Gå til innhold

Hjernevasking i skolen


Anbefalte innlegg

Jeg vil også si det at den såkalte "hjernevaskinga" ofte er positivt, da jeg aldri har vert borti en kristen person i div kristne miljøer som oppfører seg drittsekk mot meg, men blandt andre på skole o.l. kan være idioter og komme med bla.a blind vold o.l. Så jeg mener det er positivt, samtidig som man får en mening med livet. Jeg tror på et evig liv, og det er det som er min mening med livet. Jeg Tror på noe annet enn at jeg har blitt plasert på jorda for å dø og aldri være noe mere. Det aksepterer jeg ikke. Så folk kan si hva de vil. Jeg har hatt mye dårlig erfaring med ikke kristne folk, men kan ikke komme på noen dårlige erfaringer med kristne folk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg mener gå med gud og ikke wow, da det som regel har mye positivt å si for personligheten til folk.
Jeg påstår at det er helt feil. Kristendommen forvrenger mange folks personlige syn på verden. Da mine foreldre mistet sin datter, fikk de mye omtanke fra venner og familie, men fra kristne fikk de f.eks. følgende utsagn:

 

-Er dere frelst? Hvis ikke, får dere aldri se henne igjen (kristen sykepleier kun sekunder etter at hun døde).

-Dere må ha gjort noe virkelig galt som fortjente å miste en datter (kristen slektning, sagt i en bebreidende tone)

 

I en kristen bok, som plutselig lå i postkassen, var det skrevet et sidetall på utsiden og understreket noe på den siden som insinuerte at de som dør som unge har syndet (hun var 6 måneder gammel) og at foreldrene også hadde syndet. Den som la den der, turte ikke annet enn å være anonym. Feige er de også, kristne folk.

 

Samtidig er det absolutt ikke noe bedre blant kirkens folk når det gjelder overgrep og vold, så å påstå at kristne har bedre personlighet, er en påstand uten bevis, og kan ikke sies å være annet enn din personlige mening.

 

Nei, jeg har kristendommen så langt opp i halsen at jeg nesten spyr enkelte ganger.

Lenke til kommentar

Nå sa jeg ikke annet enn at det var min erfaring, Og det du skreiv der hørtes ut som noen som har blitt HJERNEVASKA av statskjerka, for der er det mye dritt mener jeg. Jeg personlig ville aldri sagt noe sånt. Det er nok noen som ikke har respekt for ateister, og ikke skjønner deres "tro". Så jeg tar sterkt avstand fra sånt. Og statskirken og prestene der osv er ikke noe å tro på. Greit at presten leser i bilbelen, MEN halvparten av alle prester er ikke kristne selv engang. Jeg har hørt mye forskjellig av prester, og det er kun en som virkelig har talt for sin tro i kirken.

Lenke til kommentar
Jeg vil også si det at den såkalte "hjernevaskinga" ofte er positivt, da jeg aldri har vert borti en kristen person i div kristne miljøer som oppfører seg drittsekk mot meg, men blandt andre på skole o.l. kan være idioter og komme med bla.a blind vold o.l.

Her igjen: Jeg observerer at du prøver å tillegge ikke-kristne dårlige egenskaper. Om du tror at folkeskikk, medmenneskelighet og andre positive personegenskaper ikke lar seg kombinere utmerket med både andre religioner og ateisme så tar du feil. Kristendommen har riktignok mye sunn fornuft gjennom de ti bud, men det betyr ikke at de har patent og enerett på bruken av den sunne fornuften. Dessuten er det jo også kristne som bryter med sunn fornuft rett (inkludert de tio bud) som det er. Knutbypastoren er bare ett eksempel. Et tidligere forbilde og en kunnskapsrik ressursperson i lokalmiljøet i Knutby. En høyt respektert religiøs "lærer".

 

Så jeg mener det er positivt, samtidig som man får en mening med livet.

Mener du også at ikke-kristne ikke kan ha en mening med livet?

