Gå til innhold

Himmelens mørke side


Anbefalte innlegg

Jeg har vanskelig for å tro at du kommer til himmelen eller helvete. Da du er død, så er du jo død, da ligger man begravd i jorda, du råtner bort, blir til jord, verden går sin gang.....du er død!

7944021[/snapback]

 

Vet(heh) at det ikke finnes noen kristen himmel o.l, men hva skal vi gjøre når vi dør? Klarer ikke forstå at vi bare slutter å tenke, selv om det høres ganske logisk ut. Hva driver vi med? Merker vi at tida går? Hvordan kan man ikke drive med noe som helst, da driver man med noe :hmm: Liker å tro at vi blir perverse ånder som leker Big Brother med verden... Unsensored!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svar til ditt lille eksperiment: Du lever vel teknisk sett ikke når man ikke er født? Så da var det ikke noe liv og derfor ikke noe å tenke på.

7949993[/snapback]

 

Og når du dør, så lever du vel teknisk sett ikke... på akkurat samme måte som før du ble født.

Døden er omtrent den reverserte prosessen av begynnelsen på livet; hjernen din begynner å arbeide... og slutter å arbeide...

 

Så...

 

Evig lykke.

Jeg vet ikke med noen andre her, men evig lykke høres ut som et umulig begrep.

Først og fremst er lykke et horomon -- noe *kroppen* produserer.

Over tid vil man kunne være deprimert mens man er "lykkelig", og lykke blir abstrakt og kjedelig-- akkurat som å ha sex 10 ganger på rad i løpet av ti timer.

Evigheten er også oppskrytt...

1 år.

10 år.

50 år.

En livstid.

En million år.

Jordens alder, en gang til.

Universets antatte alder

Universets antatte alder ganger en milliard

Universets antatte alder ganger en milliard opphøyd i milliardte.

Den alderen igjen opphøyd i uendelig...

 

Ellerede etter *en* million år tror jeg at jeg ville vært ganske lei trynet av enhver gud.

Konsentrasjonstid:

Pen jente: 1 år.

Veldig pen jente: 2 år.

Superpen jente: 5 år.

Samboeren min: livstid.

...

Jeg tror ikke jeg ville *taklet* å være innesperret i 10000000^10000000*(-1) sammen med ti milliarder mennesker.

Da vil jeg heller *råtne* og gå til grunne med universet...

 

Alternativt:

-- Mister du all hurkommelse, blir hjernevasket, og dermed fratatt minnene, livet og personlighetstrekk fra barndommen?

-- Øker vanskelighetsgraden i himmelen på alt du gjør slik at ting gir mening, selv om du ikke har evig med potensielle oppgaver, og dermed må leve størsteparten av en evighet i kjedsomhet -- eller er evigheten menigsløs..?

-- Hva slags pervertert vesen kan ville ha menneskebarn hos seg i *all evighet*??

 

Jeg ville heller levd *ett* liv til enn å komme i den derre "himmelen"...

"Why do all good things come to an end..? Nuh nuh nuh... nuh..." :thumbdown:

Lenke til kommentar
Bevis nok for meg, ja.

 

Nå er det ikke det denne diskusjonen handler om, så prøv å hold deg on topic!

7952415[/snapback]

 

anietsoj: Har du noen enkle formeninger om hva du akter å foreta deg i denne himmelen i all evighet? Slik virkeligheten forløper her nede på jorden har livet en slutt, eller kan det være jeg har feiltolket?

Lenke til kommentar

Man kommer ikke til himmelen på grunn av gode gjerninger og syndfritt liv. Det er et personlig forhold til Gud som teller. Man trenger ikke gå innenfor dørene til kirken engang, selv om det er nyttig. Ikke statskirken etter min mening. Det er for uengasjerende og upersonlig. Fast rutine og manus. Meningheter som agape, filadelfia og frikirken er mer fornuftig i den sammenheng. Og når det gjelder kristne og ikke-kristne medlemmer av samme familie så tror jeg det er tungt for f.eks foreldrene å tenke på at barna ikke vil velge den troen. Veldig tungt. Men i himmelen er det evig fred og lykke uansett, og man tenker ikke lenger på hvordan de i helvete har det, om det så er nærmeste familie. Det er i alle fall slik jeg vil forklare det.

Lenke til kommentar
Ikke kom med kommentarer som får himmelen til å virke som et ondt sted.

