Gå til innhold

Kostnad å ha en PC på 24/7?


Anbefalte innlegg

Jeg ser det er noen uklarheter om hvor mye av effekten som PCen drar ut av stikkontakten som blir til varme. Det korte svaret er "ca 100%".

 

Det lange svaret er:

 

- I fysikken finnes noe som heter "loven om energibevaring". Den går ut på at all energi forblir energi. Energi kan omdannes til andre former for energi, men totalen vil alltid forbli den samme. For de som virkelig vil flisespikke kan man dra inn relativitetsteorien og si at energi kan omdannes til masse og omvendt, men dette har relevans til atombomber og sola, men ingen relevans til PCer. I vårt scenario med PCer er det ingen energi som omdannes til masse eller omvendt. All energi forblir altså energi.

 

- Effektforbruk (Watt) er energiforbruk per tidsenhet. Energien måles f.eks i Joule (eller kWh), mens effekten måles i Joule/sekund. Dette kalles watt,  W.

 

- En PC lader ikke opp energien som et batteri. Når PCen slåes av hverken lades det ut noen energi over tid eller oppbevares energi til f.eks neste oppstart. Kondensatorer holder på spenningen i alt fra nanosekunder til sekunder men alt dør ut etter kort tid.

 

- Med disse fysiske lovene som grunnlag blir det lettere å forklare videre at all energien som tilføres PCen må bli til andre energiformer. Varme vet vi er en av disse. Andre tenkelige energiformer er lys og lyd.

 

- Ok, la oss prøve å analysere hvor mye som blir til lysenergi. En glødetrådspære, som tross alt er designet kun for å lage lys stråler ut ca 2% av energien i form av lys. Kilde: Wikipedia. Det er derfor et godt utgangspunkt å anta at skjermen gir fra seg mindre lys per watt enn en lyspære. En typisk LCD-skjerm bruker 35W. Dvs. at vi kan regne med at mindre enn 0,7W stikker av i form av lys. Alle LED som normalt finnes i en PC lager veldig mye mindre lys enn en LCD-skjerm. La oss ta litt i og si at alle LED'ene lyser opp ca 1/100 av det LCD-skjermen gjør. Da gir LEDene fra seg ca 0,007W med lysenergi. Hele PCen med skjerm avgir altså omlag 0,707W med lysenergi. Lyset spres ut i rommet. Det meste absorberes av vegger, tak, gulv, tekstiler osv og blir til varme. Hvis vi antar at rommet har 1 kvadratmeter vindu og 10 kvadratmeter gulv og 2,5m under taket og lyset spres jevnt så vil ca 2% av lyset treffe vinduet. Ca 20% vil reflekteres inn igjen, 80% forsvinner ut. Dvs. 80% av det lyset som treffer vinduet, og arealmessig er det ca 2% av lyset som spres i rommet. Med andre ord 0,707W * 0,8 * 0,02 = ca 0,011W. Av det lyset som spres i rommet vil ca 50% absorberes hvis man har lyse vegger og dr resterende 50% spres i rommet på nytt. Derav vil 2% treffe vinduet og 80% av det passere gjennom det. Altså 0,707W * 0,5*0,8*0,2 = 0,005W. Slik vil lyset fortsette å reflekteres og spres flere ganger mens 50% av det absorberes for hver gang. Regner man videre på det finner man ut at ca 0,022W energi forsvinner ut av vinduet i form av lys. Med andre ord forsvinnende lite. Hvis gardina er åpen vel og merke og det er mørkere ute enn inne. Er det lysere ute så kommer det jo inn mer lysenergi enn det går ut.

 

- Hvor mye forsvinner i form av lyd? Vel, jeg har ingen direkte kilder på det, men lydenergien er ennå mindre. Det sies at hvis man hyler så høyt man kan i 1 år så får man akkurat nok lydenergi til å varme en kopp kaffe til kokepunktet. Hvis koppen inneholder 2dl betyr det 67kJ eller 0,0185 kWh eller fordelt over ett år: 0,002W. Så, er lydstyrken fra en PC lik et hyl? Nei, det er nok mye lavere. La oss si 30db lavere hvis PCen støyer mye. Siden db-skalaen er eksponensiell betyr det ca 1/1000 lydstyrke i W. Med andre ord ca 2 mikrowatt for en PC. Det aller meste av lyden vil nok forbli inne i rommet og absorberes av vegger, tekstiler osv. Absorbsjonen vil si at lyden omdannes til varme. La oss si 1% av lyden slipper ut av huset. Da er det ca 0,01 mikrowatt som slipper ut av huset i form av lyd.

