Gå til innhold

Hardware.no søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Ansetter dere lærlinger hvert år, eller er det bare en tilfeldighet at det har blitt lyst ut lærling plasser over flere år nå?

8153637[/snapback]

regner med at det er hvert år, hvis de da vil ha minst 2 stk hele tiden, da vil en bli ferdig hvert år, samtidig som det kommer en inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere har LAMP som "hovedfagene" men hva med de andre fagene som en IKT-lærling skal innom? Hvordan oppfyller dere det?

8153968[/snapback]

Vi hoster alt selv, og dermed er det flust med oppgaver og muligheter innenfor alle de tekniske momentene.

I tillegg har vi windows-support til det redaksjonelle miljøet og salgsavdelingen. Jeg skal ikke påstå at det er den mest supportkravstore gjengen vi har, men det er ingen bekymring for at momentene i læreplanen ikke skal dekkes.

 

Som referanse så har vi vært to lærlinger som har kommet til fagprøve til nå, og begge fikk "bestått meget godt". I.flg mine sensorer så fikk ca 10% bestått meget godt.

 

Forskjellen fra mange andre læresteder er at du vil jobbe med et linux-miljø, drifting av vevtjenere ol. Og at vi gjør utvikling, og at du som lærling får jobbe med utvikling - noe du ikke vil få mulighet til så mange andre steder.

Ting vi hoster/gjør som det vil være mulig for lærling å leke med: Nettradiohosting, videohosting, mail, lokalt sambaoppsett på kontoret og masse småting.

 

Vil du bli dyktig i windows-server så er det derimot feil sted, noe annet skal vi ikke påstå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vi er i gang med intervjurundene nå. Når hele prosessen er avsluttet vil vi sende ut epost til alle søkere. Du har fått bekreftelse på at vi har mottatt din søknad?

8357332[/snapback]

 

Har ikke hatt muligheten til å få karakterkortet mitt på pcen før nå, søknaden har vært ferdigskrevet i ca 1 mnd nå. Skal bare fikse litt på det og sende det inn nå :)

Lenke til kommentar

Vi har fått inn ca. 25 søknader. Mange gode kandidater!

 

Det er synd at mange søkere har stort fravær på skolen. Jeg vet at skolene forsøker å fortelle elevene at bedriftene ser på fravær når de vurderer hvem de tar inn, og jeg kan være så ærlig å si at det gjør vi..

 

IKT-driftsfag hadde dessuten blitt enda bedre om det ble laget GK i IKT. Det er i dag ingen naturlige grunnkurs for de som søker seg inn på IKT-driftsfag VKI, slik det er for bilmekanikere, rørleggere, elektrikere, osv.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Fravær er alltid en viktig ting ja, men er ikke egentlig elektro et greit grunnkurs å gå da? Jeg har fått inntrykk av at de som har gått elektro har litt fordeler innen data ting, har ikke gått elektro selv men noen kompiser av meg som har gjort det sier at det var greit å ha med.

 

Er vel egentlig litt sant?

Lenke til kommentar
Vi har fått inn ca. 25 søknader. Mange gode kandidater!

 

Det er synd at mange søkere har stort fravær på skolen. Jeg vet at skolene forsøker å fortelle elevene at bedriftene ser på fravær når de vurderer hvem de tar inn, og jeg kan være så ærlig å si at det gjør vi..

 

IKT-driftsfag hadde dessuten blitt enda bedre om det ble laget GK i IKT. Det er i dag ingen naturlige grunnkurs for de som søker seg inn på IKT-driftsfag VKI, slik det er for bilmekanikere, rørleggere, elektrikere, osv.

 

Mvh,

Amund

8366351[/snapback]

 

 

Det som er litt dårlig er at på karakterkortet så står det ikke hvor mye som er dokumentert fravær og hvor mye som er udokumentert... F.eks jeg var mye hos legen på GK pga diverse problemer, pga det så fikk jeg 46 timer fravær på karakterkortet, men det står ikke det at 40 av de timene var dokumentert fravær...

Lenke til kommentar
Fravær er alltid en viktig ting ja, men er ikke egentlig elektro et greit grunnkurs å gå da?

 

Elektro er noe som ligger forholdsvis nærme data hvertfall, men det er ingenting av "IKT" eller "data" i elektro grunnkurs. I stedet får man litt forståelse for hva som ligger "bak", med elektronikk, generell forståelse for elektroniske komponenter og teori.

Lenke til kommentar
Det er veldig mye slikt som skjer ja, men det er bare å forklare seg godt når man er på jobbintervju så skjønner de vel det, jeg fikk ihvertfall gjort det siden jeg hadde litt gyldig fravær, men jeg fikk også printet ut et ark der det stod som jeg la ved ;)

8366572[/snapback]

 

Er sikkert mange som ikke kaller inn personer bare pga det der, så det er ikke sikkert at man får sjanse til å forklare seg engang..

Lenke til kommentar

Med mye fravær er det selvsagt lurt å nevne noe om at man har en begrunnelse for fraværet i søknaden. Det er også lurt å være forberedt på å få spørsmål om dette på intervju.

 

Lavt fravær er ikke et absolutt krav når vi ser på vitnemål/karakterkort, men det er et kjent problem at fraværet ligger overraskende høyt hos mange søkere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...