Gå til innhold

AMD vil ta firekjernemarkedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TiduZ: Firekjernen for servere (Barcelona) tipper jeg kommer til å koste fra 4.000 til 10.000 avhengig av modell ved introduksjon. Det er nok viktig for AMD å vise at de kan tilby bedre pris/ytelse/effekt enn det intel gjør på firekjerne. Både med tanke på ytelse og pris. Antagelig kommer intel med en mottrekk (prisreduksjon og en ny toppmodell), med påfølgende priskutt fra AMD når det gir mening for dem (avhengig av etterspørsel osv.)

 

Desktop-versjonene og dobbeltkjernevariantene av "K8L"/K10 blir selvfølgelig en annen historie.

Lenke til kommentar
K10? En digresjon, men hvor ble da K9 av?

 

Det må sies å være optimistisk, spent på om AMD kan ta igjen Intels forsprang med sin nye arkitektur, hva den nå enn heter.

7977000[/snapback]

Jeg er også spent, men tror nok AMD sin nye arkitektur kommer til å gjøre det bra i hvert fall frem til intels neste arkitektur kommer i slutten av 2008. (Prosesskrympingen til 45nm som skjer rundt årsskiftet til 2008 er ikke noen nevneverdig endring av arkitekturen, det er bare en prosesskrymp med små justeringer, der mer 50% L2 cache er den viktigste justeringen.)

 

Redigert: Jeg glemte vist å svare på det første sitatet. Men GDI Raptor svarer bra så jeg trenger ikke skrive forklaringen på nytt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
K10?

En digresjon, men hvor ble da K9 av?

 

Det må sies å være optimistisk, spent på om AMD kan ta igjen Intels forsprang med sin nye arkitektur, hva den nå enn heter.

7977000[/snapback]

 

Det vi nå omtaler som K10, er egentlig K9. Men AMD fant ut at det ville være ett dårlig kodenavn. Dersom du leser det blir det omtrent keynine, som er nesten identisk med uttalen på canine, som er ett engelsk ord for alle typer hunder. Så derfor gikk AMD rett til K10.

 

Omtrent på samme måten som MS gikk fra Xbox til Xbox 360, fordi Xbox 2 kunne få det til å hørest ut som om den var underlegen PS 3 som snart kommer til Norge.

 

Det er ihvertfall det eg har lest. Om det stemmer er en helt annen sak :innocent:

 

Gleder meg ihvertfall veldig til vi får see reelle ytelsestester på de nye AMD-prosessorene. Eg skal bygge ny maskin seinere iår, og venter egentlig bare til eg kan velge mellom K10 og Core 2 Quad :cool:

Lenke til kommentar
Det vi nå omtaler som K10, er egentlig K9. Men AMD fant ut at det ville være ett dårlig kodenavn. Dersom du leser det blir det omtrent keynine, som er nesten identisk med uttalen på canine, som er ett engelsk ord for alle typer hunder. Så derfor gikk AMD rett til K10.

7977617[/snapback]

Selv om AMD droppet bruken av K-navn i sine veikart for lenge siden, så stemmer det ikke at det vi omtaler som "K10" egentlig er "K9" som du påstår bare se her:

 

AMD explains K8L misnomer

While Intel and the rest of the industry was using the codename K8L for AMD's next-gen architecture revamp, K8L existed only in AMD's expired internal roadmaps - roadmaps that died a long, long time ago.

 

The "L" suffix in K8L actually meant Low-Power. And, you've guessed it right, this was a description for the Turion 64, which was introduced years ago. Surprised? You should not be, given the fact that K9 was actually a codename for the dual-core family, only introduced after Turion's debut in Las Vegas.

 

Also, differences between the upcoming K10 marchitecture the original K8 and K9 are far greater than most of the readers can assume, and having talked to a lot of industry analysts and insiders, we can freely say it could be a nice leap ahead to the smarter choice.