 

- Hvor stor er da andelen varme hvis la oss si PCen med skjerm bruker 200W i gjennomsnitt? Jo, på grunn av loven om energibevaring må jo energien gå over i en annen form. Lyset står for ca 0,022W, mens lyden står for ca 0,01 mikrowatt. Det resterende blir til varme. Regn ut tallene så får vi at 199,9779999 W av 200 blir til varme i PC-rommet.

 

Det er mulig tallene for lys og lyd ikke er veldig korrekte så gang de gjerne med 2 for å ta godt i. Likevel blir over 99,97% av den elektriske energien til varme. Det korte svaret jeg startet med, "ca 100% blir til varme" er altså veldig korrekt. For alle praktiske og økonomiske formål er det altså en helt gangbar tilnærming å si at alt blir til varme. De resterende 0,022% er ikke egnet til andre praktiske formål enn flisespikking.

8214322[/snapback]

 

du vet det at led'er ikke helt som vanlige pærer de er mer energi effektive på det område, nå er vel i tillegget forbruket på en led så lite at det ikke er så mye å snakke om. så vidt jeg forsto er det det samme med lcd mer effektivt en de gamle rørskjermene

 

jeg betviler ikke at energi forbilr energi. men hvordan får du det til å bli at vis du bruker energi så må det bli varme for all energi er varme? da er det igjen det med vifter som jeg tok opp tidligere går ikke dette litt på effektivitetsgrad også? du foretar så vidt jeg fikk med meg(er lettere syk nå 39 i feber) en generell utregnelse basert på en teori i et miljø der dette ikke kan foretas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med konklusjonen fra mitt forrige innlegg friskt i minnet vil man kunne regne ut hvor mye av energien en PC bruker som kommer til nytte:

 

La oss anta at PCen brukes 8 timer om dagen, 50% med maksimalt effektforbruk på 200W, og 50% med lett surfing eller skjermsparer, totalt 100W. Da bruker PCen 4*0,2 + 4*0,1 = 1,2 kWh hver dag. Gjennom et helt år blir det 1,2 kwh * 365 dager = 438 kWh. Hvis prisen per kWh med nettleie i gjennomsnitt er 68,4 øre så vil det si 300 kr.

 

Hvor mye av dette kommer til nytte? Det vil selvsagt variere veldig fra hus til hus og fra sted til sted. Jeg vil anta at ca 10 av 12 måneder har utetemperaturer under 15'C slik at en viss oppvarming trengs. Da vil 250 kr av de 300 komme til nytte i form av oppvarming av huset. 50 kr er fyring for kråka (vinduet åpent etc). Hvis du hiver PCen ut et helt år sparer du altså 50 kroner i utgifter. De øvrige 250 kronene må du bruke på oppvarming av boligen med ovner for å få det samme temperaturnivået (forutsatt likt vær)

 

Tar man høyde for at man bruker PCen mindre om sommeren når det er varmt og godt vær ute enn om vinteren så blir besparelsen mindre. La oss si 20-30 kroner i året.

Lenke til kommentar
du vet det at led'er ikke helt som vanlige pærer de er mer energi effektive på det område, nå er vel i tillegget forbruket på en led så lite at det ikke er så mye å snakke om.  så vidt jeg forsto er det det samme med lcd mer effektivt en de gamle rørskjermene.

Greit nok, la oss ta i og si at effektiviteten er 10 ganger bedre for LED og 5 ganger bedre for LCD baklys enn jeg tok utgangspunkt i. Da er vi fortsatt nede i ubetydelig lite energi som stikker av i form av lys.

