Gå til innhold

Støtt DVD-Jon


Anbefalte innlegg

Som sikker kjent, så taper plate og filmindustrien totalt ca. 5% på kopiering. MEN ALLIKEVEL, så tjener de faktisk mer penger enn de aldri før har gjort!! Det er ikke synd på dem i det heltatt, de "blomstrer" som aldri før.

Jeg støtter DVD-Jon på alle måter!!

 

Det var en som nevnte i tråden, at DVD-Jon var stygg. Hva har det med saken å gjøre? Skal vi kvitte oss med alle "stygge" også? Skal vi la platebransjen styre verden også da, kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en som nevnte noe om at hvis noen blir skutt i hodet er det ingen som saksøker den som oppfant pistolen...

 

Joda... Eller nesten ihvertfall... =) For noen år tilbake skulle Colt slutte å lage våpen til privatpersoner og kun selge til militæret, politi, osv grunnet mange søksmål fra privatpersoner... =)

 

Vet ikke hva som har skjedd siden da men...

Lenke til kommentar

Den dagen ALLE filemene kommer likt på kino i Norge, USA og resten av Europa, ja den dagen skal jeg slutte å både laste ned og kopiere filmer.

 

For hvor fjernt er det ikke at vi må vente 2! fuckings måneder på å få se James Bond: Die Another Day f.eks? :mad:

 

Personelig så rører jeg ikke Sone 2 filmer. Tar jo måneder fra den er utgitt på Sone 1. Som om vi ikke må vente lenge nok på filmer her i Norge. :sad:

 

Nei. Ser ut som jeg kan fortsette å kopiere filmer en stund til fremover. :smile:

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg må riste på hodet når jeg ser her. Vel er det en prinsipiell viktig sak her, men det er snakk om DVDJon her, (DVD JON) heh. Bare det å stå frem i media som han gjorde gjør at det går kaldt nedover ryggen på meg, alle som mailer norske medier med info som "jeg har fått den og den filmen FØR den kom på kino" osvosv, jeg må le. Mye fordi jeg kanskje hadde den en uke før det dukket opp i media, så tenker jeg, men jeg gadd ikke si noe. Hva er vitsen? Det ødelegger scenen at sånne fjortisser står frem i media og skryter ræva av seg.

 

Det har med holdningen til Jon å gjøre, og gliset hans på bildet som jeg husker fra den tiden. Drev folk som cracket c64 spill å stod frem i aviser i 1985? Cracktroen på LastNinja 2 sa de brukte 8 timer på å cracke spillet, noe System 3 sa var umulig, de laga en cracktro la på disken og spredde den, de stod ikke frem i media, hvor er det blitt av integritet i scenen? (Ikke at jeg vil si Jon noen gang kan bli en del av noe sånt.. "gruppa" hans. pføy og pfy)

 

Men, det er en prinsipiell viktig sak, og alle vet

at folk vil kunne gjøre dette ikke for å ta backup

til seg selv. Om mediet går i stykker får man ny dvd

om man sender inn proof of purchase og restene

av plata. Samme gjelder for cd'er. Selv kjøper

jeg filmer fordi det er billigere. Jeg har ikke tid

til å opprettholde kontakt med folk som kjører 0 day

sites lenger for å laste ned filmer, jeg orker ikke

bruke dritt programmer som kazaa og winmx, jeg

går ut og bruker 300 kroner på en sone1 collectors

edition film, da får jeg en film i hylla og noe

ordentlig:)

 

Jeg foreslår at vi går sammen og danner et opprop MOT Dvdjon og lager skriv som kan brukes som et slags vitneutsagn fra "the community" mot han:)

Lenke til kommentar

Synes det blir endel usakelig innlegg her...

 

Før det første; Jon lagde kun en GUI til ett allerede eksisterende program, og hva er galt i det ?

 

For det andre; Folk trekker frem problemet med folk som skyter andre, man kan ikke saksøke folka som lager våpenet for det... Eller kan man ? Hva med de som lager kniver, skrutrekkere osv som man kan ta livet av andre med ??? IRRELEVANT !!!

