Gå til innhold

Gamning-PC - AMD 64 AM2 budsjett: 7-8k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har planer om å kjøpe en ny pc i nær fremtid, og har allerede bygd litt på komplett.no. Selv er jeg ganske fornøyd med resultatet jeg kom frem til, men lurer litt på om delene kommer til å funke sammen. Har heller ikke fulgt med så mye i det siste, og vet ikke hva som er bra/dårlig lenger. Kan jeg ikke si jeg er en kløpper når det gjelder data og deler heller.

 

Her er delene jeg har satt sammen:

 

* 325294 AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

* 311384 Chieftec Strømforsyning ATX 400W, 120mm Vifte, A-PFC, 2xSATA,

PCI-E, 20/24pin

* 320630 MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX,

PCI-Ex16

* 316295 Raidmax Scorpio 868 Black, Sidevindu (Uten strømforsyning)

* 320708 Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2 16MB 7200RPM

* 313889 TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 64M*8/16chip, 667MHz, 240pin

* 328518 Videoseven 19" LCD R19W11 TCO-03 Silver 1440x900,5ms,700:1,VGA

* 324553 XFX GeForce 7600GS 512MB DDR2, PCI-Express, 2xDVI/HDTV,

400/700Mhz

 

Deler som CD-rom, mus, tastatur og headset har jeg fra før.

Jeg spiller ikke noen spesielt krevende spill, hovedsaklig cs og rollespill, men ønsker å vite om PCn min klarer de tyngste spillene nå til dage.

 

Budsjett: 7-8 tusen.

 

Tips til andre deler og lignende ønskes på det sterkeste. Glad for alle seriøse tilbakemeldinger.

 

På forhånd takk, MvH.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får ikke noe problem å kjøre nye spill med den der, men da må du regne me å kjøre på veldig lav oppløsing/detaljer. Grafikkortet er litt svakt...

8051708[/snapback]

 

Har du noe spesielt du vil anbefale istedetfor da? til ca. samme prisklasse eller evt. opp til 2000,- ?

Lenke til kommentar
Det enda är kanske at OM du har lust o bytte skjerkort engang så burde du kanske haft en 500W + strømforyning istället. Men om du är nøjd med skjermkortet så ser det bra ut, om du nu absolut ska ha amd. Kanske ett oppset med Intel e6300 kan vara något att ha?

8051827[/snapback]

 

Hehe, har alltid hatt AMD og er veldig fornøyd med det. Jeg har tenkt på det med strømforsnyning selv, og har funnet ut at jeg klarer meg med denne strømforsyningen så lenge jeg skal ha dette skjermkortet. Jeg spiller som regel ikke så mange spill som krever bra skjermkort (foreløbig). Går mest i cs, og det krever vel ikke all verdens :)

 

Men skal sjekke litt rundt oppsett med intel e6300, takk skal du ha.

Lenke til kommentar

hmm.. nå har jeg grublet her og der, økonomien er vanskelig å lure altså!! hehe.

men hvis jeg hadde byttet ut strømforsyningen og kabinettet i listen ovenfor ut med dette kabinettet her:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319661

Rebel R540 Sort/Sølv, 2 X USB 2.0 og Audio, 350W Strømforsyning, 20/24pin

 

Da vil jeg klare å spare et par slanter. Men jeg lurte på om strømforsyningen på 350W vil holde? for hvis den gjør det, da er valget gjort. Vil bare ikke drite meg ut og sitte igjen med skjegget i postkassa :)

 

Øvrige tips til "utbytting" av delene tas gjerne inn i varmen.

 

MvH

Lenke til kommentar

Med det oppsettet du har nu, och 2 dvd och 1 extra 120mm vifte (utøver det i kabinettet) så rekomenderas 375W.

Detta är en ungerfärlig beräkning..så jag hade gått får en 400W så det ivartfall blir ett stabilt system.

När du køper en separat strømforsyning så vet du ivartfall vilket märke du får, med ett installerat i kabinettet fra førr så kan du få ett "mindre" bra/starkt..

Lenke til kommentar
Du får ikke noe problem å kjøre nye spill med den der, men da må du regne me å kjøre på veldig lav oppløsing/detaljer. Grafikkortet er litt svakt...

8051708[/snapback]

 

Har du noe spesielt du vil anbefale istedetfor da? til ca. samme prisklasse eller evt. opp til 2000,- ?

8051838[/snapback]

 

Selv har jeg Geforece 7900GS (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325107). Noe som fungerer utmerket på de fleste spill som jeg har prøvd.

 

Half Life 2 Ep1, NWN2, NFS Carbon, BF2 kjøres på maks oppløsing/detaljer

Lenke til kommentar
Du får ikke noe problem å kjøre nye spill med den der, men da må du regne me å kjøre på veldig lav oppløsing/detaljer. Grafikkortet er litt svakt...

8051708[/snapback]

 

Har du noe spesielt du vil anbefale istedetfor da? til ca. samme prisklasse eller evt. opp til 2000,- ?

8051838[/snapback]

 

Selv har jeg Geforece 7900GS (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325107). Noe som fungerer utmerket på de fleste spill som jeg har prøvd.

