Gå til innhold

Kostnad å ha en PC på 24/7?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde det også på VK1 installasjon hvis jeg ikke husker feil :-)

 

Utdrag fra Wikipedia:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Energi

 

En liten andel av den potensielle energien overføres til luftens molekyler (luftmotstand) slik at disse får større gjennomsnittshastighet som igjen representerer (termisk) energiinnhold (som (i teorien) kan måles som en temperaturøkning). I det loddet treffer bakken går den kinetiske energien over til termisk energi i bakken.

Lenke til kommentar
Vi hadde det også på VK1 installasjon hvis jeg ikke husker feil :-)

 

Utdrag fra Wikipedia:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Energi

 

En liten andel av den potensielle energien overføres til luftens molekyler (luftmotstand) slik at disse får større gjennomsnittshastighet som igjen representerer (termisk) energiinnhold (som (i teorien) kan måles som en temperaturøkning). I det loddet treffer bakken går den kinetiske energien over til termisk energi i bakken.

8213445[/snapback]

hva har dette med elektrisk energi å gjøre egentlig. ja i det utrolig store bildet så er alt molekyler. og ja vis du puster bevegerluften seg og det blir varme av bevgelsene. men dette begynner å gå litt langt tolk det som dere vil.

Lenke til kommentar

Det går nok litt langt ja. Men der ser du at bevegelses energien endrer form til varme energi. Total energi=energi (kinetisk) + energi (varme) ?

 

Du ser det blir feil i forhold til din mening om at den totale energien som motoren bruker er driveffekt + spilleffekten?

Lenke til kommentar

Et aircondition anlegg trekker ut varme fra rommet og blåser den varme luften til utsiden.

Motsatt har du en varmepumpe som trekker ut "varme" fra kald uteluft..

 

En varmepumpe har virkningsgrad fra 1-4, dvs. du bruker 1kw fra strømnettet og får opp til 4 KW varme energi inn i huset.

 

Hehe..

Lenke til kommentar
Det går nok litt langt ja. Men der ser du at bevegelses energien endrer form til varme energi. Total energi=energi (kinetisk) + energi (varme) ?

 

Du ser det blir feil i forhold til din mening om at den totale energien som motoren bruker er driveffekt + spilleffekten?

8213583[/snapback]

smålig rusten på alt jeg sier her egentlig :p men det ejg vil frem til er at i en datamaskin eller i elektrisk verden blir ikke all effekten som går inn om til varme. se på strømomformere der er det som går ut i varme regnet som tap og de har ikke så mye tap lengre vis jeg husker riktig. og ja selvfølgelig vil en bil som som går frem over dytte ufte nsom vil føre til friksjon i molekyler øke luftvarmen men det er etter min mening flisespikking på noe som forsøker å være en enklere forklaring på noe som diskuteres. men det ble rot tydligvis

 

og ja helt helt til slutt så er all energi varme. eller bevgelse men det diskuterer vi ikke her.(for det tror ejg ikke jeg klarer :p)

 

og hey 0.5 er vel ikke dårlig bedre en ei lyspære :!: :D

Lenke til kommentar
Hehe, okay, så hva med en åpen fryseboks? (ellers har jeg alltid vært av den oppfatning at all watt som dras fra strømnettet går over til varme)

8213640[/snapback]

 

Hmm.. Fryseren bruker 50w når den er lukket og 150w når den er åpen..

 

Hehe, hjernetrim.. :D

Lenke til kommentar
Så en åpen fryser gir like mye varme til rommet som en panelovn på 150W? :p

8213744[/snapback]

hehe nah den en fryser trekker ut varme fra en plass for å kjøle ned så det skal vel egentlig utligne seg ganske bra. men der har du igjen den kinetisk energien(vis jeg husker riktig nå) som oppstår mellom kald og varm luft som vil på et punkt bli over ført til termisk energi men men. litt teoretisk.

