Gå til innhold

Hardware.no søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Med mye fravær er det selvsagt lurt å nevne noe om at man har en begrunnelse for fraværet i søknaden. Det er også lurt å være forberedt på å få spørsmål om dette på intervju.

 

Lavt fravær er ikke et absolutt krav når vi ser på vitnemål/karakterkort, men det er et kjent problem at fraværet ligger overraskende høyt hos mange søkere.

8366642[/snapback]

Hva mener du er en maksgrense på fravær?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du er en maksgrense på fravær?

 

Det er nettopp det at vi ikke har noen maksgrenser for fravær, men når man leser en søknad leter man etter de positive og negative sidene. Stort fravær teller negativt, men når det er mye annet positivt inviterer vi likevel søkeren inn til intervju. Vi ser etter de personene som vi tror kan passe best mulig inn i vårt miljø, og det er fullt mulig at stort fravær er noe som vil bli historie...

 

Noen ganger ser vi at fraværet er lavere på VKI enn GK, og det er alltid positivt med en slik utvikling!

Lenke til kommentar
Hva mener du er en maksgrense på fravær?

 

Det er nettopp det at vi ikke har noen maksgrenser for fravær, men når man leser en søknad leter man etter de positive og negative sidene. Stort fravær teller negativt, men når det er mye annet positivt inviterer vi likevel søkeren inn til intervju. Vi ser etter de personene som vi tror kan passe best mulig inn i vårt miljø, og det er fullt mulig at stort fravær er noe som vil bli historie...

 

Noen ganger ser vi at fraværet er lavere på VKI enn GK, og det er alltid positivt med en slik utvikling!

8366846[/snapback]

Kjekt å høre at dere tenker slik! :) Jo mer man kommer opp i gradene, jo mer fordypning og spesialisering innenfor egne interesser blir det. Og motivasjon er viktig for at man ikke skal tenke "jeg har ikke vært så mye syk hittil, kan vel være syk i dag". Men jeg prøver meg igjen på å spørre hvor mye som er "negativt" - eller, hvor mye (sånn ca) som skal til for at dere reagerer. 10 dager, 20 dager? Hvordan er det med timer, hvordan ser dere på timefravær? Aldri søkt ordentlig jobb ennå, så hadde vært interessant å høre fra en arbeidsgiver nå. :)

Lenke til kommentar

Er man borte 10 dager i skoleåret betyr det ca. en dag per måned. Er man borte 20 dager i skoleåret betyr det en dag annenhver uke.

 

Hvis man i tillegg har 20 enkelttimer timefravær betyr det at man i snitt er borte en dag eller en time hver eneste uke gjennom året. For en arbeidsgiver blir det vanskligere å planlegge prosjekter, tidsfrister og overleveringer dersom alle de ansatte er borte jevnlig.

 

Det er mange ulike grunner til fravær, men som du ser av tallene over så skal det ikke så mye til før det forstyrrer arbeidsrytmen til en bedrift.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med timer, hvordan ser dere på timefravær? Aldri søkt ordentlig jobb ennå, så hadde vært interessant å høre fra en arbeidsgiver nå. :)

8366909[/snapback]

Det er jo et definisjonsspørsmål. Men har man mye fravær kan det f.eks og bety at vedkommende ikke gidder innvolvere seg så mye i skolen. Det kan da og bety at vedkommende ikke gidder å gjøre andre ting som er kjedelig. Ikke akkurat et pluss.

 

Så som Amund sier er det et greit å forklare hvorfor man har mye fravær hvis man har det.

 

Har man type 20 dager i løpet av et skoleår vil jeg absolutt si at det er veldig mye, da er det hvertfall greit å spesifisere hvorfor.

 

I løpet av de tre årene jeg hadde på videregående hadde jeg totalt 1 dag og 1 time fravær, noe jeg vil anslå er rundt normalen.

Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet lurer jeg litt.

 

Er dere medlem i opplæringskontor ?

Hvordan ble resultatet til den forrige lærlingen ?

 

Ellers er det supert at folk tar inn lærlinger, særlig i et fag som allerede er ganske fullstappet. Det er vel en stilling som mange ønsker seg, så får ønske både hardware.no og den heldige kandidaten lykke til.

Lenke til kommentar
Er dere medlem i opplæringskontor ?

 

Nei, det er vi ikke. Jeg har hørt en rekke andre bedrifter i andre fag (kokk, mekaniker, osv.) er veldig fornøyd med opplæringskontor, men vi har ikke undersøkt hvilke opplærlingskontor som finnes for IKT her i området.

 

Et opplæringskontor er en fellesfunksjon som kan hjelpe bedriften med ett eller flere av følgende oppgaver:

- Intervju/ansettelsesprosess

- Jevnlige møter med lærlingen

- Sørge for at alle fagområder i læreplanen er gjennomgått

- Legge opp til kurs eller oppgaver innen enkelte av læremålene

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Skulle vi sende inn vitnemålet?

