Gå til innhold

Bør jeg som ny velge Slackware?


Anbefalte innlegg

Vanlige feil man kan risikere å gjøre er at man bruker feil grafikkdriver, eller at man velger feil oppløsning på skjermen. Hvis du har et GeForce-kort er det anbefalt på det sterkeste å laste ned og installere driverne fra nVIDIA. De aktiveres på følgende måte: ...!

Jaha..?

Er det ikke litt vanskelig å "laste ned å installere" drivere når jeg sitter på terminalen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaha..?

Er det ikke litt vanskelig å "laste ned å installere" drivere når jeg sitter på terminalen da?

8209893[/snapback]

Nei, det er det faktisk ikke. Bruk en vanlig nettleser, finn nedlastingslinken, høyreklikk og så velger du "copy link location". Så går du på terminalvinduet og skriver

wget (og så trykk shift+ins)

så blir nedlastingslinken kopiert til terminalvinduet. Du trykker så enter, og vips, så lastes driveren ned til din Slackware-boks. Installeringen av driveren kan fint gjøres fra terminalvinduet, du trenger ikke å sitte fysisk på boksen eller ha grafisk brukergrensesnitt. Men dette forutsetter selvfølgelig at du har et GeForce-kort. Du har det, ikke sant?

 

Edit: en fordel med Slackware er at du blir nødt til å lære kommandolinjen å kjenne. Men du vil finne ut at når du mestrer kommandolinjen skikkelig så kan du gjøre nesten hva som helst fra den. Jeg kan f.eks. sitte med en laptop i sofaen og bestemme hvilken film hovedmaskinen i andre enden av rommet skal spille av, og at filmen skal vises på den store skjermen via kommandolinjen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Nei, det er det faktisk ikke. Bruk en vanlig nettleser, finn nedlastingslinken, høyreklikk og så velger du "copy link location". Så går du på terminalvinduet og skriver

wget (og så trykk shift+ins)

så blir nedlastingslinken kopiert til terminalvinduet. Du trykker så enter, og vips, så lastes driveren ned til din Slackware-boks. Installeringen av driveren kan fint gjøres fra terminalvinduet, du trenger ikke å sitte fysisk på boksen eller ha grafisk brukergrensesnitt. Men dette forutsetter selvfølgelig at du har et GeForce-kort. Du har det, ikke sant?

 

Edit: en fordel med Slackware er at du blir nødt til å lære kommandolinjen å kjenne. Men du vil finne ut at når du mestrer kommandolinjen skikkelig så kan du gjøre nesten hva som helst fra den. Jeg kan f.eks. sitte med en laptop i sofaen og bestemme hvilken film hovedmaskinen i andre enden av rommet skal spille av, og at filmen skal vises på den store skjermen via kommandolinjen.

8209926[/snapback]

Jeg sitter fortsatt i terminalen da, jeg har ikke logget meg inn skikkelig ennå..

Lenke til kommentar
Rett fra terminalen??

Kuult :)

Igjen, det er MYE du kan gjøre fra terminalen, mye mer enn du tror. Og når du bruker Slackware så vil du lære deg en god del av det, for du er nødt. Programmer du må ha når det kommer til installasjon av andre programmer er slackpkg og checkinstall. Begge verktøy finner du på Slackware DVD'en.

 

Edit: slackpkg er et verktøy for å holde Slackware oppdatert, og checkinstall er et verktøy som gjør at du kan installere program fra kildekode, lage din egen slackware-pakke og så installere denne gjennom pakkesystemet. På den måten kan du holde styr på absolutt alle programmer som du installerer.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Når jeg skriver "startx", så kommer denne feilmeldingen:

 

Fatal server error:

No screen found

 

Please also check the log file at "var/log/xorg.0.log" for additional information.

Fatal 10 server 104 (Connention reset by peer)

no X server ":0.0" after 0 request

(0 know processed) with 0 events remaining.

 

 

 

Og så kommer denne igjen "blomstkraft@localhost:~$"

 

Hva skal jeg gjøre nå?

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Hva slags skjermkort har du? Det har du enda ikke sagt.

8212551[/snapback]

Obs!

Jeg har et ATI Radeon X1300

8212586[/snapback]

Da er det ikke noe rart. Det var en av de første tingene jeg spurte om. Da trenger du ATI-driverne, og de finner du ved å klikke deg inn på www.ati.com.

8212597[/snapback]

Men kan jeg gå inn på www.ati.com igjennom terminalen da?

Hvis jeg kan, kan du skrive inn koden?

 

Takk:)

Lenke til kommentar

Skriv dette:

wget https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2.ati.com/drivers/linux/ati-driver-installer-8.34.8-x86.x86_64.run

Følgende må gjøres i /etc/X11/xorg.conf etter at du har kjørt den en gang:

Section "Module"
Load "glx"
Load "dri"

Section "Driver"

Driver "fglrx"

Section "DRI"
   Mode 0666
EndSection

 

Du skal bare endre de linjene jeg har oppgitt, ikke fjerne noe annet. Tror at det skulle hjelpe. Husk en ting: når du ber om hjelp, så må du være nøye med å oppgi feilmeldinger og spec's på maskinen slik at det blir lettere for oss å hjelpe. Men dette kommer seg.

Lenke til kommentar

Hvis den linken fører til driverne, så er det installert..

Men hva med dette, hvordan skal dette foregå: ?

Følgende må gjøres i /etc/X11/xorg.conf etter at du har kjørt den en gang:

Section "Module"
Load "glx"
Load "dri"

Section "Driver"

Driver "fglrx"

Section "DRI"
   Mode 0666
EndSection

Jeg prøvde å skrive Section "Module", men det kom ingenting :(

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Nei, Section Module står der fra før. Beklager hvis jeg virket uklar, men du skal endre linjene oppgitt under Section "Module", "Device", "DRI" slik jeg viste.

8213102[/snapback]

Heh, du er ikke uklar, bare jeg som er noob..

 

EDIT: Men det står kun blomstkraft@localhost:~$ nå, men hva skal jeg med:

/etc/x11/xorg.config

 

Hvor skal jeg skrive det?

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

prøv i terminalen $nano /etc/X11/xorg.conf kan hende du må bytte ut nano med en annen editor, aner ikke hvilken du har installert.

 

så søker du bare på "nv" bytter det til nvidia og tar vekk kommentaren på load glx så skal alt virke

Lenke til kommentar
prøv i terminalen $nano /etc/X11/xorg.conf kan hende du må bytte ut nano med en annen  editor, aner ikke hvilken du har installert.

 

så søker du bare på "nv" bytter det til nvidia og tar vekk kommentaren på load glx så skal alt virke

8213722[/snapback]

Jeg får det ikke til jeg :(

Jaja, var værdt et forsøk da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...