Gå til innhold

Pentax K10D i hus


Anbefalte innlegg

Ja, da fikk jeg det endelig. Etter å ha blitt satt på førstprioritet av Pentax Norge, fikk jeg K10D i dag.

 

Pakken innehold:

 

Pentax K10D

Pentax SMC 18-55mm f/3,5-5,6

Pentax batterigrep

Ekstra batteri

 

Her er en fornøyd Marley med kameraet i hånden. Objektivet som sitter på er et Sigma 55-200mm f/4,0-5,6. ;)

 

 

 

 

Hva slags erfaringer har de heldige her på forumet som har dette kameraet (vet det er iallefall en)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags erfaringer har de heldige her på forumet som har dette kameraet (vet det er iallefall en)?

7936816[/snapback]

 

Gratulere. Mine erfaringer er kun gode. Har du ikke firmware 1,1 så vil jeg anbefale å legge inn den. Den gir deg mulighet for å endre ISO på to nye måter i tillegg til de som er beskrevet i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Hva slags erfaringer har de heldige her på forumet som har dette kameraet (vet det er iallefall en)?

7936816[/snapback]

 

Gratulere. Mine erfaringer er kun gode. Har du ikke firmware 1,1 så vil jeg anbefale å legge inn den. Den gir deg mulighet for å endre ISO på to nye måter i tillegg til de som er beskrevet i bruksanvisningen.

7937039[/snapback]

 

Jasså? Kan du utbrodere? :)

Lenke til kommentar
Ja, da fikk jeg det endelig. Etter å ha blitt satt på førstprioritet av Pentax Norge, fikk jeg K10D i dag.

 

7936816[/snapback]

Grattis :)

 

Og så tenkte jeg at jeg ville fortelle at nettopp har trykka på knappen selv. Levering om tre til fire virkedager, hvis Pixmania holder det de lover. Litt skummelt å handle hos et EU basert firma, men jeg sparer 1500.

Dette blir ei lang helg gitt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Ja, da fikk jeg det endelig. Etter å ha blitt satt på førstprioritet av Pentax Norge, fikk jeg K10D i dag.

 

7936816[/snapback]

Grattis :)

 

Og så tenkte jeg at jeg ville fortelle at nettopp har trykka på knappen selv. Levering om tre til fire virkedager, hvis Pixmania holder det de lover. Litt skummelt å handle hos et EU basert firma, men jeg sparer 1500.

Dette blir ei lang helg gitt.

7938716[/snapback]

 

:)

 

Jeg tror det skal godt holde at du får det om fire dager. Kameraet har hatt en enorm pågang helt siden det ble lansert. Men om du får det, er det jo bare bra. ;)

Lenke til kommentar

Grattis  :)

 

Og så tenkte jeg at jeg ville fortelle at nettopp har trykka på knappen selv. Levering om tre til fire virkedager, hvis Pixmania holder det de lover. Litt skummelt å handle hos et EU basert firma, men jeg sparer 1500.

Dette blir ei lang helg gitt.

7938716[/snapback]

 

:)

 

Jeg tror det skal godt holde at du får det om fire dager. Kameraet har hatt en enorm pågang helt siden det ble lansert. Men om du får det, er det jo bare bra. ;)

7938849[/snapback]

Kan godt hende du får rett.

 

I natt når jeg handla, da sto det oppført som lagervare. Når jeg nå sjekker er den oppført å komme inn den 19. En liten telefon til Pixmania forteller meg at det at den sto oppført som lagervare sannsynligvis var en logistikk feil, og at den 19. kan være en realistisk dato. Jeg valgte å opprettholde ordren i og med at den ikke er å saffe andre plasser heller, untastt hoss elkjøp til 500 mer.

 

Time will tell.

 

Fototim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Har holdt i et slikt, med et 16-45?f4 på, det var helt sykt sykt bra grep, og vekta var perfekt. Hadde de hatt tilsvarende til Minolta hadde jeg solgt mitt kamera på flekken.

 

Men hvorfor kjøpte du ikke kamera med det langt bedre 16-45? objektivet? Det jo raskt, skarpt, og generelt veldig bra, jeg ville i alle fall kjøpt det, eller ventet til de værtette objektivene som kommer snart!

