Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Små søvnproblemer, starten på noe mer?


Heilage

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skriver her nå fordi jeg sitter oppe for ørtende natt på rad. Den siste tiden har jeg slitt skikkelig med å sove, særlig på dager hvor jeg har skole og jobb. Jeg går hele dagen og er utslitt og trøtt, og er også det når jeg legger meg, men når jeg faktisk skal sove, så går det ikke. Føles ut som om jeg vandrer rundt i en konstant tilstand av en mellomting mellom søvne og bevissthet. Jeg kaldsvetter en god del, og kroppen min ser ikke ut til å bestemme seg om den fryser eller er kald.

 

Jeg har ikke energi til noe som helst og eier heller ikke motivasjon til å gjøre noe som helst. Noe annet jeg har merket er at jeg har fått et veldig høyt temperament, og føler at jeg hele tiden pushes og er like ved å sprekke fullstendig. Merker det særlig når jeg kjører bil, hvor jeg er veldig aggressiv. Det blir en ond sirkel for meg, for jo mindre jeg sover, jo trøttere blir jeg, og jo trøttere jeg blir, jo mindre motivert på jobb blir jeg, og når jeg da er mindre motivert på jobb er jeg mer gretten. Når dissse tankene går rundt i hodet mitt stresser det meg enda mer, særlig med tanke på at jeg er i en liten økonomisk krise akkurat nå. Det tærer en del på meg, særlig da jeg har nok å styre med utenfor det faktum at jeg ikke ser ut til å fungere i dagliglivet.

 

Jeg spiser så jevnlig som mulig, det eneste måltidet med avvik er middagstid omtrent, som varierer med rundt en time.

 

Hva om dette bare blir verre? Hvordan skal jeg klare å kombinere skole, tre-fire jobber, styreverv i et politisk parti og drift av en teaterskole hvis dette blir verre? Føles ut som om det bare ikke kommer til å gå mer.

 

Håper noen her har noen råd til meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei. Det du beskriver, kunne likså godt vert meg..

 

mye av symptomene kan linkes til deprisjon. uten at det er noe farlig. Det betyr nok bare at du er sliten mentalt. Av og til trenger man en forandring i livsstilen for å trives betre.. Så her kommer selvdisiplinen inn, om du vil forandre hverdagen, vil nok en trenings økt eller lignende hjelpe godt på.. Selv sliter eg veldig med motivasjonen til dette. Ellers kunne jo ett par psykolog timer komme godt til. Trenger jo av og til bare å lette litt på samvittigheten, du har jo mye ansvar virker det som. Bare ikke la problemene dine vokse no! om det er deprisjon, vil det legge seg som en skygge over all selvinnsikt. Men til slutt vil eg si; det kan nok bare vere en fase her i livet ;) lykke til videre :)

Lenke til kommentar

:) Lær deg hvordan du skal koble ut, lærer du det kan du slappe av og det føles ikke "som om at du skal sprekke".

 

Kanskje du burde trappe ned på noen av aktivitetene? Bare tenke litt på deg selv, og hva som er godt for deg og dit sinn?

 

Lykke til, håper du greier å mestre en tid som denne. Du kommer helt sikkert ut som en person som kjenner seg selv en god del mer, enn hva du gjorde før du sleit.

Lenke til kommentar

Økonomiske problemer er i seg selv nok til å få de "problemene" du beskriver her. Der har eg vært selv.

 

Men eg vil anbefale deg å stresse litt ned i hverdagen. Å fylle den opp med andre gjøremål når du attpåtil har for mye fra før, er ingen god løsning. Kutt ut mye av det du driver med, konsentrer deg om det du liker best, og ta et skikkelig balletak på økonomien først som sist.

 

Deretter når det er leggetid så kan rutiner være en veldig fin måte å få tilbake søvnen på. Legg deg til samme tid hver kveld, stress ned i god tid før. Legg deg når du er trøtt, ikke for mett eller sulten. Sørg for utlufting og komfortabel temperatur i rommet når du legger deg. Og ikke tenk på alt som skjer i livet ditt. Da blir hjernen for konsentrert og du klarer sjelden å sove. Sørg for at hjernen ikke får noe å konsentrere på, og at den er klar til å hvile, så kommer søvnen av seg selv. (eg har også hatt en del problemer med søvn og tidspress)

Lenke til kommentar

Heisann Marley!

 

Det høres ut som du har svake stress symptomer, og er i en liten ond spiral også!

For å fortelle om meg selv så hadde jeg en lengre periode før jul hvor jeg ikke sov i det hele tatt.

Jeg er student, men har ikke studielån, hvilket lar seg gjøre fordi jeg jobber en god del. Og i seg selv er det greit, bare jeg ikke jobber for mye.

Sist semester kom jeg ikke igang med studiene, fordi jeg jobbet fulltid og vel så det til uti september. I tillegg hadde jeg vakter som en dag gjorde at jeg sluttet sent på kvelden/natten og to dager etterpå, altså litt over et døgn senere etter jeg la meg, måtte jeg opp tidlig på morgningen/natten for å gå på jobb.

Og da hadde jeg virkelig gitt gro bunn for å lage krøll for meg selv.

1) jeg begynte å stresse med skolen

2) jeg sov lite og lite regelmessig.

 

Når eksamensperioden nærmet seg ble jo den dårlige samvittigheten for skolearbeidet enda sterkere, jeg sov mindre og mindre og jeg stresset mer og mer.

