Gå til innhold

Lurer på om kontaktene er jordet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har mange kontakter på rommet, men jeg har jo ikke nok til alle dataene som skal stå på likt. Men så har jeg noen vanelige skjøtekontakter som jeg putter inn men hvis jeg legger under siden av hånledde på kabinettet får jeg sånne små stikk/Støt. Men så sier noen at kontaktene jeg har kan være jorda men jeg tror ikke det da.

 

Her har dere et bilde av kontaktene jeg har på rommet, er disse jordet?

Bilde.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det var det jeg trodde, men så var det en som sa at det var kanskje jordet inne i "boksen". Men det er ikke tilfelle det da?

8108038[/snapback]

Er ofte slik. Jorda ligger innvendig, men ikke tilkoblet. Skru av og sjekk. Men pass deg for en karamell da. Skru av sikringa.

Om det ligger en på lur bak der, kan du kjøpe en ny jorda stikkontakt- og koble opp selv. :) :!:

Lenke til kommentar
Ja det var det jeg trodde, men så var det en som sa at det var kanskje jordet inne i "boksen". Men det er ikke tilfelle det da?

8108038[/snapback]

Er ofte slik. Jorda ligger innvendig, men ikke tilkoblet. Skru av og sjekk. Men pass deg for en karamell da. Skru av sikringa.

Om det ligger en på lur bak der, kan du kjøpe en ny jorda stikkontakt- og koble opp selv. :) :!:

8108100[/snapback]

 

Da ska jeg be noen andre sjekke det jeg da :p Nei får vel kanskje gjøre det selv :p:hmm:

Lenke til kommentar
kjøpe en ny jorda stikkontakt- og koble opp selv.
Nei får vel kanskje gjøre det selv

Hvis du ikke er elektrofagarbeider (noe jeg tviler du er siden du spør om jording her)

så kan du ikke gjøre dette selv!

 

Viser til tråden "Montere kontakt selv? Lovlig?" og spesielt det som står om hva ikke-faglærte kan gjøre selv:

 - Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

Lenke til kommentar
kjøpe en ny jorda stikkontakt- og koble opp selv.
Nei får vel kanskje gjøre det selv

Hvis du ikke er elektrofagarbeider (noe jeg tviler du er siden du spør om jording her)

så kan du ikke gjøre dette selv!

 

Viser til tråden "Montere kontakt selv? Lovlig?" og spesielt det som står om hva ikke-faglærte kan gjøre selv:

- Skifte dekselet for koblingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

8108140[/snapback]

 

Svarte bare på om jeg skulle se bak selv om det lå jorings kabel... Og jeg er ikke elektikker nei :p

Lenke til kommentar
kjøpe en ny jorda stikkontakt- og koble opp selv.
Nei får vel kanskje gjøre det selv

Hvis du ikke er elektrofagarbeider (noe jeg tviler du er siden du spør om jording her)

så kan du ikke gjøre dette selv!

 

Om man kan gjøre noe selv er noe helt annet enn om man har lov til å gjøre det selv, jeg la opp nytt ledningsnett på rommet mitt da jeg var 15 ( etter veiledning av min far som er maskinsjef og legger opp ledningsnett med spenninger opp til 1000V på skip ).

Lenke til kommentar

Men husk at det ikke er lov å ha noen stikk med og noen uten i samme rom..

Skal du bytte en, må du bytte alle..

 

Dette er fordi reglene er slik og for din egen sikkerhet..

 

Hvis det blir jordfeil i et aparat som ikke er jordet, og du tar mellom det og et som er jordet, får du mye strøm i deg! Og det kan du skade deg alvorlig på..

 

:roll:

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skrur løs ledningene fra innmaten i stikk-kontakten skal du ikke bekymre deg så mye for lov-verket :p Den vanligste årsaken til brann i elektriske anlegg er underdimensjonerte ledere og for svak tiltrekking av skruer på tilkoblingspunkter.

