Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rett av skolen?


Anbefalte innlegg

Jeg har da blitt tatt ut av timen for å snakke med rektor angående falgfag på ungdomsskolen. Fordi jeg rett og slett hadde sunget til sangen på en film i spansk timen.

Hu sa da at hun skjønte hva jeg ville frem til og at det er ikke noe henne kan få gjort noe med, men at hu skulle sett etter hull i systemet.

Det tror jeg ikke hun kommer til å gjøre i det hele tatt.

Så derfor har jeg tenkt å gjøre noe med det!

Veit at en gutt ikke har så stor innflytelse på Norske Loven, Kunnskapsløftet og det der.

Men har man ikke rett til velge??

Det er jo tvang til språklig valgfag på ungdomsskolen nå.

Så hvorfor kan vi ikke lenger velge Gym, Foto, Skoleavis, Data, Metallslød, Sløyd og de valgfagene?? (Kan godt hende jeg har glemt noen.)

Da hadde man frihet. Nå har man ikke det. Tvunget Språklig Valgfag.

Lærere klager på at innsatsen synker. Der går vi også litt inn på temaet, å gjøre noe man selv har valgt. Vi har ikke valgt frivillig å ha Fransk, Tysk, Engelsk Fordypning, Norsk Fordypning, Spansk som man kunne før, nå man velge ett fremmed språk. Før var det sikkert mange som tenkte: "Ahh, siste time på denne fredagen er det foto. Yeeees!! Jeg har gledet meg hele uken."

Nå er det: "Æsj, Spansk/Fransk/Tysk/Engelsk Fordypning/Norsk Fordypning i siste time idag. Hva er det for en avslutning på en sær uke??"

Joda, Spansk/Fransk/Tysk/Engelsk Fordypning/Norsk Fordypning er språk man ikke vil angre på at man har lært, men vil man angre på at man lærte seg litt extra om Data, Foto, Skoleavis, Metallsløyd sløyd og de valgfagene??

Tror ingen hadde angret på det heller.

Så hva er egentlig meningen med å bytte på valgfagene??

De kan velge mellom at barna skal kunne lære seg noe de vil lære frivillig, eller ikke lære noe i det hele tatt ufrivillig.

 

Vær så snill, les dette først og viss du har problemer med å forstå bare si ifra! Det handler om Tvunget Valgfag ikke andre fag som Naturfag og Samfunnskapsafag osv.!

Endret av Kiwiboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kunne ha Praktisk Prosjekt da jeg gikk på ungdomsskolen for 2 år siden. Det er ikke et språkfag.

8017094[/snapback]

Jeg snakker om nå, etter sommerferien 2006 og innover i 2007.

Veit ikke om det gjelder de som allerde går i 9. klasse og 10. klasse, men mener det gjør det.

Ihvertfall ifølge loven skal det bli sånn mange år fremover.

Lenke til kommentar
Så hvorfor kan vi ikke lenger velge Gym, Foto, Skoleavis, Data, Metallslød, Sløyd og de valgfagene?? (Kan godt hende jeg har glemt noen.)

 

dette er rett og slett fordi vi har de støggest politikerne denne planeten noen gang har hatt!

De skjønner ikke at INGEN vil lære f eks tysk, likevell er det nå obligatorisk i 2 år!

systemet hadde vært 234312ganger bedre om den fungerte på følgende vis:

 

-elevene må ha minimum 30 t uka

-elevene skal selv velge hvilken fag de vil ha

-elevene skal ikke under noen omstendinger bli tvunget til å ha et fag de ikke vil ha

 

som meg feks...

jeg får 5 i matte og 5 i naturfag...

dette er fag jeg interiserer meg for...

men tysk og samf fag får jeg 3 i... dette er fordi jeg er så umotivert til å lære det at jeg ikke får det inn!

HVORFOR skal jeg lære tysk når de i tyskland lærer engelsk like lenge som i norge?

HVORFOR skal jeg lære å analysere dikt?

HVORFOR skal jeg lære om forskjellige sammfunnstyper?

