kvalifisere til Vista ut fra måten Vista markedsføres på. De mener manglene i Home Basic er så allvorlige i forhold til det Microsoft markedsfører at det er å regne som villedende.

Lenke til kommentar

Vista Home Basic er jo forsatt Vista med "Basic" funksjonalisme.

Stort sett alt "under panseret" av forbedringer er i Basic versjonen, det som er fjernet er hovedsaklig ekstra programvare (media center, backup ol.).

Og jeg mener man egentlig nesten burde kreve at folk setter seg iallefall LITT inn i ting før de kjøper dem.

 

Mener forsatt det er idiotisk å saksøke noen pga. dette.

Lenke til kommentar
Jeg ser virkelig ikke problemet. Maskinen klarer Vista. At kunden ikke klarer å sette seg inn i hvilken maskinvare som kreves for å kjøre Home Premium med Aero er da strengt tatt ikke Microsoft sitt problem. Men det er kulturen deres jeg er minst fornøyd med. Den omfattende ansvarsfraskrivelsen. Når de driter seg så skylder de på alle andre, ingen som tør å ta ansvar for sine egne handlinger lengere.

 

Og folk skal liksom beskyttes mot alt og alle. Brenner du deg på ovnen og det ikke står advarsel på ovnen om at den blir varm så er det produsentens feil og du kan saksøke dem for at de ikke advarte deg. Er jo ikke alle amerikanere som er slik, og flesteparten hadde nok sett at de fjernet de advarslene og lot naturen gjøre sitt. Hadde sikkert ikke tatt mer enn en generasjon å bli kvitt "problemet". Men rettssystemet legger opp til at du skal kunne være tilbakestående og legge skylden på andre.

8307532[/snapback]

Poenget er ikke om maskinen klarer å kjøre vista eller ikke - de saksøker ikke maskinvareleverandøre. Det saken går ut på er at de mener at Vista Home Basic ikke kan kvalifisere til Vista ut fra måten Vista markedsføres på. De mener manglene i Home Basic er så allvorlige i forhold til det Microsoft markedsfører at det er å regne som villedende.

8307616[/snapback]

Poenget er nettopp det. Informasjonen om hvilke pcer som klarer hvilke funksjoner/utgaver av Vista har vært tilgjengelig fra før Vista ble lansert. Så de har hatt lang tid på å sette seg inn i både systemkrav og hvilke funksjoner som følger med hvilke utgaver av Vista. Microsoft har vært flinke på å legge ut denne informasjonen på sine hjemmesider og å sende det ut til både partnere og nyhetssider. Så det er ikke noe villedende med dette. Det er kun snakk om amerikanere som prøver å legge ansvaret over på andre.

 

Jeg har ingen sympati for mennesker som ikke klarer å sette seg inn i ting for de skal gå til anskaffelse av det. Om det betyr så mye for dem at maskinen klarer å kjøre Aero så burde de ha brukt de 10 min det tar å sette seg inn i systemspesifikasjoner for Aero. Og har de ikke den kunnskapen selv, eller er så tilbakestående at de ikke klarer å tilegne seg denne kunnskapen så burde de kanskje tatt kontakt med Microsoft FØR de kjøpe seg pc og begynte å grine over at de ikke klarte å velge rett.

Lenke til kommentar

Så det er M$ sin feil at Vista ikke virket på PC'en når det er PC produsenten som klisterer på Vista-Ready merker?

 

Som alle andre OS, har Vista en kernel og den er lik på alle versjonene; hva som er bygget rundt kernelen har ingenting å si, for det er bare ekstra tillegg.

 

Akkurat som at KDE, Gnome eller Beryl skulle gjort Linux kernelen noe forskjellig; kernelen vil fortsatt være den samme, men om PC'en din er dårlig vil det gå treigt og Beryl vil ikke virke uten 3d akselerasjon.

Lenke til kommentar

Huff! Nok en fyr som ser sitt snitt til å få meg seg en gjeng andre i håp om å tjene en god slump penger på "ingen ting". Det er tragisk at USA har enkelte folk som forsøker å "utnytte systemet" på denne måten (og kanskje enda mer tragisk at systemet lar seg utnytte på denne måten). Glemmer ikke det skjulte kameraet som filmet en "liksom-kollisjon" med en buss i New York var det vel. Etter "ulykken" viste kameraet tydelig en håndfull amerikanere som kastet seg PÅ bussen og kom ut igjen 30 sekunder etterpå med smerter i nakken. Hensikten var selvfølgelig å saksøke busselskapet i begge ender :(

 

Handler dette virkelig om villedende reklame fra MS? Selvfølgelig ikke. Tilnærmet hundre prosent av all reklame er villedende, så det er nok veldig tilfeldig at denne "luringen" velger MS. Lenge siden noen har saksøkt Coca Cola for å fått hull i tennene i stedet for sexy damer løpende etter seg? Eller saksøkt et shampoo-selskap fordi de ikke fikk orgasme i dusjen? Dette er på samme nivået... *gjesp*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...