Gå til innhold

Velge D40 eller 400D? Nytt kamera.


Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet i flere timer og lest tester og omtaler om D40 og en del 400D.

 

Er dødskeen på D40 med tanke på at det omtales som et totalt amatørkamera og vil fungere flott for de som har minimalt med fungerende hjerneceller som kan noe om fotografering.

 

Det var planen og i det heletatt få tak i et kamera før jul, men venta litt da jeg satsa på det var bare en sånn "måha" følelse man ofte får når man blir keen på noe... Den følelsen har ennå ikke gitt seg og jeg er nå keen på et ordentlig kamera jeg kan leke meg med.. Problemer er at det ikke må være i den størrelsen at jeg legger det på hyllen etter kort tid.

 

Har sett på 30D og praktisk talt elsker og holde i det.. Godt og kraftigt tak og så har den det fantastiske hjulet jeg bare elsker når man skal bla gjennom bilder.

 

Grunnen til at jeg derfor faller litt mer for D40 enn 400D er at slik jeg oppfatter har D40 et hjul man kan bla med bilder på ( det som er oppe ved tommelen ).. Stemmer dette? 400D virker også ut til å ha et tynnere håndtak til høyrehånden... Vil ha noe kraftigt og holde i..

 

Sitter med et Pentax SFX i hånden nå ( gammelt SLR kamera ) og har vært fornøyd med å holde det. Problemet er at det har tatt kvelden for en god stund siden og har bare hatt usselige kompaktkameraer.

 

Kommer også til og ta en del bilder i mørke omgivelser ( arrangementer o.s.v med enkeltbelysning enkelte steder ). Bør jeg ha blits o.s.v? Andre objektiver enn det som er i kitpakken ( 18-55mm ) eller vil det klare mørke omgivelser greit? Har ikke så mye peiling men tenker meg det har litt og si hvor lysskarpe objektivene er..

 

Noen som har lyst til å legge inn noen ord eller? :o D40 eller 400D til mitt behov? Hva lønner seg? Og har lyst på noe jeg virkelig kan lære meg fotografering med.. Ikke bare trykke for å trykke så hovedsaklig må ting være litt plankekjøring.. Pris har ikke så allverden og si men under 10 000 totaltsett hadde vært flott...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt behov får du omtrent det samme både med D40 og 400D. Det samme gjelder D70s _ART_ nevner. Alle vil gi deg en god introduksjon inn til den digitale SLR-verden, og har stort sett nøyaktig de samme mulighetene for manuell og automatisk bildetaking. Det samme gjelder vel også 30D som du også nevner. Bildekvaliteten fra kameraene sin side vil ligge på det samme også. Det er optikken som gjør forskjellen.

 

D40 og 400D har begge hvert sitt hjul som kan vries på, men 400Ds sitter på toppen, så du vrir på det med pekefingeren. Funker fint, det. D70s og 30D har to hjul hver, de også litt forskjellige siden det er forskjellige produsenter. De funker også fint, men jeg er litt ekstra glad i det store hjulet på 30D.

 

Om du har prøvd alle kameraene i din prisklasse vil jeg kanskje anbefale deg å tenke på å kjøpe Lefdals pakke på 30D (eller er det bedre pakker andre steder?), rett og slett fordi du sier du elsker å holde i det. Ergonomien burde telle veldig mye i valget ditt. Kitobjektivet er helt OK, men om du skal ha 30D kan du godt tenke på å kjøpe noe bedre glass til å sette på det etter hvert.

 

For å si noe imot 30D er det ganske dumt å starte med å putte så mye penger i et hus. Å kjøpe D70s med 18-70mm kit, et ultravidvinkelobjektiv og en blitz kan du få til litt mer enn prisen på 30D med minnekort, og du vil ha mye mer glede av det tror jeg. Selv mener jeg at D70s med kit er en kjempekombinasjon du bør sjekke ut før du bestemmer deg for noe annet.

 

En annen mulighet? Finn ut om pentax-objektivene du har kan passe på noen nye kameraer. Da vil jo K10d være en hard konkurrent.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
En annen mulighet? Finn ut om pentax-objektivene du har kan passe på noen nye kameraer. Da vil jo K10d være en hard konkurrent.

8233411[/snapback]

 

Ikke så mye arbeid å finne ut det. Alle Pentax kameraer tar _alle_ Pentax objektiver. Enkelt og greit. Pentax SFX er et autofokus kamera så da har du vel Pentax autofokus objektiver også. Og både Pentax K110D og K100D er helt på høyde med Nikon D40.

Lenke til kommentar
Kommer også til og ta en del bilder i mørke omgivelser ( arrangementer o.s.v med enkeltbelysning enkelte steder ). Bør jeg ha blits o.s.v? Andre objektiver enn det som er i kitpakken ( 18-55mm ) eller vil det klare mørke omgivelser greit? Har ikke så mye peiling men tenker meg det har litt og si hvor lysskarpe objektivene er..

