Gå til innhold

Verdens mest ubrukelege reklame?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom forresten på ett eksempel på hvordan jeg mener Sony burde gjort det..

 

Se på den nye barberhøvelen til Gillette.

 

Først kjørte de en kampanje der de kun hintet om at noe kom og at dette var en "spektakulær" nyhet. Denne reklamen ble kjørt i noen uker før de lanserte en ny reklame som viste hva den nye høvelen faktisk kunne by på.

 

For min del så fikk de fanget min interesse. Og det for noe så uinteressant som en barberhøvel. Enden på visa er at jeg nå er "lurt" av reklamen til å tro at jeg trenger en ny høvel :D For jeg ventet faktisk på at de skulle fortelle meg hva som var så bra med den nye, selv om jeg er 100% fornøyd med den høvelen jeg har nå..

 

Hvorfor kjører ikke Sony bare en supersimpel "Den kommer 23.mars" reklame-kampanje? Så viser de bare PS3-logoen på slutten av reklamen.. Så i dagene før 23.mars spyr de ut reklamer som viser hva PS3 kan fikse av fantastike opplevelser etc etc. Litt slik som det blir brukt teasere for å reklamere med filmer.. Gi forbrukerene ett lite hint om hva som kommer for så å skape en forventning. Når lansering nærmer seg så bombarderer du forbrukerene med så mye morro som mulig.. Dette er jo en strategi som har vist seg å fungere for utallige andre produkter.

Lenke til kommentar
PS3's European marketing drive begins

 

Campaign highlights include:

 

* A total cross-media spend of £6m

* TV ads to hit 44m individuals by the end of May. First ad set for March 16th

* Cinema campaign to target 12m admissions. First ads hit today

* Online promotions to total 40m impacts

 

Kilde

 

De starter ikke opp med tv reklamer før 16 mars ser det ut som.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, reklamen er jævlig bra.

 

Synes det er drit bra at noen for en gangs skyld tør å lage reklame som

ikke undervurderer konsumenten.

Har ikke funnet ut hvem som har regissert disse reklamene, noen som vet?

De tidlige (baby) så veldig Chris cunningham ut både i tema og formspråk?

 

Skjønner ikke helt folks innvendinger, hvorfor er det så viktig for dere " å forstå"

en reklame? Personlig liker jeg bedre film, literatur, kunst etc. hvis

meninger/ budskap etc. ikke serveres med teskje, men hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Latterlig rekalme - men minner meg litt om Coca Cola Zero reklamene.. Når den kom. Skjønte ikke noe av de Zero-greiene før jeg gikk inn på nettsiden.

 

Men men, jeg løper ikke akkurat ut å kjøper en PS3 den 23'e uansett ;)

8089558[/snapback]

Det er vel nok ett eksempel på hvorfor jeg mener coca-cola er geniale i sin markedsføring. De fikk deg til å sjekke en nettside.....

 

Selv om mange av filmene til coca-cola er latterlig teite i min verden så er man aldri i tvil om budskapet.. Se på den zero-filmen med han på taket av en buss. Irriterer meg grønn den reklamen, men jeg får lyst på cola uansett :D

Lenke til kommentar
Det er vel nok ett eksempel på hvorfor jeg mener coca-cola er geniale i sin markedsføring. De fikk deg til å sjekke en nettside.....

 

Selv om mange av filmene til coca-cola er latterlig teite i min verden så er man aldri i tvil om budskapet.. Se på den zero-filmen med han på taket av en buss. Irriterer meg grønn den reklamen, men jeg får lyst på cola uansett :D

8089583[/snapback]

 

Så sant, så sant. Men, nå har jeg bare smakt Coca Cola Zero (tester nesten alt som er nytt uansett :) ), og det var vel neppe pga reklamen eller at jeg sjekket nettsiden.. Dessuten skal det mye til om jeg kjøper Coca Cola når det finnes bedre alternativer ;)

Men, branding klarer de.

Lenke til kommentar
Vel, poenget med denne og andre PS3-reklamer er vel at man ikke skal glemme den med en gang. I mange tilfeller vil folk diskutere disse reklamene med venner (eller på forum, slik som her), og da har Sony nådd ut til ganske mange mennesker.

8089080[/snapback]

Einaste eg kan sjå for meg blir nemnt om noko slik er:

- Såg du den ufattelig ubrukelege reklamen for "this is noko ett eller anna" på tv igår etter friends?

- Nei, eg såg 10 sek av den, og skifta til ein anna kanal.

 

 

Ærlig talt, reklamen er jævlig bra.

 

Synes det er drit bra at noen for en gangs skyld tør å lage reklame som

ikke undervurderer konsumenten.

