Gå til innhold

Bør jeg som ny velge Slackware?


Anbefalte innlegg

Bruk heller cfdisk, mye lettere å betjene. Skal du bruke /dev/hda, skriver du

cfdisk /dev/hda

Verre er det ikke. Det står også når du har logget inn som root at du kan bruke cfdisk.

8208142[/snapback]

Kanskje, men naar jeg skriver cfdisk, saa kommer denne feilneldingen:

FATAL ERROR> Cannot open disk drive

Press any key to exit cfdisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du en SATA-disk?

 

Edit: og hvilken kjerne bootet du med? Har du en SATA-disk, prøv med sata.i.

8208182[/snapback]

Jeg har en SATA og en IDE tilkoblet.

8208188[/snapback]

Skal pr;ve det sata.i greiene der ;)

 

EDIT> Naa kom det noe annet vettu, jippi :!:

Takk :)

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
sata.i er default i Slackware 11.0.

8208203[/snapback]

Heh?

Jeg kom inn naa, med Slack 11.0 altsaa :dontgetit:

 

Da er Slack installert, men det staar "localhost login:"

Hva skal jeg skrive inn der?

 

Jeg skrev inn "root", men hva skal jeg skrive naa?

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Etter det er den god ide å kjøre "xorgconfig", slik at du kan få opp et gui ;)

8208554[/snapback]

Naa har jeg logget inn med root og med ingen passord, men hva naa?

Naa faar jeg denne meldingen> You don#t have to think too hard when you talk toteachers. --D.J. Salinger

 

root@localhost:

 

Hva skal jeg skrive der?

Lenke til kommentar
nå er det kansje lurt å installere ett pakkesystem, viss du ikke allerede har gjort det. f.eks slapt-get http://freshmeat.net/projects/slaptget/

 

vet ikke om dette er nødvendig med slac11 men før med slac10 var det ganske smart;)

 

 

Edit, viss du ikke allerede har installert ett GUI så er det også lurt, kan gjøres med slapt-get

8208791[/snapback]

Jeg tror ikke jeg er klar til noe installasjon ennå..

Jeg ligger ennå i terminalen, jeg prøvde å skrive startx, men da kom det opp en error-melding :hrm:

 

EDIT: Kan det ha noe med at jeg har satt "xorgconfig"en feil?

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

Hei. Om du har installert alt som er med på Slackware (Altså full install), så skal du ikke trenge å gå inni xorg og sette opp xorg. Men det er ikke sikkert at du installerte KDE under installasjonen av Slackware? Men uannsett. Jeg har aldri måttet gå inni xorg configure fila for å få gui opp på Slackware installsjoner altså. De trengte jeg heller ikke når jeg installerte Slackware på min gamle pc (P4, 2.8 GHZ).

Lenke til kommentar
Hei. Om du har installert alt som er med på Slackware (Altså full install), så skal du ikke trenge å gå inni xorg og sette opp xorg. Men det er ikke sikkert at du installerte KDE under installasjonen av Slackware? Men uannsett. Jeg har aldri måttet gå inni xorg configure fila for å få gui opp på Slackware installsjoner altså. De trengte jeg heller ikke når jeg installerte Slackware på min gamle pc (P4, 2.8 GHZ).

8209078[/snapback]

Jeg satte på full install, så nå skal alt "egentlig" være i boks..?

Men jeg får alikevell error når jeg skriver "startx" :hmm:

Lenke til kommentar
Feilmeldingen sier vel ikke bare "error."?

 

Som oftest står det hva som er galt hvis man leser litt nøye.

8209455[/snapback]

Jepp, det tror jeg også, men jeg er på skolen akkurat nå, så vi får se på det når jeg kommer hjem :)

 

EDIT: Tror det står noe med X-server e.l.

Men det var da elllers svært komplisert installasjons-programm på Slack da :hrm:

Langt og jævlig for å si det sånn..

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
EDIT: Tror det står noe med X-server e.l.

Men det var da elllers svært komplisert installasjons-programm på Slack da :hrm:

Langt og jævlig for å si det sånn..

8209792[/snapback]

Selve installasjonen er enkel og grei. Men det er konfigurasjonen etterpå som kan være litt vanskelig for nybegynnere. Vanlige feil man kan risikere å gjøre er at man bruker feil grafikkdriver, eller at man velger feil oppløsning på skjermen. Hvis du har et GeForce-kort er det anbefalt på det sterkeste å laste ned og installere driverne fra nVIDIA. De aktiveres på følgende måte:

Load "glx"

skal ikke ha # foran.

I Section "Device" skal det stå følgende, nesten nederst.

Driver "nvidia"

Dette for å aktivere nvidia-driveren. Dette er forøvrig noe som står forklart i dokumentasjonen til driveren, driverens README som du finner sammen med driveren. Hvis du har et ATI-kort kan du se bort ifra det siste.

 

Uansett blir du nødt til å lese dokumentasjon når du bruker Slackware. Men det er da også tilfelle med de andre distroene som er nevnt her, Arch, Debian, Fedora, Ubuntu osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...