Gå til innhold

DX10 før sommeren? Ytelses- og lanseringsdiskusjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Inspiron 9300 med følgende specs:

 

Pentium M 1,86 GHz

1 GB RAM

GeForce Go 6800

80 GB harddisk

DVD-brenner

1440x900 skjerm

 

Jeg kjøpte maskinen for 13000 høsten 2005, og er egentlig godt fornøyd med den. Jeg bruker den for det meste som stasjonær uten batteriet i, men liker mobiliteten i forbindelse med gruppearbeider, og ikke minst ferier / reiser. Bruksområder går mye på "vanlige" lavintensitetsting som surfing / skolearbeider, men også en del spilling. Spiller egentlig alt -- FPS, bilspill, RTS osv.

 

Foreløpig henger PCen godt med i svingene. Grafikkortet er jo bedre enn de fleste mainstreamkortene som finnes i dag, slik som 7600Go / X1600 etc. Normalt ville jeg aldri vurdert å skifte PC nå. Men det har seg slik at dersom jeg kjøper ny PC før 1. juni vil jeg få den uten moms. (gidder ikke gå inn i detalj her, men det er helt lovlig altså! ;))

 

Jeg håpet i det lengste at det skulle komme noen 17"-bærbare med DX10-kort som var bedre enn kortet jeg allerede har. Nå ser det imidlertid ut til at det ikke kommer noen bærbarvariant av 88xx-serien fordi de er for effekthungrige. Hardware.no har følgende å si om 86xx-serien:

 

Toppmodellen, GeForce 8600 GTS, skal prestere ca 5500 poeng i standardtesten i 3DMark06. GeForce 8600 GT skal klare rundt 4300 poeng, mens GeForce 8500 GT skal klare ca 2200 poeng. Testsystemet bestod da bl.a. av intel Core 2 Quad.

 

Det betyr at toppmodellen GeForce 8600 GTS yter omtrent på nivå med Radeon X1900 XTX og GeForce 7900 GTX, mens den rimeligste modellen, 8500 GT, er på samme nivå som GeForce 7600 GS. Midt i mellom der finner vi GeForce 8600 GT, som kan sammenlignes ytelsesmessig med GeForce 7900 GT.

GeForce 8600GTS krever imidlertid ekstern strømforsyning, så det er vel lite trolig at det kommer til bærbare. Finnes det noe håp om at 8600GT kommer til bærbare? Eller kanskje en 8600Go-variant? Er 7900GT bedre enn 7900GS, som finnes for bærbare i dag? OG: gir DX10-støtte i seg selv bedre ytelse i DX9-spill, sammenliknet med DX9-kort med samme 3Dmark-score?

 

Oppsummert:

Er det mulig / sannsynlig at det kommer DX10-kort til bærbare før sommeren som vil gi et betydelig ytelsesløft sammenliknet med 6800Go? Er det verdt å vente på DX10, eller er det OK å kjøpe f.eks. 7900GS / 7950 GTX i stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunn til å vente: Kan aldri kjøpe teknologi på vei ut, uten at tilbudet er svært godt! :thumbup: Dessuten bør du jo se på hvilken forbedringsprosent en ny maskin gir deg nå og vurdere dette opp mot prisen. Drøyt å betale 5000 for 10% økning i ytelse f.eks. Nå vil jo 7950 kortet gi betydelig større (ca. 37% ifølge 3dmark06) ytelse enn ditt nåværende skjermkort hvis spill er bruksområdet. Ytelseøkningnen fra 7950 til 88xxgo er vel enda ikke klar, kanskje 30-40 prosent bedre?

 

Ble jo litt upresist dette, men du bør jo finne dine egne måleparametre og evaluere prisen for den økte nytteverdien din.

 

Kanskje vente å se om disse skjermkortene kommer før din viktige frist da, så ser du om de rekker å lansere det i tide og hva som blir prisen og ytelsen. Jeg skal i hvertfall vente å se hva de putter inn i xps m1710. Santa rosa+88xx+nytt design vil definitivt gjøre at jeg angrer hvis dette kommer ut i løpet av Q2-Q3 i år.

 

Uansett: godt valg ;)

Lenke til kommentar

Takk for svaret Sly82! :) Tror jeg følger ditt råd og håper i det lengste at bærbare med 88xx / 86xx kommer på markedet før fristen. Hvis ikke må jeg bare vurdere om jeg vil kjøpe en med 7900GS / 7950GTX. Det er imidlertid avhengig av at jeg får en meget god pris.

 

Regner med at denne tråden kommer til å synke ganske kjapt, men det hadde vært fint om folk kunne bumpet hvis de fikk nyss om noe mer ang. lansering av DX10-kort til bærbare! :)

Lenke til kommentar
Flere produsenter, eks clevo har allerede annonsert at de snart skal selge sine bærbare med 8800go, til sommeren kanskje? :)

8225506[/snapback]

Har du en svart-på-hvitt-referanse der det står spesifkt at de vil lansere 8800Go? Det eneste jeg har sett er at det skal lanseres "maskiner med DX10-grafikk", hvilket er noe ganske annet -- det kan være hva som helst. Med tanke på effektbruket for 8800-serien så langt ser jeg ikke helt hvordan de skal skvise det inn i en laptop -- iallfall ikke uten å ofre mye ytelse.

 

Men det er jo lov å håpe! :)

Lenke til kommentar

Det kommer helt sikkert bærbare med 8xxx.. Hadde jeg trengt en laptop nå ville jeg ikke venta dah!!

 

Så meg om etter en bærbar for en månad siden. ASUS G1 så interresant ut, eller en slik Dell med gtx grafikk..

 

Jeg mener, hvis man ikke trenger en spill-bærbar med et highend grafikkort, så ser jeg ikke vitsen med å vente på DX10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...