 

Det vanlige er å sende en skriftlig søknad og CV i første runde med mindre det står i stillingstlysningen at man skal legge ved vitnemål, bevis, eller annen dokumentasjon. I vår utlysningstekst skrev vi "Send vitnemål og CV til...", men om man har lagt ved vitnemålet betyr det bare at vi har enda litt mer grunnlag å vurdere ut ifra.

Ofte vil det være naturlig å vektlegge det siste man har gjort, og i en lærlingesøknad er dette som regel skolegang. Det å skrive litt ekstra om dette i søknaden, samt legge ved vitnemål/karakterprotokoll er derfor helt iorden.

 

Så svaret er nei, du trenger ikke sende inn vitnemål, men da bør man ta med en kopi på intervju.

Lenke til kommentar
Hvordan ble resultatet til den forrige lærlingen ?

Begge vi som har gått opp til fagprøven hittil har fått "Bestått Meget Bra". :)

8369818[/snapback]

 

Bestått meget godt :) Det er fint å høre. Da er det godt læremiljø da?

 

Er dere medlem i opplæringskontor ?

Nei, det er vi ikke. Jeg har hørt en rekke andre bedrifter i andre fag (kokk, mekaniker, osv.) er veldig fornøyd med opplæringskontor, men vi har ikke undersøkt hvilke opplærlingskontor som finnes for IKT her i området.

8370562[/snapback]

 

Opplæringskontor har en god del flere områder. De har vel egentlig ikke mye med selve ansettelsesprosessen å gjøre. De er mer en formidlingsfunksjon, for de som ikke får plass, eller bedriften som ikke finner rette lærling. Selve intervju og ansettelse er det lærebedriften som står for selv. Opplæringskontoret vil stå som lærlingens bedrift, og er opplæringskontoret sitt ansvar.

 

De har også andre opplæringsmetoder som det er jobbet ut, for å sørge at lærlingen får best mulig opplæring. Dette er som regel en perm som ofte blir kalt "Vandreperm", eller "Opplæringsperm".

 

Opplæringskontoret har ikke ansvar for kursing. Men de kan bistå med hjelp om en nødvendig karakter ikke er bestått. I bunn og grunn er det fylkeskommunen som gir tilbudet.

 

Ifølge nye regler er nå opplæringskontoret under tilsyn av fylkeskommunene, dette er for å sikre at jobben som blir gjort er hensiktsmessig og i henhold til lovverk.

 

Enda en vital funksjon opplæringskontor har er omplassering av de som ikke passer i lærebedriften.

 

Det er vel ikke noen opplærlingskontor i Norge som tar seg av IT faget?

8370638[/snapback]

:yes: Det er mange det.

 

Ett opplæringskontor er en bedrift som eies av alle medlemsbedriftene. De har sjelden kunn ansvar for bare et fag. Det er ofte flere fag innen samme yrke. F.eks matfagene (kokk, intitusjonkokk. baker, konditor osv).

 

 

Om dere ikke er medlem i opplæringskontor, og økonomien er der. Så er det iallefall en mulighet å høre. Det bringer med seg mange fordeler for lærlingen. Og noen ting blir enklere for bedriften.

Lenke til kommentar
Det syns jeg også dere burde gjøre, jeg har et opplæringskontor jeg kan kontakte og snakke med om jeg har spørsmål om noe og det er veldig fint, er alltid greit å ha noen å snu seg til for hjelp :)

8373011[/snapback]

Også er det jo ikke bare lærlingen som kan det, men også bedriften :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...
Hardware.no har en ledig stilling som lærling fra og med høsten 2007. Fullfører du VK1 IKT-driftsfag i vår og har interesse for data bør du lese videre!

 

Hardware.no har hatt lærlinger i bedriften siden 2003, og hver høst ansetter vi en ny lærling. Som lærling vil du være med å videreutvikle alle våre nettsider, blant annet Amobil.no, Diskusjon.no, Gamer.no og Hardware.no.

 

Følgende kvaliteter vil bli vektlagt hos deg som søker:

- Fullført VK1 IKT-driftsfag

- Interesse for datateknologi

- Kompetanse på Linux

- Erfaring med ett eller flere av disse emnene: PHP, MySQL, XHTML, CSS

- Pliktoppfyllende og moden

 

Send inn din søknad med CV til oss på e-post til [email protected] innen fredag 16. mars.

 

Du kan lese lese hele stillingsutlysningen på Hardware.no.

 

Heisann har ett lite spørsmål angående

Fullført VK1 IKT-driftsfag,

 

Må det være akkurat dette faget? Eller holder der om man har gjennomført lignende studie på Privatskole?

 

Har nemlig akkurat fullført 2 årig studie som Nettverksadministrator og Nettverk & Sikkerhet ved Noroff i Kristiansand.

 

Fyller ellers alle kravene,

 

Er det aktuelt for meg og søke?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...