Gå til innhold

Skal hardisker (500gb) bli veldig varme? 40grader


Anbefalte innlegg

heisan

 

har nylig kjøpt 2 stk. 500gb harddisker. men de produserer enormt mye varme! :cool:

Er 40 (38,9 eksakt) grader normalt for en slik harddisk? er det sunt?

Tempen jeg måler er utenpå, så er vel kanskje enda varmere inni...?

 

burde jeg kjøpe noe kjøling til dem? tips i så fall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisan

 

har nylig kjøpt 2 stk. 500gb harddisker.  men de produserer enormt mye varme!  :cool:

Er 40 (38,9 eksakt) grader normalt for en slik harddisk? er det sunt?

Tempen jeg måler er utenpå, så er vel kanskje enda varmere inni...?

 

burde jeg kjøpe noe kjøling til dem? tips i så fall?

8080042[/snapback]

 

 

Sjekk ut www.storagereview.com og finn ut hva drift/max temp skal være. Uansett bør man kjøle harddisker, det forlenger levetiden masse! :D

Lenke til kommentar
Pleier ikke harddisker å ha en maks-temperatur på litt over 100 grader?

8080170[/snapback]

 

Nei, de aller fleste harddisker har maks driftstempratur på 60 grader.

 

tempratur på mine disker er 53 idle så 40 høres veldig fint ut syns ikke du skal la diskene fryse heller  :)

8080194[/snapback]

 

Hvis du har 53 på idle bør du vurdere å sette pånoen vifter asap! Du er svært nære å miste noen disker.

Lenke til kommentar
Pleier ikke harddisker å ha en maks-temperatur på litt over 100 grader?

8080170[/snapback]

 

Nei, de aller fleste harddisker har maks driftstempratur på 60 grader.

 

tempratur på mine disker er 53 idle så 40 høres veldig fint ut syns ikke du skal la diskene fryse heller  :)

8080194[/snapback]

 

Hvis du har 53 på idle bør du vurdere å sette pånoen vifter asap! Du er svært nære å miste noen disker.

8080251[/snapback]

Jeg har vifter. og under testen her på hw.no så kom det fram at den var noe varm ja...

Den har forøvrig akurat samme temp på last også...

Lenke til kommentar
Mine disker ligger rundt 60 grader, de lever i beste velgående de, men det er vel kanskje litt forskell fra modell til modell.

8080282[/snapback]

 

Nja tror det er bare et tidsspørsmål da før de begynner å halte ;)

 

Duy reduserer i allefall levetiden dramatisk.

Lenke til kommentar
Det kan diskuteres, jeg ligger alltid på ~ 25*C på mine Samsung 250GB disker. Syntes den temperaturen var litt høy, men tror ikke den er farlig enda.

 

~ Medion

8080129[/snapback]

 

Har du noen bakgrunn for påstanden om at temperaturen er høy? Har du egentlig peiling, eller er du bare ute og uttaler deg uten å vite hva du snakker om?

Endret av sssh
Lenke til kommentar
Pleier ikke harddisker å ha en maks-temperatur på litt over 100 grader?

8080170[/snapback]

 

Nei, de aller fleste harddisker har maks driftstempratur på 60 grader.

 

tempratur på mine disker er 53 idle så 40 høres veldig fint ut syns ikke du skal la diskene fryse heller  :)

8080194[/snapback]

 

Hvis du har 53 på idle bør du vurdere å sette pånoen vifter asap! Du er svært nære å miste noen disker.

8080251[/snapback]

hehe diskene har hat den tempen i mange år, og funker fortsatt fint :) skulle gjerne satt på noen vifter men problemet er at jeg ikke har plass pga fysisk stort skjermkort :(

 

Edit: noen skrive feil.. sikkert noen igjen

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Hvis du har 53 på idle bør du vurdere å sette pånoen vifter asap! Du er svært nære å miste noen disker.

8080251[/snapback]

Til alle dere temperatur-freaks: Sjekk denne artikkelen og tråden etterpå. En seriøs diskfeilanalyse med over 100.000 disker konkluderer med at temperatur ikke ser ut til å være noen stor faktor i hvor ofte disker feiler. Da har de hatt et utall disker fra 20 til 50'C. Den største risikogruppen temperaturmessig var faktisk mellom 20 og 30 'C. Det er altså tryggere å ha disken på 50'C enn på 20 eller 30 'C.

 

Hvis noen fortsatt vil hevde hardnakket at høy temperartur = økt risiko så håper jeg de kan begrunne det med statistiske studier som er vesentlig større enn disse over 100.000 diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...