 

Derimot så har denne saken en viktig prinsippiell verdi; om åndsverksloven gjelder på DVD eller ei. Vi har jo alle lest om hva som har skjedd med kopibeskyttede CD'er den siste tiden og hvordan de har vært med på å ødelegge endel avspiller-utstyr. Det har tom. gått så langt at patent-innehaver på Compact Disc har sagt at denne standarden IKKE har noe med CD og gjøre...

 

Istedet for å gjøre narr av Jon burde dere heller gjøre dere opp en mening om hvorvidt kopiering av digitale media til privat bruk (som inkluderer deling med 'de man går på kino med' iflg. tidligere innlegg) er tillatt eller ei. Jeg har barn som har ødelagt DVD-plater fordi disse 'glinser så spennende'. Hadde det ikke vært for mine SVCD-kopier så hadde Toget Thomas vært long gone for lenge siden...

 

Uansett så er ikke Jon den som bør tas, gå heller etter dem som masseproduserer piratkopier og tjener fete penger på det !!!!

Lenke til kommentar

At det er en trussel mot filmindustrien i verden er jo helt idiotisk å si.

 

Har musikk bransjen gått i dass pga at cd-brennerene kom?

 

Nei. Og nå ikke folk glemme at det er 20x enklere og billigere å kopiere enn CD enn en DVD.

 

Satt selv å lurte på i går hvorfor Dvd filmene koster mer enn VHS. Jeg nekter å tro det koster mer å produsere enn DVD enn en VHS. Ved å gjøre slikt fortjener de alle tap de skulle bli utsatt for.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 17:40, skrev viranth:

Håper DVD-jon får en sinnsyk bot og fengsel...

Makan til dust skal du lete lenge etter, og han ser jo ikke ut heller.


:smile:

 

En ting jeg lurte på... gikk tosken selv ut og sa det var han som hadde laget det?? for en dust!

 

Tror nok muligens han får noe, for å statuere et eksempel på hva som skjer når du gjør noe ulovlig med pcen din (som sannsynligvis ALLE her gjør daglig... mp3, film, o.s.v.)

Lenke til kommentar

Som flere andre her mener jeg at kopiering til privat bruk bør være lovlig. Kjøper du en DVD eller CD, så er den din... hvis ikke forsvinner noe av meningen i ordet KJØPE. Dersom du ikke kan gjøre hva du vil, er det et lån eller leie etter min mening og jeg vil definitivt ikke betale 200.- for å leie en film(VHS/DVD whatever) eller musikk CD.

 

I ulikhet med mange andre her ønsker jeg ikke å se DVD-John bak lås og slå, dog vil jeg ikke direkte støtte han heller. Og årsaken er som en annen nevnte her, er at han burde innse, tross sin lave alder, at man ikke står frem i media og skryter av at man har vært delaktig i crackingen av kopisperren på DVD formatet. Dette i seg selv er antageligvis mer irriterende for filmindustien enn selve cracken, som de etter min mening burde innse ville komme før eller siden. Dvs det å ignorere noe slikt(PR stunt) ville vært som å godta all piratkopiering(som ikke ville vært dumt, men...), og det samme gjelder økokrim; man kan ikke ignorere kriminalitet som blir "tilstått" på riksdekkende TV.

 

Når det er sagt; fikk noen det programmet til å funke ordentlig noen gang? Husker jeg leste igjennom en slik guide engang, det var liksom mer arbeid enn det var verd. Dog har det sikkert kommet bedre verktøy enn dette i ettertid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 17:37, skrev zup:

Svært så kverulerende LeD skulle være da. Vel, om du ikke liker amerikansk underholdnings industri, så la vær å se filmene deres. Om de er rik eller super rik, så har de tross alt ikke stjelt en eneste krone, og hvordan ville verden vært uten dem.

Høres ut som mange tillhengere av prisregulering og sosial likhet for alle her.


Jeg er tilbøyelig til å se innlegget ditt, zup, som et krampaktig forsøk på å trekke opp noen du kan krangle med.

