Gå til innhold

AMD vil ta firekjernemarkedet


Anbefalte innlegg

Et program kan bruke alle fire kjernene hvis det er programmert for det. Hvor effektivt det blir avhenger av hvor godt programmet lar seg parallellisere. Det varierer enormt. Per i dag er det svært få programmer for vanlige brukere som kan utnytte alle 4 prosessorene. Enkelte photoshop-filtre og Cinebench rendrer med alle fire i MP-versjonen. Det er det jeg kommer på i farta.

 

Ellers så holder det fint med 2 prosessorer til å fordele arbeidet godt på desktop slik at det ikke blir noen system-hikk når en prosess plutselig sluker all kraften den får.

 

Programvareindustrien har absolutt en stor jobb når det kommer til å utnytte mulighetene som finnes. Merk at det er langt i fra all programvare som kan parallelliseres med suksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seti, folding osv er jo eksempler for slike program. Men å kjøpe en slik prossesor for å folde er vell nokså waste. Hørte jeg 64 bits programmer?

 

Jeg skal ha en uansett. Husker når jeg fikk min 4400+ X2 939 så hadde jeg jo et hav av prossesor kraft. Nå, 1 1/2 år senere bruker jeg "halvannen core" under spilling av supcom. Samt antivirus og alt mulig rart som rumler i bakgrunnen. 60-70% i bruk.

 

Poenget er at cpu behovet øker kraftig og raskt. Husker dere ikke at vi nettop diskuterte hvor vidt dualcore var nødvendig eller ikke? Å velge singel core til desktop i dag er jo tabu, desuten er de nesten faset ut.

 

Men det er vell andre ting som er den største bremsen i pc er i dag, jeg syns harddisk utviklingen er tragisk sammenlignet med utviklingen av resten av pc komponentene.

Lenke til kommentar

Austin American-Statesman skriver om AMDs kommende firekjerne-prosessor "Barcelona" her:

 

Chip maker bets that its Barcelona server processor will trump Intel

AMD is completing a three-year chip design project called Barcelona that it expects will give it clear leadership in the highly profitable market of creating "brain chips" for servers.

[...]

Instead of cementing together two dual-core chips in a module, Barcelona does something harder — it puts all four computing cores on the same piece of silicon. That's what AMD calls "native quad core" to distinguish its approach from Intel's. "It is clearly a superior approach to quad-core design," says Randy Allen, who heads AMD's server division.

[...]

"Barcelona is absolutely central to AMD's campaign to continue to take market share from Intel," says analyst Nathan Brookwood with Insight 64, a technology consulting firm.

 

Allen is well aware of the stakes.

 

"Thousands of engineering hours went into the enhancements to the (chip) architecture and to power-saving features," he said. "A lot is riding on Barcelona, and we are confident we will once again set the standard for (Windows compatible) computing in the data center."

[...]

The new chip may be named after a city in Spain, but it's mostly an Austin story. Randy Allen says the chip is the biggest design project that AMD has completed since the introduction of Opteron in 2003. The original Opteron was such a large project for AMD that the engineering work was split between the company's two major design centers in Austin and Sunnyvale, Calif.

 

AMD employs more than 2,000 workers in Austin who are involved in design engineering, product development, marketing and administration.

 

The company's official headquarters is Sunnyvale, Calif., but most of its senior executives live and work in Austin.

 

These days, AMD has more design engineers working on more projects. Barcelona involved hundreds of AMD engineers in Austin who worked on Opteron or on its predecessor, Athlon. The Sunnyvale engineering team isn't available because it is hard at work on other next-generation chips.

 

The outcome of the bet is still several months away, but the marketing campaign already has begun. AMD says it won't begin selling the new chips until midyear, but it's releasing some intriguing hints about its capabilities just to keep customers interested.

 

Here's what the chip maker is saying:

 

•The new chips will fit easily into computers designed for AMD's dual-core Opterons last year with only minimal modifications. That means computer makers won't have to invest heavily in new technical designs for Barcelona-based servers.

 

It also means that the computer makers should be ready to ship Opteron-based servers rapidly once they are convinced the chip is thoroughly tested.

 

•Early testing on prototypes shows 42 percent greater performance than Intel's Clovertown on some kinds of computer calculations known as floating-point operations that are used heavily in generating computer images and graphics. AMD is not releasing its other comparative test results. And full-scale independent testing probably won't be available until July or so.

 

•The chip, like Intel's Woodcrest, is built with extensive energy-saving features, including the ability to shut down inactive sections of the chip and to operate each of the four computing cores at different speeds to save on electrical consumption.

 

Analysts say that if Barcelona is as good as AMD is saying, it could set two meaningful leadership standards for Windows-based computing — absolute performance and performance per watt, which measures energy efficiency of a processor.

 

Energy efficiency is a critical benchmark these days as businesses pay close attention to the amount of energy they are using in their big corporate data centers. Typically, analysts say, companies spend more on the electricity to operate a server over several years than they spend on the box itself.

 

Even though Barcelona is critically important, analyst Rob Enderle with the Enderle Group in San Jose, Calif., notes that the new chip is simply a part of larger, intensified competition between the two chip makers that has put increased pressure on their research scientists as well as their design engineers.

