Gå til innhold

hvordan overvåke nettbruken til ansatte?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på utkikk etter et enkelt program som kan måle hvor mye tid mine ansatte bruker på internet. Jeg er ikke interessert i hva de bruker internet til, kun hvor lenge browseren er aktiv, eventuelt hvor mye båndbredde de bruker. Finnes det noen enkle programmer som ordner dette på en grei måte?

 

Som sagt er jeg ikke ute etter å vite hva de bruker nettet til, kun hvor mye tid de bruker der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på en kan effektiv vite hvor lenge enn sitter å lese dagbladet for eksempel. eller hvor lenge de har browseren oppe. mange har jo den minimert til enhver tid i tilleg til av sida oppdatere seg en gang i blandt.. tror det er bedre å vite hvor mye en laster ned eller opp i tilfelle torrenter eller lignende. Da ser du i allefall synderen. Vet desverre ingen måter å få logget dette på i farta ..

Lenke til kommentar

Vel som akkurat ble sagt, overvåke hvor lenge noen har en browser oppe, eller i bruk, er ikke bare og gjøre. Da må du vel faktisk inn på hver enkelt maskin of legge inn overvåkning. Noe som jeg forøvrig tror at Datatilsynet ville rynket litt på nesen over. Med mindre bedriften driver med store datamengder så er vel det letteste bare og måle datamengder sendt ut og inn. Er jo eventuelt mulig og bare overvåke visse porter, for og da prøve og måle web trafikk.

Men dette er vel kanskje ikke noe som gjøres på en "enkel" måte. Eller kommer ikke på noe nå som gjør dette enkelt uten og ha en uheldig effekt på nettverket.

Lenke til kommentar

På Windows, med api'ene GetForegroundWindow og GetWindowText er det rett frem å lage et program (spyware) som på den enkelte brukers pc, kjører i bakgrunnen og som sjekker om en web-browser er det aktive vindu på skjermen og som måler tiden dette varer mellom hver gang. For at brukerne ikke så lett skal oppdage dette, bør programmet for eksempel kjøre som en tjeneste hos hver bruker slik at det i task managers prosessvindu vises som en svchost.exe, men som allerede sagt, kan det hende Datatilsynet rynker på nesen av slik spionering.

Lenke til kommentar

Å se hvor mye utgående trafikk hver enkelt maskin gir kan være svært missvisende da mye kan være epost, dns-oppslag, nettradio osv osv. Å installere et tilleggsprogram som sjekker hvor mye nettleseren er oppe kan også være missvisende da mye dokumenter/informasjon blir sendt som html dokumenter som en erstattning for papir. Og det sistnevnte vil heller ikke datatilsynet være glad i.

 

Men eg har montert og konfigurert noe lignende tidligere hos et legekontor. Der monterte eg en NetASQ brannmur som ikke tillater trafikk/nettsufring fra klientene før de har logget seg på med brukernavn og passord på ei egen side på brannmuren. I brannmurloggen kan man da se når og hvor lenge de brukte internett, hvem det var og fra hvor, hvor mye de lastet ned/sendte i fra seg og hvor det ble surfet/sendt data. De ansatte ble opplyst om dette, og på grunn av strenge rettninglinjer innenfor dette området var dette den beste løsningen som fungerte tilfredstillende. Hovedformålet var uansett å ikke tillate trafikk ut på internett før brukeren hadde godkjent det. Dette har vist seg i ettertid også å sperre spredning av virus/spyware. Noe som var svært kjærkomment.

Lenke til kommentar

mener sisste versjon av languard har noe av disse funksjonene.

pluss at du kan se om oppdateringer osv er gjort :p

 

det eneste du trenger er admin brukernavn og passord på de aktuelle pc-ene. men er ikke sikker på om den kan sjekke hvor mye båndbredde som blir brukt...

 

Ellers så veit jeg at det finnes programmer som kan overvåke dette.

i fylket her nå kan de foreløpig bare sjekke hvor stor linjekapasitet vi bruker, men det er bare på hovedswitsj nivå, men kommer noe snart som kommer på pc nive (IP-adresse nivå). så mulig er det.

 

Flere switsjer (av de litt mere avanserte typen) har programare inne, som gjør at du kan se hvor mye data som går igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...