 

hadde jeg spesialisert meg i de fagene jeg interiserer meg for, kunne jeg gjort det bedre, og kunne spesialisert meg på det området, og kan mye om det når jeg skal søke jobb innenfor det området!

 

min lidenskap på skolen er matte, fysikk, kjemi og astronomi(DETTE FAGET FINNES IKKE FFS!) hadde jeg fått f eks 8 timer med hvert av de fagene på skolen, kunne jeg fått en jobb som krever spesialisering innenfor disse områdene, f eks astronaut, astrofysiker, forsker etc!

 

hadde jeg vært verdens keiser skulle dagens politikere blitt druknet i syre,og min nevnte reform skulle innføres!

Endret av Grende
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så hvorfor kan vi ikke lenger velge Gym, Foto, Skoleavis, Data, Metallslød, Sløyd og de valgfagene?? (Kan godt hende jeg har glemt noen.)

 

dette er rett og slett fordi vi har de støggest politikerne denne planeten noen gang har hatt!

De skjønner ikke at INGEN vil lære f eks tysk, likevell er det nå obligatorisk i 2 år!

systemet hadde vært 234312ganger bedre om den fungerte på følgende vis:

 

-elevene må ha minimum 30 t uka

-elevene skal selv velge hvilken fag de vil ha

-elevene skal ikke under noen omstendinger bli tvunget til å ha et fag de ikke vil ha

 

som meg feks...

jeg får 5 i matte og 5 i naturfag...

dette er fag jeg interiserer meg for...

men tysk og samf fag får jeg 3 i... dette er fordi jeg er så umotivert til å lære det at jeg ikke får det inn!

HVORFOR skal jeg lære tysk når de i tyskland lærer engelsk like lenge som i norge?

HVORFOR skal jeg lære å analysere dikt?

HVORFOR skal jeg lære om forskjellige sammfunnstyper?

 

hadde jeg spesialisert meg i de fagene jeg interiserer meg for, kunne jeg gjort det bedre, og kunne spesialisert meg på det området, og kan mye om det når jeg skal søke jobb innenfor det området!

 

min lidenskap på skolen er matte, fysikk, kjemi og astronomi(DETTE FAGET FINNES IKKE FFS!) hadde jeg fått f eks 8 timer med hvert av de fagene på skolen, kunne jeg fått en jobb som krever spesialisering innenfor disse områdene, f eks astronaut, astrofysiker, forsker etc!

 

hadde jeg vært verdens keiser skulle dagens politikere blitt druknet i syre,og min nevnte reform skulle innføres!

8017184[/snapback]

 

Når du velge VGS kan du begynne å spesialisere deg på det området du er god i!!

men i Uskole er det bare teori/praktisk i alle fag så får du karakter som hjelpe til å komme inn der du vil senare

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så hvorfor kan vi ikke lenger velge Gym, Foto, Skoleavis, Data, Metallslød, Sløyd og de valgfagene?? (Kan godt hende jeg har glemt noen.)

 

dette er rett og slett fordi vi har de støggest politikerne denne planeten noen gang har hatt!

De skjønner ikke at INGEN vil lære f eks tysk, likevell er det nå obligatorisk i 2 år!

systemet hadde vært 234312ganger bedre om den fungerte på følgende vis:

 

-elevene må ha minimum 30 t uka

-elevene skal selv velge hvilken fag de vil ha

-elevene skal ikke under noen omstendinger bli tvunget til å ha et fag de ikke vil ha

 

som meg feks...

jeg får 5 i matte og 5 i naturfag...

dette er fag jeg interiserer meg for...

men tysk og samf fag får jeg 3 i... dette er fordi jeg er så umotivert til å lære det at jeg ikke får det inn!

HVORFOR skal jeg lære tysk når de i tyskland lærer engelsk like lenge som i norge?

HVORFOR skal jeg lære å analysere dikt?

HVORFOR skal jeg lære om forskjellige sammfunnstyper?

 

hadde jeg spesialisert meg i de fagene jeg interiserer meg for, kunne jeg gjort det bedre, og kunne spesialisert meg på det området, og kan mye om det når jeg skal søke jobb innenfor det området!

