Gå til innhold

NetCom og gebyr for papirfaktura


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syns papirregning er tryggere? Joda, posten kan rote og være treige, men jeg har aldri opplevd at en regning ikke har kommet, eller kommet så sent at jeg ikke har fått betalt. Jeg vet ikke helt om jeg stoler like mye på at ting fungerer elektronisk. Joda, med faste regninger vet man sånn ca når de kommer, så man kan holde øye med dem, men jeg syns faktisk det er en liten smule skremmende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NetCom burde heller gitt feks 10-30 kr rabatt til de kundene som heller vil motta eFaktura, enn å heve prisen på de som fortsatt vil ha papirfaktura.

Hvor er da besparelsen? Dersom NetCom sparer penger på dette, kan det brukes til andre ting, som for eksempel å senke prisene på abonnement, investere i nytt utstyr, bygge ut dekning, osv.
Tror kanskje du misforstår meg litt, besparelsen går til de kundene som velger å motta eFaktura og NetCom (spørs hva rabatten hadde blitt).

 

Eksempel på hvordan dette hadde fungert:

En kunde har i dag ActiveTalk og betaler 129 i måneden. Hvis denne kunden heller vil motta eFaktura (faktura på epost/nettbank) så får han en rabatt på, la oss si 30 kr, og betaler derfor 99 kr i måneden i steden for 129.

 

På denne måten straffer man ingen med høyere gebyrer, men man belønner de som er up-to-date/miljøvennlige/sparsomme/smarte og benytter seg av eFaktura. På den måten blir den en vinn-vinn situasjon. Det estimerte beløp som NetCom sparer inn ved at kunden benytter seg av eFaktura bør deles mellom NetCom og kunde. Vet ikke om 30 kr er et riktig beløp, som sagt, kun et eksempel.

 

Minste totalpris er prisen på telefonen pluss faste avgifter, etableringsgebyr og månedsabonnement i avtaleperioden. Ringepris er ikke medregnet i prisene.
Siden totalprisen inkluderer faste avgifter må NetCom oppdatere prisene på webshop-en sin og inkludere papirfaktura gebyret på 25 kr i måneden. Siden det er papirfaktura man får i utgangspunktet når man bestiller abbonement fra NetCom.
Det er eFaktura/epost-faktura som blir normen, og man velger selv om man ønsker papirfaktura istedet. Da velger man i så fall selv å betale ekstra. Man får også to måneder på seg til å ordne det i nettbank / via Kundesenteret, slik det er med SmartTalk idag.
Er du sikker på at det blir slik? Skal man mobilkunder i dag være pålagt å ha en e-postadresse?

 

Tipper forbrukerombudet og NetCom skal bli to om den på totalprisen på mobil solgt med binding til mobilabbonement skal inkludere fakturagebyret eller ikke. Hvis det blir slik du sier da.

 

Izte: Jeg sjekker oftere e-post (flere ganger om dagen) enn postkassa (et par ganger i uka maks), men så skal det sies at jeg bor i en stor boligblokk og må til naboblokken for å sjekke snailmail.

Lenke til kommentar
NetCom burde heller gitt feks 10-30 kr rabatt til de kundene som heller vil motta eFaktura, enn å heve prisen på de som fortsatt vil ha papirfaktura.

Hvor er da besparelsen? Dersom NetCom sparer penger på dette, kan det brukes til andre ting, som for eksempel å senke prisene på abonnement, investere i nytt utstyr, bygge ut dekning, osv.
Tror kanskje du misforstår meg litt, besparelsen går til de kundene som velger å motta eFaktura og NetCom (spørs hva rabatten hadde blitt).

 

Eksempel på hvordan dette hadde fungert:

En kunde har i dag ActiveTalk og betaler 129 i måneden. Hvis denne kunden heller vil motta eFaktura (faktura på epost/nettbank) så får han en rabatt på, la oss si 30 kr, og betaler derfor 99 kr i måneden i steden for 129.

 

På denne måten straffer man ingen med høyere gebyrer, men man belønner de som er up-to-date/miljøvennlige/sparsomme/smarte og benytter seg av eFaktura. På den måten blir den en vinn-vinn situasjon. Det estimerte beløp som NetCom sparer inn ved at kunden benytter seg av eFaktura bør deles mellom NetCom og kunde. Vet ikke om 30 kr er et riktig beløp, som sagt, kun et eksempel.