 

Slå av sikringa, har du skrusikringer må du passe på å skru ut begge to :p Ledningene er som regel så lange at du kan løsne selve innmaten fra veggboksen.

 

Er det trekt jordleder frem til stikket kan du ta på en teip-bit på hvis det er fjernet isolasjon på den.. Men personlig synes jeg det høres rart ut at du får støt i deg når dekslet er på.. Du må jo som regel være borti fase-leder + jord for å få strøm i deg..

Lenke til kommentar
Men husk at det ikke er lov å ha noen stikk med og noen uten i samme rom..

Skal du bytte en, må du bytte alle..

8110517[/snapback]

Ikke bare er det ulovlig, men det er også farlig. Det er en grunn til at skøteledninger uten jord har en kontakt som standard som er umulig å plugge inn i et jordet stikk.

 

Hvorfor er det farlig?

Tenk deg at du har en ovn som er dekt av ledende materiale, denne er jordet. Så har du en PC som ikke er jordet. En dag blir det kobling mellom en av faselederene og jord i PCen. PCen får ikke noe problem av dette, og det er ikke nødvendigvis veldig farlig å ta borti PCen selv om man vil kjenne det godt. Tar man derimot på både ovnen, som har jordet skall, og PCen, så lager man en direkte kobling mellom en fase og jord via kroppen. Dette er livsfarlig, og kan fort føre til en dødsulykke. Jordfeilværn skal hjelpe her, men de som ikke har jordede stikk har somoftest ikke jordfeilbryter heller. Hadde PCen også være jordet ville all spenning i kabinettet blitt kortsluttet til jord.

 

Nå er det slik at alle installasjoner som gjøres skal være jordet.

Lenke til kommentar

Er nok en fordel med jordet kontakt til pc, men fungerer også som oftest helt fint uten.

 

Fordelen med jord er vel først og fremst at du er beskyttet fra å få støt ved alvorlig feil på utsryr.

Støy i høytalere kan vel i noen tilfeller også forsvinne, dersom alt utstyret jordes. Og noen lyn vern er vel avhengig av jording for å fungere.

 

Bruker selv pc i ikke jordet stikk, og stresser ikke så mye over det :)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Er nok en fordel med jordet kontakt til pc, men fungerer også som oftest helt fint uten.

 

Fordelen med jord er vel først og fremst at du er beskyttet fra å få støt ved alvorlig feil på utsryr.

Støy i høytalere kan vel i noen tilfeller også forsvinne, dersom alt utstyret jordes. Og noen lyn vern er vel avhengig av jording for å fungere.

 

Bruker selv pc i ikke jordet stikk, og stresser ikke så mye over det  :)

8149315[/snapback]

 

Faktisk så skurrer det i høytalerene når jeg skrur opp volumet å innimellom men ikke før på det gammle rommet der var det jorda kabler ;)

Lenke til kommentar

Det er fordi multimetret tar inn støy fra omgivelsene når den ene pinnen blir koblet til ingenting. Den vil altså fungere som en antenne. Om du prøver å koble en resistor f.eks mellom faselederen og jord (forutsatt at ingenting er koblet til fordeleren) skal spenningen bli 0.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Nå kom jeg på noe rart jeg oppdaga.

 

Jeg setter en fordeler med jord i en ujordet stikkontakt. Jeg måler spenninga mellom begge fasene og får ca 228V. Men når jeg måler mellom en fase og jordlederen i fordeleren får jeg ca 72V. Noen som kan forklare det? :blink:

 

spa1408rd3.th.jpg

8161847[/snapback]

Det er et fenomen kalt "Ghost voltage" og måles fordi instrumentet har en meget høy indre motstand.

Har forresten ingenting med induksjon og gjøre.

Har målt dette i en kabel hvor to av lederne var spenningsatt men ikke koblet til noe last.

Den tredje lederen i kabelen som ikke var tilkoblet i noen av endene ble målt til noe lignende på tross av at det ikke gikk noe strøm i kabelen.

Den nøyaktige teorien bak det kan jeg desværre ikke forklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...