 

Jeg tror på et evig liv, og det er det som er min mening med livet. Jeg Tror på noe annet enn at jeg har blitt plasert på jorda for å dø og aldri være noe mere. Det aksepterer jeg ikke. Så folk kan si hva de vil.

Greit. Flott at du finner en mening med livet. Men litt tilbake til trådens emne: Har skolen noen rett til å påvirke hver enkelt elev sterkt i en retning når det kommer til så personlige spørsmål som meningen med livet?

 

Jeg har hatt mye dårlig erfaring med ikke kristne folk, men kan ikke komme på noen dårlige erfaringer med kristne folk. :thumbup:

8158823[/snapback]

Ikke noe? Tenk litt bedre etter, du kommer nok på noen personlige erfaringer med motsatt fortegn også. (Ikke at jeg tror du ville skrevet det her likevel fordi det ville undergravd argumentet ditt om at kristen=bra folk, ikke-kristen=dårlige folk.)

Lenke til kommentar
-Er dere frelst? Hvis ikke, får dere aldri se henne igjen (kristen sykepleier kun sekunder etter at hun døde).

-Dere må ha gjort noe virkelig galt som fortjente å miste en datter (kristen slektning, sagt i en bebreidende tone)

 

I en kristen bok, som plutselig lå i postkassen, var det skrevet et sidetall på utsiden og understreket noe på den siden som insinuerte at de som dør som unge har syndet (hun var 6 måneder gammel) og at foreldrene også hadde syndet. Den som la den der, turte ikke annet enn å være anonym. Feige er de også, kristne folk.

 

Nei, jeg har kristendommen så langt opp i halsen at jeg nesten spyr enkelte ganger.

8158851[/snapback]

Med de opplevelsene der kan man forstå at du blir kvalm. For noen ufølsomme rasshøl for å si det rett ut. Men vil igjen tro at dette var ekstremister og forhåpentligvis ikke er representanter for sin religion. Personlig har jeg heldigvis ikke hatt noen dårlige opplevelser med kristne som helhet (som jeg kan huske hvertfall ;) )

 

I min egen barndom hadde vi tildels veldig mye kristendomundervisning på skolen og vi måtte tom. be "fadervår" og bordbønn før lunsj. For min del kan jeg ikke si at det virket hjernevaskende. De fleste syntes det bare var teit og det betød absolutt ingenting for meg. Når jeg tenker tilbake så syntes jeg det var litt vel ekstremt å måtte "tvangsbe" til Gud og vil overhodet stå for noe slikt idag.

Selv om vi hadde mye kristendom følte jeg meg dog aldri presset til å oppta dette som religion og når jeg ser tilbake så har jeg hvertfall en "fordel" av dette: Jeg sitter med endel generell kunnskap om kristendommen som jeg faktisk husker, i motsetning til mange av de andre religionene. På senere skoletrinn ble undervisningen mer balansert til fordel for andre religioner men det var likevel et sterkt fokus på kristendommen.

Personlig mener jeg at dersom man først skal undervise i religion idag bør det være lik fordeling mellom alle. Ingen bør favoriseres.

Lenke til kommentar

På barneskolen, var det en eller to salmer om morran, dette var noe vi ikke kunne slippe unna.

Før lunsj var det bordbønn, ba vi ikke den fikk vi kjeft.

 

Da var jeg liten og dum, men hadde det vert slikt nå hadde jeg nektet å akseptere det.

 

Litt info om de forskjellige religionene hadde ikke gjort noe på skolen, kanskje hatt et besøk i en kirke, men også i en moske, og besøke andre trossamfunn. Jeg kan bare huske kirka ved juletider og andre anledninger.

 

Så lær elevene det mest grunnleggende i hver religion, så hvis de selv vil tro på det, så kan de det, uten at skolen skal tvinge inn kristendommen.

 

Hadde jo også ei lærer på u-skolen, som var ganske kristen. Hunble nesten sint hver gang vi pratet litt negativt om kristendommen, eller var kritiske til den...