 

Men for å gi deg et nogenlunde saklig svar:

 

Poenget med DeCCs var vel faktisk nettopp å gjøre det mulig å se de DVD man har kjjøpt og betalt royalty for, men uavhengig av hvilken teknisk plattform filmselskapene mener jeg skal bruke.

 

Film. og musikk-industrien har stjålet penger av meg. Da jeg kjøpte noen CD-plater som jeg hadde på vinyl fra før, var det ikke mulig å få fratrekk for den royaltyen til å bruke musikken som jeg allerede hadde betalt for.

 

Det er imidlertid ikke bare ved tyverier man urettmessig kan skaffe seg penger fra folk på en uberetttiget måte, f.eks. ved å hindre konkurranse i markedet. Hva er sone-systemet annet enn en slik markedsregulerende mekanisme til selskapenes beste -- eller mener du at sonesystemet er der for at jeg som forbruker skal ha fordel av det??

 

Når du snakker om prisregulering og sikter på LeD, så tror jeg du bør innse at det hullet du prøver å kikke inn når du skal sikte, er løpet som kula kommer ut av!

 

PS. og når det gjelder "hvordan ville verden vært uten [filmindustrien]"? Tja, kanskje litt mindre voldelig, muligens?

Lenke til kommentar

Hei, jeg har ikke lest hele tråden, men tenkte jeg skulle hive meg på med et par ting...

 

1) DVD-Jon er en svindler. Han sto ikke bak crackingen av denne koden, og han forsåvidt heller ikke sagt det, men han har med vilje latt media skrive det, og dermed tatt æren. Det eneste han gjorde var å skrive GUI'en til DECSS. Det var 2 grupper som cracket koden omtrent samtidig, og 5+ personer var involvert i den biten. DVD-Jon var IKKE en av dem. Det vil også si at han på INGEN TENKELIG MÅTE har gjort noe ulovlig heller. Jeg holder han dog personlig ansvarlig for at sannheten om dette ikke har kommet frem.

 

2) Jeg støtter SAKEN til DVD-Jon fullt ut. Hverken han eller noen av de som faktisk knakk koden fortjener på ingen måte en dom. Blant annet Økokrim her i Norge er redusert til en patetisk løpegutt for big business i USA.

Lenke til kommentar

Enig med mad_arab her.

Man kunne jo kopiere VHS filmer før også.

Så hvorfor lage et cirkus når DVD blir kopiert.

Selg cd'r og dvd'r til normale priser ,så ville folk kjøpt mer også.

Se på Narvesen..dem selger løkpølse i brød med tilbehør for 15,- dem selger jo pølser som gale..hehe :smile:

Tjener sikkert mer nå enn før på pølse salget.

Det samme ville vel plate/film industrien ha gjort.

over 300,- for en film er jo helt latterlig å punge ut spør du meg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 21:16, skrev mad_arab:


1) DVD-Jon er en svindler. Han sto ikke bak crackingen av denne koden, og han forsåvidt heller ikke sagt det, men han har med vilje latt media skrive det, og dermed tatt æren.


 

Han har fortalt dette hele tiden, og aldri prøvd å skjule det. Nå er det vel ikke slik at man lar media skrive ting - de skriver akkurat det de vil. "Ung gutt som laget grafisk grensesnitt" selger ikke like bra på forsiden av VG som "Hackeren DVD-Jon". Jon har ikke tatt æren for noe som helst, han var bare den eneste av deltakerne i dette prosjektet som hadde guts nok til å skrive navnet sitt under.

 

Han er heller ikke tiltalt for alene å ha laget noe program, men for å ha spredt det, brukt det. (Og medvirket til at det ble laget.)

 

Quote:


2) Jeg støtter SAKEN til DVD-Jon fullt ut. Hverken han eller noen av de som faktisk knakk koden fortjener på ingen måte en dom. Blant annet Økokrim her i Norge er redusert til en patetisk løpegutt for big business i USA.


 

Det er vi enige om.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-12-06 22:14 ]

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg så Redaksjon 21 om det her. Det var med en politimester og en eller to datakyndige folk som virkelig visste hva DeCSS var og hva det ble brukt til. Politimesteren, derimot, satt der og snakka om at "DVD-Jon" hadde laget et program som gjorde det mulig å kopiere DVD-filmer. Jeg kunne bare ikke forstå at purken ikke engang visste hva saken gikk ut på og hvilke eventuelle lovbrudd som var skjedd.