 

min lidenskap på skolen er matte, fysikk, kjemi og astronomi(DETTE FAGET FINNES IKKE FFS!) hadde jeg fått f eks 8 timer med hvert av de fagene på skolen, kunne jeg fått en jobb som krever spesialisering innenfor disse områdene, f eks astronaut, astrofysiker, forsker etc!

 

hadde jeg vært verdens keiser skulle dagens politikere blitt druknet i syre,og min nevnte reform skulle innføres!

8017184[/snapback]

 

Når du velge VGS kan du begynne å spesialisere deg på det området du er god i!!

men i Uskole er det bare teori/praktisk i alle fag så får du karakter som hjelpe til å komme inn der du vil senare

8017259[/snapback]

 

Er ikke det Barneskolen??

Lenke til kommentar
Så hvorfor kan vi ikke lenger velge Gym, Foto, Skoleavis, Data, Metallslød, Sløyd og de valgfagene?? (Kan godt hende jeg har glemt noen.)

 

dette er rett og slett fordi vi har de støggest politikerne denne planeten noen gang har hatt!

De skjønner ikke at INGEN vil lære f eks tysk, likevell er det nå obligatorisk i 2 år!

systemet hadde vært 234312ganger bedre om den fungerte på følgende vis:

 

-elevene må ha minimum 30 t uka

-elevene skal selv velge hvilken fag de vil ha

-elevene skal ikke under noen omstendinger bli tvunget til å ha et fag de ikke vil ha

 

8017184[/snapback]

delvis enig, men elevene kan da for pokker ikke velge selv hva slags fag de vil ha på u-skolen...

Når jeg startet i 8. så hadde jeg ingen anelse om hva jeg skulle gå videre etter u-skolen.

Da må du altså velge en skolegang, så tidlig som i 8. klasse, som du eventuelt må angre på da du starter på vgs, fordi de fagene du ville ha i åttende, ikke er de som du trengte for å komme inn på den linja du egentlig ville inn på på vgs. skal en da kunne gå om igjen u-skolen?

 

Jeg ser det som nødvendig å lære engelsk på skolen, selv om den kunne vert merre rettet mot selve språket, istedet for dronningtispa av england...

 

-elevene skal ikke under noen omstendinger bli tvunget til å ha et fag de ikke vil ha

Så en skal få lov til å slutte på skolen når en er ferdig på barneskolen?

De fleste fagene har for det meste "nyttige" ting i seg, men også "unyttige" ting, som å kunne analysere dikt, og andre slike ting jeg ikke husker navnet på.

 

For min del kunne en gjort om på skolen på følgendes vis:

 

Språkfagene skal være viktige, det skal fokuseres mye på rettskriving, og muntlig. og det er det karakteren skal gå ut på. At jeg ikke kan noen ting om den engelske dronningtispa, skal ikke ha noe å si for karakteren min, da dette ikke er i pensum.

 

Språkene man skal lære på skolen i "tvang" er Norsk (Bokmål/nynorsk avhengig av hvor i landet man bor) og Engelsk. Tysk, fransk, og andre språk skal være totalt frivillig.

 

En bør også passe på at lærere er potente, dvs at elevene skal bli hørt, da læreren i flere tilfeller er et problem. har selv opplevd at elevene ikke blir hørt, og det går utover utdannelsen til elevene. (tok klassen min 2 år, å bli kvitt en udugelig lærer)

 

Vil også ha mere Gym i skolen, både fysisk, og litt teoretisk, der elevene vil bli informert om hva de bør spise, og ikke bør spise, av matvarer og hvordan de kan holde seg sunne.

Men på et greit nivå, og ikke et ekstremt.

 

Og det er ikke Teori man lærer mest av, det er heller ikke morro.

Det du lærer mest av, er å selv lære bort.

Og du lærer nesten like mye av å gjøre det selv, så få mye mere praktisk inn i fag. men ikke bli helt kvitt teorien.

Lenke til kommentar

Nope, denne styringsformen hadde nok ikke funket... Da hadde det vært for få som velger matte og tysk og "upopulære fag", så vi må ha det obligatorisk,. og nynorsken gis for å være litt onde.

 

Det er nok det statens svar.....