Lenke til kommentar
Så en åpen fryser gir like mye varme til rommet som en panelovn på 150W? :p

8213744[/snapback]

 

Dæ er nå dæ je meiner, at frysern utgir like mye varme som den trekker fra nettet over tid..

 

Men nå trekker jeg meg fra diskusjonen, men jeg kommer nok til å kikke innom litt senere endog.. :!:

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Begynner visst å bli litt rusten sjøl, hehe, men det greiene der har jeg aldri skjønt 100% ... Er det kanskje et "kjøle-element" i fryseren som bruker noe av energien på en kjemisk prossess som trekker varme eller no kanskje? Nå blir det mye gjetting her da..

8213793[/snapback]

[/quoteså vidt jeg forstår er det en gass som går i et lukket system med en pumpe(derav den vanlige durelyden) som fungerer sånn at gassen "trekker varmen ut" av kjølerommet.

selv om det teknik sett er kulde som kommer inn ikke varme som går ut... :p skal sjekke mer på wiki

 

:edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Varmepumpe der står det om hvordan dette med frysere og slikt fungerer

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

venter på et sånt gjennomsnittsvar her. så mye som blir nevnt om igjen og om igjen. Mye vil det koste i året for en gjennomsnittspc? ikke så vanskelig å finne ut av om dere virkelig er så flinke

 

Har 350w psu. Men trenger bare så roughly tall. Har hørt ca 150 kr per år, men er dette reelt?

8210395[/snapback]

 

Om man antar at strøm + nettleie koster la oss si 75 øre i snitt gjennom året, og PCen i snitt drar 200 watt, så blir det 0,2kW * 24 timer * 365 dager * 0,75 kr/kWh

= 1314 kroner. Imidlertid kan du så godt som se bort fra strømforbruket til PCen i den kalde årstiden om du uansett fyrer med elektrisitet.

 

150 kroner pr. år hørest altfor lite ut.

 

vi har vel allerede svart på det.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Begynner visst å bli litt rusten sjøl, hehe, men det greiene der har jeg aldri skjønt 100% ... Er det kanskje et "kjøle-element" i fryseren som bruker noe av energien på en kjemisk prossess som trekker varme eller no kanskje? Nå blir det mye gjetting her da..

8213793[/snapback]

 

Damn..

 

Det har noe med at kjølevesken blir trengt gjennom et trangt rørsystem og prøver å bli til gass. Og derfor vil den avgi varme på utsiden av fryseren og den underkjølte vesken vil kjøle rommet i fryseren..

 

Vet ikke om dette er helt riktig..

Lenke til kommentar

Jeg ser det er noen uklarheter om hvor mye av effekten som PCen drar ut av stikkontakten som blir til varme. Det korte svaret er "ca 100%".

 

Det lange svaret er:

 

- I fysikken finnes noe som heter "loven om energibevaring". Den går ut på at all energi forblir energi. Energi kan omdannes til andre former for energi, men totalen vil alltid forbli den samme. For de som virkelig vil flisespikke kan man dra inn relativitetsteorien og si at energi kan omdannes til masse og omvendt, men dette har relevans til atombomber og sola, men ingen relevans til PCer. I vårt scenario med PCer er det ingen energi som omdannes til masse eller omvendt. All energi forblir altså energi.

 

- Effektforbruk (Watt) er energiforbruk per tidsenhet. Energien måles f.eks i Joule (eller kWh), mens effekten måles i Joule/sekund. Dette kalles watt, W.

 

- En PC lader ikke opp energien som et batteri. Når PCen slåes av hverken lades det ut noen energi over tid eller oppbevares energi til f.eks neste oppstart. Kondensatorer holder på spenningen i alt fra nanosekunder til sekunder men alt dør ut etter kort tid.

 

- Med disse fysiske lovene som grunnlag blir det lettere å forklare videre at all energien som tilføres PCen må bli til andre energiformer. Varme vet vi er en av disse. Andre tenkelige energiformer er lys og lyd.

