Gå til innhold

TEST: MacBook


Anbefalte innlegg

Enig ATW. Alfakrøll plassering på vanlige PCer er helt på tryne! Jeg vil egentlig si at dette er en av de mest objektive testene jeg har lest, den er ikke slik; "Windows sux, Apple ftw!", men heller ikke slik; "Jeg forguder Apple og Steve Jobs over alt på jord!".

Det som er fint med denne testen er at den ser ting fra begge sider, og ikke bare tar det som testpersonen synes er best. Til dels er jeg enig med testen, man kan eksempelvis få en maskin med bedre skjermkort til en lignende penge og det kortet som sitter i MacBooken er per i dag for dårlig. Allikevel bør maskinen så absolutt appelere til de som studerer eller personer som har en kraftig stasjonær hjemme og bare ønsker seg en bærbar kompanjong som kan være med overalt.

 

 

Nazgul; For det første, på bærbare Macintosh maskiner finner du "delete" ved å trykke Fn+Backspace. Problemet du har med WEP kan rett og slett skyldes av at du ikke har valgt riktig nøkkeltype når du skrev inn passordet (jeg har selv sett flere som har hatt dette problemet). Når det kommer til installering av annerledes webtjenester enn de ferdiginstallerte pakkene så kan jeg til ett visst punkt forstå frustrasjonen din. Apple har mye ferdiginstallert for å gjøre det enkelt for amatører og halvprofesjonelle brukere å sette opp SSH, PHP, Apache, FTP osv. og det kan være ganske vanskelig å installere andre pakker som overstyrer disse. Det er allikevel ikke helt umulig, men nå kjenner jeg ikke helt til problemene du har hatt. Resten av det du sier som negativt blir egentlig mye synsing, men jeg skjønner deg når du snakker om brukergruppene rundt Mac. Dette kan være svært ille hvis man blir utsatt for de værste "maniske tilhengerne", men hvis man finner et ok forum så er det mye informasjon og hente. Personlig har jeg vært borti begge deler, og hvis man finner de beste forumene/nettsidene så er det virkelig mye god og nyttig informasjon og hente, og man føler seg nesten priveligert som Mac bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh... Er det bare meg som ser poeng etter poeng som understreker at dette ikke er en bra maskin, for så at minusene glattes over mens plussene highlightes?

 

Av typen "kantene på denne maskinen gjør rett og slett vondt, men det gjør ikke noe for musen er derimot genial - man slipper å måtte bruke to knapper" - for å sette det helt på spissen. 

 

Synes på ingen måte denne testen virket objektiv.

 

Da har jeg ikke sagt et ord om hva som er bra eller dårlig med Mac, for jeg ønsker ikke å gå inn i en diskusjon om dette siden jeg vet mine elendige erfaringer med Mac ikke er representative.

7986197[/snapback]

 

Jeg kan ikke se at vi mener at man slipper å bruke to knapper er genialt, faktisk har jeg skrevet at det er mange som vil savne dette (spesielt de som er vant til windows fra før).

 

Kanten kan være i skarpeste laget, og det har vi også skrevet. Man kan unngå at det går vondt om man endrer arbeidsplassen noe. Spesielt det med å sette maskinen lavere enn det man kanskje er vant til, noe som egentlig er mer riktig ergonomisk med tanke på skuldre og armer. At det gjør vondt å bruke maskinen på grunn av den skarpe kanten vil jeg ikke si.

 

Jeg er ingen MAC-bruker, og har etter min mening et svært nøytralt forhold til både Apple og deres brukere, jeg synes de har en del interessante produkter og et spennende operativsystem (noe jeg forøvrig også mener om Linux). Som vi har prøvd å få frem i testen er det fordeler og ulemper med alt. For noen vil en Mac-maskin være toppen, mens andre foretrekker Windows eller Linux.

Lenke til kommentar
Her er mine erfaringer med macbook:
  • Negative:

[*]OS X trynes lett av power-usere. Kræsjet min mac til punktet hvor jeg måtte installere(oppgradere) på nytt to ganger i løpet av de første dagene fordi jeg ville installere AMP (web-stuff) uten å bruke ferdigpakke. (Ja, jeg er totalt avhengig av å gjøre dette manuelt for å få riktig støtte i PHP)

7986554[/snapback]

Om man begynner å fikle med systemet i OSX så kan det fort gå riktig ille, men det gjelder forsåvidt alle systemer. Det er min erfaring at man skal være svært forsiktig med å installere programpakker i "standard" områder. (/usr).