 

Som om NOEN som HATER ett fag vil gidde å ta det seinere ? At vi må ha fag som vi ikke vil ha endrer INGEN ting på antallet elever som søker det senere.

Disse fagene trekker snittet NED, som gjør at du f. eks. ikke kunne komt inn på ett gymnas eller lignende fordi du må ha høyt nok snitt, men fagene som staten tvinger deg til å ha hindrer deg i å få utdannelsen du vil ha.

Er det RART det er mangel på nordmenn innen visse fagområder ? De hjør det sikkert knallbra innen det området, men pga. "tvangfagene" trekker dem ned kommer de ikke inn.

 

Er helt for det Grende sier.

"kunnskapsløftet" er etter min mening bare enda en styreform som skal trekke karaktersnittet ned..

 

og btw, ka e vitsen med at vi må lære sidemål ?

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar
Nope, denne styringsformen hadde nok ikke funket... Da hadde det vært for få som velger matte og tysk og "upopulære fag", så vi må ha det obligatorisk,. og nynorsken gis for å være litt onde.

 

Dette er nok statens svar.....

 

Som om NOEN som HATER ett fag vil gidde å ta det seinere ? At vi må ha fag som vi ikke vil ha endrer INGEN ting på antallet elever som søker det senere.

Disse fagene trekker snittet NED, som gjør at du f. eks. ikke kunne komt inn på ett gymnas eller lignende fordi du må ha høyt nok snitt, men fagene som staten tvinger deg til å ha hindrer deg i å få utdannelsen du vil ha.

Er det RART det er mangel på nordmenn innen visse fagområder ? De hjør det sikkert knallbra innen det området, men pga. "tvangfagene" trekker dem ned kommer de ikke inn.

 

Er helt for det Grende sier.

"kunnskapsløftet" er etter min mening bare enda en styreform som skal trekke karaktersnittet ned..

 

og btw, ka e vitsen med at vi må lære sidemål ?

8017432[/snapback]

 

Som sagt så er noen fag viktigere enn andre og bør holdes obligatoriske. Tysk og Fransk er et eksempel på det som etter min mening ikke bør være obligatorisk.

 

Så å bruke den tiden noen bruker på å sitte i 3-5 timer(kanskje mer) i uken, uinteresert i et klasserom der det blir undervist tilvalgsfag, istedetfor å fordype seg i et fag som er "mer" viktig er rett og slett å uakseptabelt i grunn.

 

I hvertfall bør fordypning bli sidelagt med fransk og tysk som et valg.

Lenke til kommentar

Grende: Samfunnskunnskap er et viktig fag du ikke kommer utenom i livet. Stortinget, partier hvordan vårt samfunn fungerer i praksis. Etter hvert så kan du jo spesialisere deg mer og mer. Det er få som vet allerede i 8. klasse hva de skal bli. Norsk er også viktig å lære (mtp skrivefeilene dine), diktanalyse er kanskje ikke like interessant for de fleste dog.

Lenke til kommentar

Fransktimene er jo faktisk en av de timene jeg lærer noe nytt da...

 

Det er en grunn til at vi har et andre fremmedspråk. Det er en grunn til at vi går på skole. De øvrige valgfagene burde en jo kunne ha i tillegg, men ikke i stedet. Mange driter imidlertid i tilvalgfagstimene siden karakteren ikke teller...

Lenke til kommentar
Fransktimene er jo faktisk en av de timene jeg lærer noe nytt da...

 

Det er en grunn til at vi har et andre fremmedspråk. Det er en grunn til at vi går på skole. De øvrige valgfagene burde en jo kunne ha i tillegg, men ikke i stedet. Mange driter imidlertid i tilvalgfagstimene siden karakteren ikke teller...

8017517[/snapback]

Jeg hadde fulgt mye mer med i timen viss jeg hadde kunne velge hva jeg skulle følge med på. Det er tvang det er snakk om her.

 

Sier ikke at vi ikke skal ha de andre fagene som Naturfag, Samfunnskapsfag osv. det går helt greit.

Men retten til å kunne velge en ting å glede seg til på skolen er borte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...