Gå til innhold

Kostnad å ha en PC på 24/7?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel det kommer jo helt ann på maskinen. vis du har en maskin som bruker 350Watt konstant(bare eksempel) så blir jo det 350W/time men for å finne ut dette nøyaktig må du nok måle strømmen inn på strømmforsyningen og gange den med spenning da I(strøm)*U(spenning)=P(effekt/watt)

 

dette vil variere fra maskin til maskin da det kommer ann på spesifikasjoner. vis det er en fabrikkbygdmaskin kan du vanligvis se på dokumentasjon fra fabrikk.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Har 350w psu. Men trenger bare så roughly tall. Har hørt ca 150 kr per år, men er dette reelt?

8210395[/snapback]

 

Om man antar at strøm + nettleie koster la oss si 75 øre i snitt gjennom året, og PCen i snitt drar 200 watt, så blir det 0,2kW * 24 timer * 365 dager * 0,75 kr/kWh

= 1314 kroner. Imidlertid kan du så godt som se bort fra strømforbruket til PCen i den kalde årstiden om du uansett fyrer med elektrisitet.

 

150 kroner pr. år hørest altfor lite ut.

Lenke til kommentar
Har 350w psu. Men trenger bare så roughly tall. Har hørt ca 150 kr per år, men er dette reelt?

8210395[/snapback]

komer ann på pris på strøm det :p hehe må jo ta 365(dager i året)*24(timer per dag)=8760

så må du finne hva som står oppført på strømforsyningen din som input watt ikke output, in put watt er den effekten strømforsyningen trekker fra strømnettet output watt er den effekten forsyningen kan maks levere til delene i maskinen..

 

men vis det er 350, så er det røffly 3 timer per kilowatt så da deler vi det totale årstimetalet på tre. 8760/3=2920 så må du bare tilføre den aktuelle kilowattprisen til det tallet. dvs 2920*(KW\h)=kostpris

Lenke til kommentar
Tja, maskinen som jeg har stående på hele tiden har en 800W psu, smekkfull av disker og med 7950GX2 skjermkort i sli.

 

 

Jeg har strømregninger (ink nettleie) på 1600kr per 2 mnd

8210485[/snapback]

Nå drar vel neppe en 800W PSU 800W konstant.

 

All energien PCen bruker bli omdannet til varme. Hvis du har termostatstyrt oppvarming vil du bruke tilsvarende mindre energi på panelovner/sentralfyring i fyringssesongen. I så fall kan du se bort fra energiforbruket til PCen i denne perioden, hvilket for de fleste vel dreier seg om ca. halve året.

Lenke til kommentar
All energien PCen bruker bli omdannet til varme.

8210600[/snapback]

 

det du sier der er ikke riktig. varme er en bieffekt av strømmen som kjøres gjennom komponentene. ikke hovedeffekten. dvs man setter ikke strøm på datamaskinen for å få varme men for å en milliontalls transistorer og andre mikroskopiske elektroniske komponenter til å lade opp/holde strøm, vippe mllom status 0 eller1 osv. varme er noe som kommer av motstanden i strømkretsene og intrent inne i de elektronikse komponentene.

 

det er også derfor du har sikringer på vanlige strømledninger vis de får for høy belastning så vil de bli så varme at de tar fyr der bruker vi sikringer som slår ut før strømkabelen blir så varm.

Lenke til kommentar
All energien PCen bruker bli omdannet til varme.

8210600[/snapback]

 

det du sier der er ikke riktig. varme er en bieffekt av strømmen som kjøres gjennom komponentene. ikke hovedeffekten. dvs man setter ikke strøm på datamaskinen for å få varme men for å en milliontalls transistorer og andre mikroskopiske elektroniske komponenter til å lade opp/holde strøm, vippe mllom status 0 eller1 osv. varme er noe som kommer av motstanden i strømkretsene og intrent inne i de elektronikse komponentene.

 

det er også derfor du har sikringer på vanlige strømledninger vis de får for høy belastning så vil de bli så varme at de tar fyr der bruker vi sikringer som slår ut før strømkabelen blir så varm.

8211075[/snapback]

 

Varme blir det av det til slutt åkke som.

Lenke til kommentar
All energien PCen bruker bli omdannet til varme.

8210600[/snapback]

 

det du sier der er ikke riktig. varme er en bieffekt av strømmen som kjøres gjennom komponentene. ikke hovedeffekten. dvs man setter ikke strøm på datamaskinen for å få varme men for å en milliontalls transistorer og andre mikroskopiske elektroniske komponenter til å lade opp/holde strøm, vippe mllom status 0 eller1 osv. varme er noe som kommer av motstanden i strømkretsene og intrent inne i de elektronikse komponentene.