 

Når det gjelder AMP (regner med dette er Apache, MySQL, Perl/Python), så kommer OSX med litt "foreldede" versjoner av disse, feks er python noe eldre enn det jeg trengte, og Apache er 1.3. Om du må installere nye versjoner av disse er tipset å gjøre dette gjennom fink-pakkesystemet. Fink sørger for at der ikke er konflikter mellom pakkene som er installert og de som er installert som standard. Begynner man å bytte ut default python med en nyere versjon ser eg for meg at problemene dukker opp ganske raskt ;)

 

 

Syns testen var grei jeg. Man finner alltid ting å pirke på, men helhetsinntrykket stemmer ganske bra med de maskinene jeg har prøvd. Tester av mac er en skummel ting, da det trekker trollene ut av treverket.... Rabiate mac-fanatikere og mac-hatere finner alltid ting som ikke passer i sitt verdenssyn i en slik test ;) (Sikter ikke til noen spesielle i denne tråden)

Lenke til kommentar

Macbook er genialt helt til den slutter å fungere som den skal. Apple er nemlig meget treg på service. Skulle nesten tro at det var tidligere Whitebox teknikkere som jobbet der. Måtte sende maskinen in etter at den sluttet å lade batteriet. Fikk maskinen 1 mnd etter og hovedkortet var byttet ut. Og nå har jeg problemer igjen. Det er generelt problemer med strømstyringen, problemer med batteriet som har dårlig kommunikasjon osv osv... Gruer meg til å sende den til service igjen...

Endret av 3dRacer
Lenke til kommentar

Saken er vel at Mac er dyrt og gir lav ytelse relativt til pris sammenlignet med en PC. Du får en veldig bra PC til samme prisen som en av de "dårligere" Mac'ene. Forskjellen på hva du kan gjøre og brukervennlighet er heller ikke så stor som den var før (untatt på spill da, Mac er jo ikke overhodet aktuelt å kjøpe dersom du ønsker å spille)

Lenke til kommentar

Jeg er til dels enig i at tester av Mac er en vanskelig ting =B

 

Jeg forsøker å gi kreditt der det skal gis, sånn som til Apple's fokus på UI og UI (user interface og user interaction) der f.eks. de fleste Linuxdistribusjoner totalt mangler en slik fokus, men det er ganske alvorlig når en laptop er/kan være ubehagelig å bruke.

 

Maskinen er tross alt laget for å brukes. Også.

 

Siden Mighty Mouse blir trukket fram... På Mighty Mouse kan man velge om man vil bruke en eller to (eller flere) knapper. Her kan man såvidt det går fram av testen, ikke velge. Derfor er touchpad'en en vesentlig dårligere løsning for de som ønsker å bruke to taster. Dette blir det heller ikke "trukket" for.

 

Det er slike ting jeg reagerer på i denne testen. Om andre ikke er enige i at dette er vesentlig, så er det greit. At maskinen tvinger deg til å endre musebruk og tvinger deg til å endre skrivemåte/håndleddbruk er kanskje ikke så viktig for alle.

Lenke til kommentar
Saken er vel at Mac er dyrt og gir lav ytelse relativt til pris sammenlignet med en PC. Du får en veldig bra PC til samme prisen som en av de "dårligere" Mac'ene. Forskjellen på hva du kan gjøre og brukervennlighet er heller ikke så stor som den var før (untatt på spill da, Mac er jo ikke overhodet aktuelt å kjøpe dersom du ønsker å spille)

7987900[/snapback]

Ser poenget ditt for stasjonære maskiner, men tror ikke det er så stor forskjell på laptops, om man sammenligner like specs.
Lenke til kommentar

Jeg er en hardbarka PC-bruker som har sittet litt på Apple-gjerdet i lengre tid. Jeg har også testet noen av de modifiserte utgavene av Mac OS X som fungerer på vanlige PC-er (Mac OS X 10.4.8) og har fått et bra inntrykk av selve operativsystemet gjennom det.

Synes Apple er litt dyre og de spiller på at Mac OS X er låst til en bestemt maskinvare selv etter at de gikk over til Intel. Dette misliker jeg.