 

Det virker som om flere av dere også tror dette. Det DeCSS egentlig gjør (sånn jeg har forstått det) er å gjøre det mulig for folk som ikke bruker Windows å se på filmer de har lovlig kjøpt i butikken, noe som ellers ikke ville ha vært mulig for disse.

 

Når det gjelder kopiering for privat bruk er dette fullstendig lovlig i Norge.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 21:16, skrev mad_arab:

Hei, jeg har ikke lest hele tråden, men tenkte jeg skulle hive meg på med et par ting...


1) DVD-Jon er en svindler. Han sto ikke bak crackingen av denne koden, og han forsåvidt heller ikke sagt det, men han har med vilje latt media skrive det, og dermed tatt æren. Det eneste han gjorde var å skrive GUI'en til DECSS. Det var 2 grupper som cracket koden omtrent samtidig, og 5+ personer var involvert i den biten. DVD-Jon var IKKE en av dem. Det vil også si at han på INGEN TENKELIG MÅTE har gjort noe ulovlig heller. Jeg holder han dog personlig ansvarlig for at sannheten om dette ikke har kommet frem.


 

Men poenget var at han laget den brukbar og la den ut på nettet? Forså å stå frem og "snakke" om saken i TV og andre medier. Hvordan kan man bedre statuere et eksempel enn å bruke en slik person? Det samme ville vært om en børsmegler stod frem på TV og sa at han hadde fått "noe" tilleggsinformasjon til aksjekjøp, hadde han ikke stått frem, ville det ikke vært noe problem, men var det muligens innsidehandel??

 

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, har dette noe med hva man skal akseptere. Man kan kanskje kalle det for dobbelmoral, men det er allikevel viktig å sette grenser for hva som er akseptabelt. Godtar man det ene i offentligheten, må man kanskje godta det andre også etc etc etc..

 

 

Quote:


2) Jeg støtter SAKEN til DVD-Jon fullt ut. Hverken han eller noen av de som faktisk knakk koden fortjener på ingen måte en dom. Blant annet Økokrim her i Norge er redusert til en patetisk løpegutt for big business i USA.


 

I dette tilfellet er det vel norsk lov vi snakker om. Å si at Norge er løpegutter for USA høres ut som en dårlig 70-talls klisje, det som er viktig er at norske og utenlandske selskap har samme rettigheter i Norge, noe jeg tror Norge er i ferd med å bli flinkere til. Det er for Norge viktig å prøve ut disse tingene når de kommer opp og det er ikke gitt at slike forsøk vil gå igjennom.

Lenke til kommentar

De fleste skjønner at vi er i en gråsone her, men man må tenkte lengre enn "Jeg synes DVD-John er stygg!" og "Jeg synes filmbransjen tar for mye penger for ting".

 

- Soner er noe tull, det gjør det veldig vanskelig for meg å se enkelte typer filmer. Jeg liker f.eks Anime. Siden alt som regel må importeres fra Japan, klarer ikke alle DVD-spillerene å spille av filmen... som jeg har kjøpt lovlig!

 

- Jeg ser ikke hva som skulle være problemet med å lansere en film over hele verden samtidig. Tjener filmbransjen noe på at vi i Europa må vente i flere måneder på enkelte filmer? Jeg gledet meg så mye til å se Spiderman, men siden det tok en evighet før filmen kom til Norge, så jeg den på DivX ;). Hva har filmbransjen å tjene på det?

 

- De som synes at filmbransjen tar for mye penger for alt glemmer noe; Ikke alle filmer går i pluss. Jeg synes ikke 70-80 kroner for å se en film på kino er mye.

 

- DVD-John og kompisene hans må jo (eller burde) tenkt på at det de gjorde ville føre til en kraftig økning i piratkopiering.

