Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av produsentene du nevner der er det vel bare Church's, Herring og Santoni som er kjent for å ha gjennomgående god kvalitet på skoene sine (så vidt jeg vet). Når det kommer til de store motehusene du nevner først er det ingen av dem som spesialiserer seg på skoproduksjon, noe som bør få varselbjellene til å ringe. Det vil altså si at et par sko du kjøper derfra ofte vil ha dårlig kvalitet sammenlignet med et par håndlagde sko fra foreksempel Church's, til en pris som ofte er latterlig mye høyere enn nødvendig.

 

Når det kommer til Ferregamo og Bruno Magli forstår jeg det sånn at dette var produsenter som i sin tid lagde gode sko, men som har fallt betraktelig i kvalitet de senere årene.

 

Sjekk ut sko fra Crockett & Jones, Church's, Herring, Loake, Barker og så videre. Dette er alle skoprodusenter i forskjellige prisklasser som er kjent for å lage sko i god kvalitet. Det er selvfølgelig kvalitetsforskjell på et par fra Loake kontra et par fra C & J, noe som også reflekteres i prisen.

Takk for innspill, visste ikke at det var så utbredt å outsource skoproduksjon. Men samtidig som dette betyr at pris/kvalitet ikke er særlig gunstig hos de store motehusene, så betyr det vel også at skoene holder forholdsvis god kvalitet isolert sett, så lenge det er anerkjente produsenter som står for produksjon? Slik at om man f.eks. finner en slik sko på salg, så kan det være et godt kjøp?

 

 

Corrected grain ser blankere ut enn full grain; det kan neste se litt kunstig ut. Ikke så blankt som patent leather, men en mellomting. Du skjønner det med en gang du ser et par i corrected grain kontra et i full grain. Jeg prøvde å finne et eksempel, men klarte ikke i farten. Det skal uansett stå oppgitt dersom sjappa er noenlunde seriøs. Står det ingenting er det antakelig full grain.

 

Cap toe kontra helt plain er en smakssak igjen. Jeg forbinder helt plain med lakksko og smoking, så for meg blir en helt plain ikke-lakksko også et oxymoron. Men det er altså meg. De eneste "reglene" her er vel at svart er mer formelt enn brunt, og at færre detaljer er mer formelt enn flere detaljer. Så får man selv avgjøre hvordan man anvender disse i antrekket. :)

Takk, føler mye av det samme når det gjelder tå, så blir nok et par cap toes.

 

Alle de første merkene du nevner kan nok selge gode sko de, men personlig ville jeg aldri kjøpt fra dem. Fellesnevneren for designere er at de aldri (ok, ekstremt sjelden) produserer sko selv. Sko fra Hermes produseres av Lobb, sko fra Prada produseres av Church's osvosv... Det er fornuftigere å gå rett til produsenten for å kjøpe, da du vil få en langt bedre pris for samme kvalitet.

 

Når det kommer til forholdet mellom pris og kvalitet er det litt todelt. Det er ikke alltid økt pris fører til økt kvalitet. Ta f.eks. Prada og Church's som eksempel igjen. Kjøper du et par sko fra Church's til 300 £ vil du ikke få noe bedre kvalitet om du i stedet kjøper et par fra Prada til 600 £ (prisene er tatt ut av løse luften, bare så det er sagt). Hvis du derimot kjøper et par fra Vass til 600 £ vil kvaliteten øke betydelig. Poenget er altså at kvaliteten øker med prisen dersom du vet hvilke merker du skal kjøpe fra. Som du selv er inne på er det som regel rene skoprodusenter det lønner seg å kjøpe fra, men du illustrerer også noe av problemet (uvitenhet) ved å nevne en monstrositet som Bruno Magli. Bare så det er sagt holder jeg utseende på skoene helt utenfor ligningen her, da du ved å kjøpe sko fra en designer som regel betaler mye mer for selve designet enn du gjør for konstruksjonen.

