Gå til innhold

Omtale av S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som en del folk har forventet seg et hjernedødt fps hvor man kan leke one-man army mens spillet egentlig er mer et fps-rpg.

Jeg digger "quest"systemet og friheten, ihvertfall følelsen av en slags frihet.

 

Grafikk som ikke er helt "up to date" sluttet jeg å klage på den dagen jeg vokste opp og fant ut det er andre ting her i verden enn feteste gamer-rig i gata og neonlys.

Lenke til kommentar
Bra skrevet artikkel, men syns absolutt ikke at spillet fortjener 8/10. Grafikken er ikke lenger på topp, spillet er ganske så urealistisk, stemmeskuespill er det lite av og fysikken er heller ikke veldig bra. 6/10 hadde vært en bedre karakter spør du meg.

8228132[/snapback]

 

Har du prøvd spillet?

Trodde først at det ikke hadde komment ut enda... Det har visst det tydligvis, siden det er andre folk som preiker om hvordan det er.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Virker som en del folk har forventet seg et hjernedødt fps hvor man kan leke one-man army mens spillet egentlig er mer et fps-rpg.

Jeg digger "quest"systemet og friheten, ihvertfall følelsen av en slags frihet.

 

Grafikk som ikke er helt "up to date" sluttet jeg å klage på den dagen jeg vokste opp og fant ut det er andre ting her i verden enn feteste gamer-rig i gata og neonlys.

8233805[/snapback]

Enig, dette er mere Oblivion grafikkmotoren med farger og steming fra Fallout universet. Men de har klart å få det litt orginalt med å ta bort characterlevlinga. Og jeg syns også man står veldig fritt i spillet. Har ikke merka noe av den håpløse respawninga som folk klager på og jeg har kommet ganske langt. Dreper jeg alle så er det som oftest stille og rolig der til neste gang jeg kommer tilbake. Spillet har en spesiellt "skitten" grafikk som gjør at det blir veldig dyster stemning. De som klager på ytelsen spiller det vel i vista? Går på mellom 30-100fps i 1680x1050 med alt på maks og 4xaa hos meg. Det eneste som virkelig irriterer meg er at spillet loader ganske ofte, da lagger det litt. Dette er selv med 2GB ram i xp og 2 samsung disker i raid 0.

 

Dette er rett og slett ikke et fps spill, man må bruke hodet og skillz for å drepe fiendene, iallefall på det nest vanskeligste som jeg spiller på. Mange ganger er det nesten håpløst vansekelig, men etter litt prøving og feiling så går det jo bra. Liker utfordringen. :thumbup:

Lenke til kommentar
"det er svært vanskelig å løsrive seg fra det post-nukleære Ukraina."

 

Ehh.. er ikke Cheronbyl i Russland? Utviklerne er vel vra Ukraina.

8235996[/snapback]

 

Var russisk under ulykken. Men etter den kalde krigen ble det Ukrainsk? Er ikke sikker,...

8236033[/snapback]

Det er i Ukraina, det var ikke en del av Russland men Sovjetunionen.

Lenke til kommentar

Jeg tror det med respawninga kommer mye ann på hvilken vanskelighetsgrad man spille på. Jeg spiller på den nest letteste og jeg har ikke merka noe til det.

 

Synes forøverig det med ytelsen er rart. Jeg har en c2d e6600 @ 3.6ghz, 2 gb ram og 7900gt (256mb) og hos meg lagger det litt på 1024*768 medium.

Kjører win xp.

 

Kansje jeg bare trenger nye grafikkdrivere...

Lenke til kommentar
Dette er rett og slett ikke et fps spill, man må bruke hodet og skillz for å drepe fiendene, iallefall på det nest vanskeligste som jeg spiller på. Mange ganger er det nesten håpløst vansekelig, men etter litt prøving og feiling så går det jo bra. Liker utfordringen.  :thumbup:

8236057[/snapback]

 

Vel, det er jo et fps-spill. Det er bare litt annerledes, og som du sier må man bruke litt andre taktikker enn man ofte er vant til. Jeg vil kanskje kalle det et survivalfps-spill :p

Lenke til kommentar

En ting som plager meg med dette spillet.. Jeg blir rett og slett svimmel og uvel av den vagginga som karakteren har når han løper bortover. Hvis jeg holder inne skift og heller sniker meg bortover så går det gret. Men på vanlig løpe speed så blir

jeg helt svimmel hehe..

Lenke til kommentar

God omtale, og spillet fikk som fortjent.