En periode sov jeg maks tre timer om gangen, som igjen gjorde at jeg var konstant trøtt slik at jeg ikke fikk lest noe, som igjen gjorde at jeg ikke fikk sove.

 

Slik varte det helt til i januar, også i juleferien. Men den dagen skolen startet falt alt på plass igjen, og først nå i ettertid ser jeg hvor sliten jeg faktisk var!

Den erfaringen har gitt meg noen greie kjøreregler for meg selv;

1) Vær effektiv og disiplinert den tiden jeg setter av til skole arbeid.

2) Punkt nr 1) gjør at jeg kan ta kvelden med god samvittighet, og jeg kan bruke helgene til andre ting enn å henge over bøkene, fordi jeg ikke ligger konstant på etterskudd.

3)Prioriter de tingene som er viktig. Jeg unngår store mengder alkohol, fordi det sliter mye på kroppen, og jeg vil heller virkelig hvile når jeg kan! Ikke alltid like konsekvent da, men plukk festene med omhu! (Og kanskje tiden på forumet også! :) )

4) Jeg holder meg i fysisk aktivitet fordi det frigjør den frustrasjonen jeg måtte ha, slik at jeg ikke tar den med i sengen.

5) Spis sunn mat. Usunn mat bryter ned energien på en lumsk måte. Man blir slapp uten å merke det!

 

Håper noe av dette kan være til hjelp også for deg! Men det er ikke nødvendigvis så lett å komme igang. Jeg fikk et naturlig avbrekk i ferien, men det kanskje ikke mulig for deg!

Men prøv å seng skuldrene, økonomi ordner seg alltid og slapp godt av.

Før du legger deg ta noen avspenningsøvelser, prøv å finn krefter til å komme deg på trening om du ikke gjør det allerede. Snakk ut med noen!

Prøv å se etter løsninger på det som du opplever som et problem. Ikke hvordan det plager deg! Og gi deg selv kvalitets tid med deg selv, med god samvittighet!

 

Lykke til! Og gi en tilbakemelding om hvordan det går!

Lenke til kommentar

Kaldsvetting, lite energi, dårlig søvn, ...

 

Ta deg en tur til legen/helsesenteret og be om å få sjekket blodsukkeret ditt. (Det er gjort på 5 sekunder.)(Ikke gå dit "på tom mage", men spis et vanlig måltid på forhånd.)

 

Symptomene du beskriver er i samsvar med for høyt blodsukker, men det kan jo også være andre årsaker (som nevnt ovenfor). Men det er jo greit om en kan utelukke noe også, om ikke annet.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Tusen takk for alle råd. Jeg skal prøve å fikse på leggetidene mine, samt spisevanene (mer sunn mat).

 

Nå som det er helg, lot meg meg, fra jeg kom hjem fra jobb i går, slappe helt av. Har ikke gjort noe som helst, bare tatt det helt rolig. Jeg har fått en ordentlig god natts søvn, hvilket naturligvis er veldig behagelig. Dessverre tok inkassokravet jeg fikk i posten i går vekk en del av det gode humøret, men jeg satser på at jeg klarer meg.

 

Jeg vet med meg selv at de økonomiske problemene snart er i orden, og jeg tror jeg får en enorm mengde byrde lettet fra skuldrene mine i det øyeblikket jeg vet at alt er fikset.

 

Når det kommer til stresset, så tror jeg at jeg bare må lære meg å ikke påta meg så mye ansvar. Jeg kan ikke være der og fikse alt for alle.

 

 

Tusen takk for alle svar og råd. Jeg skal oppdatere så snart noe forandrer seg. :)

Lenke til kommentar

Det har jeg også hatt i denne uken at jeg ikke får sove eller noen ting det føles ut som at beina mine fil fortsette å gå! Så min eneste løsnig er å bevege meg i en times tid eller lese noen timer på senga. Men det er ikke så enkelt nor katta hele tiden skal legge seg mellom beina mine! Men jeg skjønner at du har et mye større problem en meg, og når du i tilleg kjører å driver med jobb. Prøv å drikk litt mere vann kanskje.

Kontakt en lege. Kanskje det er en sykdom du har fått.

Prøv å ta en pause fra alt, hvis ikke det er lett burde du kanskje sykemelle deg. :ermm:

Lenke til kommentar
Kan være stoffskiftet, kyssesyka ++ 

 

Dra til legen sjekk verdier i blodet ditt. Husker ikke benevelser på hva de heter atm.

8282302[/snapback]

 

Har hatt kyssesyke før. Tror ikke man kan få det to ganger.

8282657[/snapback]

Det er mulig, men veldig sjelden. Uansett høres det ut som dette sitter mentalt.

Lenke til kommentar
Gjest Guest

hei, sliter med akkurat samme "shitten"... er trøtt på skulen og etter skulen, men når eg skal legge meg da bare ligger eg der og føler meg ganske våken. tar meg ofte 2-3 timer å sovne.. håper at eg finner mange gode tips her. :)

Lenke til kommentar
hei, sliter med akkurat samme "shitten"... er trøtt på skulen og etter skulen, men når eg skal legge meg da bare ligger eg der og føler meg ganske våken. tar meg ofte 2-3 timer å sovne.. håper at eg finner mange gode tips her. :)

8285855[/snapback]

 

sorry glemte å logge inn :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...