 

det er også derfor du har sikringer på vanlige strømledninger vis de får for høy belastning så vil de bli så varme at de tar fyr der bruker vi sikringer som slår ut før strømkabelen blir så varm.

8211075[/snapback]

 

Varme blir det av det til slutt åkke som.

8211105[/snapback]

 

jepp, blir varme av all effekten.

Lenke til kommentar
All energien PCen bruker bli omdannet til varme.

8210600[/snapback]

 

det du sier der er ikke riktig. varme er en bieffekt av strømmen som kjøres gjennom komponentene. ikke hovedeffekten. dvs man setter ikke strøm på datamaskinen for å få varme men for å en milliontalls transistorer og andre mikroskopiske elektroniske komponenter til å lade opp/holde strøm, vippe mllom status 0 eller1 osv. varme er noe som kommer av motstanden i strømkretsene og intrent inne i de elektronikse komponentene.

 

det er også derfor du har sikringer på vanlige strømledninger vis de får for høy belastning så vil de bli så varme at de tar fyr der bruker vi sikringer som slår ut før strømkabelen blir så varm.

8211075[/snapback]

 

Varme blir det av det til slutt åkke som.

8211105[/snapback]

 

jepp, blir varme av all effekten.

8211201[/snapback]

vis all effekt blir varme ville man ikke fått lys av lysperene. watt/effekt er ikke et mål for varme det er et mål for forbruk av noe i dette tilfellet elektrisk effekt. og nei effekt er ikke alltid lik varme. eksempel er jo da en gammeldags lyspære. vis den står oppgitt til 100 watt så er grunnet dårlig utnyttelse av energien bare 5% av effekten som blir lys resten blir varme.

watt er ikke lik varme i alle tilfeller. vel var iallefall det vi lærte på elektro på videregående.

Lenke til kommentar
All energien PCen bruker bli omdannet til varme.

8210600[/snapback]

 

det du sier der er ikke riktig. varme er en bieffekt av strømmen som kjøres gjennom komponentene. ikke hovedeffekten. dvs man setter ikke strøm på datamaskinen for å få varme men for å en milliontalls transistorer og andre mikroskopiske elektroniske komponenter til å lade opp/holde strøm, vippe mllom status 0 eller1 osv. varme er noe som kommer av motstanden i strømkretsene og intrent inne i de elektronikse komponentene.

 

det er også derfor du har sikringer på vanlige strømledninger vis de får for høy belastning så vil de bli så varme at de tar fyr der bruker vi sikringer som slår ut før strømkabelen blir så varm.

8211075[/snapback]

 

Varme blir det av det til slutt åkke som.

8211105[/snapback]

 

jepp, blir varme av all effekten.

8211201[/snapback]

vis all effekt blir varme ville man ikke fått lys av lysperene. watt/effekt er ikke et mål for varme det er et mål for forbruk av noe i dette tilfellet elektrisk effekt. og nei effekt er ikke alltid lik varme. eksempel er jo da en gammeldags lyspære. vis den står oppgitt til 100 watt så er grunnet dårlig utnyttelse av energien bare 5% av effekten som blir lys resten blir varme.

watt er ikke lik varme i alle tilfeller. vel var iallefall det vi lærte på elektro på videregående.

8212892[/snapback]

 

Dette blir flisespikkeri, men lys blir til slutt også varme, når fotonene eller hva det nå het treffer noe skulle jeg tro. Unasett er resonnementet om at strømforbruk ikke er særlig relevant i i et rom hvor man uansett varmer opp elektrisk riktig. En PC har endatil en vifte som "drar ut" den varme luften, ergo en ganske fin varmeovn. Dog ikke like morro å ha et skyhøyt forbruk om sommeren, jeg hadde samme problem på stereoen min, klasse A forsterker og en moderne, tett bolig var ikke noen killerkombo om sommeren.

Lenke til kommentar

Dette er feil!!

 

Den 5% som er lysenergi, la oss si at det er 5 watt. Vil også avgi 5 watt varme energi tilsammen på veien til veggen og på veggen..

 

Egentlig er en lyspære en like effektiv varmekilde som en varmeovn. Utenom at varmen stiger ørlite raskere opp til taket..

 

Strømforbruket til en moderne pc som står på og ikke i bruk er vel ikke noe særlig mer enn 50W, kanskje heller mindre. Men det spørs litt hvor mange harddisker osv. du har.

 

Utdrag fra artikkel..

