Gå til innhold

Lurer på om kontaktene er jordet?


Anbefalte innlegg

Dersom du tar i en varmovn med jordfeil som skulle hatt jord men mangler det, og samtidi tar i et apparat som er jorda kan du i verste fall bli utsatt for 230V.

En jorda ovn med jordfeil som står i et rom sammen med masse annet jordet utstyr er ikke farlig da alt metallet i apparatene rundt deg er koblet sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du tar i en varmovn med jordfeil som skulle hatt jord men mangler det, og samtidi tar i et apparat som er jorda kan du i verste fall bli utsatt for 230V.

En jorda ovn med jordfeil som står i et rom sammen med masse annet jordet utstyr er ikke farlig da alt metallet i apparatene rundt deg er koblet sammen.

8162597[/snapback]

Det er vel ca 135V som er jordspenninga? *stikke på badet og måle*

 

Okey? Mellom fasene får jeg ca 233V. Men mellom den ene fasen og jord får jeg ca 238V og mellom den andre fasen og jord får jeg ca 45V. Er det mulig at vi har TN-nett?

Lenke til kommentar

Mest sansynlig er det et IT nett med jordfeil i trafokretsen.

45V mellom den andre fasen og jord kan nok skyldes at jordfeilen bare er en lekasjestrøm og ikke direkte kortslutning mellom fase og jord.

Måler du på et TN nett så skal spenningen mellom N og jord være svært små.

De kan bli litt større jo lengere du kommer bort fra lasken mellom N og jord men 45V i et TN nett høres mye ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...