Gå til innhold

Uheldig å fikk stor sleng i svingen - Konsenkvens?


sexyback

Anbefalte innlegg

Jeg var ute å kjørte nå ista å det var fine tørre veier men når jeg kom i en sving, jeg hadde vanlig normal fart men plutselig mister bilen tak på bakkefeste å slenger seg skikkelig å det var like før jeg snurret rundt. Det var ingen biler i andre kjørebanen og den bilen bak meg var ganske langt bak så det var ingenting farlig i situasjonen. Jeg klarte å rette opp bilen uten at noen skade er skjedd å jeg var rett å slett uheldig.

 

Kan politi vis dem har sett denne hendelsen gi meg prikk i førerkortet/ta fra førerkortet? Jeg så ingen politi å ble ikke stoppet etter hendelsen. Men jeg er ny med slikt, det er vel ikke så strengt at dem tar fra folk førerkort ved slike hendelser? Dette kan jo skje alle, var rett å slett uheldig men også heldig at ingenting farlig skjedde.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har politiet lov til å straffe deg for hendelser dei ser, men ikkje tar aksjon på umiddelbart? Sett at du kjørte på raudt lys, ein politimann ser deg, men får ikkje stoppa deg før du er borte, kan politiet gje deg bot på det grunnlaget i etterkant når det ikkje finnes bevis?

 

Du vil nok neppe høyre frå politiet, sjølv om dei såg deg er det som nevnt over menneskleg å feile.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Jeg var ute å kjørte nå ista å det var fine tørre veier men når jeg kom i en sving, jeg hadde vanlig normal fart men plutselig mister bilen tak på bakkefeste å slenger seg skikkelig å det var like før jeg snurret rundt. Det var ingen biler i andre kjørebanen og den bilen bak meg var ganske langt bak så det var ingenting farlig i situasjonen. Jeg klarte å rette opp bilen uten at noen skade er skjedd å jeg var rett å slett uheldig. 

 

Kan politi vis dem har sett denne hendelsen gi meg prikk i førerkortet/ta fra førerkortet? Jeg så ingen politi å ble ikke stoppet etter hendelsen. Men jeg er ny med slikt, det er vel ikke så strengt at dem tar fra folk førerkort ved slike hendelser? Dette kan jo skje alle, var rett å slett uheldig men også heldig at ingenting farlig skjedde.

 

Takker for svar.

8029249[/snapback]

 

Du virker da unødvendig nervøs ;). Har du nettopp fått lappen? Du har neppe noe å bekymre deg over. Uhell skjer alle.

Lenke til kommentar

Dessverre kan politiet, med retten på sin side, beslaglegge førerkortet i 3mnd for slik aktivitet. Men dersom det rett og slett var et uhell så skjønner sikkert politiet det også. De er bare vanlige personer under uniformen.

 

Du har forresten ingenting å frykte, siden det ikke var noe politi som stoppet deg for hendelsen.

Lenke til kommentar
Dessverre kan politiet, med retten på sin side, beslaglegge førerkortet i 3mnd for slik aktivitet. Men dersom det rett og slett var et uhell så skjønner sikkert politiet det også. De er bare vanlige personer under uniformen.

 

Du har forresten ingenting å frykte, siden det ikke var noe politi som stoppet deg for hendelsen.

8033607[/snapback]

 

Feil! De kan ta beslag i førerkortet i 3 uker. Så saken inn for rettet, ellers så må de bare sende den tilbake.

 

Men det siste har du nok helt rett i. Sålenge man ikke har kjørt uaktsomt, så skal det mye til før de "tar" deg. Men så er det definisjonen på uaktsom kjøring da...

