Gå til innhold

hva er det morsomste noen har sagt i en skoletime?


Nixax

Anbefalte innlegg

Hadde det litt gøy i klassen idag, går Elektro, og en i klassen greide å spørre "Hvor mange Ampere er det i 230 volt?". Alle startet å le, og da presterte han å spørre om "Men hvor mye Ampere er det i en stikk da?"

 

 

Kanskje ikke alle som forstår, men når en har gått elektro i snart et år er det noe en burde vite (imo).

8140984[/snapback]

 

Jeg har ikke det minste peiling på elektronikk, men er det ikke slik at volt er spenningen mens ampere er strømstyrken? Det er amperen som dreper deg og ikke volten?

 

Volt er potensialet til en watt over en leder med en ampere.

 

Kan noen som har greie på dette bekrefte eller avkrefte min forståelse av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde det litt gøy i klassen idag, går Elektro, og en i klassen greide å spørre "Hvor mange Ampere er det i 230 volt?". Alle startet å le, og da presterte han å spørre om "Men hvor mye Ampere er det i en stikk da?"

 

 

Kanskje ikke alle som forstår, men når en har gått elektro i snart et år er det noe en burde vite (imo).

8140984[/snapback]

 

Jeg har ikke det minste peiling på elektronikk, men er det ikke slik at volt er spenningen mens ampere er strømstyrken? Det er amperen som dreper deg og ikke volten?

 

Volt er potensialet til en watt over en leder med en ampere.

 

Kan noen som har greie på dette bekrefte eller avkrefte min forståelse av dette?

8143878[/snapback]

 

Det kan vel stemme uten at jeg er helt sikker, men det som var poenget er at du kan ha 1000 A på 230V eller 0.1A på 230V.

 

I hus er det vanelig å ha 10,16 eller 20A sikringer og 230V i stikkkontakten. Det vil si at det kan gå 10/16/20A den ledern som er koblet gjennom sikringen før sikringen slår ut. Grunnen til at vi har begrensniger på amperen er fordi det er den som lager varme. Sikringen er derfor proposjonale med lederne i huset. (Typisk 2.5 kvadrat millimeter tverrsnitt per leder. Det er som oftest 3 ledere, en til hver fase og en til jord.)

 

Ampere er hvor mye strøm som går i en leder. (Har med hvor mange elektroner som passere et punk i sekundet eller noe)

 

Er ikke helt sikker men tror det er slik.

 

Også litt ontopic:

Var på ungdomskolen da vi hadde vikar. Det var da en dame rundt 19-20 år som var helt grei å se på :tease: . Så var det en i klassen min som kom inn døren til klasse rommet og sa "Hvor ble det av hu fine vikaren a?". Poenget var bare at hun satt ca 2 meter unna han bak en tavle. (Sånn "white board" på hjul.)

 

Så kan vel si han forsvant fort ut igjen etter han skjønte hva han hadde klart å si :tease: .

 

Selv eid er vel eid. :thumbup:

 

-Bountyunter

Lenke til kommentar
Husker en gang i engelsktimen

 

Læreren drev å snakket om et tema i ca. 10 min, og i løpet av den tida drev to av de på fremste rad å grublet over noe. Da læreren lurte på hva de snakket om, spurte de om hva buksesmekk var på engelsk.

 

da måtte læreren skynde seg å dra opp hans "zipper"

7977120[/snapback]

HAHA

Lenke til kommentar
*snipp*

 

 

8139199[/snapback]

 

Den der tror jeg ikke helt på.

Ser noen av dere på Rikets Røst?

Hu der Pia Haraldsen sa det for noen uker siden.

 

"Tror du det er noen fare for at den globale oppvarmingen sprer seg til utlandet??"

 

 

 

EID :D

8143830[/snapback]

 

Det var der jeg fikk ideen fra :D

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar

Jeg hadde en vittig en her en dag. Læreren spurte hva SS sto for (Schutzstaffel) Svarte seff salg og service. Jeg viste at det var feil svar når jeg svarte, men litt vittig med tanke på hva de egentlig drev på med

Kanskje ikke så vittig her, men der og da....

Lenke til kommentar
Hadde det litt gøy i klassen idag, går Elektro, og en i klassen greide å spørre "Hvor mange Ampere er det i 230 volt?". Alle startet å le, og da presterte han å spørre om "Men hvor mye Ampere er det i en stikk da?"

 

 

Kanskje ikke alle som forstår, men når en har gått elektro i snart et år er det noe en burde vite (imo).

8140984[/snapback]

 

Hahaha :lol:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg skjønte den biten med hva som var arti :dontgetit:

"Men hvor mye Ampere er det i en stikk da?"?

 

Stikk?

8149110[/snapback]

 

-kontakt

 

 

Stikkontakter har ikke en standard ampere-verdi.

Det er ledningene/sikringen som bestemmer slikt.

8149153[/snapback]

 

spørs hva som puttes i stikken, en ovn trekker mer strøm enn en pc. Det kan ikke bli ampere visst det ikke er resistans. Greit, det er resistans i ledningene, men den forekommer ikke når det ikke er noenting i stikk da er kretsen brutt.

Lenke til kommentar
"Du vet når du henger for mye på diskusjon.nå når du er på Obs og ser avataren til Demille og tenker at noen stjelte den" :(

8154716[/snapback]

Ja dæven, aner ikke hva slags musikk det er, men jeg håper den snart forsvinner fra butikkhyllene. Masse farger = masse oppmerksomhet = 1 stk forvirret gutt når han ser en kjent avatar i butikken.

Andre folk har vett på å holde seg til CD-cover som ikke står i allslags vanlige forretninger :p

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg skjønte den biten med hva som var arti :dontgetit:

"Men hvor mye Ampere er det i en stikk da?"?

 

Stikk?

8149110[/snapback]

 

-kontakt

 

 

Stikkontakter har ikke en standard ampere-verdi.

Det er ledningene/sikringen som bestemmer slikt.

8149153[/snapback]

 

spørs hva som puttes i stikken, en ovn trekker mer strøm enn en pc. Det kan ikke bli ampere visst det ikke er resistans. Greit, det er resistans i ledningene, men den forekommer ikke når det ikke er noenting i stikk da er kretsen brutt.

8152080[/snapback]

 

Det er sant, men stikkontakter er skal vel ikke overstige 16 ampere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...