 

"...for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv".

 

Gud skal nok klare å ordne det der! For hvis alt som er skrevet i Bibelen er sant, og han faktisk finnes, er ikke dette noe stort problem.

7948059[/snapback]

Himmelen, slik kristendommen beskriver den, er et ondt sted.

 

Det er millioner som ikke tro på ham. Det er millioner som aldri har hørt om ham, og derfor aldri fått mulighet for å tro på ham. Disse kommer ikke til himmelen med evig liv.

 

Men de som tror på ham skal være lykkelige i himmelen. På tross av de millioner som lider i evig fortapelse. Så som jeg sa, dersom det å ikke bry seg om at andre lider er ondskap, så er den kristne himmelen den største ondskap.

7948163[/snapback]

 

Det står i bibelen at gjenkomsten skal skje når alle folkeslag har hørt om ham. Altså når alle har hatt minst en sjangs. Og når det gjelder å bry seg om andres lidelse så vil jeg si at ingen kristne på jorden er likegyldige for andre lidelse i krig og sult, men når tiden på jorden er over skal man ha fred og slippe å bekymre seg. Alle har hatt sin mulighet. Det er et helt individuelt valg. Man taper ingenting på å tro, men man kan (hvis kristendommen er sann, som jeg tror) tape om man ikke tror. Det er bare et valg hver enkelt må ta. Jeg slår ikke fast at de som ikke tror må brenne i evig tid, men det er mitt valg å tro at jeg som troende slipper det og da som følge at de som ikke gjør det må det. Men jeg basunerer det ikke ut, og jeg respekterer hver enkelts valg.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

1. Ikke alle kan ta valget, da ikke alle har hørt om muligheten

2. Mange er opplært til å tro på helt andre religioner

3. Man kan ikke velge å tro på noe man ikke tror på

4. Man kan tape masse ved å tro, ettersom man da lever livet på en løgn og med et etisk budskap som ikke er velfundert med ukritisk adoptert

5. Om man får fred i himmelen, og ikke bryr seg om de som lider, da er himmelen ondskap, og jeg vil foretrekke at hele greia er oppspinn.

Lenke til kommentar
1. Ikke alle kan ta valget, da ikke alle har hørt om muligheten

2. Mange er opplært til å tro på helt andre religioner

3. Man kan ikke velge å tro på noe man ikke tror på

4. Man kan tape masse ved å tro, ettersom man da lever livet på en løgn og med et etisk budskap som ikke er velfundert med ukritisk adoptert

5. Om man får fred i himmelen, og ikke bryr seg om de som lider, da er himmelen ondskap, og jeg vil foretrekke at hele greia er oppspinn.

7956455[/snapback]

 

Helt enig.

Lenke til kommentar

Begrunne? Det er vel bare å være enig eller uenig. Finner ikke noen måte å forklare bedre på. Og hva du mener med gapende forstår jeg ikke. Beklager, ikke sarkatisk ment. Jeg respekterer andres oppfatninger og valg, og forventer det samme tilbake. Jeg mener som jeg sa over at livet ikke har en fasit, og folk selv velger hva de vil gjøre av alt. At alt er relativt støtter jeg Einstein fullt og helt i.

Lenke til kommentar

Det som er viktig her, er at de fleste mennesker aldri går bort fra sin religion -- på samme måte som de ikke skifter favorittfarge, aldri blir mer glad i noen enn sine søsken og foreldre, og ikke stiller spørsmål om styresettet i landet.

Det vil i alle tilfeller være en tidel i hist og pist som bryter med normen...

 

Det innebærer at de fleste aldri kan tro på den kristne gud, med mindre det er den religionen de har vokst opp med -- eller dersom de mister kontakten med sitt religiøse fellesskap.

 

Forutsetningen for å tro på en trosretning er dessuten opplæring, og ikke en universal sannhet manifestert i menneskesinnet fra fødselen av -- noe som taler sterkt mot all religion, da de fleste religioner anser de ikke-troende (de som ikke *kan* tro av forskjellige årsaker) for mindreverdige...

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen himmel eller helvete, så er ikke en problemstilling.

 

Kan du bevise at det ikke finnes en himmel eller helvete spør du?

Nei, svarer jeg. Kan du bevise at universet ikke er laget av rosa elefanter?

 

Har ingen fornuftig grunn til å tro at noen av delene skal finnes.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...