 

jeg betviler ikke at energi forbilr energi. men hvordan får du det til å bli at vis du bruker energi så må det bli varme for all energi er varme? da er det igjen det med vifter som jeg tok opp tidligere går ikke dette litt på effektivitetsgrad også? du foretar så vidt jeg fikk med meg(er lettere syk nå 39 i feber) en generell utregnelse basert på en teori i et miljø der dette ikke kan foretas

8214507[/snapback]

Regn gjerne på vifter også. En vanlig PC-vifte bruker ca 2,5W. Ingenting blir til lysenergi (med mindre man har glorete lysende vifter, men der kan man gjerne regne LEDene inn i regnestykket under LED generelt i systemet). Noe blir til lydenergi og noe til vibrasjonsenergi (som stregt tatt er det samme som lavfrekvent lyd). Lydnivået er veldig mye lavere enn et hyl og dermed forsvinnende lite. Så og si alle 2,5W blir altså til varme. Hvilke andre energiformer mener du den elektriske energien kan omdannes til i en vifte?

 

Ellers så ser jeg at jeg har glemt å ta med en annen energiform: Elektromagnetisk stråling fra f.esk WLAN-kort. Utgangseffekten på slike kort er som regel 100 mW. Det aller meste vil absorberes av huset og inventaret. Regn med at en hundredel av det, 1mW forsvinner ut av huset som elektromanetisk stråling.

 

PS. God bedring.

Lenke til kommentar
jeg betviler ikke at energi forbilr energi. men hvordan får du det til å bli at vis du bruker energi så må det bli varme for all energi er varme? da er det igjen det med vifter som jeg tok opp tidligere går ikke dette litt på effektivitetsgrad også? du foretar så vidt jeg fikk med meg(er lettere syk nå 39 i feber) en generell utregnelse basert på en teori i et miljø der dette ikke kan foretas

8214507[/snapback]

 

Det finnast mange ting ein kan bruke straum til som ikkje er varme.

F.eks kan ein spalte vatn til Hydrogen og Oksygen. Så lenge ein held desse

gassan skilde og ikkje set fyr på dei så vert det ikkje varme.

 

Men i ein PC så er nok ressonementet til Simen1 svært nær korrekt.

Ein PC produserar ingenting og lagrar ingenting.

 

Det du kanskje tenker på i frå Elektro opplæringa kan vere diverse fenomen som

skjer med store elektromotorar. Om eg hugsar rett så kan faseforskyving o.l. føre

til at enkelte straummålarar måler mindre forbruk enn det vasskraftturbinen må

yte for å gi deg denne energien. Moderne målarar får vel med dette.

Store fabrikkar med kraftige motorar måtte vel av og til installerer utstyr for å

motvirke denne effekten. Store kondensatorbatteri og slikt.

 

PC viftene går på likestraum frå straumforsyninga i PC'en så eg vil tru at dette

også er uvensentleg i ein PC.

 

Min PC brukar no 218Watt med 19" CRT skjerm.

I kvilemodus brukar den faktisk meir så den funksjonen har eg slått av.

 

Hugs svarte gardiner om du vil gjere om siste rest av lysenergi til varme.

 

Elektromagnetisk stråling som trådlaust internett kan vel sleppe ut av rommet.

Edit1: Ser at Simen1 også har rekna på trådlaus strålinga.

Edit2: Når det gjeld viftene så går vel noko av effekta til å akselerere opp luft,

men denne lufta vert vel nokså raskt bremsa ned av kollisjon og varmeutvikling

med andre luftmolekyl i rommet.

Endret av brukarnamn
Lenke til kommentar

Hehe, bra avhandling Simen.

 

Brukarnamn: Hvordan i alle dager kan pcn din bruke mer i hvilemodus enn i bruk..?

Hvordan måler du effekten?

 

Edit: Strømålere ihvertfall i private hus måler kun den resistive effekten watt.

Men du har også forbruk av kapasitive eller induktive effekter, denne måles ikke av strømåleren. Den kapasitive og induktive effekten motvirker hverandre. (Hvis "virkningsgraden" mellom disse er 1 vil effekten som dras fra nettet kun være W?, arrester meg hvis dette er feil. Lenge siden jeg gikk på skolen...)

 

Den totale effekten måles i VA og ikke Watt (resistiv).