 

Du vet åpenbart ikke all verden om sko, så det å få hjelp til å plukke ut noen merker/modeller er nok lurt. Det er derfor jeg sier at det er en god ide om du i det minste gir en viss ide om hvilken prisklasse du vil legge deg i.

Takk for innspill, som sagt visste jeg ikke at alle de mest kjente designermerkene har andre som produserer sko - nyttig info. Er det sånn at de fleste av disse desingermerkene samarbeider med produsenter som holder forholdsvis høy kvalitet, eller er det noen som benytter seg av billigprodusenter?

 

Jeg vet definitivt ikke all verden om sko, nettopp derfor jeg spør her, bl.a. for å finne ut hvilke merker det er verdt å betale for. Må samtidig presisere at design er en vesentlig faktor; ønsker ikke bare å finne en sko av høyest mulig kvalitet, men en elegant sko som samtidig holder høy kvalitet. Når det gjelder pris, så kanskje maks £4-500? Vass, Lobb, GG og hva nå enn de mest eksklusive merkene heter er nok ikke aktuelt, og samtidig er jeg selvsagt åpen for rimeligere forslag av god kvalitet.

 

C&J som nevnt av JorgenH virker som et interessant merke, dette er da solid kvalitet formoder jeg? Stor forskjell på "handgrade" og de vanlige oxfordene til C&J? Hvordan er C&J opp mot f.eks. Santoni og Church's?

 

Ellers, av ren nysgjerrighet, hvorfor er Bruno Magli så forferdelig i dine øyne? Av omtalen jeg har lest virker det som et helt greit merke i sin prisklasse?

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at kvaliteten på noen sko fra store motehus har god kvalitet. Det lønner seg ofte å lese seg fram til hvilken produsent som lager skoene hvis du kjøper et par fra high-end brands. Sko kjøpt på salg fra motehus kan være et godt kupp hvis du liker merket eller designet på skoene.

 

Mange designere pleier å velge gode produsenter, men det nevnes ikke alltid i beskrivelsene av produktet, fordi noen produsenter vil holde det skjult. F.eks.: Loro Piana produserer cashmir for J. Crew, men det nevnes ikke i produktbeskrivelsen, fordi LP vil fremstå som et eksklusivt merke, noe J. Crew ikke er. Burberry bruker både kvalitetsprodusenter og billigprodusenter for sine ting. Det spørs hvilken "line" det er snakk om.

 

Personlig ville jeg ikke gått direkte på de dyre merkene, fordi det er best å kjenne på middels kvalitet før man kjører på noe bedre. Men hvis du har penger til det, er det vel greit.

 

Jeg har lest at siden Church's ble kjøpt opp av Prada, har kvaliteten gått ned de siste årene. De har flere "moderne" kolleksjoner enn tidligere, dermed er ikke skoene like "håndlagd" som de fleste Northampton-baserte produsenter (Dette kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg har lest her eller på SF at man burde kjøpe en litt mørkere farge enn skoens virkelige farge.

Vet ikke hvorfor.

 

Hvis man vil at den originale fargen på skoene ikke skal endre seg bør man kjøpe en skokrem som er lysere enn skoene. Jeg bruker mid brown til stort sett alle de brune parene mine.

Lenke til kommentar

Til og med til mørkebrune sko og brune sko med forskjellige nyanser?

 

Les det jeg skriver. "Hvis man vil at den originale fargen på skoene ikke skal endre seg bør man kjøpe en skokrem som er lysere enn skoene". Mid brown er en lys skokrem. Det vil si at man kan bruke den på de fleste brune sko uten at de endrer farge, og det er helt åpenbart at den fungerer på mørkebrune sko, da den som sagt er lys. På de få skoene jeg har som er lysere (det er vel egentlig bare et par) bruker jeg den ikke.

 

 

Hva synes dere om longwings i pebble grain?

 

Vet noen forøvrig noe om kvaliteten til Florsheim og Grenson?

 

Jeg har et par longwings i pebble grain selv (Herring Grassmere). De er blant skoene jeg bruker mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...