Lenke til kommentar
Problemet er jo at vi må lære om kulturer til andre personer, og religioner er en stor del av dette. Bra mye i verden som er "viktig" å kunne om religioner, men det er bra mye tøv og rare prioriteringer!

8159096[/snapback]

jeg har ingenting imot å lære om forskjellige religioner.

På u-skolen, så var vi vel bare såvidt innom noen annen religion en kristendommen.

 

Men litt om, og historie rundt de forskjellige religionene hadde ikke gjort meg noe, ivvertfall ikke i forhold til slik det er nå(eller slik jeg hadde det).

 

Om en vil være kristen eller ikke, er noe en skal finne ut selv, uten at skolen, eller noen andre skal presse det på deg, som skjer på skolene i norge

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke trukket inn matte og andre skolefag. Jeg er nemlig ikke fanatiker. På den annen side er ikke matte et fag i barneskolen som gir rom for tolking. Personlig mener jeg at religionsundervisning ikke har en plass i skolen. Dette må være personlig og opp til foreldre. Dette er foreldres rett.

Vel, du er inne på et poeng der. Det er i hvert fall ikke skolens rett til å påvirke barna til å velge relgion: Islam, jødedom, kristendom, budhisme eller hva annet skolen måtte ønske. Men i fare for å spore av debatten om skoleverket: Synes du det er en foreldrerett å kunne skade barna psykisk og hjernevaske de til å tro på f.eks at profeten mohammed leder deres livsfilosofi og opplæring til f.eks at steining av utro kvinner er greit? Eller å lære barna at omskjæring er noe som gjørs for rensligheten eller at det å gifte seg med fetteren sin er helt greit? Eller å lære ungene til å tro at enkelte kan gå på vannet, gjøre vann om til alkohol (i løpet av en middag/vorspiel)? Eller at det er greit å gjøre alle de syke tingene som står i noen av evangeliene? Hvor går grensen for hva foreldre kan tillate seg å gjøre med barna? Vi har jo noe som heter barnevern for en grunn og det er ikke bare for å beskytte barna mot fysiske overgrep fra foreldre.

 

Det er stor forskjell på opplåring i matte og religion. Det ene gjøres for å øke barnets kompetanse. Religion har med personlighet å gjøre. Jeg vil for eksempel at mine barn skal være ærlige, tålmodige, empatiske, etc, itråd med det Bibelen kaller åndens frukter. Dette er kanskje gammeldagse egenskaper i vår forkvaklede verden, men jeg prøver.

 

I vår forkvaklede verden er det mye elendighet som lokker unge mennesker. Derfor sørger jeg på å minne mine barn om hva jeg mener hver dag. Er dette hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som bor foran TV og ser på MTV. Er det hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som spiller Warcraft døgnet rundt. Er det hjernevasking? Angående Warcraft, så er det unge mennesker som har begått selvmord. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

8158697[/snapback]

Jeg observerer at du prøver å sette Kristendom opp mot selvmord og kristendom opp mot TV, MTV og WoW. Jeg ser ingen logikk i å prøve å sverte ikke-reigiøse med disse tingene. Så vidt jeg ser så er det ingen motsetning i det hele tatt. Du spiller ikke mot feil mål men også på feil planet. Det blir som om TV2 hjelper deg tester frokostblandinger og kårer Michael Jacksons "Thriller" til vinneren.

8158790[/snapback]

 

At du ikke ser noen logikk i min påstand kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Det er greit å lære om religion, men bør selv ha muligheten til å bestemme om man bil tro eller ikke.

Da gikk i barneskolen, lærte vi om kristendommen. Og jeg følte vi ikke hadde noe valg. "Gud finnest bastabom!" Ingen som fikk si noe imot det.

8159126[/snapback]

vi hadde en slik lærer på u-skolen.

En kunne komme opp med en diskusjon, som satte kristendommen i et litt dårlig lys fra den kristne læreren vår sin side, og da ville hun ikke ha noe mere av den diskusjonen.