 

 

mvh

Pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar

Det stemmer at saken enten må få en rettslig avgjørelse innen 3 uker dersom man ikke samtykker i beslaget på stedet. Dersom man samtykker kan politiet bruke så lang tid de vil/må. Det jeg snakker om derimot, er følgende:

 

10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

        Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

Lenke til kommentar
Det stemmer at saken enten må få en rettslig avgjørelse innen 3 uker dersom man ikke samtykker i beslaget på stedet. Dersom man samtykker kan politiet bruke så lang tid de vil/må. Det jeg snakker om derimot, er følgende:

 

10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

        Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

8036814[/snapback]

 

Her er det vel et visst krav til forsett, eller "onde hensikter" om du vil, er det ikke? At man ved et uhell får sleng på bilen under uforutsette kjøreforhold kan man vel ikke kalle for hensynsløs kjøring? Jeg vil i hvert fall tro at politiet skal få problemer med å overbevise retten om at tiltalte er en hensynsløs sjåfør på grunn av et hendelig uhell. Men man skal jo aldri si aldri... :roll:

Lenke til kommentar
Det stemmer at saken enten må få en rettslig avgjørelse innen 3 uker dersom man ikke samtykker i beslaget på stedet. Dersom man samtykker kan politiet bruke så lang tid de vil/må. Det jeg snakker om derimot, er følgende:

 

10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

        Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

8036814[/snapback]

 

Det er fortsatt rettsvesenet som kan inndra lappen utover 3 uker, og ikke politiet. Politiet kan bare ta beslag i 3 uker. Politiet har ingen dømmende funksjon.

 

Men jeg tenkte mer på den trådstarter skrev i første posten, og der kan det i værste fall bli snakk om brudd på aktsomhetsparagrafen i veitrafikkloven....er vel paragraf 3, hvis jeg ikke husker helt feil. Du kan miste lappen i slike tilfeller også, men da skal det vel grov uaktsomhet til. Man kan jo kverrulere, og si at trådstarter ikke tilpasset farten etter forholdene på akkurat denne glatte flekken, men de fleste har vel slike, eller ihvertfall lignende uhell.

 

Men uansett...var det ikke noe purk der, så får man nok neppe noen bot :D

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Grunnen til at du fikk sleng på bilen er at du hadde bedre veigrep foran enn bak. For å unngå dette bør du ha de beste dekkene bak.

 

Da vil det slippe foran neste gang du kjører for fort i en sving. Dette er lettere å rette opp (men ikke like morsomt).

8042820[/snapback]

Trudde du skulle setje dei beste dekkene framme eg sidan det er der du kontrollerer bilen? Uansett er det ikkje sikkert dekkene var problemet, for stor fart så skjer sånt fort.

Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk 3000 i bot for sladding for en 3-4 år tilbake! (men nå skal det jo sies at jeg lå og logra opp hele storgata også).

 

Så ja, du KAN bli bøtelagt for sånt, men mitt tilfelle var jo helt og holdent med overlegg, om du plutselig får en vipp på bilen i en sving tviler jeg på at noe som helst skjer.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Grunnen til at du fikk sleng på bilen er at du hadde bedre veigrep foran enn bak. For å unngå dette bør du ha de beste dekkene bak.

 

Da vil det slippe foran neste gang du kjører for fort i en sving. Dette er lettere å rette opp (men ikke like morsomt).

Dette var vel det en stor diskusjon om i mediene nå i vinter. Konklusjonen ble vel at "ekspertene" er enig om å være uenig.

 

For øvrig er jeg uenig i at det er lettere å rette opp understyring enn overstyring. Det er ikke så enkelt som det du gir inntrykk av. "Alle" vet at for å rette opp overstyring skal man svinge samme vei som bakparten sklir - hvor mange vet at man må svinge rett frem for å rette opp en understyring? Ok, det er nok endel som vet det, men hvor mange gjør det instiktivt når det skjer? Ikke så mange tør jeg påstå, noe min kjørelærer kunne bekrefte på glattkjøringen.

 

Vil også tro at det er bedre ha en "front-mot-side/bakende"-kollisjon enn en front-mot-front. Vi hadde en slik ulykke her i Bergen for ikke lenge siden, i en krapp sving på glatt føre. Utifra bildene var det opplagt at den ene bilen, som sto godt plantet inn i fronten på den som kom imot - og med hjulene fremme på full høyre (dette var en høyresving), hadde understyrt ganske saftig.