Mac OS X bør slippes fri som et OS du kan installere på den maskinen du vil. Dette er ikke noe problem det de lekkede versjonene på nettet beviser. Nå kan jeg kun snakke for meg selv som kunde og tar her ingen hensyn til hva Apple måtte mene eller ønske.

 

Liker MacBook absolutt, men vil se litt mer minne som standard og at de slutter å overprise den sorte/svarte utgaven. Dette er bare for å gjøre de sorte utgavene mer lukrative: "Man er sjef når man sitter med sort MacBook liksom."

 

Jeg har ikke det store behovet for kraftig grafikk i en bærbar og vil ikke at den skal være så veldig fysisk stor. Men jeg stiller jo spørsmålstegn når konkurrenter kan tilby bedre grafikkløsninger til en lignende pris. 12,1 tommer eller 13 tommer skjerm er i min klasse da jeg har hatt 15,4 tommer bærbar PC før og synes også dette ble litt stort i lengden om du flytter deg mye rundt.

 

Så hva synes dere ? Skal det bli en MacBook eller en tilsvarende bærbar PC ?

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Er det noen problemer med å installere Linux gjennom det Bootcamp-greiene. Har litt lyst på en Macbook, men jeg er ikke noe glad i OS X og jeg hater Windows. Må kunne kjøre Mandriva på den.

7988134[/snapback]

Skal gå greit å installere ubuntu/gentoo på macbook vha bootcamp, så jeg tipper det går for mandriva og. Fra det jeg har lest virker det og som det skal være mulig å kjøre uten bootcamp om man skal kun ha linux, men dette virker noe mer kronglete å få til.

 

Noen hardware-drivere i linux virket å være litt kronglete i starten, men tror dette har komt seg, google it :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg er en hardbarka PC-bruker som har sittet litt på Apple-gjerdet i lengre tid. Jeg har også testet noen av de modifiserte utgavene av Mac OS X som fungerer på vanlige PC-er (Mac OS X 10.4.8) og har fått et bra inntrykk av selve operativsystemet gjennom det.

Synes Apple er litt dyre og de spiller på at Mac OS X er låst til en bestemt maskinvare selv etter at de gikk over til Intel. Dette misliker jeg.

Mac OS X bør slippes fri som et OS du kan installere på den maskinen du vil. Dette er ikke noe problem det de lekkede versjonene på nettet beviser. Nå kan jeg kun snakke for meg selv som kunde og tar her ingen hensyn til hva Apple måtte mene eller ønske.

 

Liker MacBook absolutt, men vil se litt mer minne som standard og at de slutter å overprise den sorte/svarte utgaven. Dette er bare for å gjøre de sorte utgavene mer lukrative: "Man er sjef når man sitter med sort MacBook liksom."

 

Jeg har ikke det store behovet for kraftig grafikk i en bærbar og vil ikke at den skal være så veldig fysisk stor. Men jeg stiller jo spørsmålstegn når konkurrenter kan tilby bedre grafikkløsninger til en lignende pris. 12,1 tommer eller 13 tommer skjerm er i min klasse da jeg har hatt 15,4 tommer bærbar PC før og synes også dette ble litt stort i lengden om du flytter deg mye rundt.

 

Så hva synes dere ? Skal det bli en MacBook eller en tilsvarende bærbar PC ?

7988166[/snapback]

En MacBook er nok et godt kjøp, men kun om du har råd... Du bør ihvertfall ha 1GB RAM og jeg vil anbefale deg å se på 2GHz modellen med 80GB harddisk og DVD brenner. Konstruksjonen og byggekvaliteten til MacBookene er meget god og dette, i likhet med Lenovo ThinkPad, er med på å gjøre prisen litt høyere. At den sorte MacBooken er dyrere enn den hvite er teit, rett og slett, og spiller mye på at Apple har tjent mye på de sorte iPodene. For å oppsummere; hvis du føler du har lyst på en, og har råd til en, så vil jeg absolutt anbefale en MacBook (fortrinnsvis den hvite 2GHz modellen).

Lenke til kommentar
Dockingstasjoner til Macbook og Macbook Pro:

http://www.bookendzdocks.com/Products-Docking_Stations.html

 

Jeg for min del vil heller ha styreflate av Applekvalitet og en knapp, enn to knapper og styreflate av samme kvalitet som bla Dell og Acer leverer!

Har enda ikke opplevd å prøve en bærbar PC med mer presis styreflate enn min eldgamle iBook.