 

Hvis en absolutt skal ha religionsfaget på skolen, burde man ansette en lærer som greier å være nøytral med de forskjellige religionene,

Og en skal ikke tvinges på noen som helst religion, skal en i kirka, så skal en også i en moske elns, også.

 

Kanskje åpne faget mere for diskusjoner om religion, og forskjeller mellom de, og likheter, hva som er bra og dårlig. Nå er/var det bare slik at det gikk rett etter boka, eller læreren som satt på pulten sin og leste høyt fra en eller annen dødskjedelig bibelhistorie, mens hun blødde mensenblod ned på bordet...

Lenke til kommentar
Jeg vil også si det at den såkalte "hjernevaskinga" ofte er positivt, da jeg aldri har vert borti en kristen person i div kristne miljøer som oppfører seg drittsekk mot meg, men blandt andre på skole o.l. kan være idioter og komme med bla.a blind vold o.l. Så jeg mener det er positivt, samtidig som man får en mening med livet. Jeg tror på et evig liv, og det er det som er min mening med livet. Jeg Tror på noe annet enn at jeg har blitt plasert på jorda for å dø og aldri være noe mere. Det aksepterer jeg ikke. Så folk kan si hva de vil. Jeg har hatt mye dårlig erfaring med ikke kristne folk, men kan ikke komme på noen dårlige erfaringer med kristne folk. :thumbup:

8158823[/snapback]

De aller mest råtne personene jeg har vært borti har vært kristne i Filadelfia-forstand. "Glad-kristne" personer av denne typen aksepterer deg svært sjelden før du sluker agnet og sier deg helt enig i deres eget livssyn. Det finnes utrolig mye humbug i den typen miljøer. Men det finnes selvsagt også samme typen personer ellers. Så jeg tror ikke det finnes noe grunnlag for å si at det er store forskjeller sånn sett...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg ville ikke trukket inn matte og andre skolefag. Jeg er nemlig ikke fanatiker. På den annen side er ikke matte et fag i barneskolen som gir rom for tolking. Personlig mener jeg at religionsundervisning ikke har en plass i skolen. Dette må være personlig og opp til foreldre. Dette er foreldres rett.

Vel, du er inne på et poeng der. Det er i hvert fall ikke skolens rett til å påvirke barna til å velge relgion: Islam, jødedom, kristendom, budhisme eller hva annet skolen måtte ønske. Men i fare for å spore av debatten om skoleverket: Synes du det er en foreldrerett å kunne skade barna psykisk og hjernevaske de til å tro på f.eks at profeten mohammed leder deres livsfilosofi og opplæring til f.eks at steining av utro kvinner er greit? Eller å lære barna at omskjæring er noe som gjørs for rensligheten eller at det å gifte seg med fetteren sin er helt greit? Eller å lære ungene til å tro at enkelte kan gå på vannet, gjøre vann om til alkohol (i løpet av en middag/vorspiel)? Eller at det er greit å gjøre alle de syke tingene som står i noen av evangeliene? Hvor går grensen for hva foreldre kan tillate seg å gjøre med barna? Vi har jo noe som heter barnevern for en grunn og det er ikke bare for å beskytte barna mot fysiske overgrep fra foreldre.

 

Det er stor forskjell på opplåring i matte og religion. Det ene gjøres for å øke barnets kompetanse. Religion har med personlighet å gjøre. Jeg vil for eksempel at mine barn skal være ærlige, tålmodige, empatiske, etc, itråd med det Bibelen kaller åndens frukter. Dette er kanskje gammeldagse egenskaper i vår forkvaklede verden, men jeg prøver.

 

I vår forkvaklede verden er det mye elendighet som lokker unge mennesker. Derfor sørger jeg på å minne mine barn om hva jeg mener hver dag. Er dette hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som bor foran TV og ser på MTV. Er det hjernevasking?

Jeg vet om ungdom som spiller Warcraft døgnet rundt. Er det hjernevasking? Angående Warcraft, så er det unge mennesker som har begått selvmord. Hvor mange unge kristne begår selvmord?

