Gå til innhold

Støtt DVD-Jon


Anbefalte innlegg

Vær behjelpelig med å gi denne karen pengehjelp, slik at han kan vinne saken, og sørge for at kopiering av dvd-plater på til privatbruk kan bli fullt lovlig. Jeg trodde at en slik lov eksisterte i Norge, hvor det var lovlig å kopiere musikk, filmer til eget privatbruk. Men, film- og musikkindustrien vil tydeligvis ikke at dette skal forbli en menneskerett.

 

Den eneste måten vi kan unngå film- og musikkindustrien, er at vi alle sammen går imot dem, og boikotter deres produkter.

 

For å komme tilbake til DVDs Jons DeCCs -dvd decoderen, så forstår jeg fremdels ikke hvorfor den amerikanske filmindustrien kjemper en innbitt kamp for å ruinere dvd-Jon, når det eksisterer mange andre dvd-decodere på markedet. Å gå til sak mot en nordmann er tydeligvis lettere, enn å gå til sak mot amerikanske dataproffer. Det virker ihverfall slik på meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økokrim på sitt beste...

Burde ikke penger brukes på å fange draps og voldtektsmenn i stedet? Hindre gatevold i Oslo? Gjøre livet surere for narkotika smuglere og pushere? Finner ikke ord for det en gang! Det er kapitalisering og amerikanisering på sitt beste! *huff*

Lenke til kommentar

I mine øyne er DVD-jon er PR kåt drit unge. Håper virkelig økokrim setter ett skikkelig eksempel av han og dømmer han til maximal staff, noe annet vil rettferdig gjøre hans handligner. Noen som har tenkt igjennom hva pirat kopiering gjør mot de bransjene det rammer?

Ta og se litt på gamle norske kultur filmer, de er laget av statstøtte, noe filmselskapene vil trenge når ingen betaler for å se film.

Lenke til kommentar

Rettsaken mot Jon begynner forøvrig på mandag. (kl 0900 i Oslo Tinghus, for de som har anledning til å følge den live.)

 

Dette er en svært viktig sak for oss alle. Utfallet av den vil bestemme om det er straffbart å "bryte seg inn" i egne DVD-plater, eller om det bare er utstyr som produsentene har godkjent som har lov til å vise filmer.

 

Mer info om saken her.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 16:58, skrev zup:

I mine øyne er DVD-jon er PR kåt drit unge. Håper virkelig økokrim setter ett skikkelig eksempel av han og dømmer han til maximal staff, noe annet vil rettferdig gjøre hans handligner. Noen som har tenkt igjennom hva pirat kopiering gjør mot de bransjene det rammer?


 

Sett deg bedre inn i saken. Programmet Jon var med på å lage er ikke et kopieringsprogram. Det er et program som gjør det mulig å vise en film. Nøyaktig samme funksjonalitet som i DVD-spilleren din altså. Jon har imidlertid gjort det mulig å se film f.eks. med en datamaskin som kjører Linux. Det er fullt mulig å kopiere en DVD uten å dekryptere den med Jons program.

 

Har du tenkt igjennom hva bransjene du synes så synd på gjør mot deg?

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-12-06 17:06 ]

Lenke til kommentar

Er jo glimrende eksempel på at det ikke er hensynet til forbrukerne som er det viktigste. Plate/film bransjen er så arrogante at de mener de kan gjøre hva som helst med våre produkter, for "de kjøper dem jo uansett". De tjener svimlende summer. Overskuddet pr CD og DVD er skremmende høyt i forrhold til alle andre varer (med unntak av narkotika?). Det er langt billigere å produsere en DVD enn en VHS. Likevel er prisen på DVD høyere enn den har vært på VHS noen gang (såvidt jeg kan huske). Ikke bare er materialkostnadene minimale, de lager også mange ferre utgaver (én og samme DVD trykkes opp i langt større kvanta da den kan selges i mange land pga flere tekster/språk på samme plate).

 

Skriveleif

 

[ Denne Melding var redigert av: Qrt_ på 2002-12-06 17:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 17:02, skrev MrA|:

Sånn skjer når du snylter på USA.


 

Nei, sånn skjer når "USA" "snylter" på oss.

 

Quote:


Han burde ha tenkt på det før han gjorde det.


 

Jeg tror nok han tenkte godt gjennom hva han gjorde, før han gjorde det.

 

Quote:


Er på tide at han får straffen sin.


 

Straffen for å fortelle folk hvordan man får tilgang til sine egne DVD-filmer?

 

Quote:


Når han absolutt måtte ta all æren for det, så må det gå dritt.


 

Han har vel aldri påstått at han har all æren for arbeidet. Men de andre som var med har valgt å være anonyme.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-12-06 17:13 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 16:58, skrev zup:

I mine øyne er DVD-jon er PR kåt drit unge. Håper virkelig økokrim setter ett skikkelig eksempel av han og dømmer han til maximal staff, noe annet vil rettferdig gjøre hans handligner. Noen som har tenkt igjennom hva pirat kopiering gjør mot de bransjene det rammer?

Ta og se litt på gamle norske kultur filmer, de er laget av statstøtte, noe filmselskapene vil trenge når ingen betaler for å se film.


 

Hmm, noen som har tenkt gjennom bransjen det rammer, JA det har jeg og det er bra, soneinndeling er intet mer enn et nytt idiotisk plott fra store selskap for å dra ut mer spenn av forbrukerene, det er INGEN annen grunn til soneinndeling enn at de skal tjene mer penger, alt som stikker kjepper i hjulene for det er en god ting.