 

Sony, kom med et slikt kamera! :p

Lenke til kommentar
Hvorfor ble du satt på førsteprioritet av Pentax Norge?

7941420[/snapback]

 

Hemlig. ;)

 

Kan godt hende du får rett.

 

I natt når jeg handla, da sto det oppført som lagervare. Når jeg nå sjekker er den oppført å komme inn den 19. En liten telefon til Pixmania forteller meg at det at den sto oppført som lagervare sannsynligvis var en logistikk feil, og at den 19. kan være en realistisk dato. Jeg valgte å opprettholde ordren i og med at den ikke er å saffe andre plasser heller, untastt hoss elkjøp til 500 mer.

 

Time will tell.

 

Fototim

7941873[/snapback]

Hvis de klarer å få det innen den 19. er jo det veldig bra, men det er vel fra utlandet, er det ikke?

 

Har holdt i et slikt, med et 16-45?f4 på, det var helt sykt sykt bra grep, og vekta var perfekt. Hadde de hatt tilsvarende til Minolta hadde jeg solgt mitt kamera på flekken.

 

Men hvorfor kjøpte du ikke kamera med det langt bedre 16-45? objektivet? Det jo raskt, skarpt, og generelt veldig bra, jeg ville i alle fall kjøpt det, eller ventet til de værtette objektivene som kommer snart!

 

Sony, kom med et slikt kamera! :p

7941961[/snapback]

 

Kjøpte ikke med 16-45 av to grunner. 1: Det økonomiske. Svei allerede av 13 000 på kameraet, pluss litt utstyr. 2: Jeg trenger 18-55 inntil videre. Kjøper heller 12-24 og en av de råe teleobjektivene når de kommer utover våren. :)

Lenke til kommentar
Hadde de hatt tilsvarende til Minolta hadde jeg solgt mitt kamera på flekken.

 

Sony, kom med et slikt kamera! :p

7941961[/snapback]

 

Dette forstod jeg ikke. Du vil ha et slikt objektiv med KM-fatning og har et kamera som ikke har det nå og som du må selge? Hvorfor er da ikke en Pentax K10D et alternativ. Det er da fullt på høyde med noe Sony eller KonicaMinolta kamera.

Lenke til kommentar
Hadde de hatt tilsvarende til Minolta hadde jeg solgt mitt kamera på flekken.

 

Sony, kom med et slikt kamera! :p

7941961[/snapback]

 

Dette forstod jeg ikke. Du vil ha et slikt objektiv med KM-fatning og har et kamera som ikke har det nå og som du må selge? Hvorfor er da ikke en Pentax K10D et alternativ. Det er da fullt på høyde med noe Sony eller KonicaMinolta kamera.

7944507[/snapback]

Du forstod ikke, jeg sa at viss jeg skulle kjøpt det pentax kamera, ville jeg tatt med 16-45. Men det var bare en tanke, men viss Minolta hadde hatt et tilsvarende kamera hadde jeg nok kjøpt det, og solgt det jeg har nå, men Minolta/Sony har ikke noe tilsvarende kamera endo, men kanskje de kommer med det?

 

Jeg har Minolta Dynax 5D ;)

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Flott kamera! Vi forlanger flotte bilder!! :)

 

Men som nevnt undres jeg også litt over prioriteringen.

Jeg hadde glatt droppet batterigrep og ekstra batteri, samt kit-linse for å komme noen skikkelig skritt nærmere den 16-45mm. (nesten helt i mål vil jeg tro. Det batterigrepet gjør jo bare hele kamera til en klump kontra den fantastisk kompakte utførelsen det i utgangspunktet er?

 

12-24mm er helt klart spennende, men som sagt vil jo det være enda lengre utenfor rekkevidde nå som du har blåst penga på hus og dilldall?

 

Skal prøve å overtale min arbeidskollega til å låne meg sitt splitter nye K10D i det øyeblikk han kommer tilbake fra unaiten (skal jo ikke si hvor billig det ble der ;)

Lenke til kommentar
Flott kamera! Vi forlanger flotte bilder!! :)

 

Men som nevnt undres jeg også litt over prioriteringen.