 

- Ok, la oss prøve å analysere hvor mye som blir til lysenergi. En glødetrådspære, som tross alt er designet kun for å lage lys stråler ut ca 2% av energien i form av lys. Kilde: Wikipedia. Det er derfor et godt utgangspunkt å anta at skjermen gir fra seg mindre lys per watt enn en lyspære. En typisk LCD-skjerm bruker 35W. Dvs. at vi kan regne med at mindre enn 0,7W stikker av i form av lys. Alle LED som normalt finnes i en PC lager veldig mye mindre lys enn en LCD-skjerm. La oss ta litt i og si at alle LED'ene lyser opp ca 1/100 av det LCD-skjermen gjør. Da gir LEDene fra seg ca 0,007W med lysenergi. Hele PCen med skjerm avgir altså omlag 0,707W med lysenergi. Lyset spres ut i rommet. Det meste absorberes av vegger, tak, gulv, tekstiler osv og blir til varme. Hvis vi antar at rommet har 1 kvadratmeter vindu og 10 kvadratmeter gulv og 2,5m under taket og lyset spres jevnt så vil ca 2% av lyset treffe vinduet. Ca 20% vil reflekteres inn igjen, 80% forsvinner ut. Dvs. 80% av det lyset som treffer vinduet, og arealmessig er det ca 2% av lyset som spres i rommet. Med andre ord 0,707W * 0,8 * 0,02 = ca 0,011W. Av det lyset som spres i rommet vil ca 50% absorberes hvis man har lyse vegger og dr resterende 50% spres i rommet på nytt. Derav vil 2% treffe vinduet og 80% av det passere gjennom det. Altså 0,707W * 0,5*0,8*0,2 = 0,005W. Slik vil lyset fortsette å reflekteres og spres flere ganger mens 50% av det absorberes for hver gang. Regner man videre på det finner man ut at ca 0,022W energi forsvinner ut av vinduet i form av lys. Med andre ord forsvinnende lite. Hvis gardina er åpen vel og merke og det er mørkere ute enn inne. Er det lysere ute så kommer det jo inn mer lysenergi enn det går ut.

 

- Hvor mye forsvinner i form av lyd? Vel, jeg har ingen direkte kilder på det, men lydenergien er ennå mindre. Det sies at hvis man hyler så høyt man kan i 1 år så får man akkurat nok lydenergi til å varme en kopp kaffe til kokepunktet. Hvis koppen inneholder 2dl betyr det 67kJ eller 0,0185 kWh eller fordelt over ett år: 0,002W. Så, er lydstyrken fra en PC lik et hyl? Nei, det er nok mye lavere. La oss si 30db lavere hvis PCen støyer mye. Siden db-skalaen er eksponensiell betyr det ca 1/1000 lydstyrke i W. Med andre ord ca 2 mikrowatt for en PC. Det aller meste av lyden vil nok forbli inne i rommet og absorberes av vegger, tekstiler osv. Absorbsjonen vil si at lyden omdannes til varme. La oss si 1% av lyden slipper ut av huset. Da er det ca 0,01 mikrowatt som slipper ut av huset i form av lyd.

 

- Hvor stor er da andelen varme hvis la oss si PCen med skjerm bruker 200W i gjennomsnitt? Jo, på grunn av loven om energibevaring må jo energien gå over i en annen form. Lyset står for ca 0,022W, mens lyden står for ca 0,01 mikrowatt. Det resterende blir til varme. Regn ut tallene så får vi at 199,9779999 W av 200 blir til varme i PC-rommet.

 

Det er mulig tallene for lys og lyd ikke er veldig korrekte så gang de gjerne med 2 for å ta godt i. Likevel blir over 99,97% av den elektriske energien til varme. Det korte svaret jeg startet med, "ca 100% blir til varme" er altså veldig korrekt. For alle praktiske og økonomiske formål er det altså en helt gangbar tilnærming å si at alt blir til varme. De resterende 0,022% er ikke egnet til andre praktiske formål enn flisespikking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...