Gå til innhold

Mer om Vistas etterfølger


Anbefalte innlegg

Enklere oppdateringer?

 

Kan det bli enklere enn det er i Win XP da? Som oftest merket jeg ikke updates før windows selv har lastet de ned, uten min godkjennelse selvfølgelig, og maser om at jeg må starte maskina på nytt for at oppdateringene skal fungere sikkelig.

 

Det er trist å se hvor langt etter MS er på operativsystemfronten. Vista hadde ikke akkurat så alt for mye nytt som man ikke kan få i XP i dag (utenom et annet default theme). Om de ikke lager noe nytt i Windows 'Steven' eller 'Vienna' bør de gå å legge seg. Disse planene duger i alle fall ikke! Lykke til MS, dere trenger det.

 

 

Anyway: Linux eller Mac OS er veien å gå, Tiger ligger i alle fall mange år forran Windows Vista i dag. Gleder meg til å se hva Apple byr på i Leopard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får håpe microsoft denne gangen vil satse mer på ytelse, ytelse, ytelse, og stabilitet.

Så får heller det alt for enkle brukervennligheten, og bloatwaren komme i 2. rekke.

8204315[/snapback]

 

Hehe. Word!

 

Jeg kommer til å bruke XP så lenge jeg kan. Selv har jeg ingen fancye effekter, bruker enda 98-looken på startlinja, og trives med den. :)

 

Ingen som har en eller annen "tweak" for å slippe oppdatertingen i XP, og samtidig slipper det stygge røde ikonet nede i hjørnet?

 

Er lei maset om oppdateringen, jeg vedder 50 spenn på at det sinker maskina ytterligere.

Lenke til kommentar
[

Ingen som har en eller annen "tweak" for å slippe oppdatertingen i XP, og samtidig slipper det stygge røde ikonet nede i hjørnet?

 

Er lei maset om oppdateringen, jeg vedder 50 spenn på at det sinker maskina ytterligere.

8205551[/snapback]

 

Det er da bare å slå av automatiske oppdateringer i sikkerhetssenteret.

Lenke til kommentar
Ypperlig. Gleder meg til å høre mere om dette. Vista er en stor forbedring i forhold til XP og hvis dette operativ systemet byr på noe av det samme så må det bare bli bra.

8205706[/snapback]

 

Hmm... En forbedring i forhold til XP sier du? Jeg har brukt Vista litt til og fra godt og vel et halvt år nå, og jeg har fortsatt til gode og finne én eneste ting som er bedre av vesentlig grad.

Lenke til kommentar
[

Ingen som har en eller annen "tweak" for å slippe oppdatertingen i XP, og samtidig slipper det stygge røde ikonet nede i hjørnet?

 

Er lei maset om oppdateringen, jeg vedder 50 spenn på at det sinker maskina ytterligere.

8205551[/snapback]

 

Det er da bare å slå av automatiske oppdateringer i sikkerhetssenteret.

8206093[/snapback]

 

Hvis du vil også slippe "det røde ikonet" så går du inn i "Security Center" og trykker på "Change the way Security Center alerts me" lenken, resten er ganske selvforklarende.

Lenke til kommentar
Ypperlig. Gleder meg til å høre mere om dette. Vista er en stor forbedring i forhold til XP og hvis dette operativ systemet byr på noe av det samme så må det bare bli bra.

8205706[/snapback]

 

Hmm... En forbedring i forhold til XP sier du? Jeg har brukt Vista litt til og fra godt og vel et halvt år nå, og jeg har fortsatt til gode og finne én eneste ting som er bedre av vesentlig grad.

8207593[/snapback]

 

 

Spørsmålet er da, hvorfor kjører du Vista?

Lenke til kommentar
Ypperlig. Gleder meg til å høre mere om dette. Vista er en stor forbedring i forhold til XP og hvis dette operativ systemet byr på noe av det samme så må det bare bli bra.

