Gå til innhold

Harddisk med nettilgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gigabit Ethernet tilkobling. Endelig ett produkt etter min smak.

 

Det kunne være interessant om noen kunne skrive litt om sikkerheten, rundt det å plugge denne til internett. Det kunne også vært interessant å høre om den er Linux-basert, og/eller om det går an å få utnyttet denne mot Linux.

 

Det kommer kanskje til å lages tredjeparts firmware for denne Western Digital modellen, hva tror dere? Den burde jo ha gode forutsetninger for mange ting, når en ser hvilke hardwarefunksjoner denne enheten kommer levert med.

Lenke til kommentar
To remotely access files in the My Book device from another location, install a WD

Anywhere Access client from the software CD on the computer that you are

using.

Note: My Book World Edition comes with up to five free installation licenses. Go

to www.mionet.com to download your free licenses.

 

Sikker på at dette ikke kun gjelder hvis man skal koble seg til disken fra ekstern lokasjon?

Høres greit ut at det må utstedes en form for sertifikat e.l. som en sikkerhet for ekstern pålogging. Det står da også at man kan gå til www.mionet.com for å hente gratis lisenser. Det leser jeg som at man får flere enn de fem som følger med hvis man trenger det.

 

Jeg tror det er litt forhastede negative konklusjoner her. En USB-disk må da for pokker funke uten masse viderverdigheter. Hadde det vært så vanskelig hadde vel artikkelen nevnt det.

Lenke til kommentar

Hvilke type USB-funksjonalitet har enheten? Ren USB-tilkobling tar jeg som en selvfølge, men har den mulighet for at en kan koble til ekstra USB harddisker som kan bli en del av å utvide lagringskapasiteten?

 

Har den USB-to-Go funksjon slik at en kan plugge den i veggen for at den skal få strøm og så overføre bildene fra digitalkamera uten å måtte ha PC for hånden (fint til feriebruk, og spesiellt når enhetene er litt mindre å drasse på enn akkurat denne. Fordelen med denne er super lagringskapasitet, så en kunne ha knipset bilder til en blir øm i fingrene :) )?

 

Har den USB-print server funksjonalitet, hvor en kan koble til sin USB skriver (som i utgangspunktet mangler ethernet), og få den til å virke over lokalnettverket sitt?

 

En liten kuriositet: Går det an å installere disse USB designede programmene, og så boot'e denne harddisken som om den var en minnepenn, for det hadde jo vært litt stilig å hatt denne harddisken i "lommen" med til jobben, og hatt tilgang på alt en har tilgang på i hjemmet sitt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Her var det mange spørsmål og tanker men få svar. Jeg slutter meg til: Kan man legge Anywhere Access inn på tidligere versjoner av MyBook? Skulle gjerne hatt den som en enkel hjemmeserver for media-innhold.

8035849[/snapback]

 

Etter hva jeg kan skjønne, så legges ikke Anywhere Access inn på disken i det hele tatt. Det er et program som kjøres på PC'n din. Kan kjøpes nå idag og brukes helt uavhengig av Maxtordisken. Det er en "avansert" remote desktop...

 

What happens if my computer is off?

MioNet can only grant access to computers that are on and connected to the Internet.

 

 

How does MioNet work?

MioNet is software that you load on your computer. In the background, MioNet software communicates to the MioNet servers to determine the folders, computers or drives that you have access to. Once this occurs you now have seamless secure access to your entire virtual workplace, so you can run all your applications across all your computers - simultaneously.

 

How do I get MioNet?

Just click here for your free MioNet download. You can use MioNet free for 30 days. After that you can use a limited version of MioNet for free, or you can subscribe for full functionality at a cost of $6.95 per month or $39.95 per year as part of the introductory pricing.

 

Are my files ever stored on MioNet's server?

No. With MioNet, your files stay on your computers or on the computers of the people who have elected to share with you.

 

Is MioNet secure?

Yes.

 

MioNet servers are located at a high security data center.

