Gå til innhold

Støtt DVD-Jon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-11 17:18, skrev Ludde:

dette er såvidt jeg vet lovbestemt. er ikke lov til å skjule informasjon for politiet hvis de krever å få tilgang til det. (leste dette et sted, men kan godt være at jeg tar feil og dette ikke gjaldt norge)


 

Som tiltalt/mistenkt har du ikke plikt til å oppgi eller hjelpe politiet med å finne noen opplysninger som kan skade deg. Dette kalles vern mot selvinkriminering, og er en grunnleggende internasjonal menneskerettighet.

 

LeD

Lenke til kommentar

Utrolig at han oppgav PGP-passordet sitt. En av grunnene til at myndigheter, hovedsaklig i USA, har vært slik mot spredningen av kryptografi og da spesielt PGP er at mistenkte i saker ikke trenger å oppgi passordet sitt.

 

Fra den itavisen.no artikkelen var det noe jeg stusset litt over:

Quote:


Willasen siterte flere utdrag fra loggfilene for å underbygge sine påstander, blant annet: MultiAGP (Johansens IRC-nick): «On the Linux mailing lists, it appears as if they're more concerned about laws than putting code together.»


Forsvaret innvendte i etterkant at disse sitatene var tatt ut av kontekst og feiltolket, men Willasen holdt fast ved sin vurdering av Johansens intensjoner.


- Ut fra loggene går det frem at Johansen tydeligvis er mer opptatt av å lage programmer enn å bry seg om det er lov eller ikke, konkluderte den tidligere etterforskeren.


 

Utrolig at de kan bruke noe slikt i retten. Uttalensen er jo fullstendig tatt ut av sin sammenheng. Den gjaldt en diskusjon som DVD-Jon hadde på LiVid-Mailinglist angående lanseringen av DeCSS og hvorvidt lanseringen hadde vært innenfor GPL eller ikke. [det var den ikke, men det er irrellevant]

http://people.debian.org/~kju/decsstruth.txt

 

At en så erfaren etterforsker som Willasen ikke skjønner dette er merkelig. Han som attpåtil jobber i Ibas burde ha innsikt nok både i diskusjoner rundt GPL og mailinlister til å skjønne i hvilken kontekst uttalesen kom.

http://www.ibas.no/nyheter/020909.htm

Lenke til kommentar

Når Økokrim brøt seg inn i IRC-loggene til Jon, brøt de jo straffelovens §145, nøyaktig det samme som Jon er tiltalt for. :smile:

 

Økokrim har visst lov til å bryte lover for å skaffe bevismateriale.

 

De fikk forøvrig Jon til å skrive ned PGP-passordet da de kom for å ta datautstyret hans - før 15-16 år gamle Jon hadde fått snakke med advokat eller roet seg ned etter at politet trenger seg inn i hjemmet hans.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 09:40, skrev mad_arab:

Vet du dette eller er det gjetting?


 

At de fikk Jon til å skrive ned PGP-passordet mens de var der for å ta utstyret hans? Det ble fortalt i retten i går av Svein Yngvar Willassen, som var med på beslagleggingen.

 

Det passordet Jon skrev ned var ikke riktig. Da Willassen senere kontaktet ham for å få det riktige, ble han henvist til Jons advokat. Det var imidlertid bare en skrivefeil i passordet, så Økokrim klarte å hacke seg inn.

 

LeD

Lenke til kommentar

Nye regler nuller rettssaken mot DVD-Jon

 

Oslo (11.12.2002) - Et nytt EU-direktiv gjør rettssaken mot DVD-Jon ganske uinteressant. Etter de nye reglene vil han klart ha blitt dømt, men nå kan han slippe unna.

 

Norge må innføre et nytt EU-direktiv, kalt henholdsvis Infosoc eller "direktiv om koordinering av opphavsrett", innen 22. desember. Altså om under to uker. Dette direktivet klargjør reglene og gjør modifikasjon og brudd på kopisperrer klart ulovlig. Dermed settes andre norske lover om blant annet loven til privat kopiere til side.

 

 

(kilde)

http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/md20021211...755_er_64057679

 

[ endret av SuperK den 2002-12-12 11:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:28, skrev SuperK:

Et nytt EU-direktiv gjør rettssaken mot DVD-Jon ganske uinteressant. Etter de nye reglene vil han klart ha blitt dømt, men nå kan han slippe unna.


 

I Danmark skal visstnok DeCSS og liknende fortsatt være tillatt, selv etter at de har implementert de nye reglene. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt. Men jeg har også hørt at selv sonefrie spillere og DVD-er fra andre soner vil bli "forbudt" under de nye reglene. Noen som vet noe mer om dette?

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


I Danmark skal visstnok DeCSS og liknende fortsatt være tillatt, selv etter at de har implementert de nye reglene. Det er i hvert fall det jeg har blitt fortalt. Men jeg har også hørt at selv sonefrie spillere og DVD-er fra andre soner vil bli "forbudt" under de nye reglene. Noen som vet noe mer om dette?


LeD


Vet ikke om DeCSS, men import (for salg) av DVd'er fra andre soner enn Europa blir forbudt, så vidt jeg vet. Privatpersoner kan fremdeles importere.

Ettersom disse reglene sannsynlighvis stammer fra et eller anet EU-direktiv eller internasjonal avtale er det nok bare et tidsspørsmål før det også kommer til Norge. Norge kan så klart legge ned veto, men har så langt ikke gjort det i noen saker. Det ble ikke gjort i saken om "tilsettningsstoffer i barnemat", som KrF var sterkt i mot, så det er heller tvilsomt om det skjer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...