Gå til innhold

hvilket program for å lage .pdf?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Finnes det et enkelt å forstå program som lager pdf filer?

Jeg skal ikke ha det, men min farfar, så et litt brukervennlig ett hadde vært fint (:

Takk for svar :D

8116746[/snapback]

OpenOffice er gratis, enkelt å bruke, og kan lagre som PDF.

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke skrive det ut.
Poenget er at mange gratisprogram som gjer dette legg seg som ein skrivar, men ein lagrer likevel ei fil. Du kan dermed lage PDF-filer frå alle program som har mogelegheit for utskrift, frå Word til Opera til Notisblokk.

8119694[/snapback]

å :dontgetit:

Så jeg bare lagrer i word feks: test.pdf da?

Lenke til kommentar
Poenget er at mange gratisprogram som gjer dette legg seg som ein skrivar, men ein lagrer likevel ei fil. Du kan dermed lage PDF-filer frå alle program som har mogelegheit for utskrift, frå Word til Opera til Notisblokk.

8119694[/snapback]

8119837[/snapback]

Nei. Når du trykker 'skriv ut' (og PDF-greien står som skriver) så får du opp en boks fra programmet som ber deg velge hvor du skal lagre filen/hva den skal hete (screenshot av PDFCreator).

Programmet lurer på en måte Windows til å tro at den er en printer, mens den egentlig bare er noe som tar imot utskriften og lagrer den som en PDF-fil.

Lenke til kommentar

8119694[/snapback]

8119837[/snapback]

Nei. Når du trykker 'skriv ut' (og PDF-greien står som skriver) så får du opp en boks fra programmet som ber deg velge hvor du skal lagre filen/hva den skal hete (screenshot av PDFCreator).

Programmet lurer på en måte Windows til å tro at den er en printer, mens den egentlig bare er noe som tar imot utskriften og lagrer den som en PDF-fil.

8119961[/snapback]

Åja, da er jeg med :D

Takk :)

Lenke til kommentar
Om det er ein åpen standard, kvifor finnes det ikkje programmer som lagrer direkte som PDF?

8121712[/snapback]

Det finnes en god del programmer som enten leser, skriver og/eller redigerer PDF-filer.

Sannheten er nok at MS Office omgir oss og fremstår som den nesten eneste kontorpakken. Nesten uansett hvilken PC du kommer til er MS Office satt opp som skriverprogrammet. Hvor mange andre skriveprogrammer enn MS Office bruker du egentlig?

Og siden MS Office ikke har PDF-støtte, kan det virke som at det er veldig lite programvare som støtter PDF, siden man sjeldent kommer borti mange andre kontorprogrammer.

Dessuten er vel PDF-støtte noe for viderekomne, selv om det helt klart ville vært bedre enn denne Word-trenden der alle filer jeg får fra venner er i .doc-format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...