 

Må bare si at jeg digger dette spillet. Stemninga det formidler er helt herlig, hakke hatt denne godfølelsen på lenge og er faktisk litt overrasket at det var S.t.a.l.k.er som skulle klare det. Noen bugs her og der, noen små andre litt mer alvorlige, men ikke noe å gråte over. En patch fikser dette, håper den ikke er så langt unna..

 

Har bare spilt et par timer, men fyfaen det var passe freaky et par steder. Var i en mørk gang under bakken, som en slags hule, hvor jeg plutselig møtte på en svart skikkelse som begynte "leke" med hjernen min. Virket som denne skikkelsen dro meg ut av kroppen min og så mot han, før han kastet meg tilbake i kroppen. Blir svimmel og ser dobbelt, også får jeg opp et ikon av hjerne-tilstanden. Hva slags syk skapning er dette?

Lenke til kommentar
Har bare spilt et par timer, men fyfaen det var passe freaky et par steder. Var i en mørk gang under bakken, som en slags hule, hvor jeg  plutselig møtte på en svart skikkelse som begynte "leke" med hjernen min. Virket som denne skikkelsen dro meg ut av kroppen min og så mot han, før han kastet meg tilbake i kroppen. Blir svimmel og ser dobbelt, også får jeg opp et ikon av hjerne-tilstanden. Hva slags syk skapning er dette?

8238621[/snapback]

Mulig spoiler:

Hehe.. passe freaky enkelte ganger ja. Jeg fikk litt sjokk da jeg var nede i en tunnell og plutselig så noe som liknet på en anomaly som beveget seg.. det viste seg å være en halvveis gjennomsiktig mutert jævel som gjerne ville begrave nevene sine i magan på meg. :dontgetit:

 

 

 

 

Hvis noen har performance issues med lagging kan det lønne seg å sette på static lighting i stedet for dynamic. For meg peaket minnebruket på over 1,6 GB med dynamic lighting, og siden jeg hare har 1 GB ram betydde det at spillet fløt fint noen sekunder før det hakket noe sinnsvakt fordi man måtte bruke sidevekslingsfilen. Med static lighting ser det mer ut som HL2, men det flyter mye bedre, selv med alt annet på nesten maks.

 

Er det forresten noen andre som sliter med at svartfargen blir mer grå? Ser nesten ut som om fargen er "invertert" på en måte.. vanskelig å beskrive, men resultatet er at det ser ganske snålt ut i mørke ganger og sånt. Er usikker på hva det skyldes.

Lenke til kommentar

Genialt spill!

 

- Jeg kan ikke fatte hva snakket om dårlig grafikk er. Han jeg kjøpte spillet av også klaget på det. Jeg kjører dette på 1600x1200 med alt på full pupp og det fungerer glimrende. Og ser veldig pent ut.. Lyset er _veldig_ realistisk. I tillegg er det fantastisk mye detaljer på miljøet, alt fra gress til bygninger.. Veldig flott.

- Som det ble nevnt tidligere så er våpnene også skikkelig gjennomført. De ser og høres ekte ut, samtidig som om fysikken er svært så overbevisende. Savner litt mere fysikkrespons (knuse treplanker/vinduer/biler) i spillet. men det er ikke noe du sitter ofte og tenkter på.

- Stemningen er også veldig gjennomført og tar skikkelig tak i deg, masse nifse øyeblikk og mange wow-øyeblikk.

- NPC som spiller gitar. Veldig nice ;)

- Jeg savner litt av den åpenheten jeg hadde forestilt meg, mere i tråd med gothic/oblivion. Er ikke noe særlig glad i den måten de har delt opp de forskjellige sonene, men det er tross alt ikke noe jeg tenker på annet enn hver gang jeg går fra sone til sone og generelt er sonene veldig store, hver for seg.

- Savner også det som anmelder nevner, en følelse av å bli dratt inn i handlingen. Men det finnes gode øyeblikk også. Husker spesielt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Når man skal hjelpe en av forskerne som har falt ned i helikopter og spør fortvilet om det er noen som kan hjelpe de med bandittene. Et artig og stemningsfyllt sidespor.

- Irriterer meg også noen ganger over at det blir brukt en del russisk som ambient mellom npc'er, men det er ingen undertekst eller mulighet for å skru på engelsk tale kun. Er som sagt interessert i story'en..

 

Alt i alt, masse morro for penga. Jeg kan ikke tenke meg at jeg kommer til å angre på den investeringen :D

Lenke til kommentar
Genialt spill!