 

Som poengtert i posten over, hvorfor i ******* koster dvder mer enn vhs? Ingen grunn overhodet. Er drittlei alle sprella til den bransjen nå, nå begynner de jo å kopibeskytte cder også, jeg kommer kosekvent ikke til å kjøpe en eneste plate som er kopibeskyttet (les ikke fungerer som den skal på alle spillere).

 

AtW

(litt irritert i dag :smile: )

 

[ Denne Melding var redigert av: ATWindsor på 2002-12-06 17:14 ]

Lenke til kommentar

først og fremst var han fullstendig klar over at det han var med på å gjøre var ulovlig.

 

dvd platen tilhøreren han, det som er på den kan man strengt tatt ikke si tilhører han.

 

straff for å fortelle andre hvordan de får full tilgang til filmen, ja!

faktisk. dette ville åpnet opp for fullstendig dvd cracking og kopiering verden over og ville ført til særdeles lavere inntekter for de som er dvdn`s rettmessige eier.

dette har ingenting med en gutt som ville hjelpe andre gutter med å se filmer de har kjøpt på sin egen pc.

dette er snakk om en trussel mot filmindustrien i verden.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som er problemet her. Det er fullt lovlig å ta kopier av eget materiell, så lenge man har kjøpt og betalt for det (piratkopier ikke inkludert). Hva er det filmselskapene har å si i retten, som vil "garantere" dem seier? Jeg vil bli overrasket om DVD Jon tapte denne saken.

Hvis han derimot taper, åpner dette for at jeg kan tjene noen raske gryn: Mikse sammen noen hjemmelagde sanger og legge dem på CDer, legge til min egen hjemmelagde kopibeskyttelse, selge den videre og til slutt anmelde kjøperen når han/hun knekker kopibeskyttelsen for å kunne lage en (lovlig) kopi av CDen. Dæven, det var en helsikes god ide! Jeg ville vel ikke hatt noen mindre sjanse til å vinne i en slik rettsak, vel?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 17:18, skrev AzTm:

dette er snakk om en trussel mot filmindustrien i verden.


 

Neh.

Det er ikke snakk om en trussel mot filmindustrien! I beste fall hadde det tvunget prisene ned på et nivå der de kun tjente seg "steinrike" og ikke "uforståelig rike" som nå.

 

Hvordan tror du filmindustrien overlevde med VHS da? I følge ditt utsagn må de enten ha gått med underskudd da, eller så er du så naiv at du tror alle vil slutte å kjøpe DVD og piratkopiere istedet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 16:58, skrev zup:

I mine øyne er DVD-jon er PR kåt drit unge. Håper virkelig økokrim setter ett skikkelig eksempel av han og dømmer han til maximal staff, noe annet vil rettferdig gjøre hans handligner. Noen som har tenkt igjennom hva pirat kopiering gjør mot de bransjene det rammer?

Ta og se litt på gamle norske kultur filmer, de er laget av statstøtte, noe filmselskapene vil trenge når ingen betaler for å se film.


 

hvem sier noe om piratkopiering ?! -decss ble laget på et tidspunkt (IKKE av dvd-jon nei, han lagde KUN gui'en ...) da dvd-avspillere IKKE fantes til linux, og for linuxbrukere som hadde KJØPT dvd-plater LEGALT hadde ingen annen mulighet for å se sin EGEN eiendom enn å konvertere vobfilene til divx og etc.

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Ludde på 2002-12-06 17:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 17:18, skrev AzTm:

først og fremst var han fullstendig klar over at det han var med på å gjøre var ulovlig.


 

Javel? Da må i så fall du og ham være de eneste i landet som er det. Resten venter i spenning på utfallet av rettsaken; noe som slett ikke er fullstendig klart.

 

Quote:


dvd platen tilhøreren han, det som er på den kan man strengt tatt ikke si tilhører han.


 

Det tilhører heller ikke produsenten, hvis det var det du hintet til. De har derimot en begrenset enerett til framstilling av eksemplarer. Kjøpere av filmer bør har rett til å bruke innholdet på de avspillingsmaskiner man ønsker, og til å ta kopier til privat bruk.

 

Quote:


dette ville åpnet opp for fullstendig dvd cracking og kopiering verden over og ville ført til særdeles lavere inntekter for de som er dvdn`s rettmessige eier.


 

DVD-ens eier er den som kjøper den. Innholdet på den er beskyttet av opphavsrett/copyright, som ikke er det samme som eiendomsrett. Du tror virkelig at kopiering av DVD-er ville vært umulig uten DVD-Jon? Eller at George Lucas snart må selge kroppen sin for å få råd til en kopp kaffe?...

 

Quote:


dette har ingenting med en gutt som ville hjelpe andre gutter med å se filmer de har kjøpt på sin egen pc.

dette er snakk om en trussel mot filmindustrien i verden.


 

Så DVD-Jon truer hele verdens filmindustri? :smile: Jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å være bestekompis med amerikansk underholdningsindustri. De er ikke kompis med deg.

 

LeD

Lenke til kommentar

Svært så kverulerende LeD skulle være da. Vel, om du ikke liker amerikansk underholdnings industri, så la vær å se filmene deres. Om de er rik eller super rik, så har de tross alt ikke stjelt en eneste krone, og hvordan ville verden vært uten dem.

Høres ut som mange tillhengere av prisregulering og sosial likhet for alle her.

Lenke til kommentar

Det er jo dumt å saksøke en kar for å ha laget noe, greia er lagd du får ikke så veldig mye ut av å kødde med karen som lagde det. Det er folka som bruker det ulovlig som burde få pes av det.

Hvis noen blir drept av et skudd i huet saksøker man ikke personen som fant opp pistolen...

 

[ Denne Melding var redigert av: SweeeTMaN på 2002-12-06 17:39 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...