Gå til innhold

V.g elever i Hordaland får "gratis" bærbar pc

Dimanche

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fått, som i å beholde dem når du går ut av skolen, eller må dere levere dem inn? Dere på allmen er litt heldige, vi på MK sitter på de stygge Macene våre som det stort sett alltid er noe galt med tongue.gif

Elektro... Allmenn :S Hvem går der da? Der må man jo jobbe får å få karakterer :p

Husker faktisk ikke helt hva som står i avtalen men tror det var sånn at vi kune kjøpe dem for en lav pris når vi gikk ut... Hmm tenke...

Men iallfall en ting de fleste har lært er at nudler+laptop ikke er en god kombinasjon :p

Kun to pcer som har smakt nudler i år da... :ph34r:

Bountyhunter :ph34r:

Edit: Glemte å whine litt :p Dere skal bare være stille da! Dere har 100mbit linje med 2 hop til NIX da :S

Vi må gjennom en proxy server hos simens med bare port 80 åpen virker det som :p Og dere sitter på stoler til 6000,- stykket med macer til 20.000,- og fortsatt så klager dem :wallbash: Dagens ungdom :nei::tease:

8065371[/snapback]

Nei, det er vel mere VK1 og VK2 som har de dyre Macene. Går selv på VG1, og de kan jeg knapt tenke meg kosta så enormt mye når de ble kjøpt.

Men du går ikke allmen eller elektro? Hvilke flere linjer er det på skolen som gir elever pcer? :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi på TIP i leksvik måtte kjøpe pcer selv, jeg kjøpte da en zepto til 12.000kr.

50% av VG1 elever leaser pc av skolen (Dell Latitude D620)

denne pcn funker utmerket til sitt bruk, og har ett SVÆRT begrenset skjermkort.

Det som er svært beklagelig med denne ordningen her i bygda er at alle må ha pc, ikke bare almenne men, TIP og Byggfag og. Vi bruker aldri pcer, og i allmenne dagene får vi nesten ikke lov til å ta dem opp en gang.

Leasing avtalen er på 303kr måneden + ett ukjent løp som skal til ett firma :S

Etter 3 år skal dette bli ca 12.000kr.

Jeg synes selv dette er en svært dårlig deal da. Og det er svært muffens dette med at de må "kansje" betale litt ekstra til ett firma som har med avtalen å gjøre

Skrevet (endret)
Leasing avtalen er på 303kr måneden + ett ukjent løp som skal til ett firma :S

Etter 3 år skal dette bli ca 12.000kr.

Jeg synes selv dette er en svært dårlig deal da. Og det er svært muffens dette med at de må "kansje" betale litt ekstra til ett firma som har med avtalen å gjøre

8079446[/snapback]

Hæ!? Hva snakker du om? Jeg er med å administrerer denne ordningen (!) og kjenner ikke igjen det du forteller. Du betaler 303kr mnd og du får utsendt faktura hver 3. måned. Det er aktiv captial står for leasingordningen, og de har outsourcet _selve fakturautsendelsen_ til et annet firma (som jeg ikke husker navnet på akurat nå). Dette betaler du derimot ingen ting for, det er active captial som kjøper tjenester av et sekundært firma!

Du betaler 303kr i til sammen 36mnd, noe som da blir 10908kr til sammen. Nypris cash for pc'en da de ankom NTFK i august 2006 var ca. 20000,- + software! Skulle du leaset den som privatperson via dell hadde den blitt enda dyrere.

Når leasingperioden er over kan du få kjøpe ut pc'en for kr. 500,- hvis du ønsker, eller levere den inn. Ønsker du kjøpe ut pc'en er du pliktig til å avinstallere diverse studiespesifike programmer hvis dette er installert.

Alt dette står i kontrakten du/dine foresatte har skrevet under på ;)

Greit nok at pc'en ikke har noe alvor til skjermkort, men du kjører vista Aero grensesnitt på den uten problemer, og enkle spill er også fullt kjørbart (C&C generals, C&C3 tror jeg faktisk også, dog ikke med killer grafikkinstillinger).

Som sagt... de at de "kanskje må betale til et firma som har noe med avtalen å gjøre" er sludder og vås og høres mer ut som noe en eller annen har uttalt pga misforståelse av kontrakten eller noe sånt (som forøvrig er svært enkel og mangler alle de berømte linjene med små skrift).