Jeg hadde glatt droppet batterigrep og ekstra batteri, samt kit-linse for å komme noen skikkelig skritt nærmere den 16-45mm. (nesten helt i mål vil jeg tro. Det batterigrepet gjør jo bare hele kamera til en klump kontra den fantastisk kompakte utførelsen det i utgangspunktet er?

 

12-24mm er helt klart spennende, men som sagt vil jo det være enda lengre utenfor rekkevidde nå som du har blåst penga på hus og dilldall?

 

Skal prøve å overtale min arbeidskollega til å låne meg sitt splitter nye K10D i det øyeblikk han kommer tilbake fra unaiten (skal jo ikke si hvor billig det ble der ;)

7944825[/snapback]

 

Hvorfor forstår ikke folk argumentasjonen med 18-55 + 55-200 som jeg har nå, pluss 12-24 og 200+ senere?

 

Nydelig kamera ja. Bildene er i utsøkt kvalitet, har testet litt i dag.

Lenke til kommentar

Gratulerer, og velkommen i klubben.

 

Det jeg ikke helt skjønner er dette med Pixmania. Hvorfor kjøpe der (I alle fall når de har venteliste). Pix'gutta ligger i frankrike, og sender med DHL som fortoller varene inn i norge. Du kan jo like godt kjøpe fra B&H i USA (du er jo uansett avhengig av internasjonal service).

 

Med dagens $ pris så kommer huset derfra på ca 7299,- (Ink mva og "service" gebyr til posten) Og de har hatt k10d "in stock" siden før 3-4 uker før jul.

 

Pris fra pixmania er : 7608 + levering

 

Skulle tro at diffen på ca 430 kunne dekke levering fra USA.

 

------

 

Har k10d selv. Satset på Sigma 18-50 f2.8 som normalzoom, men er ikke spesiellt fornøyd med den.

 

Så da er det store spørsmålet:

 

16-50 når den kommer ? (Hvor dyr kan den bli? Og hvor lang tid kan det ta?) 16-45 i mellomtiden, og selge når 16-50 kommer ? Kommer tamron med SP 17-50 f2.8 i pentax mount ?

 

Goffen

Lenke til kommentar

Ser forresten ut til at verste leveringskrisen er over.

 

Fotovideo, Japanfoto, og Elkjøp har på lager nå.

(Elkjøp har kit til 8995 ink mva) Da ville jeg i allefall ikke tatt sjangsen på fransk import.

 

 

Ps

Er det fler enn meg som lurer på hva i all verden Pentax/Tokina driver med ?

 

Sjekk pris på pentax 12-24 vs Tokina 12-24 som altså skal være samme greia.

Tokina kommer IKKE med denne i pentax mount..

 

Er det slik at Pentax kjøpere får gleden av å betale dobbel pris for samme linsen med Pentax logo, og at tokina holder seg unna Pentax-mount ? VIL de at folk skal velge Canikon ?

 

Ds

 

 

Goffen

Lenke til kommentar
Gratulerer, og velkommen i klubben.

 

Det jeg ikke helt skjønner er dette med Pixmania.  Hvorfor kjøpe der (I alle fall når de har venteliste).  Pix'gutta ligger i frankrike, og sender med DHL som fortoller varene inn i norge.  Du kan jo like godt kjøpe fra B&H i USA (du er jo uansett avhengig av internasjonal service).

 

Med dagens $ pris så kommer huset derfra på ca  7299,- (Ink mva og "service" gebyr til posten)  Og de har hatt k10d "in stock" siden før 3-4 uker før jul.

 

Pris fra pixmania er : 7608 + levering

 

Skulle tro at diffen på ca 430 kunne dekke levering fra USA.

 

------

 

Har k10d selv. Satset på Sigma 18-50 f2.8 som normalzoom, men er ikke spesiellt fornøyd med den. 

 

Så da er det store spørsmålet:

 

16-50 når den kommer ? (Hvor dyr kan den bli? Og hvor lang tid kan det ta?)  16-45 i mellomtiden, og selge når  16-50 kommer ? Kommer tamron med SP 17-50 f2.8 i pentax mount ?