Har ikke funnet ut hvem som har regissert disse reklamene, noen som vet?

De tidlige (baby) så veldig Chris cunningham ut både i tema og formspråk?

 

Skjønner ikke helt folks innvendinger, hvorfor er det så viktig for dere " å forstå"

en reklame? Personlig liker jeg bedre film, literatur, kunst etc. hvis

meninger/ budskap etc. ikke serveres med teskje, men hva vet vel jeg...

8089475[/snapback]

Sidan me tydlegvis er dumme som brød - har du sikkert grådig lyst å fortelje oss kva reklama fortel oss. La oss no få høyre din djupe analyse.
Lenke til kommentar

Dark by Design. Den første posten din er like ubrukelig så du påstår reklamen er.

 

Skal ikke si at dette er en genial reklame. Men at den er ubrukelig er kanskje å ta litt hardt i. Den er her for å ettablere noe. Samme måte som 360 reklamene var i starten. Uten gameplay eller noe. Bare folk som hoppet tau, og med logo etterpå der det stod "jump in"

 

Å dette har like mye med "this is living" så den hadde med jump inn. De lager disse reklamene for å gjøre folk oppmerksomme på at det har kommet et nytt produkt på markede med et nytt slagord. Det er de to tingene de skal ettablere i disse reklamene. Om spillene og sånn kommer senere. I fase to av markedsføringen. Da får vi gameplay etc.

 

Dette er standar markedsføring. Å selv om PR folkene til sony er litt rare. Så betyr det ikke at de ikke kan jobben sin når det kommer til reklame og markedsføring.

 

Når folk mener at denne reklamen er verdens mest ubrukelige reklame, da har fanboyismen nådd nye høyder. Det er en helt standar reklame. Å viss man påstår at dette er mer ubrukelig en alle shampoo reklamene. Vel, da ser man kanskje for lite TV. (om så er mulig)

Lenke til kommentar
Når folk mener at denne reklamen er verdens mest ubrukelige reklame, da har fanboyismen nådd nye høyder. Det er en helt standar reklame. Å viss man påstår at dette er mer ubrukelig en alle shampoo reklamene. Vel, da ser man kanskje for lite TV. (om så er mulig)

8090163[/snapback]

Du skriver mye vettugt i det innlegget ditt.

 

MEN, mener du virkelig at det der en "helt standar reklame"? Da er det veldig forskjellige reklamer på min tv enn din :)

 

Og ja shampoo-reklamene suger de.. Men de dytter merknavnet opp i trynet på deg hele tiden. Der vet du i hvert fall hva de reklamerer for.. Så ja jeg mener faktisk at denne reklamen og flere andre fra Sony er mer ubrukelige enn shampoo-reklamene. Men at det er verdens mest ubrukelig reklame er det nok ikke.

 

Vi får se etter reklamene til Sony begynner å rulle på skjermene om mannen/kvinnen i gata har hørt om "This is living" eller "Herbal, jeg får orgasme av denne sjampoen, Essenses" :D Jeg setter en knapp eller to på shampoen....

 

Og når det gjelder 360-reklamene så tror jeg ikke at jeg har sett andre enn de som reklamerer direkte for spill, så der har jeg ingen sammenlikning. Men hadde det stått "jump in" eller xbox360 på slutten av denne reklamen så hadde jeg syntes den var like latterlig.

 

Venter forøvrig også på at Tezz skal innvie oss svake sjeler i den dype meningen i denne reklamen. For den gikk meg hus forbi. Muligens fordi jeg hadde store problemer med å holde meg våken :p

Lenke til kommentar

 

Dette er helt typiske "gjør folk nysgjerrige" reklamer. Når man skal lansere et produkt så er det ofte brukt reklamer der man ikke bruker merkenavnet i det hele. Man viser en snutt og det er det hele. Å dette gjør folk nysgjerrige. Å da vil de finne ut mer. Så sender du samme reklame en gang til. Men denne gangen viser du også varemerket. Å slik introduserer du nye produkter på en bra, men litt kostbar måte.

 

Husker det var en reklame for noen år siden, der det var en liten lekebåt so seilte ned en elv. Å ingen viste hva søren dette var for. Å reklamen gikk og ingen viste hvem det var som sendte denne. Etter en stund tror jeg det viste seg å være et forsikringselskap. Men det viktige er at vi snakket om denne reklamen. Vi tok den til oss i dagligtalen. Å da er det veldig effektiv markedsføring. For reklame som kommer fra en venn er 100 ganger mer verdifull en den som kommer fra TV. Det er derfor de i USA har markedsføringsbyråer som jobber i det sky. De ansetter noen som skal sitte på et kaffehus og bruke en ny dings som skal komme på markede. De får ham til å vekke oppsikt med denne nye tingen og folk samles rundt. Å det blir en gratis presentasjon av produktet. De som ser på vil forteller venner om dette and so on. (slik reklame er ikke lov i norge)

 

Dette har ikke så mye med at jeg skal ha en playstation. Men jeg mener at refs skal være der det er fortjent. Å jeg synes ikke denne reklamen er grunnlaget for det. Sony har mye å svare for, denne reklamen er ikke en av de tingene.

