Gå til innhold

Støtt DVD-Jon


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-09 12:59, skrev Jimmy Pop:

Hva mener du? Hvilke argumenter bruker du?


 

Hva jeg mener om hva? Hva jeg mener om DVD-Jon-saken har jeg vel allerede gjort rede for i denne tråden?

 

Quote:


Og en ting jeg lurer på... Finnes den posten du har skrevet som ikke er avsluttet med

"LeD" ? :smile:


 

Ja, nå gjør det det. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-09 13:24, skrev Jimmy Pop:

Sorry.. Skrev feil. Hvilke argumenter bruker DE?


 

De hevder at det å "åpne" DVD-plater som du eier, er det samme som å åpne naboens brev, eller å hacke seg inn på andres datamaskiner.

 

Dette faller selvsagt på sin egen urimelighet. Du har jo kjøpt DVD-en nettopp for å kunne se på innholdet. Det finnes ingen lov som sier at man bare kan "bryte seg inn" i DVD-en med DVD-spiller som filmindustrien har godkjent, eller bare i de landene de ønsker.

 

Videre hevder de at Jon har gjort piratkopiering lettere ved å spre og bidra til utviklingen av DeCSS, men i så fall burde jo produsenter av CD-brennere sittet bak lås og slå. Det er ikke ulovlig å lage verktøy som bl.a. kan brukes til noe ulovlig.

 

LeD

Lenke til kommentar

"Bakgrunnen er at Johansen i 1999 var med på å lage et program, DeCSS, som gjorde det mulig å spille av DVD-filmer under operativsystemet Linux, og la dette ut på nettet. Programmet kan også brukes til å dekryptere innholdet på DVD-plater og gjør det mulig å kopiere filmene."

 

ganske enkelt fordi programmet han har vært med på å lage er en reell trussel mot filmindustrien.

Lenke til kommentar

Synes DVD-Jon-saken er noe sprøyt. Den ligger i samme bane som spekkhoggeren Keiko. Mens USA og Norge bruker millioner og milliarder på at den skal få leve noen år lengre, så dør det kanskje 1000 andre spekkhoggere som kunne vært reddet med de summene de bruker på Keiko.

 

Som noen sa tidligere, så kan politiet heller bruke penger på å ta kverken på narkomiljøet osv.

Lenke til kommentar

Er noen av dere helt tett? Piratkopiering er forbudt ved lov, det vet alle. Er ikke vits i å diskutere noe annet, da må loven endres.

Men jeg er allikevel ikke enig i at DVD-Jon skal bli saksøkt som om han satt i kjelleren sin og pushet 1000'ener på 1000'ener av piratkopierte DVD'er. Han har ikke gjort det. Han vil bare utnytte sin DVD maximalt.

 

Dette blir helt analogt til CD-kopiering. Er det DVD-jon har gjordt verre enn det? Alle kopierer jo CD-er. Fakta er at jeg vil forbeholde meg retten til å utnytte det produktet jeg har kjøpt, på den måten jeg vil innenfor mine egne fire vegger!!!

 

Ta f.eks. den nye Madrugada CD-en. Er skitt meg helt ubrukelig. Dersom du har lyst å kopiere den til minidisken din for å stikke ut å jogge, så går ikke det! Den fungerer heller ikke på mange cd-spillere, cd-rom'er++++

 

Ka blir det neste? DVD-er som bare kan spilles mellom 16.00 og 08.00, slik at du ikke kan skulke jobben din og sitte hjemme å se film? DVD-filmer du bare kan se 10 ganger, så må du kjøpe en ny?

 

Våkn opp folkens, ikke la storkonsernene styre dere som en gjeng vattnisser...boikott "kopisikrede" plater!!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 14:08, skrev Mr. Candyman:

Er noen av dere helt tett? Piratkopiering er forbudt ved lov, det vet alle. Er ikke vits i å diskutere noe annet, da må loven endres.


Tja.. Er det det?

Hvordan definerer du "priratkopi"? Er backup piratkopi? Det er i henhold til norsk lov (om åndsverk) fullt lovlig å ta kopi av egne filmer og musikk, og gi eksemplarer til "nære venner".

 

Det er vel det napster.no sitter sin lit til.

Lenke til kommentar

DVD-Jon ville bare spille dvd filmer på Linux, det er jo greit nok det. Og det var ikke han som lagde det DeCss programmet, han lagde bare utseende, slik at det ble lett å bruke. Så det er ikke han som skal få straffen, hvis det i det hele tatt er noen som skal straffes i denne saken :grin:

Lenke til kommentar

Jimmi Pop skrev: Er backup piratkopi?

 

Nei, etter min mening er det ikke det, og det har jeg heller aldri sagt. Men generell oppfatning av ordet "piratkopi" er at du kopierer en film/et program/en cd...som du ikke har kjøpt, og bruker det selv.

 

Altså at du stikker bort til kompisen din og får nyeste windows xp gratis på en piratkopiert cd.

 

Men dersom du kjøper windows xp selv, og tar en backup tilfelle bikkja di eter originalen! så mener jeg at det er lov, og det er jo og bestemt ved norsk lov.