 

Nå ble dette veldig off topic, men la gå :)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Greit nok at de fleste skjønner at man styrer mot hvis det slipper bak. Men det hjelper lite hvis man får en kontra og kontra-kontra som bare blir bredere. Da snurrer man. Jeg har gjort det selv da jeg kjørte med reservehjul bak (dårlig grep) på vinterføre en gang.

 

Det instiktive å gjøre er også å klutsje. Hva hjelper det å klutsje en forhjulstrekker når bilen overstyrer? Ingen ting.

 

Hva hjelper det å klutsje når bilen understyrer? Mye, fordi man får vesentlig mer veigrep til å styre bilen med.

 

På biler med ESP vil elektronikken motvirke den farlige overstyring man får ved å sette de beste dekken foran. På disse bilene vil også jeg sette de beste dekken foran, men ikke på de andre.

 

PS. Du (som du skriver) ikke styre rett fram for å rette opp en understyring. Det holder vanligvis å klutsje og bremse litt. Hvis det ikke hjelper er farten i for stor, uansett dekkfordeling.

Lenke til kommentar
Greit nok at de fleste skjønner at man styrer mot hvis det slipper bak. Men det hjelper lite hvis man får en kontra og kontra-kontra som bare blir bredere. Da snurrer man. Jeg har gjort det selv da jeg kjørte med reservehjul bak (dårlig grep) på vinterføre en gang.

True, det var dette jeg tenkte på når jeg sa at det ikke er så enkelt som du ga uttrykk for :) Her kommer flere faktorer inn i bildet:


  •  
  • Sjåførens dyktighet - feilen mange gjør er å overkompensere for overstyringen slik at idet bakdekkene får veigrep igjen er forhjulene fremdeles svingt den veien overstyringen skjedde, dermed får man et kraftig rykk i bilen og g-kreftene sørger for at bakhjulene på nytt mister veigrepet. Løsningen er selvsagt å gradvis rette opp forhjulene etterhvert som bilen peker den veien man vil den skal peke. Hvor lett dette er avhenger av:
     
  • Underlag. Det er lettere å gradvis rette opp en overtyring uten å få kontra-overstyring på snø og is enn på tørr asfalt, fordi det etter all sannsynlighet vil være mindre hastigheter det er snakk om. Overstyrer du på tørr asfalt har di som oftest kjørt idiot.
     

Det instiktive å gjøre er også å klutsje. Hva hjelper det å klutsje en forhjulstrekker når bilen overstyrer? Ingen ting.

Hvor ofte overstyrer en forhjulstrekker? 99% av disse bilene vil understyre istedenfor. Og klutching her har vel akkurat samme effekt som på alle andre biler? Drivhjulene "løses" og alle 4 ruller fritt...

 

Hva hjelper det å klutsje når bilen understyrer? Mye, fordi man får vesentlig mer veigrep til å styre bilen med.

Man får da ikke automatisk veigrep av å klutche! Eneste måten å få veigrep til forhjulene igjen er å få farten ned tilstrekkelig til at de får grep, eller peke de rett fremover og rolig prøve å svinge igjen.

 

PS. Du (som du skriver) ikke styre rett fram for å rette opp en understyring. Det holder vanligvis å klutsje og bremse litt. Hvis det ikke hjelper er farten i for stor, uansett dekkfordeling.

Selvsagt, å få ned farten vil hjelpe på både overstyring og understyring. Men hvor mye bremsekraft har du på bakhjulene når du understyrer? Ikke mye. I hvert fall ikke på snø og is. Og tingen med understyring er at det går et halvt sekund før du er over i motgående. Bremsing vil i beste fall hindre at du kjører i grøften. På en normalt bred vei kan du teoretisk sett ligge nesten sidelengs gjennom hele svingen og knapt komme over den gule linjen.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...