 

Minste totalpris er prisen på telefonen pluss faste avgifter, etableringsgebyr og månedsabonnement i avtaleperioden. Ringepris er ikke medregnet i prisene.
Siden totalprisen inkluderer faste avgifter må NetCom oppdatere prisene på webshop-en sin og inkludere papirfaktura gebyret på 25 kr i måneden. Siden det er papirfaktura man får i utgangspunktet når man bestiller abbonement fra NetCom.
Det er eFaktura/epost-faktura som blir normen, og man velger selv om man ønsker papirfaktura istedet. Da velger man i så fall selv å betale ekstra. Man får også to måneder på seg til å ordne det i nettbank / via Kundesenteret, slik det er med SmartTalk idag.
Er du sikker på at det blir slik? Skal man mobilkunder i dag være pålagt å ha en e-postadresse?

 

Tipper forbrukerombudet og NetCom skal bli to om den på totalprisen på mobil solgt med binding til mobilabbonement skal inkludere fakturagebyret eller ikke. Hvis det blir slik du sier da.

 

Izte: Jeg sjekker oftere e-post (flere ganger om dagen) enn postkassa (et par ganger i uka maks), men så skal det sies at jeg bor i en stor boligblokk og må til naboblokken for å sjekke snailmail.

8197879[/snapback]

 

 

det er ikke snakk om at mobil kunder skal pålegges å ha epost eller nettbank, men dersom man velger å ha papirfaktura så velger man også selv å få gebyr.

hos chess er det vel forresten sånn at man ikke får ha abo der med mindre man har epost?dette blir mer og mer vanlig, og som det er sagt her tidligere, det er en del av automatiseringsprosessen som foregår i samfunnet.

 

det har forøvrig også vært kampanjer på å rekruttere folk til efaktura, hvor vi skulle få div avslag på faktura hvis vi gikk over til nett.

Lenke til kommentar
det er ikke snakk om at mobil kunder skal pålegges å ha epost eller nettbank, men dersom man velger å ha papirfaktura så velger man også selv å få gebyr.

hos chess er det vel forresten sånn at man ikke får ha abo der med mindre man har epost?dette blir mer og mer vanlig, og som det er sagt her tidligere, det er en del av automatiseringsprosessen som foregår i samfunnet.

Det er bare Chess Touch som krever eFaktura
Abonnementet ChessTouch forutsetter e-post faktura.
Chess krever for å bestille andre abbonement:

navn, yrkesstatus, adresse, telefonnummer, fødselsnummer.

Altså ikke e-post.

 

det har forøvrig også vært kampanjer på å rekruttere folk til efaktura, hvor vi skulle få div avslag på faktura hvis vi gikk over til nett.

8248293[/snapback]

Hvilket mobilselskap har arrangert disse kampanjene du snakker om? Chess?

 

Poenget mitt er at det er feigt av NetCom å straffe de som ikke har e-post, i steden for å belønne de som har.

En økning i prisen er forbundet med noe negativt. Noe dette hvertfall har blitt for min del.

post-3673-1174999136_thumb.jpg

Lenke til kommentar
det har forøvrig også vært kampanjer på å rekruttere folk til efaktura, hvor vi skulle få div avslag på faktura hvis vi gikk over til nett.

8248293[/snapback]

Hvilket mobilselskap har arrangert disse kampanjene du snakker om? Chess?

 

Poenget mitt er at det er feigt av NetCom å straffe de som ikke har e-post, i steden for å belønne de som har.

En økning i prisen er forbundet med noe negativt. Noe dette hvertfall har blitt for min del.

8248647[/snapback]

 

 

det er netcom som har hatt disse kampanjene, en var bl a at man fikk fratrekk på 100kr på neste faktura dersom man giokk over til efaktura.

nå er som sagt ikke poenget å straffe heller, men at de som gir ekstra utgifter også tar ansvar for det selv.

+miljøet!er ikke akkurat mest miljøvennelig å sende ut en mill fakturaer på x-antall sider 4-5 ganger i mnd! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er ingen andre mobilselskaper jeg vet om som har gjort dette (som jeg er klar over)..

Dette gjør enten NetCom til den store stygge ulven, eller til den første i flokken.

 

Som jeg sa i et tidligere innlegg: "NetCom burde heller gitt feks 10-30 kr rabatt til de kundene som heller vil motta eFaktura, enn å heve prisen på de som fortsatt vil ha papirfaktura."

 

De hadde fått akkurat samme effekten ved å gjøre det på den måten, forskjellen er at de ikke hadde virket så grådige, de kunne heller delt besparelsen med kundene i steden for å kreve mer penger av kunden.

 

Fakturaavgiften har vært bakt inn i abbonementsprisen i alle år, plutselig skal de tjene mer ved å ha en egen fakturaavgift. Tipper egentlig den vanlige mannen i gata ikke merker fakturagebyret og ikke klager, men er en prinsippsak spør du meg.

 

nå er som sagt ikke poenget å straffe heller, men at de som gir ekstra utgifter også tar ansvar for det selv.