Kort oppsummert så er "K8" navnet på første generasjon AMD64-prosessorer (Athlon 64, etc), mens "K8L" er navnet på spesielt strømgjerrige AMD64-prosessorer (Turion 64, etc) og "K9" er navnet på dobbeltkjerne AMD64-prosessorer (Athlon 64-X2, etc). Hvis AMD fortsatt hadde brukt K-navn, så ville i såfall "Barcelona" representere "K10" ifølge dette.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
AMD Opteron med firekjernearkitektur forventes å bli lansert i juli eller senere - foreløpig kjent under kodenavn "Barcelona".

Det er ting som tyder på at den kan bli fremskyndet til 2.kvartal også, nærmere bestemt juni.

7975087[/snapback]

 

Etter hva jeg har lest virker det som om AMD kjører hard på for å få ut barcelona, Kan denne brukes som en desktop cpu? Er det noe spesielt Intel kommer med/har kommet på server markede, siden dette eskaleres?

Grunnen til jeg spør, er at akkurat på server/cluster markedet virker det som AMD har god kontroll, de har spist markedsandeler i lang tid.

Jeg tenkte kansje de hadde en Buffer å gå på i forhold til å lansere barcelona.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
K10? En digresjon, men hvor ble da K9 av?

 

Det må sies å være optimistisk, spent på om AMD kan ta igjen Intels forsprang med sin nye arkitektur, hva den nå enn heter.

7977000[/snapback]

Jeg er også spent, men tror nok AMD sin nye arkitektur kommer til å gjøre det bra i hvert fall frem til intels neste arkitektur kommer i slutten av 2008. (Prosesskrympingen til 45nm som skjer rundt årsskiftet til 2008 er ikke noen nevneverdig endring av arkitekturen, det er bare en prosesskrymp med små justeringer, der mer 50% L2 cache er den viktigste justeringen.)

 

Redigert: Jeg glemte vist å svare på det første sitatet. Men GDI Raptor svarer bra så jeg trenger ikke skrive forklaringen på nytt.

7977197[/snapback]

 

Den viktigeste justeringen ville jeg nå sagt var de nye og oppgraderte transistorene.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har lest virker det som om AMD kjører hard på for å få ut barcelona, Kan denne brukes som en desktop cpu? Er det noe spesielt Intel kommer med/har kommet på server markede, siden dette eskaleres? Grunnen til jeg spør, er at akkurat på server/cluster markedet virker det som AMD har god kontroll, de har spist markedsandeler i lang tid. Jeg tenkte kansje de hadde en Buffer å gå på i forhold til å lansere barcelona.

7978576[/snapback]

Barcelona er kodenavnet på den firekjernede server-varianten av K10. Det kommer desktop-versjoner med både 4, 2 og 1 kjerne basert på K10-designet. Disse er ventet å komme kort tid etter "Barcelona". Det skal også komme dobbeltkjernevarianter av K10 for servere. Bærbare for også sine versjoner uten at jeg har hørt så mye om de ennå. Regner med det ikke blir firekjerner der med det første.

 

Intel har ikke noen ny CPU-arkitektur på serverfronten før sent i 2008 hvis man ikke teller med prosesskrympen da. Dette vil gi litt mer cache og noe høyere klokkehastigheter.

 

Ellers så er det verd å merke seg at at K10 har store endringer på hver kjerne i forhold til K8. Load before store, doblet SIMD og doblet FP er tre meget solide kort på hånden. L3 vil kanskje ikke utgjøre så mye forskjell, men det er i hvert fall starten på en videre utvidelse av L3 og vil sikkert hjelpe i noen situasjoner. Særlig på noen benchmarks siden det noen ganger testes så små problemer at hele testen kan ligge i en cache på noen få MB.

 

Den viktigeste justeringen ville jeg nå sagt var de nye og oppgraderte transistorene.

7978688[/snapback]

Ja, det er spådd å øke klokkefrekvensen opp mot 20%, eller redusere strømforbruket med 30% ved full last. I tillegg kommer lavere effektforbruk ved idle. Men dette er ikke en endring av arkitekturen. Kun en ganske ordinær prosesskrymp, a la hvert av trinnene i 250nm->180nm->180nm Cu->130nm->90nm->65nm. Se f.eks på 180nm med kobber. PR'en som slapp ut den gangen var til forveksling lik den som slipper ut nå i forbindelse med High-K gate og Hafnium på 45nm. Effektene er omtrent de samme: lavere effektforbruk eller mulighet for høyere klokkehastigheter. (Selv om de er teknisk ulike måter å løse de samme problemene på)

 

Prosesskrymping er noe "alle" kan gjøre for å få forbedre sine produkter og de har alle omtrent det samme forrådet å ta av på den fronten. Intel er tidligere ute med å bruke opp sine kort. Bra for dem nå, kanskje ikke så bra for dem når krympinga gradvis møter veggen. Kanskje på 32nm, kanskje 22nm eller kanskje ennå senere.