Lenke til kommentar

 

snip snip

8090420[/snapback]

Synes ikke den 360-reklamen var mye å skryte av den heller.. Men så den uten lyd da siden jeg sitter på jobb og vaser :D Eneste som jeg mener er bedre i den 360reklamen er at man får sett 360-logoen på slutten i motsetning til den litt merkelige setningen som er i PS3-reklamen. Og som jeg har nevnt tidligere så skjønner jeg ikke at Sony lar være å utnytte playstation-navnet for alt det er verdt.

 

Du snakker vel forøvrig om forskjellige former for viral-marketing og det er vel og bra..

 

Eksemplene du nevner er også gode eksempler på hvordan dette kan gjøres riktig.

 

Jeg synes rett og slett bare denne PS3reklamen er ett dårlig forsøk på slik markedsføring. For at noen skal gidde diskutere en reklame så må de orke og se den.. Derav min henvisning til at jeg halvveis i reklamen satt og ventet på at det skulle dukke opp ett eller annet med hentydning til en Axe-deodorant. Synes reklamen var grisekjedelig.

 

Menmen det er vel i bunn og grunn bare en smaksak. Tror egentlig vi er veldig enige her. Eneste måten å finne ut på om denne reklamen og senere reklamer fra Sony er gode eller ikke er når vi ser om de hjelper på salget av PS3 eller ikke. Hvis folk om 2-3måneder vet hva "This is living" er for noe og snakker om det støtt og stadig så skal jeg være enig i at reklamen gjorde nytten sin. Jeg kan i hvert fall garrantere deg at 90% av mine venner ikke har en ide om hva "This is living" er for noe idag.

Lenke til kommentar

@Bromle:

 

Det eg skreiv i første post her, er min meining. Og det er noko eg har lov til å la få utløp igjennom medium som dette.

 

Det at du må forsvara "de utruleg geniale" pr folka til Sony, seier faktisk meir om deg enn om meg.

 

Problemet med reklamen er at den har ingen klår melding og kome med. Det er ein narrator som snakkar om ein masse vas som ikkje har noko med korkje PS3 eller handlinga i reklamen å gjere. Eg meiner dette er heilt ubrukeleg, keisamt og grusomt uintressant. Mange her inne som forsvarar den som om det er eit stykke kunst verdig sjølve Picasso sit namn påtrykt.

 

Det er søppel. Eg har heller aldri sagt noko om at eg er noko fan av Shampo reklamar. Men, eg meinar bastant det at, skal ein reklamere for eit produkt, er det ein stor fordel at du fortel noko som har med produktet å gjere. Eg har heller aldri påstått at hoppetau (xbox 360) reklama er noko god.

Cops'n'Robbers derimot er noko anna. Der har du ei heftig bil scene, og ein del free-running, noko som fangar augene litt (til nokon, sjølvsagt ikkje alle). Det gjer deg kansje litt nysgjerrig, og du ser ferdig den 1-2 minutter lange snutten. I slutten av reklamen ser du, "Jump in" - og ein Xbox 360 logo.

Her i denne reklama som blir diskutert her, har du ei halvfeit homse og ein sleten puddel - fins begrensningar for kor intressant det er, meiner eg.

 

Eg beklagar at eg ikkje utdjupa meininga mi meir i første innlegg - men å berre gå ut ifrå at eg er fanboy av eit slag pga det, blir litt for dumt. Berre til å be meg forklara meg litt meir då. Eg gledar meg forøvrig meir og meir til PS3 - men sjølv om det er tilfellet, gjer det meg ingenting og få ut kva for meiningar eg har om SONY, reklamane, spela eller sjølve maskina.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Var det der egentlig en reklame for ps3? Jeg kunne ikke se noe som tydet på det hvertfall.

8090643[/snapback]

Originalen av den reklamen har en tekst på slutten som sier noe slikt som

 

"created by the PS3-foundation" eller noe slikt.

 

Det er kuttet bort i linken til DBD

8090660[/snapback]

Kvifor Gametrailers.com skulle gjere noko slik kan eg ikkje forstå..

Og det er uansett irrelevant då 70-90% av dei som ser denne reklama zappar bort uansett.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...