8205706[/snapback]

 

Hmm... En forbedring i forhold til XP sier du? Jeg har brukt Vista litt til og fra godt og vel et halvt år nå, og jeg har fortsatt til gode og finne én eneste ting som er bedre av vesentlig grad.

8207593[/snapback]

 

Vel. Vista ble vel ikke final før slutten av Januar så negative ting før det bør du ta litt med ro.

 

Mine opplevelser:

- Ny look oppfrisker hjemmet. Eller bilen. Eller pc-en.

- Stort sett alle de sære små programmene jeg liker å kjøre, enten fungerer i Vista eller jeg har raskt funnet tilsvarende programmer som gjør det

- Enormt stabilt. Jeg har kjørt veldig mange dill/dall programmer som har ført til mye rart, men systemet har stått fjellstøtt. Har ikke opplevd første systemkrash enda.

- Har tre pc-er og eneste driver jeg måtte instalere selv var wlan kortet på filserveren. Alt annet klarte Vista greit.

- Den litt eldre bærbaren min kjører Vista raskere enn XP. Booting, oppstart av programmer og jobbing går smooth. Samme gjelder desktopen men den er ganske sterk da.

- Programstarteren på sidebaren er knall!! Bruker den hele tiden.

- en del mere

 

Jeg synest Microsoft har gjort en flott jobb. Har prøvd en god del Linux i det siste og konklusjonen min er at du får det du betaler for.

Lenke til kommentar
Får håpe microsoft denne gangen vil satse mer på ytelse, ytelse, ytelse, og stabilitet.

Så får heller det alt for enkle brukervennligheten, og bloatwaren komme i 2. rekke.

8204315[/snapback]

Enig. Ytelsen må forbedres. Rapporter om at XP er raskere på mange områder enn Vista er jo ikke bra. Dessuten har det indre i Windows vært forsømt i lengre tid, til fordel for synlig stæsj. Det er vel en grense for hvor lenge folk lar seg lure av sukkertøy og glassperler...

 

For sin egen skyld bør Microsoft nå forsøke å rette opp "alle feilene fra i går" og ta tak i de tingene folk har kritisert i Vista. Det går bl.a. på...:

  • Ytelsen. Slanke og effektivisere all kildekode, inkl. kjernen.
  • Senke ressurskravene. Man skal ikke måtte behøve en ny PC for å kunne kjøre et nytt operativsystem.
  • Mer kundevennlige lisensbetingelser. Her støter de kunder fra seg i dag.
  • Masing om passord i utide. F.eks. når man skal installere et program.
  • DRM-helvete. Microsoft bør si til musikk- og filmbransjen at de ikke vil være med på dette lengre. Det ødelegger kundenes forhold til Microsoft.
  • Bedre kompatibilitet med gamle programmer.
  • Få med ting som ble utelatt i Vista.
  • Lavere pris. Intet operativsystem er verdt opptil 4.500 kroner.

I tillegg synes jeg Microsoft bør komme offensivt på banen med løsninger på problemer folk sliter med i dag. F.eks. foreslå en åpen standard for enkel sikring og konfigurering av hjemmenettverk, slik at selv bestemor kan føle seg trygg på at ikke WLAN-ruteren hennes er vidåpen for hele nabolaget. En familie som ikke er IT-kyndige bør også kunne plugge inn og bruke nettverksutstyr, stue-PCer o.l. uten videre. Slikt bør være Plug & Play - med maks. sikkerhet.

 

Det samme gjelder e-post. Spam-problemet er i ferd med å ødelegge denne kommunikasjonsformen. Hvis Microsoft kunne få etablert en åpen standard som reduserte spam-problemet til et minimum, ville de få mye oppmerksomhet og støtte.