7988782[/snapback]

 

Diggeste er jo om man lærer seg bevegelsene på den. Søstra mi ble evig imponert da jeg viste henne at hun kunne scrolle med to fingre eller å gå i topp eller bunn av et dokument ved å brukte to fingre i en sirkelbevegelse på styreflaten. Men to-finger-scrolle-delen er nesten et must for meg nå i mitt neste laptop kjøp. Er ingen som kan måle seg over hvor fin den funksjonen er :)

Lenke til kommentar
...

[*]Noen knapper har blitt flyttet litt rundt, f.eks. alfakrøll. Greit nok, det er en vanesak, men det som er litt verre er at knappene ikke er merket skikkelig. F.eks. er det ingen steder merket på tastaturet hvor disse knappene er:|[]{}

Disse brukes aktivt av programmerere. Har dessuten ikke funnet en delete-knapp, noe jeg savner omtrent hver dag. Om denne finnes, si for all del ifra!

...

 

 

Delete = Fn + Backspace. Fungerer helt greit, men helt klart latterlig at de ikke har det som en egen knapp.

 

Og at brackets og krøllparenteser er "gjemt" er også dumt. Samme gjelder \ og |. Som ligger på 7 med kryptiske tastekombinasjoner. Maskinen er unix basert helt skammelig at slike viktige knapper er gjemt vekk i en bankboks i sveits.. Jeg er overall ganske fornøyd med macbooken, men må si meg helt enig i noen av tingene du påpeker.

 

Men det med "manglende" knapper tror jeg også kun er tilfellet på norske tastatur og noen andre? Har sett en Macbook med amerikansk layout og der er det fullt. Her i norge har vi 3 ekstra bokstaver og det ødelegger. Men de kunne spandert på seg et "fullblods" laptop tastatur for det, det er kun macbooken som er slik såvidt jeg vet. I det minste en indikator på hvor de faktisk lå.

 

"Rare" kanppeplasseringer er også litt dumt når du skal ha et alternativt os på maskinen. You're in for a treat... :whistle:

 

Men ellers utenom det helt kurant.

Lenke til kommentar
Kanten kan være i skarpeste laget, og det har vi også skrevet. Man kan unngå at det går vondt om man endrer arbeidsplassen noe. Spesielt det med å sette maskinen lavere enn det man kanskje er vant til, noe som egentlig er mer riktig ergonomisk med tanke på skuldre og armer. At det gjør vondt å bruke maskinen på grunn av den skarpe kanten vil jeg ikke si.

 

 

Om man er nødt til å kjøpe nytt skrivebord for å kunne bruke en maskin like komfortabelt som andre tilsvarende maskiner, er det faktisk maskinen det er noe galt med og ikke skrivebordet. Dette er et eksempel på at man tillemper på resten av virkeligheten for å gi maskinen mer cred enn den fortjener.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Saken er vel at Mac er dyrt og gir lav ytelse relativt til pris sammenlignet med en PC. Du får en veldig bra PC til samme prisen som en av de "dårligere" Mac'ene. Forskjellen på hva du kan gjøre og brukervennlighet er heller ikke så stor som den var før (untatt på spill da, Mac er jo ikke overhodet aktuelt å kjøpe dersom du ønsker å spille)

7987900[/snapback]

 

Jaha? Du mener det? Jeg har ikke noe problemer å spille de spillene som er laget for OSX på min Mac Pro. Legger jeg inn win i BC kan jeg kjøre alle andre spill jeg har også uten problemer. Joa, er man spill fanatiker og MÅ ha 2 skjermkort osv da er nok en selvbygget win pc best, men til oss som vil spille normalt går det veldig bra på en mac (så lenge det ikke er de med intel grafikk)

Ikke var den noe dyrere enn tilsvarende annen ferdig pc heller (dell eks)

 

Noen her snakket om at de vil gjerne se OSX bli sluppet for "vanlige" maskiner.

Hvorfor det? Jeg vil ikke se det og grunnen er at da må det lages et lass med drivere for alt mulig rart som kan gjøre systemet ustabilt. En av fordelene med OSX konta windows er at OSX ikke støtter alt mulig av hardware, men er så og si skreddersydd til den hardwaren Apple bestemmer at det skal fungere på.

 

Osx=skreddersydd dress

Win=dressen som det står "one size, fits all" på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...