We authenticate all users.

All data is transferred with strong encryption.

When you want to share information you grant a specific user access to a folder and only to the folder you have identified. In fact, you can define whether you want to give them read only access, or read/write access, which enables them to modify the file or to add new content to a shared folder. It is very secure, and they only see the information you want them to see.

 

Do people I want to share with also have to install MioNet?

Yes. MioNet requires that you share with individuals who have set up an account and installed the MioNet software. All they need is an email account and a Windows 2000 or XP system.

Endret av Oslo_erik
Lenke til kommentar

Det er flere nettverksdisker der ute som krever Windows, av en eller flere merkelige grunner. Men uansett så var eg selv på jakt etter en slik enhet for kort tid tilbake, og ett av mine krav(som flere har) er at den ikke krever installasjon på klientmaskinen og at den fungerer med flere OS. En fordel er om den kjører Linux i bunn.

 

Eg fant da denne fra Buffalo. Den støtter CIFS, SMB og FTP som eg har testet, har gigabit nettverkstilkobling og har to USB porter som både kan brukes til skriverdeling, utvidelse av kapasitet, backup eller tilleggsdisker. I tillegg så kjører den Linux i bunn, og kan utvides med flere nyttige tjenester som fungerer på linux. I tillegg kan den kommunisere med andre like disker på nettverket for backup. I tillegg har de også 1TB og 2TB stasjoner med stort sett lik funksjonalitet(kanskje litt utvidet).

 

Hva med å teste denne i forhold?

Lenke til kommentar
Blir fort unødig med FW på Gigabit LAN :)

8029496[/snapback]

 

Ja max raw data rate for 100Mbps Ethernet er 12.5 MBytes/sek og 125 MBytes/sek for gigabit Ethernet. Likevel leverer de fleste NAS disker med Gblan ikke mer en omtrent dobbelt av 100Mbps... USB2 vil her trolig være raskere desverre. Synd de ikke spanderte på en FW 800 slik de har på WD MyBook Pro Edition :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Programmet Anywhere Access må installeres på de datamaskinene som skal ha tilgang over nettet. Dette kommer vel kanskje ikke helt godt frem. En ekstra setning er derfor lagt til.

 

Når det gjelder antall lisenser så er jo det helt klart et ankepunkt. Likevel ville jeg tro at fem lisenser holder for de aller fleste, selv om jeg personlig kunne tenkt meg flere. Så for oss som gjerne har bøtter og spann med maskinvare, er det kanskje like greit med en skikkelig FTP-server. Alle har da et FTP-program liggende uansett? :)

 

En fordel slik jeg ser det er prisen, 500 GB-versjonen koster jo en tusenlapp mindre enn tilsvarende fra WDC som har innebygget FTP.

 

En samletest av denne modellen + noen andre skal nok være aktuelt ja.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hepp!

 

Programmet Anywhere Access må installeres på de datamaskinene som skal ha tilgang over nettet. Dette kommer vel kanskje ikke helt godt frem. En ekstra setning er derfor lagt til.

 

Jeg har lest brukerdokumentasjonen, men er fortsatt litt usikker på hvorvidt man må installere Anywhere Access på alle klienter.

 

Jeg har forstått det slik at man MÅ ha Anywhere Access dersom man ønsker tilgang til harddisken fra internett. Men er den tilgjengelig som vanlig sambashare på lokalnettverket?

 

Jeg ønsker å bruke denne som lagring og kunne spille av musikk/filmer/bilder etc fra xbox mediacenter, som har mulighet til å koble opp til vanlige sambashares i lokalnettet, men som neppe fungerer hvis man må ha et spesielt program installert. Ønsker også å nå den fra mac-maskiner på lokalnettet.

 

.w

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hepp!

 

Programmet Anywhere Access må installeres på de datamaskinene som skal ha tilgang over nettet. Dette kommer vel kanskje ikke helt godt frem. En ekstra setning er derfor lagt til.

