Gå til innhold

Beta-testing av Windows Home Server


Anbefalte innlegg

riktig..

 

slik ser diskbehandling ut

 

 

her har eg lagt installasjons-dvden til home server inn på ei delt mappe uten duplicate. den er ca 1,4GB. den er lagt på DATA (D) og den første DATA-disken. med duplicate blir alt lagt på alle diskane, eller iallefall 2, så sant det er plass.

 

 

edit: viss du skjønnar ka eg meinar...

post-42328-1172606768_thumb.png

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
riktig..

 

slik ser diskbehandling ut

 

 

her har eg lagt installasjons-dvden til home server inn på ei delt mappe uten duplicate. den er ca 1,4GB. den er lagt på DATA (D) og den første DATA-disken. med duplicate blir alt lagt på alle diskane, eller iallefall 2, så sant det er plass.

 

 

edit: viss du skjønnar ka eg meinar...

8040586[/snapback]

 

 

Om man ikke kan bruke flere disker til å se akkurat ut som en disk, så er jo nesten hovedpoenget med home server borte, det er jo skuffende... Et av de store tingene var jo at man skal slippe å froholde seg overhodet til hvilken disk ting ligger på.

 

Å bare ha en mappe til hver disk fungerer jo i praksis som å ha forskjellige disker.

 

AtW

Lenke til kommentar

eg trur eg må installere på nytt... eg gredde å ødelegge.... :blush:

 

då blir det fleire svar i mårra kveld

 

 

EDIT: dennemeldinga kjem opp når eg loggar på serveren

 

CAUTION

You are logged on to the administrator’s desktop of Windows Home Server. Many standard Windows Server administration tools available from this desktop can break Windows Home Server. Read the Release Documentation before you use any tool on this desktop and proceed with caution.

 

To avoid potential problems, use the Home Server Console on a home computer. You can perform all administrative tasks using the Home Server Console.

 

:dremel:

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

De har garantert kutta alt av artig funksjonalitet... Jeg komme aldri til å kjøpe noe fra microsoft som har ordet "home" i seg. Kjøprte XP home en gang, men de hadde jo ribba den for alt det man faktisk trengte.. samme har de sikkert gjort med home server.

 

Vil anta at de aller fleste like gjerne kan kjøre xp pro på servermaskina i steden. Billigere blir det sikkert også. Jeg kjører selv 2003 server, men jeg hadde sikkert aldri i verden brukt den om jeg måtte ha betalt lisensen (som er på sånn 5000kr for basis saken hvor du kan ha 5 brukere).

 

Etter hva jeg husker så har vel w2k3 sånn extended storage greier. Når disken er full, så kan du bare koble til en disk til, og utvide partisjonen slik at det ser ut som disken man hadde plutselig har økt i størrelse. Krever dynamisk filsystem.

 

Og bare for å rakke litt mer ned på xp home.. Den støtter IKKE dynamisk filsystem, og jeg ble ganske forbanna en gang jeg hadde formatert en ekstern disk i xp pro (hvor den lagde disken som dynamisk automatisk uten at jeg la merke til det. Noe som forøvrig ikke skal skje når disken er tilkobla usb), og så kom jeg og plugga den i xp home, og så bare nei... den kunne ikke lese disken, for dynamisk filsystem støtta ikke den. Det er nå måte på hva de skal fjerne fra home utgavene sine da. Argh.. alt med "home" er som noe dritt. Så har ikke særlig høye forhåpninger til home server akkurat.

Lenke til kommentar

dynamisk filsystem er det både i 2003 og xp pro. fungerar på samme måte som stripe array og er ikkje akkurat sikkert.. dør en harddisk så har du et helvete me alt du hadde på harddiskane dine. slik fungerar det ikkje i home server.

 

men som du seier så kan du få akkurat samme funksjonalitet med ein xp pro eller vanleg 2003 box. men då må du jo ha litt meir peiling for å sette det opp...

Lenke til kommentar

WOw, likte windows home server veldig godt jeg, lett å bruke add brukere osv, for meg som ikke har satt meg inn i så mye server greier, slet litt med windows server 2003, men når jeg la inn windows home server, så slapp jeg å gjøre en dritt, alt fungerte med en gang, og det greiene med å ha "Dublicate" folders synes jeg var genialt, det er sann at den legger de dublecated filene på alle hdene man legger til?

 

edit: har også tatt backup av alle 3 pcene her i huset.

Endret av Thyrfing17
Lenke til kommentar
dynamisk filsystem er det både i 2003 og xp pro. fungerar på samme måte som stripe array og er ikkje akkurat sikkert.. dør en harddisk så har du et helvete me alt du hadde på harddiskane dine. slik fungerar det ikkje i home server.

8040933[/snapback]

Hvordan fungerer dette i praksis i home server? må man ha dobbelt opp med hardisker for å få samme kapasitet som om når man ikke kjører "raid"?

Lenke til kommentar

jau, har testa litt no

 

bilde 1: kopierte data inn på ei delt mappe med duplication. fekk feilmelding når det ikkje var plass på D: (var igjen 500MB elns)

 

etter mykje om og men og harddiskaktivitet ETTER kopieringa var ferdig såg det slik ut

 

 

 

bilde 2: etter sletting. alt vekke frå alle diskane

 

 

 

bilde 3: kopierte innpå det samme en gang til, men denne gangen uten duplication. fekk feilmelding no og når det ikkje var plass på D: (500MB ledig no og)

 

 

 

 

 

alt var tilgjengelig frå den delte mappa i begge tilfella, sjøl om ikkje alt låg fysisk i den delte mappa som er plasser på D:

eg veit ikkje korleis dei har gjort dette, men det ligg et program kalla DEmigrator i home server systemet som eg TRUR styrer alt dette. meir forklaring på dette kan eg kanskje komme med seinare, etter eg har sett lit grundigare på det.

 

 

under kopiering blei heile systemet mitt veldig ustabilt. serveren er som sagt ei virtuell maskin og det har nok litt betydning, men eg ser ingen av dei samme tendensane i andre virtuelle maskiner eg kjører. dette er nok pågrunn av høg harddiskaktivitet

post-42328-1172685707_thumb.png

post-42328-1172685711_thumb.png

post-42328-1172685716_thumb.png

Lenke til kommentar

det var jo litt rart da at du ikke fikk dratt over når du hadde 500 mb igjen på den, det er jo beta så kan henne dette kommer til å gå når en RC kommer ut, jeg har nå selv testa WHS litt og synes det blir bedre og bedre jeg selv om det er noen bugs men dem blir sikkert fixsa, servern har en 200 gb wd disk og en 250 gb western disk, fungerer utmerket, kommer til å sette på en ekstern hd 250 gb også, men venter siden beta er beta kan henne det kan skje noe feil og vill ikke miste bilder og annet stuff:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...