Gå til innhold

Bør jeg som ny velge Slackware?


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker å installere Linux "igjen", (Har prøvd Ubuntu 6.10 så vidt det er, så kall meg nybegynner) Er det vanskelig å sette seg inn i Linux via Slackware?

Jeg velger Slackware fordi jeg kan kjøre Silkroad Online med den :!:

Er det et bra valg for meg som er ny i Linux?

 

Takk! :)

Endret av blomstkraft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Tenker å installere Linux "igjen", (Har prøvd Ubuntu 6.10 så vidt det er, så kall meg nybegynner) Er det vanskelig å sette seg inn i Linux via Slackware?

Jeg velger Slackware fordi jeg kan kjøre Silkroad Online med den :!:

Er det et bra valg for meg som er ny i Linux?

 

Tror nok du bør ta en litt mer grundig test av Ubuntu, hvis du setter pris på brukervennlighet er dette distroen for deg.

 

Nei, du burde la være å velge Slack. Ville heller gått for Arch, om ikke Ubuntu er spennende nok.

For Arch er jo mye mer brukervennlig en Slackware :roll:

Lenke til kommentar
Nei, så sant ditt primære mål ikke er å lære Linux. Vil du ha noe som fungerer enklest mulig uten å lese manualer, bør du nok velge noe annet.

8202449[/snapback]

Jeg har jo selvfølgelig tenkt å lære meg Linux, hvis ikke er det bare å holde seg til Windows :!:

8202468[/snapback]

Legg merke til at jeg skrev det i kursiv. Lære som å lære seg systemet, ikke bare lære å bruke det.

Lenke til kommentar
Tror nok du bør ta en litt mer grundig test av Ubuntu, hvis du setter pris på brukervennlighet er dette distroen for deg.

Jeg tenkte å boote Slack og Ubuntu, men hvis jeg skal ha Ubuntu så vil jeg ha

Ubuntu 6.10, og der får du ikke inn Silkroad Online, i værtfall ikke med Wine..

Jeg vet ikke noe annet program enn Wine, eller.. Cedega vet jeg om,

men det koster flesk :hrm:

 

Nei, du burde la være å velge Slack. Ville heller gått for Arch, om ikke Ubuntu er spennende nok.

For Arch er jo mye mer brukervennlig en Slackware :roll:

Arch har jeg ikke hørt om, men jeg kan ta en titt på det..

Lenke til kommentar
Nei, så sant ditt primære mål ikke er å lære Linux. Vil du ha noe som fungerer enklest mulig uten å lese manualer, bør du nok velge noe annet.

8202449[/snapback]

Jeg har jo selvfølgelig tenkt å lære meg Linux, hvis ikke er det bare å holde seg til Windows :!:

8202468[/snapback]

Legg merke til at jeg skrev det i kursiv. Lære som å lære seg systemet, ikke bare lære å bruke det.

8202819[/snapback]

Hehe, jeg har "lyst" til å lære systemet ja, men jeg vil først finne en destro :ermm:

Lenke til kommentar

Hvis Silkroad Online virker i Wine på Slackware, så skal det da også være mulig å få til med Wine på f.eks. Ubuntu {1}(eller den distro'en du uansett måtte velge) også, bare så du ikke er opphengt i Slackware fordi du tror det er den eneste distroen som støtter SO. Uansett lykke til med valget.

 

PS: Jeg ble ganske imponert over at den offisielle internasjonale websida til Silkroad Online stenger en ute fordi maskinen du bruker har feil operativsystem og nettleser: http://www.silkroadonline.net . Skikkelig 1999! :-(

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil lære linux, så bestemmer du deg for å bytte ut Windows helt med GNU/Linux i 3 mnd. Da sletter du Windows fra maskinene dine og installerer kun Linux. Hvis du gjør det, så spiller det kanskje ikke så stor rolle hvilken distro du velger til å begynne med.

 

Det som er problemet til mange når du forsøker å lære seg linux er at så fort de støter på et problem de ikke finner løsningen på umiddelbart, går de tilbake til Windows og gjør det slik de vet det gjøres der, og glemmer at de hadde noe de skulle lære.