 

Og de bør slutte å true åpen kildekode-miljøet med sanksjoner for uspesifiserte brudd på IP (intellectual property). Istedet kan de imøtekomme markedets krav til åpne løsninger ved å frigjøre f.eks. DirectX til Open Source. Hva har de å tape på det? MS er allerede i teten på denne teknologien og å slippe andre til for å kunne bruke den på andre plattformer vil ikke true dem. Tvert i mot, MS har unike muligheter til å etablere standarder som vil bli stående. Bare åpne og dokumenterbare standarder kan overleve i lengden. Når MS innser det, vil de jobbe for åpne standarder de også.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

<Så får heller det alt for enkle brukervennligheten, og bloatwaren komme i 2. rekke

 

Det bør ikke komme i veien for at systemet fungerer da. Det er pri1. Mannen i gata må ha et operativ system de også, og at Linux er like enkelt som Windows er ikke i nærheten av mine erfaringer.

Lenke til kommentar
ang. søkinga i xp så er den mildt sagt TREIG!

 

MEN det finnes muligheter til og få detet kjappere gjort...(NEI ikke den innebygde indekseringsteknologien)

 

MEN programmet locate32 tilgjenglig her: http://www.digi.no/nettjuveler/?id=6613&uid=1002804#id1039

8208305[/snapback]

 

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor den søkefunksjonen i det hele tatt eksisterer. Misforstå meg rett, jeg skjønner hvorfor mange andre synes den bør være der (ikke bare i forstått som at jeg forstår at andre hjemmebrukere synes det, men at det finnes andre bruksområder enn de jeg bruker OS-et til), men selv har jeg brukt den kanskje 1-3 ganger i året. Og de få gangene jeg bruker den trenger den ikke å være lynkjapp i det hele tatt. Indeksering av disk er for meg det mest ubrukelige som har blitt funnet opp de siste årene. Hvorfor skal man søke på sin egen disk, man vet jo hvor alt er. Man har jo lagt det dit selv. I en logisk oppbygd mappestruktur. Selvfølgelig finnes det mange som ikke gjør det slik, men den dagen det blir en slags opptatt og vedtatt sak at man skal sløse bort systemresurser på slikt går jeg over til Linux (eller et OS jeg kan ha full kontroll over hva som skjer i). Operativsystemer som OSX takler jeg ikke i det hele tatt, makan til et villt sløseri av minne og CPU-tid tror jeg det ikke finnes maken til. Hadde en programmerer eller en dataingeniør fra 1980 blitt teleportert til en maskin med Vista eller OSX tror jeg han hadde fått hjerteinfarkt med det samme, ene og alene på grunn av alt det fjaset som finnes i operativsystemer i dag. Fullstendig gjennomsyret av tankegang basert på at operatøren er et naut som mangler hjerne.

 

/rant.

Lenke til kommentar
Får håpe microsoft denne gangen vil satse mer på ytelse, ytelse, ytelse, og stabilitet.

Så får heller det alt for enkle brukervennligheten, og bloatwaren komme i 2. rekke.

8204315[/snapback]

Enig. Ytelsen må forbedres. Rapporter om at XP er raskere på mange områder enn Vista er jo ikke bra. Dessuten har det indre i Windows vært forsømt i lengre tid, til fordel for synlig stæsj. Det er vel en grense for hvor lenge folk lar seg lure av sukkertøy og glassperler...

8208261[/snapback]

Det er vel en sannhet med modifikasjoner

 

Man har til og med fått til symbolske linker for filer, så verden går fremover :wee:

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Senke ressurskravene. Man skal ikke måtte behøve en ny PC for å kunne kjøre et nytt operativsystem.

da skal jeg prøve med xp på en 10 år gammel pc. Går nok unna med xp da også tror jeg...

 

Masing om passord i utide. F.eks. når man skal installere et program.

Hva er det du har gjort med vistaen din? jeg har aldri blitt spurt om passord når jeg skal installere noe. Det eneste er en knapp der jeg skal trykke godta elns, og den er enkel å fjerne.