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Begynner visst å bli litt rusten sjøl, hehe, men det greiene der har jeg aldri skjønt 100% ... Er det kanskje et "kjøle-element" i fryseren som bruker noe av energien på en kjemisk prossess som trekker varme eller no kanskje? Nå blir det mye gjetting her da..

8213793[/snapback]

 

Damn..

 

Det har noe med at kjølevesken blir trengt gjennom et trangt rørsystem og prøver å bli til gass. Og derfor vil den avgi varme på utsiden av fryseren og den underkjølte vesken vil kjøle rommet i fryseren..

 

Vet ikke om dette er helt riktig..

8213903[/snapback]

det er 'overheting' som er den korrekte terminologien når det gjelder kuldemedie som går fra væskeform til gassform. Men overhetinga skjer ikke før alt kuldemedie har gått over til gass, derfor overheting Gassen tar opp varme, og det er derfor det blir kaldt på rørene.

 

jobber med det her til daglig så dette vet jeg. Og når gassen har kondensert til væske i kondensatoren, kalles det underkjøling.

 

Når det gjelder varmepumper og slike ting, er det veldig greit. Eksempel varmepumpe: Den tar opp energi ute i fordamperen, der overhetingen skjer, så går gassen til kompressoren som komprimerer dette til et høyt trykk og tilfører gassen en del energi pga, komprimeringsprosessen. Etterpå går dette til 'kondensatoren' som henger på veggen inne. Der blir gassen kjølt ned og kondenserer inne i rørene. Den avgir varmen. Etter på går den til ekspansjonsventilen(strupeorganet) som sørger for et trykkfall som gjør at væska begynner å koke og ta gassform. Da tar den opp varmen. Derfor blåser det kaldt av utedelen på ei varmepumpe.

 

Litt enkelt forklart, men dere skjønner tegninga.

 

Men tilbake til topic:

 

Energi er det samme som effekt. Ei 50w lyspære vil avgi 50w med varme uansett hvordan du vrir og vender på det. Den vil kanskje ikke bruke alt på å varme opp rommet/huset, siden noe av lyse vil forsvinne ut av vinduet.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg har en psu på 520w, da skulle den dra 520 konstant ?

En kamerat av meg målte nemmelig hva hele maskinen min dro av strøm (Med en 17"crt og en 19"lcd,Stereo,bluetooth mus/tastatur,skriver og litt til) og fant ut at det dro ca 360w konstant..

 

Så. Kan det stemme at en psu på 350w drar 350w konstant ? Noen som kan bekrefte dette ?

Målte kameraten min feil ?

Lenke til kommentar

det er 'overheting' som er den korrekte terminologien når det gjelder kuldemedie som går fra væskeform til gassform. Men overhetinga skjer ikke før alt kuldemedie har gått over til gass, derfor overheting Gassen tar opp varme, og det er derfor det blir kaldt på rørene.

 

 

Ok, takk for forklaringen med riktig terminologi. :-)

 

Men vil vesken gå over i gassform da, det vil vel bli for lite plass og for høyt trykk for det?

Lenke til kommentar

det er 'overheting' som er den korrekte terminologien når det gjelder kuldemedie som går fra væskeform til gassform. Men overhetinga skjer ikke før alt kuldemedie har gått over til gass, derfor overheting Gassen tar opp varme, og det er derfor det blir kaldt på rørene.

 

 

Ok, takk for forklaringen med riktig terminologi. :-)

 

Men vil vesken gå over i gassform da, det vil vel bli for lite plass og for høyt trykk for det?

8217291[/snapback]

som sagt, overhetinga skjer ikke før all væska har gått over i gassform. Den temperaturen som gassen stiger med etter det, er overheting.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Brukarnamn: Hvordan i alle dager kan pcn din bruke mer i hvilemodus enn i bruk..?

Hvordan måler du effekten?

 

Effektmålar:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392396

 

Det er anktakeleg noko feil med windows installasjonen min, skjermen slår seg

av men maskina høyres ut som om den jobbar tungt. (Forandrar viftelyd.)

Så tilstanden er nok heller 100%CPU bruk enn kvilemodus.

 

Linux installasjonen min brukar 60 watt mindre i normal tilstand.