 

Det er jo en fin tynn linje her, skal du ha lov å ta backup av ting, så kommer alltid noen til å "låne" den til vennene sine. Ergo er eneste mulighet til å stoppe piratkopiering å hindre deg i å kunne ta backup, hvilket egentlig ikke er et alternativ. Du må jo få lov til å bruke og sikre ditt eget produkt.

 

Hvilket betyr at vi aldri blir kvitt piratkopiering, i den betydning av ordet at vi alle kopierer og bytter spill, filmer og diverse med vennene våre!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 14:25, skrev Mr. Candyman:

Altså at du stikker bort til kompisen din og får nyeste windows xp gratis på en piratkopiert cd.


 

Les litt før du går ut slik..

 

 

Programvare faller ikke under samme loven, og er IKKE lov å kopiere, med mindre det er nødvendig for å kunne kjøre programmet.

 

Jeg kan, i henhold til norsk lov, kopiere cdene mine til det ikke finnes flere tomme cd-er igjen i verden.

 

Dette er en rettighet forbrukerne har. Samme gjelder filmer. Du har RETT til å gjøre en film du har kjøpt om til DivX hvis du føler for dette.

 

Under samme loven står det at du har rett til å dele slikt med vennene dine.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 14:55, skrev viranth:

At folk gidder å støtte han sier jeg... Han gjorde noe ulovlig, og han burde være mann og ta straffen.


Han gjorde ikke noe ulovlig, nei. Han ville se SINE EGNE DVD-er på Linux, og lagde et program som gjorde at han kunne det.

Quote:


Den 2002-12-09 14:50, skrev larsmk:

Støtte Jon?

Jeg tror jeg foretrekker å bruke pengene mine på annet enn forbrytere....


Han er ikke en forbryter. Snarere tvert imot. Han har hjulpet det norske folk, forbrukerne, å kunne leve opp rettighetene sine.

Vi har rett til å kopiere filmene vi kjøper!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 13:59, skrev Jimmy Pop:

Terller ikke loven som sier at du har rett til å ta backup av filmer og musikk som du selv har kjøpt?


 

Det er fullt lovlig å kopiere filmer til privat bruk, ja. Det er derimot ikke ulovlig for filmprodusentene å forsøke å hindre deg i å kopierere. Men skal det være ulovlig å hindre produsenten i å hindre deg i å gjøre noe lovlig?

 

Quote:


Er det for å medvirke til å lage eller for å ha spredd koden han er saksøkt?


 

Du kan lese tiltalebeslutningen  her.

 

Det blir spennende å se utfallet av saken. Økokrim har jo etterforsket i 3 år, og bl.a. stormet inn i hjemmet til Jon og beslagt mobiltelefonladeren hans. Jeg vil påstå at de driter seg litt ut hvis han vinner.

 

Dessverre ser det ut som om det er nye lover på vei, som sannsynligvis vil gjøre all tukling med kopisperrer ulovlig, og fjerne retten til privat kopiering. :sad:

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.


Les tekstten: "en _annens_ osv.. Jon hadde faktisk _kjøpt_ dvd'en.

 

Quote:


Det samme gjelder den som ved å bryte en beskyttelse eller på lignende måte uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske midler.


Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.


Medvirkning straffes på samme måte.


Det er vel egentlig denne delen av loven Økokrim ønsker å bruke. spørsmålet er hva som skal veie tyngst. En forbruker's _rett_ til å spille en lovlig kjøpt DVD på det operativsystemet han vil eller filmbransjens "rett" til å pålegge deg å bare avspille DVD'er under Windows.

 

Quote:


Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.


I Inger Marie Sunde's tilfelle blir vel det da hensynet til Hollywood?

Seriøst. Hvilke allmenne hensyn er det som gjør at DVD-Jon bør straffes i denne saken?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-09 14:50, skrev larsmk:

Støtte Jon?

Jeg tror jeg foretrekker å bruke pengene mine på annet enn forbrytere....


Uansett, hva du mener og hvorfor du mener dette:

Read my lips: Man er ikke forbryter før man er dømt. I en antatt presumtivt rettsstat som Norge bør det være elementært, uavhengig av kunskapsnivået til uopplyste mennesker.

 

Quote:


Den 2002-12-09 14:55, skrev viranth:

At folk gidder å støtte han sier jeg... Han gjorde noe ulovlig, og han burde være mann og ta straffen.


Ulovlig som hva da? Okey, tanke-eksperiment; sett at han _er_ skyldig, han viste hva han gjorde, gjorde det med overlegg, men mener det han gjorde likevel ikke er kriminelt.

Bør han da "være mann og ta straffen"?

Ja "bend over" du når Økokrim kommer å banker på døren din.

Jeg ville som en del andre opplyste her heller valgt som Dvd-Jon: Å i det minste prøve å kjempe litt i mot i rettsvesenet.

 

Uttrykket "være mann og ta straffen" bygger på en rekke naive oppfatninger om at de som er tiltalt for noe er:

a. Skyldige.

b. Mener det de har gjort er kriminelt.

c. Mener det de hare gjort bør straffes.

 

 

Uavhengig av hva du skrev, står for og mener:

Jeg har enda til gode å se noen som saklig og fornuftig argumenterer for at det Dvd-Jon gjorde bør straffes. Og da snakker jeg om noen som vet hva de snakker om, ikke "folk flest" som ikke vet hva DeCSS og "dette Linux-greiene" er.

Linker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...