Gå til innhold

Vikeplikt - Diskusjon - Hva er rett?


sexyback

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon pågang med en kompis her, å nå vil jeg gjerne vite hvem som har rett.

 

Vis man kommer kjørende oppover en bakke å du har vikeplikt for en vei til høyre, men så glemmer du deg av å kjører forbi selv om en bil står der å skal ut, dermed "En liten brytelse" av vikeplikten. Bilen som skulle kjøre ut derfra stopper opp, tuter ikke eller gjør noe som kan føre til farligheter. La oss også si at det ikke er noe politi i nærheten også.

 

Er dette vikeplikt-bruddet sterkt nok til å miste førerkortet sitt? Jeg selv mener at det ikke er sterkt nok til å miste førerkortet, men kompisen min mener ett brudd er ett brudd å man mister det da.

 

Hva skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du virkelig da at det ville hengt i en tynn tråd? Når det ikke skjer noe farlig i trafikken. Min mening er at vis man skal miste førerkortet pga. vikepliktsbrudd må det jo skje en farlig situasjon og kansje ett kræsj. Fordi en mann i en bil alene kan jo ikke dra til politi / ringe politi å si at en har brutt vikeplikten slik at sjåføren mister førerkortet.

 

Det er hvertfall min mening, men vis det er sånn som du sier ville jo ganske mange mennesker i norge hatt førerkortet i tynn tråd hver dag.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe som har skjedd da.

Men altså, livsfarlig situasjon når man kommer i 30km/t i en oppover bakke å mannen som skal ut i veien stopper opp. Hvordan verden lever du i? Livsfarlig situasjon? Når en mann stopper opp for en bil som glemmer seg av / ikke vet at det er vikeplikt der. Er dette grunn da til å miste førerkortet vis sjåføren som hadde forkjørsrett stoppet opp å ikke brydde seg? Isåfall er verden en syk verden.

Lenke til kommentar

Om jeg er på en vikepliktsvei og kommer til et kryss hvor en annen bilist nøler/gir tegn til usikkerhet og jeg selv har 100% kontroll over situasjonen,stopper jeg ikke helt opp for å se om han kanskje vil kjøre alikevel. slike"luker"benytter nok de fleste seg av?

Lenke til kommentar

Ett annet problem er jo at man mange steder i norge ikke har en sjangs til og vite hva som er veier man har vikeplikt for og hvilke som er privatveier o.l uten og være lokalkjent. Jeg mener man konsekvent burde ha forkjørsveier i de tilfellene hvor det ikke er helt åpenbart at det er høyreregelen som gjelder.

Lenke til kommentar
Ett annet problem er jo at man mange steder i norge ikke har en sjangs til og vite hva som er veier man har vikeplikt for og hvilke som er privatveier o.l uten og være lokalkjent. Jeg mener man konsekvent burde ha forkjørsveier i de tilfellene hvor det ikke er helt åpenbart at det er høyreregelen som gjelder.

8250801[/snapback]

Et veldig godt poeng.Er yrkes sjåfør og er til stadighet borti slike steder.Selv i mitt nærmilje fikk jeg senest i fjord bekreftet en vei som var vikepliktsvei,noe som er fullstendig unaturlig med tanke på størrelsen/trafikken på veien.Er ikke noe forkjørsvei skilt,så saken er klar. Men helt feil.Senest for et par år siden en uniformert bil bulket på denne veien fordi han ikke overholdt vikeplikten.

Lenke til kommentar

Man kan miste førerkortet i situasjonen trådstarter beskriver. Hadde bilen fra høyre vært en vettskremt politibetjent pga hendelsen kunne de tatt beslag på førerkortet. Vet om hendelser der folk har krasjet med politibil pga brudd på høyreregel og dermed mistet førerkortet.

 

Har lest mange av trådene dine, sexyback. Virker som du er ganske redd for å miste førerkortet hver gang du gjør en tabbe, men jeg tror du uroer deg litt for mye. Det skal litt til for å miste førerkortet. :)

Lenke til kommentar
Har lest mange av trådene dine, sexyback. Virker som du er ganske redd for å miste førerkortet hver gang du gjør en tabbe, men jeg tror du uroer deg litt for mye. Det skal litt til for å miste førerkortet. :)

8252386[/snapback]

 

Heh, skulle akkurat til å kommentere det samme.

 

 

Men til spørsmålet, det er jo store forskjeller på vikepliktsbrudd. Hvis du kommer kjørende i 30/50/annen fartsgrense, og ikke gjør tegn til å bremse opp for en bil du har vikeplikt for, slik at denne da må bremse, vil du nok i det minste kunne få en bot hvis politiet ser deg og ikke har noe annet å ta seg til.

 

Hvis du derimot kommer mot et vikepliktskryss hvor en bil kommer mot krysset/står ved krysset, og så bremser opp for å slippe denne inn foran deg, men den bilen du har vikeplikt for også stopper, så skal du møte på en passe nazi politimann for å få noe form for straff ville jeg tro, da det handler mer om trafikkflyt, bedre at du da tar initiativet og kjører enn at dere begge stopper opp og står der som to tullinger som venter på at den andre skal kjøre (dette forutsetter da at bilen som har forkjørsrett er litt treg/ikke kan trafikkreglene/whatever).

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke skjer en ulykke, ingen anmelder forholde og ingen politi ser hendelsen så skjer det ikke noen verdens ting.

 

Dersom politiet ser deg, og det ikke skjer en ulykke, men du hindrer bilen du har vikeplikt for, kan du få et forenklet forelegg. Satsen for å ikke overholde vikeplikt er vel 4200 og to prikker?

 

Ved en eventuell kollisjon blir det nok en vurderingssak og politiet kan enten gi deg bot eller i enkelte tilfeller inndra førerkortet.

 

Tror og mener jeg

Lenke til kommentar

Enig med Braseth over her. Det står at trafikant man har vikeplikt for skal ikke hindres eller forstyrres, og reaksjonene etter et vikepliktsbrudd står vel også i forhold til graden av vikepliktsbrudd. Om man gjør at annen trafikant må bremse litt ekstra slipper man sikkert unna med litt småkjeft, kolliderer man med vedkommende, skader begge bilene såpass at de må kondemneres og påfører samtlige fire passasjerer og sjåfør alvorlige skader er det overveiende sannsynlig at førerretten blir inndratt. Faen så nerd jeg føler meg når jeg skriver sånn her :p

Endret av birdie88
Lenke til kommentar

Det skjer jo at sjåføren i bilen man har vikeplikt for vinker deg forbi, så det hadde vært drøyt om det var straffbart. Skjer det noe så blir saken en annen. Førelæreren min sa at det var en 2-er feil å ikke stoppe for en bil en har vikeplikt for. Om sensor må bryte inn blir det en 3-er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...