8158697[/snapback]

Jeg observerer at du prøver å sette Kristendom opp mot selvmord og kristendom opp mot TV, MTV og WoW. Jeg ser ingen logikk i å prøve å sverte ikke-reigiøse med disse tingene. Så vidt jeg ser så er det ingen motsetning i det hele tatt. Du spiller ikke mot feil mål men også på feil planet. Det blir som om TV2 hjelper deg tester frokostblandinger og kårer Michael Jacksons "Thriller" til vinneren.

8158790[/snapback]

 

At du ikke ser noen logikk i min påstand kan jeg leve med.

8159142[/snapback]

Var det alt du hadde å si til det lange innlegget mitt? Ingen logiske motargumenter?

Lenke til kommentar
Jeg tror aldri jeg har hørt om noen unge kristne som begår selvmord pga troen sin.

Men jeg har hørt om noen som begår selvmord pga SPILL. som wow, og everquest. :thumbdown:

Huh?

Finn ut hvor uttrykket "don't drink the Kool-Aid" kommer fra. Det finnes nok også mange andre like situasjoner som har skjedd opp gjennom årene.

 

Bare fordi det er så morsomt vil jeg også nevne at da vi hadde eldre historie på GK VGS måtte vi hoppe over kapittelet "Islam" fordi vi ikke hadde tid...

Lenke til kommentar

Simen1, jeg mener ikke å si at det ikke finnes greie ikke kristne og kristne idioter, men jeg snakker av min egen erfaring. Jeg har mange veldig greie venner som ikke er kr.

 

Jeg kjenner derimot ingen kristne som oppfører seg drittsekk. Men jeg tipper det er like mange % drittsekker som er kristne som det er drittsekker ikke kristne. Bare drittsekkene holder seg unna de miljøene jeg er i.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Å lære barna det man mener er gode verdier er ikke hjernevasking.

 

Å lære barna dogmatiske sannheter det ikke finnes grunnlag for å tro på, det er hjernevasking.

 

For meg er en viktig verdi at etiske standpunkt bør begrunnes med annet enn at [sett inn valgfri fantasifigur] har sagt at slik er det.

 

Men dette er selvsagt opp til hver enkelt far og mor. Men vi som mener religion er en forbannet uting kan selvsagt jobbe generelt for mer opplysning og kunnskap og mindre religion i samfunnet. Og dermed mindre kulturell påvirkning for å lære bort religiøs dogmatisme til de små og uskyldige.

8158726[/snapback]

 

Når en ikke i opplæring lar folk still kritiske spørsmål, da er det hjernevasking. Barn må av foreldrene bli gjort oppmerksom på at de selv kan velge sin tro, selv om foreldrene mener de lærer barna sannheten.

8158744[/snapback]

 

hjernevask ~vask (etter eng. brain washing) metode til å bryte ned et menneskes psykiske motstandskraft og gjøre det mottakelig for ideer og meninger det før var motstander av el. fremmed for, hjernevasking krigsfanger og politiske fanger utsettes ofte for h- / intens påvirkning i denne saken drev opposisjonspressen den rene h-

 

Så slipper vi å krangle mer om det i alle fall.

 

Når det gjelder kristne og hvor mange som tar sitt eget liv så lar jeg Google snakke http://www.google.no/search?hl=no&q=Christ...s+suicide&meta=

 

det er viktig å få med seg at dette er organisert masseselvmord, har ikke orka å søke på de som gjør det alene.

Lenke til kommentar
Jeg syntes vi ikke bør ha religionsopplæring på skolen, av hensyn til den multikulturelle samfunnet vi lever i. Jeg jeg derimot mener vi kan gjøre, er å lære om kristne verdier (religiøse verdier er noenlunene det samme gjennom alle religioner).

8158755[/snapback]

"Kristne verdier" er som ordet hentyder, kristen-religiøst. Folkeskikk og moral, etikk, medmenneskelighet osv er religionsnøytrale ord jeg mener er mye bedre til å beskrive det jeg tror du mener med "kristne verdier".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...