 

Half Life 2 Ep1, NWN2, NFS Carbon, BF2 kjøres på maks oppløsing/detaljer

8068195[/snapback]

 

 

okey, syns det kortet der så rimelig bra ut.. Men lurer på hvrofor det skjermkortet jeg har satt opp er så svakt? for det er jo 512 ram? eller er det ikke rammen som er den avgjørende faktor?

Lenke til kommentar
Du trenger ikke så kraftig prosessor til spilling. Hvis du går ned litt i pris får du råd til 2 GB RAM, noe som nesten er obligatorisk nå til dags med tanke på spilling. Et kraftigere grafikkort tror jeg heller ikke er å forakte.

8068312[/snapback]

 

Nei, kanskje ikke. Men jeg er typen som kanskje er litt glad i å ha en del programmer ved siden av når jeg spiller. Som f.eks winamp, utorrent, msn osv.. hehe. Men er det stor forskjell fra 1 til 2 mb catche på prossessoren?

Lenke til kommentar
hmm.. nå har jeg grublet her og der, økonomien er vanskelig å lure altså!! hehe.

men hvis jeg hadde byttet ut strømforsyningen og kabinettet i listen ovenfor ut med dette kabinettet her:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319661

Rebel R540 Sort/Sølv, 2 X USB 2.0 og Audio, 350W Strømforsyning, 20/24pin

 

Da vil jeg klare å spare et par slanter. Men jeg lurte på om strømforsyningen på 350W vil holde? for hvis den gjør det, da er valget gjort. Vil bare ikke drite meg ut og sitte igjen med skjegget i postkassa :)

 

Øvrige tips til "utbytting" av delene tas gjerne inn i varmen.

 

MvH

8054741[/snapback]

 

Tro meg. Rebel-kabinett er IKKE noe du vil ha. Sitter her med et selv. Skranglete, forsterker vibrasjoner fra disker, og ikke minst: Strømforsyningen. Bråkete, både fra vifte og høyfrekvent piping. Absolutt ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Du får ikke noe problem å kjøre nye spill med den der, men da må du regne me å kjøre på veldig lav oppløsing/detaljer. Grafikkortet er litt svakt...

8051708[/snapback]

 

Har du noe spesielt du vil anbefale istedetfor da? til ca. samme prisklasse eller evt. opp til 2000,- ?

8051838[/snapback]

 

Selv har jeg Geforece 7900GS (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325107). Noe som fungerer utmerket på de fleste spill som jeg har prøvd.

 

Half Life 2 Ep1, NWN2, NFS Carbon, BF2 kjøres på maks oppløsing/detaljer

8068195[/snapback]

 

 

okey, syns det kortet der så rimelig bra ut.. Men lurer på hvrofor det skjermkortet jeg har satt opp er så svakt? for det er jo 512 ram? eller er det ikke rammen som er den avgjørende faktor?

8073958[/snapback]

 

Joda, det er viktig med RAM på grafikkortet. Men det er hastigheten på gpu (prossersoren på grafikkortet) og rammen som er viktig. 7900gs har GDDR3 mens 7600gs har DDR2.

 

Dessuten, jo mer du betaler, jo bedre kort får du... (finnes selvsagt unntak)

Lenke til kommentar

Gå heller for Brisbane og Klokk den. Brisbane er meir effektgjerrige og kan klokkes langt bedre ein 90nm Amd prossesoren du har valgt no. Du kan få ein Brisbane 3600+ for 800kr;)

 

Her ser du ein som har klokka ein Brisbane til 3,3ghz:)

Am2 Brisbane overclock

 

Am2 3600+ priser

 

 

Da kan du bruke meir på Psu og Ram :thumbup:

Som andre har sagt so er meir ram og Anbefale, og velg eit bedre merke ein Twinmos;)

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Ser at du har stramt budsjett og at noen mener du heller burde gå for Intel. Jeg er av den oppfatning at AMD er rimeligere og mer prisverd enn Intel. Derfor vil AMD passe deg bra.

 

Jeg skal være enig i at skjermkortet du velger er noe svakt, men med oppløsning opptil 1280x1024 uten AA og AF burde spillene kjøre rimelig greit.

 

Jeg kjøpte selv Intel E6600 denne gangen. Jeg synes ikke denne prosessoren gir meg en bedre opplevelse enn min forrige, en AMD X2 3800+. Dette var bortkasta penger.

 

Skjermkortet er forøvrig GeForce 8800GTS.

Lenke til kommentar

For å si det sånn:

 

Jeg har nesten identisk pc med den du skrev:

 

AM2 5200+

1GB Corsair ddr2

7600 GT XXX (Xfx kort)

 

og noe annet ymse.

 

For å si det sånn: _perfekt_ for meg! Jeg spiller wow hovedsaklig, og litt cs på siden, og har 100fps i utallige smokes (Slutta å telle på 12 med 32bit). Wow kjøres på 1280x1024, med alt på high, 50fps + hele tiden.

 

Jeg har 460W strømforsyning, så det kan være at 350 vil være noe lite.

 

Kabinettforslag:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322011

 

Denne mangler vifter, men sleng i en 120mm bak, og en 80mm foran så er deet problemet løst. 200 kroner på viftene.

 

Min maskin fungerer utmerket!

 

Skjermkortet mitt:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318606

 

Håper dette hjalp deg noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...