 

DRM-helvete. Microsoft bør si til musikk- og filmbransjen at de ikke vil være med på dette lengre. Det ødelegger kundenes forhold til Microsoft.

Kan du fortelle meg hva det såkalte "DRM helvete" ditt i vista gjør for noe? jeg har ikke hatrt ett eneste problem med å spille av noen musikkfiler med vista.

 

Bedre kompatibilitet med gamle programmer.

Kjøper du en ny bil, kan du ikke regne med at reserve delene til den gamle bilen, vil fungere på den nye. Dessuten er det flere av de som lager programvaren, som må oppgradere programmet sitt.

 

I tillegg synes jeg Microsoft bør komme offensivt på banen med løsninger på problemer folk sliter med i dag. F.eks. foreslå en åpen standard for enkel sikring og konfigurering av hjemmenettverk, slik at selv bestemor kan føle seg trygg på at ikke WLAN-ruteren hennes er vidåpen for hele nabolaget.

At akkurat MS skal lage et system som styrer routeren til folk, ser jeg kun som idioti. Hvorfor skal ikke produsenten av routeren lage programmet som en kan konfigurere nettverket med? må da bli fryktelig tungt for MS å lage programmer for en haug med produsenter...

Lenke til kommentar
Får håpe microsoft denne gangen vil satse mer på ytelse, ytelse, ytelse, og stabilitet.

Så får heller det alt for enkle brukervennligheten, og bloatwaren komme i 2. rekke.

8204315[/snapback]

Kan du ikke bare droppe GUI-basert OS helt da? Et kommandobasert UNIX-system burde være ypperlig for deg.

 

Microsoft oppdaterte akkurat Office-pakke. I første øyekast kan jeg ikke se det har blitt lagt til noen merkbare nye funksjoner. Ytelsen har heller ikke blitt noe særlig forbedret. Da er det kanskje heller ingen grunn til å kjøpe da?

 

Personlig mener jeg den siste oppgraderingen av Office er den største oppgraderingen som har skjedd på den fronten de siste ti årene. Jeg jobber raskere i Word, jeg skriver penere dokumenter og blir rett og slett i litt bedre humør når jeg jobber i tekstbehandleren. IT-ansvarlige som kun vurderer om de skal rulle ut en ny programpakke eller OS basert antall funksjoner eller ytelse kan like gjerne slutte i jobben sin.

Lenke til kommentar
Får håpe microsoft denne gangen vil satse mer på ytelse, ytelse, ytelse, og stabilitet.

Så får heller det alt for enkle brukervennligheten, og bloatwaren komme i 2. rekke.

8204315[/snapback]

Enig. Ytelsen må forbedres. Rapporter om at XP er raskere på mange områder enn Vista er jo ikke bra. Dessuten har det indre i Windows vært forsømt i lengre tid, til fordel for synlig stæsj. Det er vel en grense for hvor lenge folk lar seg lure av sukkertøy og glassperler...

 

For sin egen skyld bør Microsoft nå forsøke å rette opp "alle feilene fra i går" og ta tak i de tingene folk har kritisert i Vista. Det går bl.a. på...:


  •  
  • Ytelsen. Slanke og effektivisere all kildekode, inkl. kjernen.
     
  • Senke ressurskravene. Man skal ikke måtte behøve en ny PC for å kunne kjøre et nytt operativsystem.
     
  • Mer kundevennlige lisensbetingelser. Her støter de kunder fra seg i dag.
     
  • Masing om passord i utide. F.eks. når man skal installere et program.
     
  • DRM-helvete. Microsoft bør si til musikk- og filmbransjen at de ikke vil være med på dette lengre. Det ødelegger kundenes forhold til Microsoft.

  • Bedre kompatibilitet med gamle programmer.
     
  • Få med ting som ble utelatt i Vista.
     
  • Lavere pris. Intet operativsystem er verdt opptil 4.500 kroner.
     