 

Jeg har lest brukerdokumentasjonen, men er fortsatt litt usikker på hvorvidt man må installere Anywhere Access på alle klienter.

 

Jeg har forstått det slik at man MÅ ha Anywhere Access dersom man ønsker tilgang til harddisken fra internett. Men er den tilgjengelig som vanlig sambashare på lokalnettverket?

 

Jeg ønsker å bruke denne som lagring og kunne spille av musikk/filmer/bilder etc fra xbox mediacenter, som har mulighet til å koble opp til vanlige sambashares i lokalnettet, men som neppe fungerer hvis man må ha et spesielt program installert. Ønsker også å nå den fra mac-maskiner på lokalnettet.

 

.w

8188296[/snapback]

 

Jeg har fått svar på spørsmålet fra WD support, for de som måtte være interessert

 

Mitt spørsmål til support:

 

Hi!

 

I'm considering buying a WD My Book World, but I have a questing regarding "Anywhere Access". As I understand, it is required to install "Anywhere Access" on a client to be able to connect to a "My Book World" from the internet. Is this also a requirement when accessing a "My book world" from my local network, or is it accessable as a regular sambashare in the local network?

 

The reason I ask is that I have a MacBook Pro and my wife has a MacBook, and I want both to be able to access the "My Book world" on my local network. This is not possible if it's a requirement to install windows software to be able to access the "My book world". I also use linux on one computer, which should also be able to access "My book world". This is easily done if it's available as a sambashare.

Og svaret jeg fikk var dette:

No, on the LAN, you do not need WD Anywhere access, you can map the drive or use some other software we provide to make it easy to share the drive over the LAN. WD Anywhere access is only for remote use. Yes it is a regular Samba share on the network. As the drive has not been tested on a MAC and is not compatible (despite what I say in my openeing sentence I have been told it is not for MAC) , I would not recommend using it on a MAC over a LAN and I suggest you to buy a WD Netcenter.

 

Jeg tolker det dit hen at det vil fungere med mac, men at det ikke er supported.

Lenke til kommentar
Jeg tolker det dit hen at det vil fungere med mac, men at det ikke er supported.

8357696[/snapback]

Var det jeg også antok. Forøvrig er det et typisk svar man ofte får fra support. Akkurat som ISPer som oppgir at det kreves Windows, mens det i realiteten selvfølgelig går minst like bra på Linux, Mac osv. De har bare ikke supportfolk med den nødvendige kompetansen, så kunden må isåfall klare seg på egenhånd.

 

Men det er uansett synd at de har valgt en slik proprietær løsning for å aksessere disken utenfra, når det fins utmerkede åpne løsninger, som SSH, FTP osv.

 

Men jeg kan likevel tenke meg en mulig løsning. Hvis du har en ruter i hjemmenettverket ditt med mulighet for VPN, kan du sette opp en en VPN-server som du kan logge deg på med utenfra. Da får du kryptering og dermed god sikkerhet, mens du bruker samba det siste stykket (kun innenfor LANet ditt). Personlig har jeg pleid å bruke OpenVPN til slikt, og det kan enten kjøres på en PC eller så er det også innebygd i enkelte hardware-rutere (f.eks. DD-WRT og andre modifiserte firmwares til Linksys WRT54GL)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Nå er det noe jeg ikke har fått helt med meg her. Greit nok at man kan nå denne disken på et LAN eller evnt over internett, det ser jeg bare på som et pluss. Men, blir denne disken på lik linje som My Book Pro Edition, hvor man kobler disken direkte i datamaskinen via USB eller FW ?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ser det er lenge siden sist svar her... Har akkurat kjøpt meg en WD My book World Edition.

 

For en gang skyld leste jeg litt i bruksanvisningen.... Der står det:

 

"Some file formates may be copy protected and cannot be shared by WD Any....." Søker på support.wdc.com etter knowledge base article 1495 og finner der at man IKKE kan dele bl.a. MP3 filer... :(

 

 

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...amp;p_topview=1

Endret av bakela00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...