 

- Jeg kan ikke fatte hva snakket om dårlig grafikk er. Han jeg kjøpte spillet av også klaget på det. Jeg kjører dette på 1600x1200 med alt på full pupp og det fungerer glimrende. Og ser veldig pent ut.. Lyset er _veldig_ realistisk. I tillegg er det fantastisk mye detaljer på miljøet, alt fra gress til bygninger.. Veldig flott.

- Som det ble nevnt tidligere så er våpnene også skikkelig gjennomført. De ser og høres ekte ut, samtidig som om fysikken er svært så overbevisende. Savner litt mere fysikkrespons (knuse treplanker/vinduer/biler) i spillet. men det er ikke noe du sitter ofte og tenkter på.

- Stemningen er også veldig gjennomført og tar skikkelig tak i deg, masse nifse øyeblikk og mange wow-øyeblikk.

- NPC som spiller gitar. Veldig nice ;)

- Jeg savner litt av den åpenheten jeg hadde forestilt meg,  mere i tråd med gothic/oblivion. Er ikke noe særlig glad i den måten de har delt opp de forskjellige sonene, men det er tross alt ikke noe jeg tenker på annet enn hver gang jeg går fra sone til sone og generelt er sonene veldig store, hver for seg.

- Savner også det som anmelder nevner, en følelse av å bli dratt inn i handlingen. Men det finnes gode øyeblikk også. Husker spesielt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Når man skal hjelpe en av forskerne som har falt ned i helikopter og spør fortvilet om det er noen som kan hjelpe de med bandittene. Et artig og stemningsfyllt sidespor.

- Irriterer meg også noen ganger over at det blir brukt en del russisk som ambient mellom npc'er, men det er ingen undertekst eller mulighet for å skru på engelsk tale kun. Er som sagt interessert i story'en..

 

Alt i alt, masse morro for penga. Jeg kan ikke tenke meg at jeg kommer til å angre på den investeringen :D

8241500[/snapback]

Enig :) Syns også det ser relativt bra ut. Kan ikke komme på så mange andre spill som har så mye bedre grafikk, og fargepaletten gjør at spillet får en ekstra dyster stemning.

Lenke til kommentar
God omtale, og spillet fikk som fortjent.

 

Må bare si at jeg digger dette spillet. Stemninga det formidler er helt herlig, hakke hatt denne godfølelsen på lenge og er faktisk litt overrasket at det var S.t.a.l.k.er som skulle klare det. Noen bugs her og der, noen små andre litt mer alvorlige, men ikke noe å gråte over. En patch fikser dette, håper den ikke er så langt unna..

 

Har bare spilt et par timer, men fyfaen det var passe freaky et par steder. Var i en mørk gang under bakken, som en slags hule, hvor jeg  plutselig møtte på en svart skikkelse som begynte "leke" med hjernen min. Virket som denne skikkelsen dro meg ut av kroppen min og så mot han, før han kastet meg tilbake i kroppen. Blir svimmel og ser dobbelt, også får jeg opp et ikon av hjerne-tilstanden. Hva slags syk skapning er dette?

8238621[/snapback]

 

Den greia der skremte meg også noe vanvittig, fikk gåsehud og helt hetta. Måtte bare springe opp stigen uten å få tatt han.

Lenke til kommentar
God omtale, og spillet fikk som fortjent.

 

Må bare si at jeg digger dette spillet. Stemninga det formidler er helt herlig, hakke hatt denne godfølelsen på lenge og er faktisk litt overrasket at det var S.t.a.l.k.er som skulle klare det. Noen bugs her og der, noen små andre litt mer alvorlige, men ikke noe å gråte over. En patch fikser dette, håper den ikke er så langt unna..

 

Har bare spilt et par timer, men fyfaen det var passe freaky et par steder. Var i en mørk gang under bakken, som en slags hule, hvor jeg  plutselig møtte på en svart skikkelse som begynte "leke" med hjernen min. Virket som denne skikkelsen dro meg ut av kroppen min og så mot han, før han kastet meg tilbake i kroppen. Blir svimmel og ser dobbelt, også får jeg opp et ikon av hjerne-tilstanden. Hva slags syk skapning er dette?

8238621[/snapback]

 

Den greia der skremte meg også noe vanvittig, fikk gåsehud og helt hetta. Måtte bare springe opp stigen uten å få tatt han.

8243446[/snapback]

 

har ikke kommet forbi han selv

 

jeg lasta ned en mod som gjør at våpen gjør dobbel skade, det gjorde spillet mye mer spillbart for meg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...