+miljøet!er ikke akkurat mest miljøvennelig å sende ut en mill fakturaer på x-antall sider 4-5 ganger i mnd!

4-5 ganger i måneden? Hva mener du.. Nå henger jeg ikke helt med.
Lenke til kommentar

Hovedpoenget her blir vel fort at om man gir de som går over til eFaktura avslag i månedsprisen, forsvinner innsparingen. Dette fordi besparelsen ved å slippe å sende ut papirfaktura går med til å dekke tapet det vil medføre å gi rabatter.

 

Derfor, skal dette gi en besparelse for NetCom, som kanskje kan komme kundene tilgode ved en senere anledning, er man nødt til å belaste de som medfører kostnad, og ikke rabattere de som ikke gjør det.

 

Ikke enig??

Lenke til kommentar

Det er bare Chess Touch som krever eFaktura
Abonnementet ChessTouch forutsetter e-post faktura.
Chess krever for å bestille andre abbonement:

navn' date=' yrkesstatus, adresse, telefonnummer, fødselsnummer.

Altså ikke e-post.

[right']8248647[/snapback][/right]

Efaktura er jo elektronisk faktura rett i banken, ikke det samme som epostfaktura nei. Du kan ha efaktura uten å ha e-postaddresse. Chess touch krever e-post, ikke efaktura, chess har jo ikke mulighet for efaktura uansett så ;)

Lenke til kommentar
Hovedpoenget her blir vel fort at om man gir de som går over til eFaktura avslag i månedsprisen, forsvinner innsparingen. Dette fordi besparelsen ved å slippe å sende ut papirfaktura går med til å dekke tapet det vil medføre å gi rabatter.

 

Derfor, skal dette gi en besparelse for NetCom, som kanskje kan komme kundene tilgode ved en senere anledning, er man nødt til å belaste de som medfører kostnad, og ikke rabattere de som ikke gjør det.

 

Ikke enig??

Jeg sa i flere av mine tidligere innlegg, besparelsen har på å sende ut eFaktura burde deles av NetCom og kunden feks 50-50. Altså hvis det koster 20 kr å sende ut faktura bør avslaget bli 10 kr, Hvis det koster 40 kr bør avslaget være 20 kr, eller noe lignende.. Det er hvertfall tankegangen min, som hadde blitt rettferdig og hadde vært en win-win situasjon for de som gidder å gjøre brydderiet, NetCom og naturen.

 

Det er bare Chess Touch som krever eFaktura
Abonnementet ChessTouch forutsetter e-post faktura.
Chess krever for å bestille andre abbonement:

navn, yrkesstatus, adresse, telefonnummer, fødselsnummer.

Altså ikke e-post.

Efaktura er jo elektronisk faktura rett i banken, ikke det samme som epostfaktura nei. Du kan ha efaktura uten å ha e-postaddresse. Chess touch krever e-post, ikke efaktura, chess har jo ikke mulighet for efaktura uansett så ;)
Jeg visste ikke at e-postfaktura og eFaktura ikke var det samme jeg :p

Beklager dette, og takk for informasjon :)

Lenke til kommentar
Ehh.. Frimerke koster 6,50. I tillegg er degt en eller flere personer som jobber med å skrive ut fakturaen osv. En faktura koster en bedrift enormt mye mer enn 6 kr...

8190110[/snapback]

 

Tror du seriøst NetCom kjøper frimerker til 6,50kr for å sende en faktura? Alle store konsern har bedriftsavtaler med Posten der de rett å slett sender så mye post de vil for en fast sum.

 

I tillegg er det ikke flere som sitter å skriver ut fakturaen. Fakturautskrift er helautomatisert, det gjelder også pakkingen i konvolutten!

 

Med tanke på hvor mange fakturaer NetCom sender ut så har de veldig gode bedriftsavtaler når det gjelder utskrift og konvolutter. En faktura koster ikke dem 5 kroner ferdig levert til kunden engang.

 

Enormt mye mer enn 6kr du liksom... Get a clue!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En faktura koster ikke dem 5 kroner ferdig levert til kunden engang.

8249965[/snapback]

Hvis så er tilfelle, hvorfor tar da netcom nærmere 30,- for papirfaktura? Jeg tror nok prisen er noe høyere enn 5 kroner grunnet trykking, konvolutter etc.

8250333[/snapback]

 

ja, trykking,papir konvolutt og utsendelse. det stemmer nok at de ikke betaler porto per konvolutt, men at de betaler en engangssum. men tror du dette er et lite beløp?

 

utover det så er det jo ganskemye jobb med en faktura i forkant også. korrigeringer og diverse.dette er jo ting som er mye enklere og billigere og rette opp hvis det er elektronisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...