I tillegg synes jeg Microsoft bør komme offensivt på banen med løsninger på problemer folk sliter med i dag. F.eks. foreslå en åpen standard for enkel sikring og konfigurering av hjemmenettverk, slik at selv bestemor kan føle seg trygg på at ikke WLAN-ruteren hennes er vidåpen for hele nabolaget. En familie som ikke er IT-kyndige bør også kunne plugge inn og bruke nettverksutstyr, stue-PCer o.l. uten videre. Slikt bør være Plug & Play - med maks. sikkerhet.

 

Det samme gjelder e-post. Spam-problemet er i ferd med å ødelegge denne kommunikasjonsformen. Hvis Microsoft kunne få etablert en åpen standard som reduserte spam-problemet til et minimum, ville de få mye oppmerksomhet og støtte.

 

Og de bør slutte å true åpen kildekode-miljøet med sanksjoner for uspesifiserte brudd på IP (intellectual property). Istedet kan de imøtekomme markedets krav til åpne løsninger ved å frigjøre f.eks. DirectX til Open Source. Hva har de å tape på det? MS er allerede i teten på denne teknologien og å slippe andre til for å kunne bruke den på andre plattformer vil ikke true dem. Tvert i mot, MS har unike muligheter til å etablere standarder som vil bli stående. Bare åpne og dokumenterbare standarder kan overleve i lengden. Når MS innser det, vil de jobbe for åpne standarder de også.

8208261[/snapback]

 

Mange gode tanker, men kompatibiliteten er jeg glad for at de ofrer. Denne har vært MS' svøpe de siste årene, og må ofres for å få orden på mange av Windows største trøbbelmakere. Skal de få gjort noe med registry, sikkerheten i filsystemet og dll-hell må det gå på bekostning av bakoverkompatibiliteten, slik vi ser antydninger av i Vista.

 

Ellers ser jeg ikke noe galt i at MS skuler mot Apples OS strategi. Sistnevnte sender jo ut ny versjon av OSX nesten årlig nå, og ikke alle oppgraderinger blir tilgjengelige for tidligere versjoner. Balansen mellom en SP og en 'ny' versjon er tidvis ganske hårfin, og hyppigere utgivelser kan også brukes til å forsvare lavere priser. Sålenge prisnivået for oppgraderinger blir fornuftig ser jeg ikke noe galt i at MS tar litt mindre steg av gangen. En syklus med årlige utgivelser ala Ny, SP, Mellomversjon, SP?, Ny vil kunne gjøre susen. En mellomversjon vil da være noe mer omfattende enn en SP, mens de virkelige "innovasjonene" i de nye versjonene ikke drukner i alle småting som skal være med. 95-98-98SE-(ME)-XP var litt i denne banen, og hvis vi ser bort fra ME var dette en mye greiere utvikling en XP-SP1-SP2-Vista var.

Lenke til kommentar

Det er jo morsomt å se at folk kritiserer en ikke-eksisterende Windows versjon på grunnlag av et powerpoint-dokument :roll:

 

Forøvrig så har MS ingen klar politikk på når det kommer ny versjon. Windows95 ble oppdatert og solgt som ny (95B), det samme ble Win98 (SE og deretter ME). Deretter var win2k lenge på markedet, mens XP var enda lengre.

 

Så hvem vet hva de faktisk gjør denne gangen? Ingen, siden vi ikke vet hva som er i OSet det er snakk om engang...

Lenke til kommentar
hvorfor ikke alle dager kan ikke dette bare være en Service Pack?

8203264[/snapback]

Hvorfor gi noe gratis når du kan selge det som ett "nytt" produkt, Apple gjør btw det samme med OSX men en viss frekvens, same shit new wrapping... Hva er best; 2-3000 i snitt fra hver kunde hvert 2-3 år eller 2-3000 i snitt fra hver kunde hvert 5-6 år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...