Gå til innhold

Aktivering kan manipuleres


Anbefalte innlegg

2:Hvis det som står på denne linken her er riktig, så har jeg i alle fall ikke bruk for noe mer fra MS!

8192561[/snapback]

Hvis det er Cedega du tenker på, så koster programmet penger. En månedsavgift faktisk. Dessuten vil det aldri fungere like optimalt der som ved kjøring i sitt native OS (hovedsakelig Windows).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går gikk grace-perioden min med Vista ut. Før den gikk ut prøvde jeg å forlenge prøveperioden før aktivering med de kjente MS-produserte triksene, både det med registerendring og det uten, flere ganger, uten hell. Ved midnatt gikk perioden ut for godt og jeg må nøye meg med reduser funksjonalitet. Dvs. kun firefox og ingenting annet. Ikke noe startlinje, startknapp, skrivebord, ikoner, analog klokke eller Aero. Tida er ute. Jeg er ferdig med testingen for min del og nå får jeg installere noe annet. Dvs. jeg var ikke fornøyd nok til å betale hverken 4000 eller 1000 kr for Vista.

 

Tenkte bare jeg skulle si i fra om at forlengelsen ikke fungerer som jeg antok ut i fra artiklene her på HW. Husk backup av bokmerker, filer osv før perioden går ut.

 

Hadde jeg ikke kunnet spansk ville jeg sagt "Hasta la Vista", men det gjør jeg altså ikke. (Det betyr "på gjensyn", noe som er høyst usikkert.)

Lenke til kommentar

Egentlig var det hyggelig å høre at den ikke funka da, men synd du ikke ble fornøyd med Vista da,jeg har stikk motsatt erfaring og føler det som et stort tilbakeskritt å bruke XP, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men det er omtrent samme følelsen som da jeg prøvde win98 etter å ha brukt xp en tid.

Så nei jeg angrer ikke et sekund og jeg annbefaler Vista på det varmeste :)

Lenke til kommentar

Hehe.. Nei, jeg kommer ikke til å savne noe av den nye funksjonaliteten som popuper med sikkerhetsbokser, de ubehagelige menyene og adresselinja i Utforskeren, de flere nivåene for å rekke fram til "Run..", steder i kontrollpanelet og en rekke andre "forbedringer".

 

Utseendemessig er jo Vista lekkert men det er jo bare skinn man kan legge inn i XP også. Det finnes også mange lekre skin til både OSX og Linux så det med utseendet er ikke noe Vista-spesifikt akkurat.

Lenke til kommentar
Hehe.. Nei, jeg kommer ikke til å savne noe av den nye funksjonaliteten som popuper med sikkerhetsbokser, de ubehagelige menyene og adresselinja i Utforskeren, de flere nivåene for å rekke fram til "Run..", steder i kontrollpanelet og en rekke andre "forbedringer".

 

Utseendemessig er jo Vista lekkert men det er jo bare skinn man kan legge inn i XP også. Det finnes også mange lekre skin til både OSX og Linux så det med utseendet er ikke noe Vista-spesifikt akkurat.

8217566[/snapback]

 

Så du kan faktisk nå run fra start-menyen ja, stusset litt på det og lurte på om de hadde tatt det vekk :) Bruker alltid hurtigtast. Ellers er jeg litt i samme båt som deg, installerete Vista da det ble påstått at nettverksytelsen var bedre, det var den ikke. Den var vesentlig dårligere. Hadde jeg tatt meg bryet med å reinstallere nå så hadde jeg kjørt XP, vista har få fordeler for meg, og flere ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sier bare hasta la vista jeg Simen, du vil komme igjen! Må ikke være så redd for å være litt mainstream vettu :D

 

Men fra spøk til allvor, jeg må jo i rettferdighetens navn si at jeg delte ditt syn på en del av de områdene du nevner i starten, men jo mer jeg har brukt Vista, jo mindre trives jeg i XP. Mye av dette er jo etter mitt syn snakk om tilvenning. Hadde selv et opphold i databruk akkurat i perioden da XP kom, og var ikke udelt positiv da jeg begynte på'n igjen med en stor tom blå skjerm, og hvor pokker er utforsker blitt av... :dontgetit:

 

At man ikke nødvendigvis gidder å kjøpe Vista for å oppgradere fra XP skjønner jeg godt, anbefaler heller ikke dette til annet en de "spesielt interesserte". Men for å si det slik; om du hadde kjøpt en ny laptop i dag, hadde du vel ikke fjernet Vista, for å legge inn XP...?