Vi får mange henvendelser og spørsmål om ting som står ettertrykkelig notert i kontrakten (som jeg nok en gang understreker er veldig enkelt forumlert, kort, og enkel å lese). Mange aner rett og slett ikke på hva de skriver under. Skremmende.

Minuset med en slik leasingavtale er at du vil betale på en pc i 3 år som når du endelig er ferdig med å betale den ned; vil være "utdatert". Det positive er at skulle du ha leaset en slik pc uansett, ville prisen blitt det dobbelte, og da uten den programvarepakken den leveres med.

Du kan også velge å si opp leasingavtalen etter 2 år hvis du f.eks. ikke skal gå et 3 årig skoleløp, eller kjøpe den ut (hvis jeg husker riktig).

Personlig synes jeg pc'en er et godt kjøp til den prisen hvis man tenker på hva man skal bruke den til. Det er mye bedre å drasse på en d620 enn å slepe på en desktoperstatter med 17" skjerm på 3,6 kg hver dag. Dessuten har du også dagen derpå service avtale hvis f.eks. en disk skulle ryke, samt complete care ulykkesforsikring. Det må da være en bra deal?

Endret av JKJK
Skrevet
Du betaler 303kr i til sammen 36mnd, noe som da blir 10908kr til sammen. Nypris cash for pc'en da de ankom NTFK i august 2006 var ca. 20000,- + software! Skulle du leaset den som privatperson via dell hadde den blitt enda dyrere.

8084885[/snapback]

HVA?! 20 laken for en Latitude D620? Kanskje hvis du kjøper den på Færøyene eller no sånt ja.. den ligger jo på rundt 8000 +

Skrevet (endret)

Vi også skulle få en gratis pc(porsgrunn VGS) alle de som begynte på VG1

fikk vi det nei.. men får de som kommer etter oss JAAAAAAAAAAA + så får de IPOD too

møkkaskole

Endret av gatebarn
Skrevet (endret)

Optocane: det var det den kostet I AUGUST 2006.

INKLUDERT complete care forsikring og 3 års gold service avtale. Samt en relativt hissig konfigurasjon på den tiden. Nå er den jo verdt på langt nær like mye.

LES og bruk hodet.

Jeg sjekket selv ved å sette opp nøyaktig samme konfigurasjon på dell, uten "NTFK rabbatten", og da havnet den på dryge 20k. Som sagt: i august 2006.

Endret av JKJK
Skrevet
Datamaskiner i skolen er noe som ikke burde eksistert. De fører med seg mye mer dårlig enn bra, det er min erfaring etter 11år med skole. Såklart, hadde det vært dedikerte skolemaskiner som utelukkende kunne brukes til tekstbehandling o.l., så hadde det vært greit.

Kommer litt an på hva man studerer det ;-)

Men klart: kunne kanskje være "forbudt" med gode skjermkort.... :tease:

(For dem som kaster bort masse tid på spill når de skulle studert..)

Just my 2 cents... :D

8055530[/snapback]

et godt alternativ til pcer er en tynn klient plassert på dertilegnete steder... or en tynn klient er så dårlig at ingen ville drømme om og i det hele tatt PRØVE og feks mounte oblivion med alcohol 120% på'n hvis man ikke vet at serveren har RÅ prosessorkraft..

\Daniel

Skrevet
Datamaskiner i skolen er noe som ikke burde eksistert. De fører med seg mye mer dårlig enn bra, det er min erfaring etter 11år med skole. Såklart, hadde det vært dedikerte skolemaskiner som utelukkende kunne brukes til tekstbehandling o.l., så hadde det vært greit.

Kommer litt an på hva man studerer det ;-)

Men klart: kunne kanskje være "forbudt" med gode skjermkort.... :tease:

Just my 2 cents... :D

8055530[/snapback]

et godt alternativ til pcer er en tynn klient plassert på dertilegnete steder... or en tynn klient er så dårlig at ingen ville drømme om og i det hele tatt PRØVE og feks mounte oblivion med alcohol 120% på'n hvis man ikke vet at serveren har RÅ prosessorkraft..

\Daniel

8140897[/snapback]

En burde vel egentlig ikke tørre å mounte noen ting på en tynnklient :p

Å ha tynnklienter er en god ide, men hva skjer hvis elevene skal bruke dette hjemme? gjøre lekser?

Ha en tynnklient fra skolen ståendes hjemme?

