Gå til innhold

Bør jeg som ny velge Slackware?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du er logget inn som root, skriver du følgende, etter at du har kjørt xorgconfig:

pico /etc/X11/xorg.conf

Da kan du redigere filen, og så gjør du de endringer jeg tidligere har sagt i posten min.

 

Installeringen av skjermkort-driverne gjøres slik:

sh <filen du lastet ned via wget>

Du bytter ut <...> med filen du lastet ned. Da får du kjørt den filen og driverne installeres.

 

Det er helt greit at du spør ettersom du aldri har brukt GNU/Linux før, og du begynner med en distro som ikke er av de letteste. Men, hvis motivasjonen til å lære står ved lag kan jeg love deg at du blir flink på GNU/Linux.

 

@glad: trådstarter sitter med et ATI-kort, og har valgt å bruke de offisielle ATI-driverne, altså driveren fglrx.

Lenke til kommentar
Nei, beklager, men jeg får det ikke til :hrm:

Jeg fikk fram "pico/etc/x11/xorg.conf-skjermen da ;)

Men jeg får ikke redigert noen som helst filer der da..

8214216[/snapback]

 

du må skrive "sudo pico [sti]"

8215843[/snapback]

Ooh, skal prøve :!:

(Har ikke peiling på hva jeg driver med engang) ;)

Lenke til kommentar
du må skrive "sudo pico [sti]"

8215843[/snapback]

Nei, sudo er ikke satt opp som standard i Slackware. Dessuten, i Slackware er root-kontoen aktiv, og det er den han skal bruke når han skal gjøre ting som krever root-rettigheter.

 

Edit:

@blomsterkraft: du skal logge inn som brukeren root når du skal gjøre systeminnstillinger. Ser du har logget deg inn som blomsterkraft, og det er ikke en bruker med root-rettigheter.

 

Edit edit: det er selvfølgelig mulig å sette opp sudo i etterkant, men Slackware har root-kontoen aktiv, som de fleste andre linux-distroer, samt BSD og UNIX.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
du må skrive "sudo pico [sti]"

8215843[/snapback]

Nå er jeg inn på "sudo pico"- greiene, men hva nå?

8216035[/snapback]

pico er en teksteditor som du bruker til å redigere filer som xorg.conf. Når du har åpnet xorg.conf med pico som root, som beskrevet tidligere, så skal du gjøre de endringer jeg sa i tidligere poster, etter at du har installert ATI-driverne, de du lastet ned ved hjelp av wget.

Lenke til kommentar
han lastet jo ned Nvidia driveren, gjorde du ikke? trodde du hadde ATI kort.. viss man ser på wget kommandoen så er det nvidia driveren som lastes ned..

8216181[/snapback]

Ikke den siste wget-kommandoen jeg oppga. Den viser klart og tydelig linken til ATI-driveren. Den står på forrige side.

 

Edit: men la oss ikke krangle her, det er tross alt en som trenger all den hjelpen han kan få. Og det er det som bør stå i høysetet her nå.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
han lastet jo ned Nvidia driveren, gjorde du ikke? trodde du hadde ATI kort.. viss man ser på wget kommandoen så er det nvidia driveren som lastes ned..

8216181[/snapback]

Jeg fikk ikke lastet ned Nvidia drivere, så jeg lastet ned ATI, men hvordan finner jeg den nedlastede filen, og hvordan redigerer jeg som du sier jeg skal gjøre?

 

Håper ikke jeg det blir får mye mas og tull ut av meg da, da må du si i fra :p

Lenke til kommentar
han lastet jo ned Nvidia driveren, gjorde du ikke? trodde du hadde ATI kort.. viss man ser på wget kommandoen så er det nvidia driveren som lastes ned..

8216181[/snapback]

Jeg fikk ikke lastet ned Nvidia drivere, så jeg lastet ned ATI, men hvordan finner jeg den nedlastede filen, og hvordan redigerer jeg som du sier jeg skal gjøre?

 

Håper ikke jeg det blir får mye mas og tull ut av meg da, da må du si i fra :p

8216250[/snapback]

Som root, ta en

updatedb

Så skriver du

locate ati|grep run

Da skal du finne en .run fil. Denne skal du kjøre ved å skrive

sh <filnavn>.run

<filnavn> bytter du ut med det som står foran .run i filnavnet. Deretter går du inn i /etc/X11/xorg.conf med pico og gjør de endringene jeg har skrevet tidligere. Da skal du få en desktop som fungerer når du gir kommandoen startx.

Lenke til kommentar
du må skrive "sudo pico [sti]"

8215843[/snapback]

Nei, sudo er ikke satt opp som standard i Slackware. Dessuten, i Slackware er root-kontoen aktiv, og det er den han skal bruke når han skal gjøre ting som krever root-rettigheter.

8215977[/snapback]

 

ja se der ja. lærte jeg noe nytt også. Bare bra det, har tenkt til å prøve slack først når jeg formaterer for Feisty i april :)

Lenke til kommentar
du må skrive "sudo pico [sti]"

8215843[/snapback]

Nei, sudo er ikke satt opp som standard i Slackware. Dessuten, i Slackware er root-kontoen aktiv, og det er den han skal bruke når han skal gjøre ting som krever root-rettigheter.

8215977[/snapback]

 

ja se der ja. lærte jeg noe nytt også. Bare bra det, har tenkt til å prøve slack først når jeg formaterer for Feisty i april :)

8217463[/snapback]

Feisty, hva er det?

Det kommer forresten en ny Ubuntu i april, Ubuntu 7.04

Er det den som heter Feisty?

I værtfall, jeg lastet det ned i går..

Lenke til kommentar

Greit, er denne fila tom fra før eller:? :p

 

/etc/x11/xorg.conf

 

Det var litt lettere å komme fram på Slack etter jeg har prøvd i Ubuntu ja :D

 

Skal jeg bare skrive dette i xorg.conf fila:?

 

Section "Module"

Load "glx"

Load "dri"

Section "Driver"

Driver "fglrx"

Section "DRI"

Mode 0666

EndSection

 

Riktig?? :dribble:

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...