 

ATWindsor Postet i dag, 16:25

Så du kan faktisk nå run fra start-menyen ja, stusset litt på det og lurte på om de hadde tatt det vekk  Bruker alltid hurtigtast. Ellers er jeg litt i samme båt som deg, installerete Vista da det ble påstått at nettverksytelsen var bedre, det var den ikke. Den var vesentlig dårligere. Hadde jeg tatt meg bryet med å reinstallere nå så hadde jeg kjørt XP, vista har få fordeler for meg, og flere ulemper.

 

AtW

Om du skulle ønske å bruke den uten hurtigtast, er vel "Kjør" akkurat der den alltid har vært, om den ikke vises høyreklikk på start og tilpass startmeny som i XP. Ellers er det jo også bare å skrive kj i søkefeltet (ru på engelsk da). Søkefunksjon er jo av de tingene som er helt ubrukelig i XP, men veldig bra i Vista.

post-56388-1174673729_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Hehe.. Nei, jeg kommer ikke til å savne noe av den nye funksjonaliteten som popuper med sikkerhetsbokser, de ubehagelige menyene og adresselinja i Utforskeren, de flere nivåene for å rekke fram til "Run..", steder i kontrollpanelet og en rekke andre "forbedringer".

 

Utseendemessig er jo Vista lekkert men det er jo bare skinn man kan legge inn i XP også. Det finnes også mange lekre skin til både OSX og Linux så det med utseendet er ikke noe Vista-spesifikt akkurat.

8217566[/snapback]

 

Brukte noen skarve minutter så var alt av "ubehagelige popuper" vekk og alt fungerer prikkfritt akkurat som i xp,men en xp i langt mer moderne form ,

run ligger et klikk unna,bare å trykke på MS ikonet nede i venstre hjørne så ligger den i menyen slik den lå på xp :hmm:

Lenke til kommentar
Egentlig var det hyggelig å høre at den ikke funka da, men synd du ikke ble fornøyd med Vista da,jeg har stikk motsatt erfaring og føler det som et stort tilbakeskritt å bruke XP, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men det er omtrent samme følelsen som da jeg prøvde win98 etter å ha brukt xp en tid.

Så nei jeg angrer ikke et sekund og jeg annbefaler Vista på det varmeste  :)

8216843[/snapback]

Forskjellene i daglig bruk er vel ikke så store mellom XP og Vista, og man kan jo endre på farger og slikt i XP (som simen1 nevner) så det ikke ser så "barnehage" ut. Microsoft har jo aldri eid god smak :D

 

Filbehandlerer (explorer) er endret kraftig i Vista, og jeg tror de har fjernet en av de virkelig irriterende funksjonene i XP, denne "lysbilde-modusen" som ble brukt i mapper med et lavt antall bilder, mens thumbnail-modus ble brukt som default i mapper med flere bilder. Utrolig inkonsekvent og dustete, og i Vista brukes thumbnails bestandig. Jeg ser likevel ikke på slike ting som noe man skal betale masse penger for å oppgradere, da det skyldes designfeil i det opprinnelige produktet som aldri burde vært der. Og selv om den nye filbehandleren er blitt penere er det begrenset hvor mye et slikt program er verdt, og vista er dyyyyrt :thumbdown:

 

Hvor mye revolusjonerende nytt har vi ellers i Vista? Som vanlig får du med oppgraderte versjoner av IE og Media Player, men disse kan lastes ned til XP også. I tillegg foretrekker mange å bruke andre alternativer.

 

Aero-grensesnittet var ikke på lengt nær så imponerende som jeg hadde forventet, spesielt med tanke på de høye hardware-kravene. Blir stort sett bare mer kopiering av Mac OS X. I tillegg ser jo GNU/Linux med Beryl langt mer fancy ut. Det har også nærmest ubegrensede muligheter til å customizes.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Langbein Postet i dag, 01:25

Hvor mye revolusjonerende nytt har vi ellers i Vista? Som vanlig får du med oppgraderte versjoner av IE og Media Player, men disse kan lastes ned til XP også. I tillegg foretrekker mange å bruke andre alternativer.