Ha en tilkobling på laptoppen, som kobler deg RDP? da er jo poenget med tynnklient borte, og folk kan spille på maskinene.

Men skolene skulle ha leid/lånt ut pc-ene de har, satt de opp i et sært domene, der sysadmin har fulle rettigheter på pc-en, mens brukeren bare har begrensede. ikke installasjon av programmer osv...

Skrevet

8055530[/snapback]

hørt om "ansvar for egen læring"? :roll:

8143323[/snapback]

da har vi en annen diskusjon om du da har behovet, eller i det hele tatt skulle ha fått lov til å gå på skolen, for min del skulle du da bli kasta ut, og kunne ta faget som privatist siden du likevell kan faget, eller gir faen.

Men det er en annen diskusjon, og tas et annet sted ;)

Skrevet
på  skolen min fikk vi bare vite at datan skulle være så så god.. ( kravene til pc'en vi MÅTTE ha, passet kun til pc'er i 10 000,- kronersklassen. vi fikk ingen støtte til data, og måtte i tillegg kjøpe alle bøkene våre.

helt nye og ekstra dyre. brukte vel kanskje 13000 på skoleutstyr dette året. neste år er vi fortalt at vi får bøker, men kommunen jeg bor i holder aldri noe som blir lovet.

skolen ga oss et tilbud på 4 datamaskiner

2 dell til 6000 og 7000

2 acer til 7500 og 8000

ingen av dem var i nærheten av kravene skolen stilte.

men om vi hadde blitt sponset ThinkPad maskiner hadde jeg med glede tatt i mot dem :D

8054333[/snapback]

Da er det bra at det er fylkeskommunen som skal betale bøkene .. og disse midlene kommer øremerket fra staten som stipend da vg1 elever 2006/2007 hadde så store utgifter.... så sjansen er rimelig stor for at du får dem

Skrevet

Noen som vet om det blir noen 12"ere tilgjengelige? Hadde vært kjekt siden jeg allerede har en 15.4" som jeg kan bruke til det meste, men den er litt tung.

Skrevet
Noen som vet om det blir noen 12"ere tilgjengelige? Hadde vært kjekt siden jeg allerede har en 15.4" som jeg kan bruke til det meste, men den er litt tung.

8176115[/snapback]

Jeg har 17" tommers laptop på 4 kg, så 15,4 og mindre blir jo topp det for meg :D

Litt kjipt i grunn, eneste grunnen til at jeg kjøpte laptop var at stasjonæren min ble ødelagt. Og da tenkte jo jeg at siden jeg sku begynne på VK1 neste år, så kunne jeg kjøpe laptop med kraft som en stasjonæer, siden dette ville være min eneste pc :blush: Tenk på den råe stasjonæren jeg kunne fått for 12k :ermm: Jaja.. sier ikke neitakk til en ekstra laptop for en liten tusing. Må jo være dritt tøft på skrivebordet. En 17" med Cs gående og en 15,4 (eller mindre) ved siden av med msn, surfing o.l :w00t:

• 4 uker senere...
Skrevet

Er det umulig at elevene kan velge en mac? En macbook ligger nå på like over 8000 (uten mva), og hvis en spytter i litt til selv hadde det jo vært greit.

Skrevet
Er det umulig at elevene kan velge en mac? En macbook ligger nå på like over 8000 (uten mva), og hvis en spytter i litt til selv hadde det jo vært greit.

8390351[/snapback]

Mange fylkeskommuner (som Oppland) paragraffester at man ikke skal bruke en Mac på skolen. :hm:

For oss som går MK på VGS her er jo det latterlig.

Skrevet

8390351[/snapback]

Mange fylkeskommuner (som Oppland) paragraffester at man ikke skal bruke en Mac på skolen. :hm:

For oss som går MK på VGS her er jo det latterlig.

8396318[/snapback]

Det er ingenting i oppland f.kommune som sier at du ikke kan bruke mac på skolen, det er bare sikkerhetssystemet som ikke støtter tidligere versjoner enn OSX, elns...

Fungerer heller ikke med Vista, men en oppdatering er på vei, som skal fikse dette, og da fikses mac-er osv...

Men at oppland fylkeskommune har bestemt at du ikke kan bruke mac på skolen er bare bullshit.

Skrevet

8390351[/snapback]

en skal bruke mange programmer hvis en skal gå over fra bøker til pc.

Ting må kjøpes, og testes osv...

Og ikke alle programmer fungerer til alle OS-er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...