 

Eg er likevel ganske fornøgd med Windows 2000 installasjonen min,

den har no fungert sidan 27.03.2004 og med alt det eg har installert og avinstallert

så er det ganske imponerande at den fortsatt fungerar bra.

Mine nyare XP-maskiner er mykje tyngre og treigar i vanleg bruk, men dei kan

truleg med rett programvare behandle store datamengder raskare.

 

På ei av maskinene har eg både Win2000 og XP, eg burde kanskje måle effekt-

forbruket på den.

Lenke til kommentar
Program som F@H vil vel bare føre til at du får en kraaftigere varme ovn da. :p

8232847[/snapback]

Jepp, så får man opp temperaturen litt når det er kaldt om vinteren :)

 

Spill er ennå bedre til å varme med. De tar i bruk skjermkortet også. Man kan jo sette 3DMark til å gjøre om igjen og om igjen.

Lenke til kommentar

Jeg bor i en liten og bra isolert leilighet, og har to pcer stående på 24/7 Har panelovner, men har ende ikke trengt å plugge dem i.. har bodd her i ett år nå :p

Problemet er på sommeren, da det blir en smule for varmt her.. i fjor sommer måtte jeg faktisk slå av serveren en del dager.. usj..

Lenke til kommentar

Her var det mye diskusjon rundt en filleting :)

 

Til å begynne med avhenger effektforbruket av hva slags komponenter du har i pcen. Ta derfor en titt på mine specs: http://lars.werner.no/wordpress/?p=65

 

Strømpriser http://hafslund.no/privat/produkter/vis_pr...asp?produktid=9

 

Dvs utgangspunktet pr dd er 29,70 kWh

 

Mitt effektforbruk:

upsoy6.th.jpg

 

La oss si at det er 130W konstant i idle. Hentet fra APC UPSen min. (Som jeg anbefaler alle å ha på sin pc, billig, bra og gir en sikker driftspenning!)

 

Da får jeg følgende konstanter:

Effektforbruk: 130W (eller 0,13kW)

Antall timer i et år: 8760

Pris pr kilowatt (29,70/60): 0,495 kr

Dvs at totalprisen for å ha en pc stående på i et år er 563,70 kr

 

Jeg ville nok si at det koster rundt 500kr å ha pcen stående på et år 24 timer i døgnet, grunnet variabel pris.

Lenke til kommentar

Mange gode ideer og skråsikre påstander her, gitt. ;)

 

Jeg skal PRØVE å fatte meg i korthet (men greier det helt sikkert ikke).

 

Først et par begreper:

Energi = arbeid = effekt*tid.

Effekt = arbeid/tid = energi/tid.

 

Eksempel med en lyskilde (uansett type) tent i en time:

N Wh inn -> N Wh ut, verken mer eller mindre, siden energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare omdannes.

Mye av de N Wh omdannes til varme direkte i lyskilden (nesten alt dersom det er en gammeldags lyspære).

Resten (uten unntak) omdannes til stråling, blant annet synlig lys.

All strålingen som ikke slipper ut av vinduer (også glasset stopper noe av den), vil omdannes til varme når den treffer noe som ikke reflekterer absolutt alt (så gode speil finnes ikke). En matt svart flate vil omdanne nesten alt med en gang, mens en blank hvit flate vil reflektere nesten alt og overlate mesteparten av omdanningen til neste flate strålingen treffer. Men før eller siden er alt omdannet til varme (om det så skal ta 1000 refleksjoner og flere millisekunder).

Det samme vil skje med strålingen som slipper ut av huset, med det kan ta litt lenger tid og er heller ikke relevant for privatøkonomien.

 

Kortversjon (med en ørliten forenkling): All energi inn til lyskilden vil omdannes til varme, men litt av den gjør nytte for seg som lys først.

 

Eksempelet med en vifte er enklere:

Energi inn * (1 - motorens virkningsgrad) omdannes direkte til varme i motorens viklinger.

Resten går med til to ting: Sette luft i bevegelse samt varme i/ved viftebladene pga friksjon.

Men, den energien som omdannes til kinetisk energi i luften som flyttes vil OGSÅ omdannes til varme, takket være friksjonen mellom luft og (annen) luft, samt mellom luften og det den passerer på sin vei.