Det er vel ingen hemmelighet at du ville brukt noe annet uansett hvor bra Vista hadde vært... ;)

Men, nei det er ikke så mange store revolusjoner, men for meg er endringene i Explorer mer enn en liten fiks. Likte det ikke sånn helt umiddelbart, men syns nå det er veldig mye bedre enn XP på alt som har med fil og mappe- håndtering.

En annen viktig ting er søk, dette brukte jeg kun som en absolutt siste utvei i XP, men nå som det har blitt så bra bruker jeg det mye, og syns også det er en vesentlig ting.

Så er det forbedringer på deling og nettverk, også dette litt uvant med en gang, men også dette til det bedre syns jeg.

Raskere oppstart og programstart har jeg etterhvert begynt å merke.

Så har det blitt en mye mer informativ og omfattende resursovervåkning, og problem logging som er nyttig for sånne som meg som er litt opptatt av hardware og ytelse.

Bedre kontroll over strømrelaterte innstillinger er en forbedring.

 

Det er også nye og kraftig forbedret eksternt skrivebordfunksjoner, med deling av feks dokumenter over flere skrivebord/maskiner. Og det er bedret sikkerhet på eksternt skrivebord.

Windows Defender er også noe jeg vil påstå er en vesentlig forbedring over XP. Og selv om ikke jeg er den som er opptatt av skins ol, ser det svært mye bedre ut det hele (Og da ikke bare fargene som kan endres i XP)

MediaCenter er også noe jeg vil si er en forbedring, den finnes jo til XP også, men de færrste har det fra før. Og jeg vet ikke hvordan utviklingen har vært, men prøvde Mediacenter akkurat etter det kom til XP, og det var ikke imponerende, så virker som det også er forbedret en hel del siden den gang.

 

Så jeg syns ikke det er særlig vanskelig å komme på ting som gjør at jeg for min del heller kjører Vista enn XP. Men som sagt før er det heller ikke etter mitt syn tvingende nødvendig for folk flest å kjøpe seg en oppgradering. Ikke minst fordi det er for tidlig, og for mye tull med drivere og småfeil. Og det kunne gjerne vært mer etter så lang utviklingstid, det er jeg også ening i.

Om det ikke er bedre enn OSX eller en eller annen Linux greie er vel ikke noe argument for å bli sittende med XP. De på sin side har jo sine andre begrensninger :)

Lenke til kommentar
Howard B Postet i dag, 18:52

  Nå har ikke jeg testa Vista, men hva er galt med søk i XP? Og hvordan er denne funksjonen i Vista?

Etter min mening er søkefunksjonen i XP både vanvittig treg, og man må bruke tid på å sette premisser for søket som også gjør det tungvindt å bruke. Selv bruker jeg det dermed kun hvis jeg virkelig ikke finner noe.

 

I Vista er det et søkefelt nederst på startmenyen der søket starter å gi resultater idet man skriver første bokstav. Det kommer da inndelt etter kategori, om det er favoritter, filer, kontaktpersoner osv. Man kommer da til det man skal stort sett mye kjappere enn jeg klarer å bla meg frem på laptop musen i alle fall.

 

Så jeg syns dette har gått fra veldig dårlig, til veldig bra. Eneste som er en litt irriterende konsekvens av dette er at Vista maskiner jobber en god del med harddisken når man ikke bruker den (Indeksering av filer, for raskere tilgang) Men dette roer seg heldigvis også etter en tids bruk.

Lenke til kommentar
Howard B Postet i dag, 18:52

  Nå har ikke jeg testa Vista, men hva er galt med søk i XP? Og hvordan er denne funksjonen i Vista?

Etter min mening er søkefunksjonen i XP både vanvittig treg, og man må bruke tid på å sette premisser for søket som også gjør det tungvindt å bruke. Selv bruker jeg det dermed kun hvis jeg virkelig ikke finner noe.

 

I Vista er det et søkefelt nederst på startmenyen der søket starter å gi resultater idet man skriver første bokstav. Det kommer da inndelt etter kategori, om det er favoritter, filer, kontaktpersoner osv. Man kommer da til det man skal stort sett mye kjappere enn jeg klarer å bla meg frem på laptop musen i alle fall.

 

Så jeg syns dette har gått fra veldig dårlig, til veldig bra. Eneste som er en litt irriterende konsekvens av dette er at Vista maskiner jobber en god del med harddisken når man ikke bruker den (Indeksering av filer, for raskere tilgang) Men dette roer seg heldigvis også etter en tids bruk.