 

- Men jeg tror ubuntu vil spare deg for mye (unødig) hodebry, og jeg tror du kan lære linux like godt ved å bruke Ubuntu som en hvilken som helst annen distro. - Selv om ubuntu er blandt de enkleste å installere og å finne hjelp til.

 

Edit: Måtte faktisk gå inn på silkroadonline.net med Opera, maskere opera som IE og så slette en cookie som silkroadonline.net hadde lagt inn for å få se den slik den skulle være. De sjekker faktisk etter operativsystem og ikke browser. :ohmy:

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Trur du vil gjere lurt i å installere for eks. Ubuntu i oppstartsfasen, og deretter evt. installere ein "vansklegare" distribusjon når du føler deg sikrare på å gjere litt meir avanserte ting.

 

Eg skjønner tankegangen din HavarN når du seier at han må slette win å legge inn kun G/L i oppstartsfasen for å ikkje gli tilbake til win, men dette kan vere problematisk for nokre.

Ta ein ting som wlan for eks. Dette har vore, og er eit hett tema for mange i den tidlege læringsfasen, og kan vere problematisk å feilsøke på om han ikkje har ei anna operativ maskin tilgjengeleg med windows for å gjere feilsøkinga på.

 

Dette er sjølvsagt litt søkt argumentasjon frå mi side, men det er forskjell å faktisk ha win installert på maskina som du gjer feilsøkinga på, enn å streve med å gjere all denne jobben på ei anna maskin. Det trur eg iallefall vil gjere det meir frustrerande for brukaren, enn at han kan berre dual-boote kjapt og enkelt for å gjennomføre feilsøkinga.

Lenke til kommentar

Har testet både Arch og Slackware og jeg mener at Arch er lettere å førstå som nybegynner, filene har mere logiske navn osv.. men når du først har lært å bruke Arch så er det minst like lett å bruke som Slackware..

 

Edit, bruker Archlinux nå, har brukt linux i snart tre år så jeg ser på meg selv som en som kan masse innen linux, Arch har vært min distro i to år..

Endret av glad
Lenke til kommentar

 

Edit: Måtte faktisk gå inn på silkroadonline.net med Opera, maskere opera som IE og så slette en cookie som silkroadonline.net hadde lagt inn for å få se den slik den skulle være. De sjekker faktisk etter operativsystem og ikke browser.  :ohmy:

8205021[/snapback]

 

Kommer ikke inn på silkroadonline med seamonkey i windows heller. Fatter ikke hva de folka tenker med. :hmm: Bra det ikke finnes for mange sider hvor det er sånn.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at nybegynnere sitt første møte ikke skal være med Slackware. Det er kanskje den linux-distroen hvor man lærer mest "generisk" linux. De fleste andre distroer bruker komponenter som er særeget for den distroen. Men Slackware er nesten helt fri for "distrofiserte" verktøy. Startet selv med Slackware, og jeg angrer ikke et sekund. Hadde jeg ikke startet med Slackware, ville jeg ikke ha klart å mestre flotte og nyttige OS som FreeBSD, OpenBSD og Solaris, operativsystemer som tilbyr funksjonalitet man ikke får med GNU/Linux. Har vært borti flere forskjellige linux-distroer, men jeg føler de fleste er noe herk å jobbe med. Alt for mye distrofisering. Men når jeg logger på Slackware-boksen min (eller brannmuren som kjører OpenBSD), føler jeg meg hjemme. Og jeg gleder meg til den dagen jeg får satt opp filserveren, og da blir det Solaris. Også et operativsystem jeg har prøvd, og der er det mye spennende. Med Slackware lærer du systemet å kjenne, og det gjør deg i stand til å raskt kunne lære deg nye ting. Og Slackware viker ikke tilbake for andre distroer. Neste utgave av Slackware vil komme med modulær X.Org og Compiz, samt at Slackware endelig vil gå vekk fra 2.4-kjernen og bruke 2.6-kjernen som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...