 

Kortversjon (her trenger vi ikke engang forenkle): All energi inn til viften vil omdannes til varme, men noe av den gjør nytte for seg ved å flytte luft først.

 

I en påslått datamaskin vil litt av energien ha andre former enn varme, f.eks. elektrisk ladning. Men det betyr bare at denne delen av energien omdannes til varme noen sekunder etter den som ikke lagres. (Alle kapasitanser inni der har en eller annen resistans i parallell.) Denne forsinkelsen er ubetydelig sammenlignet med den tiden det tar fra påslag til maskinen har blitt varm nok til å levere full varmeeffekt. Til gjengjeld vil begge typene forsinkelse opptre også ved avslag, maskinen leverer varme også en stund etter den er slått av. Sluttregnskapet er i praksis veldig enkelt: 100Wh elektrisk energi inn -> 100Wh varme. Stråling fra lyskilder (typisk lysdioder) utgjør kanskje en promille av total effekt inn. Kanskje en promille av det igjen slipper ut av vinduet. Ergo sitter vi igjen med så godt som all tilført elektrisk energi omdannet til varme inni huset - dersom tallene over er i nærheten av virkeligheten, snakker vi om ca 99,9999%, mens ca 0,0001% slipper ut av vinduet som lys. Jeg tror forresten jeg har tatt litt i når det gjelder det siste.

 

Så til effektforbruk i en påslått datamaskin.

 

Jeg har UPS med overvåkning foran en maskin med 2 stk Xeon 3.4 (Nocona), 2 DDR-brikker, HK-integrert grafikk, 6 IDE-disker, 1 SATA-disk, 1 RAID-kontroller, HK-integrert nettverk, 6 kabinettvifter (ikke av de aller stilleste) og to vifter til i PSUen.

Den bruker 360W (380VA) på full CPU-load.

Den bruker 200W (210VA) såvidt over idle.

 

Jeg har det samme foran en gammel haug med 2 stk Pentium-III 800 (Coppermine), 2 SDRAM-brikker, Matrox Millennium II grafikkort, 2 IDE-disker, 2 SCSI-disker, HK-integrert SCSI-kontroller, 1 nettverkskort, 1 kabinettvifte og en vifte til i PSUen.

Den bruker 130W (230VA) på full CPU-load.

Den bruker 90W (160VA) såvidt over idle.

 

Alle disse målingene er uten monitor eller annet perifert utstyr.

 

(Forresten, jeg ser noen bruker VGS-fag til å gi cred til et sett med argumenter. Ikke sikkert det er så effektivt, noen av oss er da langt forbi den fasen i karrieren.)

Lenke til kommentar

Hei,

 

her var det mye synsing :)

 

Har hatt følgende hardware stående i en server siden juni 2003 til august 2006 (skiftet hovedkort/CPU) som har vært oppe 24/7

 

Abit NF7-S

AMD Athlon 2500+ @ 3200MHz

2GB DDR ram

5 Harddisker: 80GB+2*250GB+2*400GB

ATI 3D Rage II+ PCI-kort

Highpoint HPT 3xx ATA RAID Controller.

Intel PRO 1000GT NIC

320W Chieftech strømforsyning

 

Byttet ut hovedkort og CPU i august 2006 med følgende:

AMD Athlon 64 X2 3800+ (AMD Cool and Quiet aktivert i BIOS og i Windows)

MSI K9NU Neo-V.

2GB DDR2

Har ikke merket endring på strømforbruk iforhold til gammelt og nytt hovedkort/CPU

 

 

Serveren blir fjernstyrt over nettverket, derfor har den ikke tilkoblet mus/tastatur/skjerm.

 

Ut ifra fakturaene som jeg har mottatt, så ligger forbruket på mellom 300kWh og 350kWh pr kvartal, iløpet av et år blir det ca 1300kWh.

 

Prisen blir:

 

Nettleie(Energitransport*1300kWh + Fastbeløp + Forbruksavgift*1300kWh ) + Kraftpris*1300kWh

 

Serveren er ene og alene tilkoblet en strømkurs med egen strømmåler.

Endret av skol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...