Gå til innhold

Krever rimeligere Vista


Anbefalte innlegg

Hum... skjønner ikke folk som bruker hackede utgaver av feks operativsystem eller antivirus...  hva er 4000 ?  4 turer på byen ?  en krone hos tannlegen ?

Hadde skjønt at folk søyt hvis gjennomsnittslønna  hadde vært 30000 eller under i året , men selv studenter har råd til å betale for det :)

8035942[/snapback]

Jeg bruker gjerne hackede utgaver av Windows. Ikke fordi jeg ikke har råd til lisensen. Jeg har flere lovlige lisenser enn jeg har fungerende datamaskiner. Men fordi jeg vil slippe alt ekstra hassle med å få installasjonen til å fungere, og fordi jeg vil ha vekk prosesser som jeg ikke vil ha med.

Timeprisen for å få installert en lovlig windows er ofte høyere enn prisen på windows lisensen. Spesielt når man skal reparere installasjonen på en kræsja PC og beholde mest mulig av dataene som ligger der. Når da f.eks XP finner ut at den ikke vil godta å reaktiveres uten at man må ringe opp til Microsoft så blir det mest rasjonelle valget å legge den kjøpte og betalte windowsen i skuffen og bruke en cracka Windows til å installere og kjøre.

Slik får man det beste av begge verdener. Jusen er i orden siden tilstrekkelige lisenser er kjøpt og betalt, mens det praktiske ordnes med å jukse litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OEM versjon er helt uaktuellt, og jeg kommer på ingen måte støtte oppunder så dårlige lisens avtaler. Kostet det 1-2 kr kanskje...

 

Hvorfor spør du om hvilke "latterlige nedgraderinger" det er for MIN del, når DU har bestemmt deg for at det ikke er det? Ultimate er den eneste versjonen som støtter 2x CPU. Nettop, jeg har ikke bruk for 90% av det ekstra mølet... skrev jo det. 1024 begrensingen i basic er like ¤#%&

8036570[/snapback]

 

Du sier det jo fint selv, siden du er en "krevende" bruker, trenger du funksjoner som ikke andre brukere trenger. Dermed må du betale ekstra! Skal du ha Xenonlys på en ny bil må du betale ekstra for det, selv om naboen betaler litt mindre for en modell uten.

Syns det er flott at man kan velge mellom Home Premium og Ultimate. Ultimate har "alt" en kan få av et operativsystem, Home Premium har mer enn nok for de aller fleste.

Og når folk her inne kan betale 5-6000kr opptil to-tre ganger i året for det feteste skjermkortet (jeg sier ikke at dette gjelder deg), ser jeg ikke problemet med å betale rundt 4000kr for Windows som du kommer til å bruke i flere år fremover..

 

Skjønner dog at engelskmennene og også oss her syns det er håpløst at det er så mye billigere i USA. Burde vært omtrent lik pris over hele verden.

 

Edit: Siste avsnitt.

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
Det er bare retail ultimate som er aktuellt, pga. diverse (latterlige) nedgraderinger de andre versjonene har.

8036305[/snapback]

Den største forskjellen mellom Premium og Ultimate er jo ting som i dag *ikke* finnes som standard i XP. Premium er ikke strippet for noe som helst vesentlig funksjonalitet i forhold til f.eks. XP i dag. Ultimate tilbyr bare mer.

 

Selv med Premium (som er marginalt dyrere enn enkleste utgave) får man jo bøttevis mer funksjonalitet som f.eks. media center enn det en standard XP-versjon har.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Burde absolutt vært underskriftskampanje her i norge også..Ikke at det hjelper her til lands..Så grisk og grådig som staten er..

8036931[/snapback]

Tenker det er Microsoft som setter prisene sine selv. Med 25% MVA-tillegg ville prisene fra USA blitt ~3000kr her.

Lenke til kommentar
Er vel mulig at Microsoft setter prisene høyere i Europa siden EU er etter dem uansett hva de gjør.. Ris til egen bak..

Utviklingskostnadene har jo blitt en god del større pga krav fra EU om det ene og det andre!