 

Goffen

7947242[/snapback]

Det kan godt hende jeg har vært dum ved å velge Pixmania. Grunnen til sat jeg handla der er penger. Fotovideo er ca 1500 kr dyrere, Elkjøp ca 700, Japanfoto har jeg ikke sjekka. Det jeg ikke forstår med regnestykket ditt med B&H kontra Pixmania er at fra USA kommer vel toll på toppen av mva? Jeg vet det er tollfritt og importere brukt, da betaler du kun mva, men det samme gjelder vel ikke nytt? Tar jeg feil her? Fra Pixmania betales det ikke toll på toppen av prisen, siden de fakturerer i norge. Og så var det ikke venteliste, når jeg trykte på knappen.

 

Ingen vet hva DA* 16-50 kommer til å koste. Jeg vil tippe omtrent det dobbelte av DA 16-45 dvs 7.000-10.000, men dette er kun en gjetning. Det avhenger av både prissetting fra Pentax og fra norsk importør. Tradisjonen har vært at importør ser på dollarprisen og så legger en null etter det. Dette er sikkert litt flåsete sagt, men prislistene deres ser faktisk sånn ut.

 

Jeg ville ikke kjøpt 16-45 med tanke på å selge den når 16-50 kommer. Det lukter av tap. Store sjanser for at bruktprisen kommer til å dale på 16-45 når 16-50 kommer. Det kommer nok til å være en del brukte 16-45 i markedet en periode da. Kanskje ikke så mange i norge, men på ebay vil nok det merkes. Og jeg ser for meg at det vil påvirke prisene på brukt i norge og.

 

Men 16-50 kommer nok til å bli en del større og tyngre enn 16-45, så det kan være en viss fornuft i å ha begge. Selv satser jeg på kitzoomen som lettvektsalternativ. Den er markert mindre, og mye rimeligere. Så får vi se når 16-50 kommer. Kan tenkes at jeg beholde kitzoomen til et avansert kompaktsalternativ, 16-50 kommer nok til å bli en stor kladd. Jeg ser for meg kitzoom sammen med den gamle kompakte DS-en min, som et slikt "ha med seg overalt kamera". DS-en slutter jo som kjent ikke å virke når K10 kommer i hus ;-)

 

Ellers så skal man nok ikke undervurdere kitzoomen, den er nok en god del bedre enn mange andre kitzoomer. Svakheten den har er fortegning på vidvinkel. For mange har det mindre betydning. Øvrige optiske egenskaper er slett ikke verst, sier de som kjenner den.

 

Uansett er dette spennende tider for Pentax entusiaster. Greier de å få ut bra med objektiver snart, vil de kunne bite seg bedre fast i markedet. PMA i mars vil gi en pekepinn. Det skal mye til at de greier å komme tilbake til gamle storhetstider, men vi kan jo drømme.

Får de ut DA* serien så vil de være helt på høyden når det gjelder kvalitets zoomoptikk fra 16-250mm. I tillegg så har de den kompakte Ltd serien som de er alene om. Da mangler det bare at de får ut noen ekstremteler med ultralydmotor.

 

Mvh Fototim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ps

Er det fler enn meg som lurer på hva i all verden Pentax/Tokina driver med ?

 

Sjekk pris på  pentax 12-24 vs Tokina 12-24 som altså skal være samme greia.

Tokina kommer IKKE med denne i pentax mount..

 

Er det slik at Pentax kjøpere får gleden av å betale dobbel pris for samme linsen med Pentax logo, og at tokina holder seg unna Pentax-mount ? VIL de at folk skal velge Canikon ?

 

Ds

 

 

Goffen

7947545[/snapback]

Pentax og Tokina samarbeider ja. Men de er to selvstendige selskaper med ulike agendaer.

Tokina er en tredjepartsleverandør, og dermed så må de ligge godt under i pris. Det ligger altså i deres natur at marginene er mindre.

Dessuten så er ikke objektive identiske. De bruker den samme optiske formelen, men det mekaniske er ulikt. Pentax sin utgave har quick shift fokus, det tror jeg ikke at Tokina har. Dessuten kan det mekaniske påvirke det optiske. For det første når det gjelder kvalitetskontroll, videre så påvirker f.eks. materialvalg innvendig motlysegenskapene.

 

Det jeg sier er at du sammenligner epler og appelsiner. Skal du sammenligne priser, gir det et bedre bilde å sammenligne Pentax med f.eks. Canikon.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...