 

- DVD-kopiering kan ha en mye større effekt på DVD/kino markedet enn hva mp3 har for musikken. Selv om du har hørt noen Nirvana sanger på mp3 kan det være at du kjøper en plate av de. Men hvor mange filmer orker du å se på DivX ;) først, for så å leie/kjøpe den? Ikke mange. Jeg kommer ikke til å kjøpe Spiderman.

 

- Selv om en kopibeskyttelse er lett å bryte, gjør det ikke saken mindre ulovlig. Regler er ikke til for å brytes.

 

Selv om DVD-John gjorde dette i god tro, så er han ikke akkurat Einstein... Burde tenkt igjennom dette først. Men hvis filmbransjen hadde lagd en DVD-spiller til *nix, hadde det vært mye enklere å få DVD-John dømt og andre dømt.

 

btw; ikke bry dere om skrivefeil o.l, det er sent

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 23:42, skrev Darth Kjell:

Men hvis filmbransjen hadde lagd en DVD-spiller til *nix, hadde det vært mye enklere å få DVD-John dømt og andre dømt.



Ja, det har forundret meg lenge....Hvorfor har ikke noen laget en lovlig avspiller til Linux også? WinDVD hadde et prosjekt på gang, som hette LinDVD, men hvorfor i allverden ga de det opp?

De hadde jo tjent penger som bare fy F***!!

 

Kunne godt ha tenkt meg å betale for et slikt program, hvis det var bra og hadde en fornuftig pris

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 23:42, skrev Darth Kjell:

- DVD-John og kompisene hans må jo (eller burde) tenkt på at det de gjorde ville føre til en kraftig økning i piratkopiering.


 

De som produserer våpen bør forstå at det kan føre til drap. De som produserer CD-brennere bør forstå at det kan føre til piratkopiering. De fleste verktøy kan brukes til lovlige og ulovlige formål. Men det er likevel ikke ulovlig å framstille verktøy.

 

Quote:


- Selv om en kopibeskyttelse er lett å bryte, gjør det ikke saken mindre ulovlig. Regler er ikke til for å brytes.


 

Spørsmålet her er om "regler" gitt av platebransjen er ulovlig å bryte, selv om du bryter dem for å gjøre noe fullt lovlig som "reglene"/sperrene hindrer deg i å gjøre. Og nettopp dette vil jo få avklart med DVD-Jon-saken.

 

Kan hvem som helst lage en "regel" eller "sperre", og så er det automatisk ulovlig og umoralsk å bryte den? Kan det kanskje heller være regelen eller sperren som er umoralsk?

 

Quote:


Selv om DVD-John gjorde dette i god tro, så er han ikke akkurat Einstein... Burde tenkt igjennom dette først.


 

Han visste selvsagt hva som kunne hende. Det som har hendt med DVD-Jon har skapt debatt om temaet, og fører forhåpentligvis til en knusende seier for norske forbrukere. Jeg håper Jon ville gjort det samme om han visste hva som kom til å skje; jeg ville i hvert fall ha gjort det.

 

Quote:


Men hvis filmbransjen hadde lagd en DVD-spiller til *nix, hadde det vært mye enklere å få DVD-John dømt og andre dømt.


 

Poenget er at det ikke er filmbransjen som skal bestemme hvilke spillere som skal være "lovlige". Det er jo nettopp derfor vi har fått dette sone-problemet.

 

Det må være fritt fram for alle å lage spillere. Og da må man må selvsagt ha lov til å lese innholdet på DVD-plater.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-12-07 00:23 ]

Lenke til kommentar

Ja, men du må huske at i mange land, som f.eks Tyskland, tar de avgifter på CD-brennere o.l Pengene fra disse avgiftene blir brukt til å betale for øøø... kopiskader? til artistene.

 

Men, når vi er inne på dette med CD-brennere... Sony, som en av de største plateselskapene i verden er imot kopiering... De er da også en av de største produsentene av CD-brennere i verden. Rart?

 

Jeg sier ikke at platebransjen eller DVD-John har helt rett, jeg sier at vi er i en gråsone. Jeg sier også at det er mange andre som fortjener mine penger i stedet for DVD-John. Hva med de som kjemper for virkelige menneskeretter/demokrati o.l? Litt viktigere kanskje? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...