8037061[/snapback]

Bah humbug. Advokatutgiftene er kanskje blitt høyere
Lenke til kommentar
Jeg synes faktisk IKKE det er dyrt. Det finnes så vidt jeg vet ingen over og ingen ved siden av Ultimate på OS-siden her i verden. Dette er et produkt du gjerne tar med deg fra PC til PC etterhvert som man oppgraderer/kjøper nye ... i motsetning til enkelte komponenter i PC'ene deres ... som koster 3999,- som blir skrotet etter ett par år!

 

:D

8036658[/snapback]

Helt enig! Og Kristin får en femtedel for å dele ut til de fattige .. !

Lenke til kommentar

Og når folk her inne kan betale 5-6000kr opptil to-tre ganger i året for det feteste skjermkortet (jeg sier ikke at dette gjelder deg), ser jeg ikke problemet med å betale rundt 4000kr for Windows som du kommer til å bruke i flere år fremover..

 

Hvorfor skal det hele tiden sammenliknes med folk som bruker enorme mengder på skjermkort, elelr kaster bort tusenvis på en bytur? Det er en tøvete sammenlikning, Vista er billig i forhold til å kjøpe en diamant til 100 000 også, men det er ikke det hverken folk flest, eller folk flest her inne driver med. Derfor blir disse sammenlikningene malplasserte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og når folk her inne kan betale 5-6000kr opptil to-tre ganger i året for det feteste skjermkortet (jeg sier ikke at dette gjelder deg), ser jeg ikke problemet med å betale rundt 4000kr for Windows som du kommer til å bruke i flere år fremover..

 

Hvorfor skal det hele tiden sammenliknes med folk som bruker enorme mengder på skjermkort, elelr kaster bort tusenvis på en bytur? Det er en tøvete sammenlikning, Vista er billig i forhold til å kjøpe en diamant til 100 000 også, men det er ikke det hverken folk flest, eller folk flest her inne driver med. Derfor blir disse sammenlikningene malplasserte.

 

AtW

8037438[/snapback]

 

Hvorfor er det tøvete? Hva skal man sammenlikne med, da? Prisen på Windows for 20 år siden?! Poenget er at her klager man på at man må betale ekstra for Ultimateversjonen, når Premiumversjonen har alt de aller fleste behøver. Er man en krevende bruker, så må man betale mer!

Hvis du mener en sammenlikning med en bil blir feil, så er det rart. Noen vil ha ALT av ekstrautstyr, andre vil bare ha bilen, ribbet for utstyr. Prisen er deretter! Hvorfor skal Windows være så vanvittig annerledes?

Noen her klager også over at Microsoft skal tjene penger på softwaren sin. Selvfølgelig skal de det! Driver man en bedrift, gjør man det for profitt! Ikke noe annet! Opensourcesoftware er det vel normalt ikke bedrifter som står bak? Bedrifter er avhengig av _penger_ for å drive.

 

En ting som jeg er enig i er at Microsoft burde priset produktene sine likt i alle land, det skal jo ikke være omtrent 2000kr i forskjell på å kjøpe Vista i Norge i forhold til i USA.

Lenke til kommentar

Og når folk her inne kan betale 5-6000kr opptil to-tre ganger i året for det feteste skjermkortet (jeg sier ikke at dette gjelder deg), ser jeg ikke problemet med å betale rundt 4000kr for Windows som du kommer til å bruke i flere år fremover..

 

Hvorfor skal det hele tiden sammenliknes med folk som bruker enorme mengder på skjermkort, elelr kaster bort tusenvis på en bytur? Det er en tøvete sammenlikning, Vista er billig i forhold til å kjøpe en diamant til 100 000 også, men det er ikke det hverken folk flest, eller folk flest her inne driver med. Derfor blir disse sammenlikningene malplasserte.

 

AtW

8037438[/snapback]

 

Hvorfor er det tøvete? Hva skal man sammenlikne med, da? Prisen på Windows for 20 år siden?! Poenget er at her klager man på at man må betale ekstra for Ultimateversjonen, når Premiumversjonen har alt de aller fleste behøver. Er man en krevende bruker, så må man betale mer!

Hvis du mener en sammenlikning med en bil blir feil, så er det rart. Noen vil ha ALT av ekstrautstyr, andre vil bare ha bilen, ribbet for utstyr. Prisen er deretter! Hvorfor skal Windows være så vanvittig annerledes?

