Gå til innhold

NGT med ADSL til flere


Anbefalte innlegg

Det er nok snakk om rateadaptiv adsl(rADSL).

 

Standarden gir rom for automatisk omdisponering av frekvensområdet som er lagt av til oppstrøms kommunikasjon(lavere frekvenser), ved for dårlig signal/støy forhold. I tilfeller hvor SNR på "høyere" frekvenser ville vært for dårlig til heletatt å gi rom for nedstrøms kommunikasjon, kan denne standarden bety forskjell mellom synch og ikke synch.

 

Vet TN også har støtte for dette på mange av dslam kortene.

 

-javiz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette et unikt produkt kun NGT tilbyr på Telenors linjer?

8037277[/snapback]

Nei, NGT tilbyr det på samtlige sentraler i NGTs nett. Dette dekker rundt 65 % av alle kobberlinjer i Norge.

8037328[/snapback]

NGT har da vitterlig ikke et eget nett! De benytter, som de fleste andre internettselsaper i Norge, telefonnettet som Telenor eier. (Staten har pålagt Telenor å leie ut kapasitet i nettet til de andre tilbyderne.) Lyse og Banetele er eksempler på selskap som har bygd sitt eget lille nett. Men vi har kun ett landsdekkende telefonnett i Norge (se bort i fra mobilnett, det blir jo en helt annen sak igjen)

 

Vi bor 5900 meter unna sentralen, og har ikke kunnet få noe før Telenor lanserte sitt tilbud kalt Mini i fjor. Etter en masse fram og tilbake, ble vi koblet opp. Hvilken nedtur! 100kbit ned og 40 opp, og ustabilt så det holdt. Ikke noe jeg ville betale 299 kroner i måneden for, så jeg sendte alt i retur.

 

Om Nextgentel har eget utstyr i samme sentral hjelper ikke meg så mye er jeg redd, så lenge kobberen fram til meg er den samme  :ermm:

8039648[/snapback]

Korrekt, kobberlinja som strekker seg fra sentralen og inn i veggen har veldig mye å si for hvilken forbindelse du kan få. Og det er ikke så veldig vanlig at disse kobberlinjene byttes ut/oppgraderes heller :-/

Et alternativ er jo å motta bredbånd via kabeltv/parabol/strøm-nettet. Men så spørs det om slike tjenester tilbys der du bor da (og til en overkommelig pris).

 

 

Hvis man ikke har fasttelefon, burde det jo ikke være noe problem å bruke hele kobberlinja til internett? I dag bli jo frekvensområdet med best kvalitet reservert fasttelefoni... Hvis man kunne pøse på med datasignaler der også, ville man vel kunne fått bedre ytelse. Finnes det noen bredbåndsprodukter på markedet som benytter seg av dette frekvensområdet? Det er jo fler og fler som kun har mobiltelefon, så dette må da være en grei forretningsmodell?

Lenke til kommentar
NGT har da vitterlig ikke et eget nett! De benytter, som de fleste andre internettselsaper i Norge, telefonnettet som Telenor eier. (Staten har pålagt Telenor å leie ut kapasitet i nettet til de andre tilbyderne.) Lyse og Banetele er eksempler på selskap som har bygd sitt eget lille nett. Men vi har kun ett landsdekkende telefonnett i Norge (se bort i fra mobilnett, det blir jo en helt annen sak igjen)

Her er det vel definisjonsspørsmål ute å går, da nett i denne forstanden deles i transportnett og spredenett. Det er bare spredenettet NGT bruker Telenorkobber til, mens de har egen infrastruktur til trafikken mellom sine egne DSLAMer og til andre nettverk (med unntak av der de leverer ADSL surf da).

Lenke til kommentar

Snakket med Nextgentel nettopp, og de sier at de leverer opp til 7 km. Videre at de "brukte annet utstyr enn Telenor" da jeg nevnte mine tidligere erfaringer med Telenors Mini abbonnement, og deres problemer med å levere til meg :hmm:

 

Så da er det bestilt. Får se om de klarer det bedre enn Telenor :!:

Lenke til kommentar
Finnes vel sentraler litt nærmere vel??

 

Sorry for OT men jeg kunne ikke dy meg.

8043321[/snapback]

 

Ikke som jeg har fått med meg, vi bor nesten mitt i mellom to sentraler å da har det blitt for langt til begge. :(

8044384[/snapback]

 

Joda, men du skrev 7500 km, ikke 7500 m som er "litt" forskjell ;)

 

Nå skal jeg holde kjeft med OT.

Lenke til kommentar
NGT har da vitterlig ikke et eget nett! De benytter, som de fleste andre internettselsaper i Norge, telefonnettet som Telenor eier. (Staten har pålagt Telenor å leie ut kapasitet i nettet til de andre tilbyderne.) Lyse og Banetele er eksempler på selskap som har bygd sitt eget lille nett. Men vi har kun ett landsdekkende telefonnett i Norge (se bort i fra mobilnett, det blir jo en helt annen sak igjen)

Her er det vel definisjonsspørsmål ute å går, da nett i denne forstanden deles i transportnett og spredenett. Det er bare spredenettet NGT bruker Telenorkobber til, mens de har egen infrastruktur til trafikken mellom sine egne DSLAMer og til andre nettverk (med unntak av der de leverer ADSL surf da).

8043998[/snapback]

Aha, visste ikke at de hadde egen fiber mellom sentralene ;) Lærer noe nytt hver dag :) Har tele2 og alle de andre også eget fiber?

 

Men dog: det hjelper lite for forbrukerne - det kommer fortsatt til å være kobberlinjene som er begrensningen... Og siden kobberet er "felleseie" så antar jeg at det også er de samme sentralene som brukes - mao spiller det liten rolle hvilken leverandør man velger: man er uansett like mange meter unna sentralen..

Lenke til kommentar
Men dog: det hjelper lite for forbrukerne - det kommer fortsatt til å være kobberlinjene som er begrensningen... Og siden kobberet er "felleseie" så antar jeg at det også er de samme sentralene som brukes - mao spiller det liten rolle hvilken leverandør man velger: man er uansett like mange meter unna sentralen..

8044873[/snapback]

De ulike ISPene kan vel ha eget utstyr i sentralene. Hvis f.eks NGT har investert i utstyr som takler lengre avstander så kan vel de tilby ADSL til de som bor utenfor rekkevidden til de andre ISPene?

 

Spørsmålet om NGT tilbyr internett over avstander som de andre ISPene ikke kan tilby over står fortsatt ubesvart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...