Lenke til kommentar

Flott at det fremskyndes ivertfall, må si de har en utfordring mot C2D på desktop markedet.

 

Hvorfor er ikke C2D teknologien implementert i Intels server Cpu er?

Ytelses messig er de jo nokså rå sammenlignet med A64, men alikevell haler AMD innpå med Opetron, som har veldig mye av det samme som AMD`s desktop cpu er. Same stuff, different wrapping.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke C2D teknologien implementert i Intels server Cpu er?

7980144[/snapback]

Intel har server-CPU'er basert på "Core 2 Duo-teknologi". Dvs. de bruker akkurat like kjerner til Xeon-serien sin. Kodenavnene og de offisielle navnene er noe forskjellige. F.eks kalles Core 2 Duo "Conroe" for Xeon 5100-serien "Woocrest". Tilsvarende er det for Core 2 Quad "Kentsfield" heter Xeon 5300-serien "Clowertown" på servere. Same shit, different wrapping.

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke C2D teknologien implementert i Intels server Cpu er?

7980144[/snapback]

Intel har server-CPU'er basert på "Core 2 Duo-teknologi". Dvs. de bruker akkurat like kjerner til Xeon-serien sin. Kodenavnene og de offisielle navnene er noe forskjellige. F.eks kalles Core 2 Duo "Conroe" for Xeon 5100-serien "Woocrest". Tilsvarende er det for Core 2 Quad "Kentsfield" heter Xeon 5300-serien "Clowertown" på servere. Same shit, different wrapping.

7980601[/snapback]

 

Har ikkje de nye xeon CPU`ene litt bedere OC potensiale? Eller er det bare tilfeldigheter?

Lenke til kommentar
Intel har server-CPU'er basert på "Core 2 Duo-teknologi". Dvs. de bruker akkurat like kjerner til Xeon-serien sin. Kodenavnene og de offisielle navnene er noe forskjellige. F.eks kalles Core 2 Duo "Conroe" for Xeon 5100-serien "Woocrest". Tilsvarende er det for Core 2 Quad "Kentsfield" heter Xeon 5300-serien "Clowertown" på servere. Same shit, different wrapping.

7980601[/snapback]

 

Da tror jeg at jeg skjønner hvorfor barcelona er fremmskyndet.

 

Ps: Valgte og ikke bruke ordet shit, da det er det forumtrolla spiser, rått ;)

Lenke til kommentar
Har ikkje de nye xeon CPU`ene litt bedere OC potensiale? Eller er det bare tilfeldigheter?

7980878[/snapback]

Jeg regner med det, selv om jeg ikke har sett noen overklokkingstester ennå.

 

Men nå beveger vi oss langt bort fra temaet server-prosessorer (som generellt ikke overklokkes) og langt bort fra AMDs nye firekjerne.

 

Guttorm: Xeon 51xx og 53xx har vært på markedet lenge allerede. Det er neppe derfor den fremskyndes. AMD må bruke den tiden de trenger for å gjøre arbeidet med den ferdig. En annen ting er at AMD fortsatt har en rekke prosessorer som er gode kjøp takket være enorme prisreduksjoner.

Lenke til kommentar

Det står at disse prosessorene med fire kjerner er beregnet på servere som har tunge oppgaver. Men har vi vanlige folk bruk for disse fire kjernene? Klarer vi å bruke dem i det heletatt? Jeg mener, er programvaren tilpasset den voldsomme utviklingen vi har hatt i prosessorene i det siste? Har ikke satt meg veldig godt inn i alle disse kjernene, men skjønner dere hva jeg mener?

 

Et program kan vel ikke gjøre seg nytte av fire kjerner på en gang?

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...