 

"We are seeing a rapid forced march here between these two," Enderle says, "and whoever runs out of steam first is screwed."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Fint sitat Snorre. Det høres ut som lansering i Juli.

 

Early testing on prototypes shows 42 percent greater performance than Intel's Clovertown on some kinds of computer calculations known as floating-point operations that are used heavily in generating computer images and graphics. AMD is not releasing its other comparative test results. And full-scale independent testing probably won't be available until July or so.

Ellers så er det en svak oppjustering av ytelsepåstanden fra 40 til 42% bedre enn intels beste firekjerne, Clowertown. Mon tro om det er

SpecCFP2006 de mener?

Lenke til kommentar
Fint sitat Snorre. Det høres ut som lansering i Juli. Ellers så er det en svak oppjustering av ytelsepåstanden fra 40 til 42% bedre enn intels beste firekjerne, Clowertown. Mon tro om det er

SpecCFP2006 de mener?

7995003[/snapback]

 

Blir spennende å se hva de mener. 40% over hele bordet tror jeg er ganske usansynlig, men helt sikkert doable i enkelte operasjoner. :)

 

Juli virket litt sent syntes jeg. Håper de får den ut før. Nå ser det ut som at Intel har satt fram Penryn lansering også, og ikke så rart at det er server-versjonen de planlegger å gjøre det med

Lenke til kommentar
Blir spennende å se hva de mener. 40% over hele bordet tror jeg er ganske usansynlig, men helt sikkert doable i enkelte operasjoner. :)

De sier spesifikt 42% bedre enn Clowertown i floating-point operasjoner. Jeg bare spekulerte i om det kunne bety 42% bedre enn Clowertown i SpecCFP 2006, verdens mest brukte folating-point-benchmark for server/HPC-prosessorer.

 

Juli virket litt sent syntes jeg. Håper de får den ut før.

7995246[/snapback]

Sent i forhold til hva? Juli har jo hele tiden vært planen. (Tidligere sa de bare Q3, nå er det spesifisert til den første måneden i Q3. Det gikk også noen rykter om slutten av Juni uten at det ser ut til å slå til.

 

Ser ut som toppodellkampen blir mellom 2,3Ghz Barcelona og 3Ghz Clovertown.

8001032[/snapback]

Hvis det er disse toppmodellene som er stilt opp mot hverandre i AMDs interne tester som ga 42% i AMDs favør så lover det svært bra for AMD. Det må bli tidenes desidert akitekturmessig bredeste/feteste x86-CPU.

Lenke til kommentar

Det kommer en del interessante opplysninger om "Barcelona" i dette CRN-intervjuet av AMDs Hector Ruiz og Henri Richards:

http://www.crn.com/sections/special/report...cleId=197007770

CRN: To what extent is AMD's Linux business growing?

 

RICHARD: Linux has always been a stronghold for us. People using Linux in the computer and server space are unconventional thinkers. So that often drives them to be AMD partners. One area Linux is well-known for is high performance, and the Opteron is [big] in HPC and large clusters. We're continuing to invest in that space. We recently opened a software development center in Redmond, Wash., and we continue to work closely with Red Hat and [Novell] SUSE and enhancements for Barcelona. You'll see in the next release of the Red Hat OS that there is optimization around the AMD platform, which is a first.

 

CRN: What will be the performance of Barcelona vs. Intel's quad-core?

 

RICHARD: It's in the speculation stage. [but] we know that we expect performance gains in the 40 percent to 70 percent range, and we know the scalability of our architecture is better than the competition. And it's no secret they have to introduce a new architecture at some point, so we know Barcelona will perform exceptionally well and will be outperforming the competition. The program is on track.

 

RUIZ: The best measure of whether Barcelona is going to be good, great or fantastic is really our customers, and the feedback from them is so strong.

 

CRN: When will Barcelona ship?

 

RICHARD: It's slated for introduction at the end of the second quarter and will be in the market in the third quarter.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Et år består av fire kvartal. 12 mnd dividert med 4 er tre. Ergo er det tre måneder per kvartal:

Første kvartal: Januar, februar og mars.

Andre kvartal: April, mai og juni.

Tredje kvartal: Juli, august og septemper

Fjerde kvartal: Oktober, november og desember.

 

Tredje kvartal begynner altså i juli.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aner ikke. Jeg tror Barcelona (Opteron firekjerne) kommer først og håper at X2 og X4-serien kommer for fullt kort tid etter. Hvis jeg skal gjette så tipper jeg at det kommer 1-2 firekjerner til desktop samtidig med 3-4 dobbeltkjerner i starten og at utvalget utvides i både øvre og nede del av skalaen et par måneder senere.

Lenke til kommentar

The Inquirer får med seg det vi andre har visst i lang tid:

 

Eight core desktops by year end. Whew

 

At det kommer desktop-versjoner av "barcelona" kalt Altair og Altair FX har lenge vært kjent. Det er tidligere sagt at QuadFX-hovedkortene (sokkel L1) vil bli kompatible med neste generasjons AMD-prosessorer (les: "K8L"/K10).

 

Ellers så er det litt ny informasjon om utvidelsen av SSE-enhetene i K10 i artikkelen/lenkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...