 

 

http://www.microsoft.com/smallbusiness/res...c_at_night.mspx

 

Lab tests done by Dell show that a PC running Microsoft Office uses 42.7 watts, McCall says. If it runs continuously at that rate for 365 days, at 7 cents per kilowatt-hour, the power consumption costs would be $26.18 for the PC and $45.99 for a regular monitor, for a total of $72.17 for the workstation.

 

Flat-panel monitors use less energy (22 watts when left on, 3.3 watts in "sleep" mode) than regular monitors (75 watts when left on, 5 watts in "sleep" mode), McCall says. So the same workstation with Microsoft Office running for a year would use $39.67 in power with a flat panel.

 

Meanwhile, if a PC was kept in "sleep" mode for 20 hours, for every four hours "on," as Dell recommends, the annual energy costs per PC would total $16.17 with a regular monitor and $9.88 with a flat panel. Using "hibernate," the costs would be slightly cheaper.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

jeg kommer med påstander basert på hva jeg har lært på elektro og elektronikk på videregående, hva baserer deres påstander seg på?

 

og jeg sitdown som jeg skrev 5% blir lys energi da snakker vi ikke om lysenergi som blir omdannet til varme vedlysets ferd gjennom rommet men den delen av energien som ikke blir omdannet. ikke spør meg om hvordan de regner slikt for det husker jeg ikke. men det går på målt varme og og målt forbruk av strøm ved en viss spenning som gir en watt så har de så vidt jeg ble forklart funnet diferansen mellom total effekt inn i lyspæren og effekten som er varme.

 

og jeg er helt enig i at dette er langt uten for trådstarters spørsmål egentlig.

 

men hvordan kan effekt/watt kun være varme? det brukes til mer en bare å gi en betegnelse på forbruk på elektriske apparater det brukes også på motoreffekt.

 

det med effekt og varme går stort sett på effektivitetsgraden på utstyr(medmindre vi snakker om varmeovn:P ) og varme ødelgger denne.

 

og vis dere skal diskutere dette ikke kom med nei det er ikke sånn. en skikkelig og onkli utdypt post er tingen. det stopper fremtidige seriøse fra å måte gjenta seg.

 

edit: http://no.wikipedia.org/wiki/Effekt

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg har også gått på elektrolinje og Automasjons elektriker, har i lengre tid fundert på dette. All energi blir til varme. Men hvis du ser på en lyspære som utnytter 5% av den resistive effekten (effekten som blir målt i din måleravleser) til lys blir dette også til spillvarme i tillegg. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre.. Det er lenge siden jeg gikk på elektrolinja og jeg har bedre ting jeg kan bruke tida på enn å lage en lang avhandling om hvordan dette foregår. ;-)

 

Men må si jeg kun er 99,7 % sikker på at dette er riktig..

Lenke til kommentar
Jeg har også gått på elektrolinje og Automasjons elektriker, har i lengre tid fundert på dette. All energi blir til varme. Men hvis du ser på en lyspære som utnytter 5% av den resistive effekten (effekten som blir målt i din måleravleser) til lys blir dette også til spillvarme i tillegg. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre.. Det er lenge siden jeg gikk på elektrolinja og jeg har bedre ting jeg kan bruke tida på enn å lage en lang avhandling om hvordan dette foregår. ;-)

 

Men må si jeg kun er 99,7 % sikker på at dette er riktig..

8213236[/snapback]

men all energi blir ikke varme. vis du setter strøm på en vifte, si i dette tilfellet det er en 12 volts likespenningsvifte som må modulere signalet(vis jeg husker riktig nå) for å få viften til å snurre. vis all energien som gikk på den viften gikk til varme ville ikke viften snurre. vet ikke hlet hva som er standard prosent av enrgien som blir varme i dette tilfellet men det er jo litt. men det er et biprodukt ja det blir vare men ikke 100% av effekten som går inn til viften blir varme

Lenke til kommentar

Effektgraden på en motor er forskjellen mellom P og den kapasitive og induktive effekten. Mener jeg husker en bokstav S...

 

Og effekten på en motor beskriver nominell og effektiv bruk..

 

Huff lenge siden jeg var borti dette..

 

Og det går langt vekk fra det orginale spørsmålet.. hehe

Lenke til kommentar
Effektgraden på en motor er forskjellen mellom P og den kapasitive og induktive effekten. Mener jeg husker en bokstav S...

 

Og effekten på en motor beskriver nominell og effektiv bruk..

 

Huff lenge siden jeg var borti dette..

 

Og det går langt vekk fra det orginale spørsmålet.. hehe

8213332[/snapback]

hehe det hørtes ut som noe vi lærte i atuomatikertimene på GK hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...