8233191[/snapback]

 

Nikon D40 har ikke autofokus som virker med de aller fleste litt eldre objektiver med god lysstyrke. Nikon D40 tilbyr autofokus kun til nyere AF-S objektiver.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på D70 og D70s? Finner kun omtaler om D70 og her ser jeg at skjermen bare er 1,8". Er det ikke en klar fordel og ha en litt god skjermstørrelse på digitale kamera? Med tanke på at du lett vil se om du vil ta et bilde på nytt o.s.v? Skulle ikke forundre meg om menysystemet også ble litt kronglete.

 

En annen ting. Er det egentlig samma hvilket kamera du kjøper? Det aller meste ligger i optikken? Eneste forskjellen mellom kameraene blir da hvilken "hastighet" de har på bildeprosesseringen mot minnebriker og hvor stor kapasitet de har ved og ta seriebilder, litt funksjoner o.s.v?

Lenke til kommentar

D70s er en oppgradert versjon av D70, med blant annet større skjerm.

 

EDIT: Det du sier om at det meste ligger i optikken stemte i stort monn mht filmbaserte kameraer, der man kunne legge samme "sensor" (dvs film, for de som ikke skjønte det) i nesten et hvilket som helst kamera. Dengang var et kamerahus essensielt en lystett boks og ikke så mye mer, men i våre dager er sensorbrikken og bildeprosessoren viktige faktorer i hvilken bildekvalitet man sitter igjen med. Ting som brikkestørrelse og støy, skarphet og oppløsningsevne, samt støyhåndtering og interpolering (spesielt mht Sigmas Foveon-brikker og Fujis Super-CCDer) har enormt mye å si, samtidig som optikken ikke er blitt mindre viktig siden gamle dager. I det hele tatt er det kommet betraktelig flere spillere på bildekvalitetsbanen nå enn det var før.

Lenke til kommentar

Hvilket kamera du velger har ikke så mye å si, alle DSLR er gode.

Men hvis du starter med en Nikon nå, så vil du kjøpe Nikon objektiver og mest sannsynlig holde deg til Nikon fremover. Så se litt på objektiver fra Canon og Nikon og se om det er noen du liker og gjerne vil ha. Det er derfor jeg valgte Canon, ikke pga kamera, men pga objektivene.

Men dette er så klart en smaksak.

Lenke til kommentar
En annen ting. Er det egentlig samma hvilket kamera du kjøper? Det aller meste ligger i optikken?

8233730[/snapback]

 

Jo, innenfor et prisområde er det veldig lite som skiller produsentene fra hverandre. Og dette gjelder både kamera og optikk.

 

Alt for mange grubler alt for mye når en skal kjøpe kamera. En kunne like godt tatt ellemelle og blitt ferdig med det.

Lenke til kommentar
En annen ting. Er det egentlig samma hvilket kamera du kjøper? Det aller meste ligger i optikken?

8233730[/snapback]

 

Jo, innenfor et prisområde er det veldig lite som skiller produsentene fra hverandre. Og dette gjelder både kamera og optikk.

 

Alt for mange grubler alt for mye når en skal kjøpe kamera. En kunne like godt tatt ellemelle og blitt ferdig med det.

8234072[/snapback]

 

Er vel objektivet det kommer an på. Legg merke til at D40 ikke tar alle objektivene.

Lenke til kommentar
En annen ting. Er det egentlig samma hvilket kamera du kjøper? Det aller meste ligger i optikken?

8233730[/snapback]

 

Jo, innenfor et prisområde er det veldig lite som skiller produsentene fra hverandre. Og dette gjelder både kamera og optikk.

 

Alt for mange grubler alt for mye når en skal kjøpe kamera. En kunne like godt tatt ellemelle og blitt ferdig med det.

8234072[/snapback]

 

Er vel objektivet det kommer an på. Legg merke til at D40 ikke tar alle objektivene.

8236126[/snapback]

 

Vel, det gjør vel strengt tatt ikke 400D heller. Men det du menere å si er at D40 ikke har autofokus på andre objektiver enn de som har innebygget motor (dvs betegnelsen AF-S). D40 tar vel de fleste objektiver med Nikon F-fatning, men du får ikke autofokus på noen og på eldre objektiver får du ikke automatisk lysmåling heller.

 

Jeg er usikker på hvordan dette er med 400D, men hvis jeg ikke har misforstått så skal du ikke så langt tilbake i tid før objektiver fra Canon ikke lenger er kompatible med 400D?

 

Uansett så er vel alt dette uinteressant for OP. Hna vil ha et greit leketøy. Som flere har sagt, det spille knapt noe rolle hva han kjøper da, alle DSLRer er gode nok.

 

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar
Jeg er usikker på hvordan dette er med 400D, men hvis jeg ikke har misforstått så skal du ikke så langt tilbake i tid før objektiver fra Canon ikke lenger er kompatible med 400D?

8237387[/snapback]

 

Nåja, du må vel tilbake til tiden med Canon FD-fatningen, dvs før 1987.

Lenke til kommentar
Jeg er usikker på hvordan dette er med 400D, men hvis jeg ikke har misforstått så skal du ikke så langt tilbake i tid før objektiver fra Canon ikke lenger er kompatible med 400D?

8237387[/snapback]

 

Nåja, du må vel tilbake til tiden med Canon FD-fatningen, dvs før 1987.

8237498[/snapback]

 

OK, nokså langt tilbake altså :) Takk for oppklaringen.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...