Gå til innhold

Tiltalt for å laste opp filmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er noen som skal bli tatt for piratkopiering, så er vel dette riktig mann å ta.

 

Straffen bør stå i forhold til forbrytelsen naturligvis, og i dette tilfellet er jeg tilbøyelig til å mene at den bør bli relativt streng. X antall år i fengesel vet jeg ikke (kommer jo an på hva slags fengsel man putter han i også?), men å gjøre en film tilgjengelig før releasedato for hele verdens befolkning (ja, det er det man gjør om man laster opp filmen på internett som førstemann) er vel litt alvorlig?

 

Nå skal ikke jeg prøve å påstå at jeg er imot piratkopiering eller noe slikt, men det er vel ikke annet å si enn at her har han driti på draget, og hvis noen skal dømmes for piratkopiering, så dømmer de i det minste riktig type "pirat".

 

Samtidig er vel de aller fleste av oss "feige" normale pirater takknemmelig for den "jobben" noen gjør for at vi skal ha tilgang til det vi har..

Lenke til kommentar

Det er jo litt mer alvorlig når det er snakk om private screener kopier.

Søstera får vel også straff tenker jeg siden det jo egentlig var hennes eksemplar som kom på avveie. Han stakkaren som la ut filmene skulle jo egentlig ikke hatt tilgang på filmene i det hele tatt.

 

Problemet ved slike lekasjer er at det dagen etter selges tusenvis av gode kopier på gata i alle verdens storbyer. Og disse organiserte piratene tjener penger på å selge piratkopier.

 

Det er for meg uforståelig hvorfor RIAA/MPAA ikke fokuserer mer på denne virksomheten.

Lenke til kommentar

Hvorfor er egentlig dette så sjokkerende for mange? Det er jo ikke særlig nytt.

 

Husker Police Quest spillet fra 1987 hvor man besøker fengsel og en stakkars kar er buret inne for å ha kopiert spill :wee: Skremselspropagandaen var godt i gang allerede da.

 

Det er jo ikke noe nytt at man blir dømt for slik. Forskjellen er måten det blir gjort på og distribuert.

Lenke til kommentar
Han stakkaren som la ut filmene skulle jo egentlig ikke hatt tilgang på filmene i det hele tatt.

8022510[/snapback]

 

Stakkaren?

 

Han har da gjort dette av fri vilje om det var han eller søsteren som var medlem av International Animated Film Society og fikk filmene har faktisk ikke en dritt med saken og gjøre. Filmene har ikke falt inn på maskinen hans og på et mystisk vis lastet seg selv opp på nettet.

 

Søsteren står kanskje ikke høyest på listen over å få tilsendt filmer fra International Animated Film Society noe mer, men at hun blir tiltalt i samme slengen det skal det vel litt til tror jeg, men vi snakker jo om amerikanere her så alt er jo mulig.

 

Nå skal jeg ta et eksempel som ikke er helt sammenlignbart men du skjønner helt sikkert hvor jeg skal hen. Hvis jeg har en kniv liggende og du låner den og stikker ned en fyr, så vil jo ikke jeg bli tiltalt for at du lånte kniven min...

Lenke til kommentar

Det står heller ikke noe om han faktisk lånte filmene av henne, eller om han bare var på besøk, og tjuvlånte dem. Om hun lånte dem bort, noe hun sikkert ikke har lov til, så er hun nok ikke den første de sender screener filmer til i ettertid hvertfall :D Men tiltalt blir hun nok ikke.

Lenke til kommentar
Han stakkaren som la ut filmene skulle jo egentlig ikke hatt tilgang på filmene i det hele tatt.

8022510[/snapback]

Nå skal jeg ta et eksempel som ikke er helt sammenlignbart men du skjønner helt sikkert hvor jeg skal hen. Hvis jeg har en kniv liggende og du låner den og stikker ned en fyr, så vil jo ikke jeg bli tiltalt for at du lånte kniven min...

8022651[/snapback]

Du skal ha kniven oppbevart utilgjenglig for andre, ev. innelåst i våpenskap.

Du kan ev. ta den med på flytur. :!:

Lenke til kommentar
Synes de burde saksøke leverandøren han har kjøpt pcen sin av og. Mulig foreldrene hans og! Ja til forbundstider hvor folk møtes i private kjellere og ser film sammen.  :ph34r:

 

Og går man med tanker om å laste ned noe? Burde en avhøres øyeblikkelig ;)

8023728[/snapback]

Desverre. Å se film med venner regnes som offentlig framvisning, og er ulovlig.

Lenke til kommentar

LATTERLIG...for en verden vi lever i, der fildeling gir mer straff enn en voldtektsmann får..jeg må le, det er noe alvorlig galt med verden, da materielle ting blir verdsatt langt høyere i visse tilfeller enn menneskeskjebner...stå på fildelere, pirater, last ned, jeg er på deres side

Lenke til kommentar
Desverre. Å se film med venner regnes som offentlig framvisning, og er ulovlig.

8023787[/snapback]

Dette er ikke korrekt, iallefall ikke for Norge. Jeg snakket med Kripos på TG06, og de brukte det at du ser film med noen nære venner (så lenge du ikke tar betalt mer enn at leie-/kjøpekostnadene deles) som et eksempel på noe som ikke er en offentlig fremvisning.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
LATTERLIG...for en verden vi lever i, der fildeling gir mer straff enn en voldtektsmann får..jeg må le, det er noe alvorlig galt med verden, da materielle ting blir verdsatt langt høyere i visse tilfeller enn menneskeskjebner...stå på fildelere, pirater, last ned, jeg er på deres side

8023898[/snapback]

kunne ikke sagt det bedre selv :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...