8228359[/snapback]

 

En annen ganske irriterende ting er at man ikke kan indeksere nettverksdrev, sånn sett virker VIsta genrelt litt "gammeldags", har de ikke skjønt at det er vanligere å ha et lokalnett enn før? Men jeg er enig i at søkefunksjonen er vesentlig bedre enn XPs ulidlig trege variant (men til tider virker det som den overser enkelte filer, uten at jeg har skjønt hvorfor).

 

AtW

Lenke til kommentar

We realize this is an issue for people with network drives. Unfortunately, indexing a remote drive locally doesn't scale well and can cause major performance problems due to high traffic on the servers hosting the shares. For this reason, we have not provided a way for Windows Vista to index remote drives on the local machine. There are, however, two things you can do to make your searches on network drives faster:

 

1. Use the Offline Files feature to cache the network drive's content locally. Once it's cached, it will be indexed on the local machine. This is particularly advantageous for laptops that may not be connected to the network at all times. The content (and the fast searching) will be available at any time. To do this, select the folder you want to have cached locally and select "Always available offline" in the context menu for that item.

2. Run the indexing service on the remote machine and index the folders you want to search. When we first start searching a remote location, we will first query that machine to see if the indexer is running. If it is, we'll run our queries against the remote index, so they will return quickly, rather than resorting back to crawling each file at search time. This does require the remote machine to be running Windows Vista.

 

I hope this helps. We are investigating ways to make this scenario better in the future, so please look for this to be improved in future releases.

Lenke til kommentar
We realize this is an issue for people with network drives.  Unfortunately, indexing a remote drive locally doesn't scale well and can cause major performance problems due to high traffic on the servers hosting the shares.  For this reason, we have not provided a way for Windows Vista to index remote drives on the local machine.  There are, however, two things you can do to make your searches on network drives faster:

 

  1. Use the Offline Files feature to cache the network drive's content locally.  Once it's cached, it will be indexed on the local machine.  This is particularly advantageous for laptops that may not be connected to the network at all times.  The content (and the fast searching) will be available at any time.  To do this, select the folder you want to have cached locally and select "Always available offline" in the context menu for that item.

  2. Run the indexing service on the remote machine and index the folders you want to search.  When we first start searching a remote location, we will first query that machine to see if the indexer is running.  If it is, we'll run our queries against the remote index, so they will return quickly, rather than resorting back to crawling each file at search time.  This does require the remote machine to be running Windows Vista.

 

I hope this helps.  We are investigating ways to make this scenario better in the future, so please look for this to be improved in future releases.

8264783[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt denne forklaringen. 1. Hvorfor kan ikke eieren av nettverksdrevet slå på og av mulighet for indeksering fra andre steder, så man har muligheten? (dog er jo indekseringen lokalt ganske lik) 2. Er det virkelig så mye mindre disking når man må manuelt igjennom hver eneste fil hver gang man søker?

 

AtW

Lenke til kommentar

om du kjører ett søk på nettverket manuelt så er det kun trafikk på nettet akkurat der og da mens du søker, mens vista har en service som kjører døgnet rundt så grunnen til at microsoft ikke tillater indexing av nettverket er vel heller det at om der er flere vista maskiner i nettverk så vil indexingen til vista generere så mye trafikk på nettverket at det påvirker ytelsen negativt både på selve nettverket men også alle maskinene som er på nettverket og kjører fildeling.

Lenke til kommentar
om du kjører ett søk på nettverket manuelt så er det kun trafikk på nettet akkurat der og da mens du søker, mens vista har en service som kjører døgnet rundt så grunnen  til at microsoft ikke tillater indexing av nettverket er vel heller det at om der er flere vista maskiner i nettverk så vil indexingen til vista generere så mye trafikk på nettverket at det påvirker ytelsen negativt både på selve nettverket men også alle maskinene som er på nettverket og kjører fildeling.

8271147[/snapback]

 

Nå disker jo ikke indexeringen døgnet rundt i full hastighet akkurat. Men det er forsåvidt et problem om den ikke klarer å merke om nettverksdisken er idle. Og de fleste folk søker mer enn en gang også. Jeg akn liksom ikke helt se at det generer mer total disktrafikk å indeksere enn å søke manuelt hver eneste gang du gjør et søk. Jeg kan heller ikke forstå at indekseringen skal påvirke selve nettverkstrafikken i nevneverdig grad.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...