Gå til innhold

Nettet trenger ny HTML-standard


Anbefalte innlegg

KDE's nettleser, Konqueror klarer også ACID2-testen, og det har den gjort lenge før både FF og Opera klarte det.

8109688[/snapback]

 

Selvsagt, dårlig formulering av meg. Poenget mitt var at "alle" skryter av hvor bra Firefox leser kode, og de versjonene som de aller fleste bruker, 1.5 og 2.0 klarer ikke ACID2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Journalistene burde med andre ord lære seg at et kvantesprang er en av de minste forandringene i et atom, og vi jobber med ekstremt små størrelser.

8109688[/snapback]

 

Feilaktig eller ikke, det har blitt et ord i språket, det er ikke journalistens skyld.

 

AtW

8109734[/snapback]

 

Et kvantesprang ER stort - relativt sett. En atomkjerne er fryktelig liten, et elektron enda mindre. Når er elektron hopper til et nytt skall, øker avstanden til kjernen med mange ganger elektronets diameter (i den grad et elektron har en utstrekning).

Hva dette har med html å gjøre er en annen sak :)

Lenke til kommentar
Ofte hopper man over oddetall, da disse brukes til ekspiriment versjoner. Feks dagens standard når det gjelder IP-adresser, er IPv4, mens neste versjon er IPv6, v5 er bruk til å teste ut funksjoner.

8109134[/snapback]

 

Årsaken til at det antageligvis vil hete HTML 6 fremfor HTML 5, er for å unngå konflikt med WHATWGs HTML 5 draft. Har ingenting med å hoppe over oddetall, ellers hadde det ikke eksistert en XHTML 1.1 og HTML 3.2. :)

Lenke til kommentar
Journalistene burde med andre ord lære seg at et kvantesprang er en av de minste forandringene i et atom, og vi jobber med ekstremt små størrelser.

8109688[/snapback]

Som ATwindsor sier, er det blitt et vanlig ord i det norske språket. Det brukes i dagligtale om noe som er et stort steg frem og som vil få (stor) betydning for fremtiden. F.eks. vil en vaksine mot kreft være et kvantesprang, å forstå universets opprinnelse likeså, mens overgangen fra 65nm til 45nm på prosessorer ikke er et kvantesprang. HTML 4.01 -> HMTL 6.0 vil heller ikke være noe kvantesprang, etter min mening. Men derom kan man strides selvfølgelig! :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Synes det er helt på tryne å lage en ny HTML-standard. SGML-baserte språk er verre å parse enn XML-baserte språk, og XHTML burde sånn sett gi bedre nettlesere ved at man slipper å leite etter frittstående tag-er og ikke vite helt hvor de skal gi en effekt. Hvor langt skal en <p> uten noen tilhørende </p> gjelde f.eks? Bare tenk på følgende enkle eksempel:

<p style="color:red;">Litt tekst
<hr>
Hva skjer med dette?

Allerede her er det forskjell på nettlesere ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

For min del så jeg på dragningen mot xml som den rette veien å gå, så jeg forstår ikke i det hele tatt hvorfor man tar opp igjen den gamle tråden.

 

Men så lenge de fortsetter å skille innhold og layout, oppmuntrer til vektorgrafikk og ser verdien i ajax så kan det jo bli bra.

 

Hadde ikke løsningen evt vært om man lagde nettleserne slik at nye fete funksjoner som vektorgrafikk og videreutviklingen av ajax kun funker hvis du har koda riktig og merka dokumentet ditt med den nye standarden. Slik kunne man tvunget utviklere over på en standard.

Lenke til kommentar
2) kvalitet på innholdet så lenge det selger

8109973[/snapback]

Selvsagt er det slikt, så lenge folk betaler så vil det også alltid vere slikt, penger er det viktigeste, hvorfor skal man f.eks støvsuge bilen man selger om kunden ikke bryr seg om den er ren?

 

Litt teit eksempel men jeg rekner med folk skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar

Årsaken til at XHTML er fullstendig meningsløst på web er fordi XHTML-dokumenters eneste fordel ifht vanlig HTML er at de kan embedde andre XML-språk i seg, som f.eks. SVG og MathML. Hvor mange av de som tuter på XHTML-hornet i denne diskusjonen har benyttet seg av inline SVG eller MathML? Kan du telle det på mer enn én finger skal du få en pose twist av meg.

 

XHTML sine påståtte fordeler, som f.eks. "mer semantisk", "bedre støtte for CSS" og en rekke andre ting er bare tull. XHTML har ingen av disse fordelen ifht HTML. HTML 4.01 Strict er nøyaktig like semantisk som XHTML 1.0 eller 1.1. Den eneste forskjellen på dem er syntaks, samt at XHTML 1.0 bør serveres med HTTP-headeren 'Content-Type: application/xhtml+xml', og XHTML 1.1 serveres med den. Alle som serverer XHTML som 'text/html' serverer i praksis XHTML-en sin som HTML. Ingen nettlesere vil tolke dokumentene som XML med mindre 'Content-Type' er 'application/xhtml+xml'. Ulempen med å bruke 'application/xhtml+xml' er at Internet Explorer da ikke vil rendre dokumentene men istedet spørre om brukeren ønsker å laste ned filen, da den tror at alt som begynner på 'application' er et program.

 

Så XHTML er helt opplagt ikke fremtiden for HTML, i hvert fall ikke slik tilstanden er nå. De som påstår at de i dag bruker XHTML bruker i praksis bare HTML med en litt annerledes syntaks og gagner absolutt ingen fordeler av dette fremfor å bruke HTML. Med mindre de bruker inline SVG eller MathML, men dét er det omtrent ingen som gjør. Og skulle du ha lyst til å bruke SVG eller MathML i HTML-dokumentene dine, er det alltids mulig å gjøre dét med object-elementet.

Lenke til kommentar
Ja, når det er snakk om kvantesprang så handler det om elektroner. Men det finnes andre sider ved kvantemekanikken også som ikke er like ekskluderende :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mechanics

8108110[/snapback]

Fin lenke Span. Det nevnes til og med spillet Supreme Commander, med en forklaring til at "de" og flere andre har misforstått begrepet "tunneling".

 

In a game, Supreme Commander, humans use quantum tunneling as a means of teleportation, and thus as a colonization means.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_tunneling

 

Tilbake til Topic: Skal bli spennende å se hva de kan klare å koke i hop de neste 3 år i W3C, og hvilken betydning det får for nettbrukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...