Noen her klager også over at Microsoft skal tjene penger på softwaren sin. Selvfølgelig skal de det! Driver man en bedrift, gjør man det for profitt! Ikke noe annet! Opensourcesoftware er det vel normalt ikke bedrifter som står bak? Bedrifter er avhengig av _penger_ for å drive.

 

En ting som jeg er enig i er at Microsoft burde priset produktene sine likt i alle land, det skal jo ikke være omtrent 2000kr i forskjell på å kjøpe Vista i Norge i forhold til i USA.

8037544[/snapback]

 

Det er tøvete fordi med den logikken er det ikke noe som helst som er dyrt, alt er et fantastisk kjøp. Hva med å sammenlikne det med det som er aktuelt, nemlig andre desktop-OS? Hva må man betale hos konkurrenter for å få tilsvarende funksjonalitet? (i mange tilfeller, ikke noen ting).

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg gå inn på hva du får ved å velge Linux, f.eks, da det er uprøvd fra min side. For meg er det klingende likegyldig hva folk velger..

Men Microsoft har arbeidere som er lønnet for å utvikle Windows, regner også med at de har god avanse på produktene, men slik er det når man driver et selskap. Opensource blir noe annet.

Og hvis en ikke vil betale for Vista, eller mener at andre OS passer bedre for en, så velger en noe annet.

Men ikke klag på at Vista kommer i differensierte versjoner.

Lenke til kommentar
Det er tøvete fordi med den logikken er det ikke noe som helst som er dyrt, alt er et fantastisk kjøp. Hva med å sammenlikne det med det som er aktuelt, nemlig andre desktop-OS? Hva må man betale hos konkurrenter for å få tilsvarende funksjonalitet? (i mange tilfeller, ikke noen ting).

AtW

Dette var da tøv! Hvem har sagt at softwarw skal være gratis?

Lenke til kommentar
Det er tøvete fordi med den logikken er det ikke noe som helst som er dyrt, alt er et fantastisk kjøp. Hva med å sammenlikne det med det som er aktuelt, nemlig andre desktop-OS? Hva må man betale hos konkurrenter for å få tilsvarende funksjonalitet? (i mange tilfeller, ikke noen ting).

AtW

Dette var da tøv! Hvem har sagt at softwarw skal være gratis?

8037697[/snapback]

 

Prøver du å si at det er tøv at man får gratis OS? Jeg har forøvrig ikke sagt at software skal være gratis, så jeg vet ikke hvor du har fått det fra.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hum... skjønner ikke folk som bruker hackede utgaver av feks operativsystem eller antivirus...  hva er 4000 ?  4 turer på byen ?  en krone hos tannlegen ?

Hadde skjønt at folk søyt hvis gjennomsnittslønna  hadde vært 30000 eller under i året , men selv studenter har råd til å betale for det :)

8035942[/snapback]

Det er nok ikke alle studenter som har 4000 å slenge på bordet for å få et nytt operativsystem, nei. :ermm:

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg gå inn på hva du får ved å velge Linux, f.eks, da det er uprøvd fra min side. For meg er det klingende likegyldig hva folk velger..

Men Microsoft har arbeidere som er lønnet for å utvikle Windows, regner også med at de har god avanse på produktene, men slik er det når man driver et selskap. Opensource blir noe annet.

Og hvis en ikke vil betale for Vista, eller mener at andre OS passer bedre for en, så velger en noe annet.

Men ikke klag på at Vista kommer i differensierte versjoner.

8037637[/snapback]

 

Jeg som bruker gir da F i hva MS tenker om inntjening, andre desktop-OS er gratis, det er disse OSene MS konkurrerer imot. De er med på å sette verdien av et OS. Og om man skal se på utgifter og inntekter for firmaet, så er Vista også dyrt, MS tjener store penger på sine OS.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er tøv å påstå at software/OS skal være gratis.

En kan heller ikke sammenlikne produkter som er utviklet gratis ved hjelp av "veldedighet" og produkter der programmererne blir betalt for jobben.

8037758[/snapback]

 

Ingen har påstått at OS skal være gratis. Men realiteten er at mange er det. Hvorfor skal jeg som bruker bry meg om de "bak" er betalt? Essensen er at jeg kan velge mellom produkt A som koster mye, og produkt B som er gratis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...