Gå til innhold

Min schäferhund angrep en annen hund


Anbefalte innlegg

Dette skjedde tidligere i kveld:

Jeg var ute i min hage og lekte med min tre år gamle schäfer, det var faktisk så mye snø ute at jeg kastet en pinne opp på garasjetaket slik at schäfern "Oscar" fikk kose seg der oppe. Raste mye med hunden i omtrent en halv time da Oscar plutselig fikk øye på en annen hund nede på veien og satt etter denne. Det resulterte i at Oscar og den andre hunden begynnte å sloss. De sloss vel i omtrent 1 minutt før de ga seg. Jenta som eide den andre hunden klarte ikke å holde sin hund igjen, forståelig siden det var en svær hund.

 

Jeg la schäfern min i bakken og tok han i nakken slik at han hylte godt vil jeg si, underkuet og med hevet hode følgte han etter meg inn i gangen hvor jeg lukket døren. La så på sprang for å lete etter jenta med den andre hunden.

 

Fant jenta ikke så langt unna huset. Spurte om det gikk bra, hun svarte smilende at det gjorde det. Jeg beklaget hendelsen og la meg helt flat, spurte om det gikk bra med hennes hund. Det var en fin hund (forsåvidt jenta også ;)) og den så helt uskadet ut. Spurte om hun hadde forsikring på hunden, det hadde hun også. Ga henne beskjed om at det skulle vise seg i ettertid at hennes hund hadde blitt skadet (f.eks. at den etter hvert begynnte å halte) så skulle hun bare ta kontakt slik at veterinæromkostninger ikke kom til å belaste henne. Hun tvilte på at hun kom til å finne noen skader, var for det meste bare hyggelig og blid.

 

Det jeg ønsker å dra i gang en liten diskusjon om er om jeg kunne ha gjort noe bedre? Har aldri vært i en slik situasjon før, tror jeg gjorde det eneste rette når det gjaldt "etterarbeidet".

 

I utgangspunktet var det jeg som ikke hadde min schäfer i bånd, men hun hadde det. Jeg befant meg på privat eiendom, hun befant seg på en vei. Juridisk sett har jeg kanskje (usikker her) loven på min side, men likevell kunne jeg ha tenkt med hodet litt mer. Neste gang vil jeg nok være mer oppmerksom på om hundeeiere spaserer forbi eiendommen min først.

 

Når det gjelder slosskampen mellom min og hennes hund så var det ingen ting jeg eller hun kunne gjøre. Man løper ikke mellom to så store hunder for å stoppe et slagsmål. Da kan man bli skadet selv. Vi trakk oss begge litt tilbake og ropte på hver vår hund. Jeg ropte "Oscar, kom her!!" flere ganger uten at det var til noen nytte. Til slutt snudde jeg ryggen til hundene og gikk mot døra, først da fulgte min hund etter meg og kampen ble avsluttet.

 

Når jeg kom inn sjekket jeg schäfern min, palterte hele kroppen for å finne sår eller skader. Jeg var bra sint på han, men det er vanskelig når han er en sånn søt bjørn som han er! :love: Så på hele hunden at han skjemtes.

 

Ja.. så, hva kunne jeg gjort bedre? Noen råd eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du klarte situasjonen veldig bra. Dette er vel bare noe som kan skje når man har hund. Hvis ingen av hundene ble skadet, blir det vel neppe noen problemer senere. Tror ikke det var så mye du kunne gjøre for å hindre slåsskampen i dette tilfellet, etter det jeg forstår. Det nytter liksom ikke ha på bånd når man leker med hunden i sin egen hage..

Lenke til kommentar

For det første så har du IKKE loven på din siden når hunden ikke lenger befinner seg på eindommen din og i tillegg ikke er i bånd. Altså jenten hadde kontroll over hunden sin siden hun hadde bånd på den mens din stakk av fra deg og eindommen din og den var løs. Skulle hun anmelde så har du ikke mye du skulle sagt.

 

Når det gjelder takling av hunder som slåss så gjorde du desverre det mange uvitende hundeeiere gjør når hundene havner i slåsskamp og det er å rope etter dem. Dette tar de som ren kamprop. Om du ser på grupper med hunder og 2 skulle ryke i hverandre så vil resten bli giret og bjeffe iherdig da de holder med den ene eller den andre. Altså en medlem i flokken er giret og girer den andre hunden som er i slåsskamp enda mer. Roping og hoing fra mennesker vil bare hisse hunden opp.

 

Nå er eg usikker med kordan man takler en schæfer som slåss for schæfere er kjent for å "sakse" når de slåss men om den skulle holde fast i den andre hunden så er sies det at man kan ta fatt i bakbena og løfte disse og vri slik at hunden mister fotfestet og når man vrir så har hunden ikke noe valg enn å slippe. I kampens hete kan en stresset hund bite eier siden den er i slåss modus og ikke tenker seg om. Å løpe fra hunden kan også virke som det gjorde her. Hadde de virkelig vært i seriøs slåsskamp hadde hunden neppe sluttet med det første.

 

Prøv lær hunden å holde seg hos deg når han er løs i eindommen din eller i det minste vær obs på at det ikke er andre hunder i nærheten. Det beste ville å få større gjerde eller koble hunden til langline eller kraftig løpestreng.

 

Vær en god eier og ikke la dette skje igjen.

 

Edit: Tråden er forresten feilpostet. *flyttes*

Lenke til kommentar

Når hunden din har angrepet en gang, kan det meget sannsynlig skje igjen. Du får ta å passe godt på fremover, og ha i bakhodet at hunden din kan angripe igjen De fleste hannhunder vil sloss en gang i livet, og det kan enten være forsvar av revir, visning av dominans, eller at man treffer på feil hund. Schæfere er også ganske framtrende og direkte og tøffer seg mer, og dermed lettere å havne i bråk.

 

Ha hunden i løpestreng utendørs (eller om du har orntlig gjerde) , ha hunden i bånd når du går tur. Helst unngå å hilse på andre hannhunder som er jevngamle eller eldre, og skal du ha leke kamerat så hold deg til en fast en som har funnet sin plass med hvarandre, eller en tispe.

 

Men det gikk jo bra hele situsjonen. Det kunne gått værre. Man lærer av ting som dette, men det er ubehagelig når det skjer..

Endret av Myrsnipa
Lenke til kommentar
Schæfere er også ganske framtrende og direkte og tøffer seg mer, og dermed lettere å havne i bråk.

Hvor i all verden har du dette fra?

 

 

@ trådstarter; Hvis ingen av hundene ble skadet, er det vel ikke så store slåsskampen og ingen skade skjedd. Det at det i det hele tatt ble slåsskamp kan like godt være fordi den andre hunden gikk i bånd og kanskje eieren ble engstelig.

 

Det jeg lurte litt på var at du ikke ville gå mellom hundene men ropte på din. Den kom når du gikk vekk, ganske naturlig da den ikke følte noe støtte fra deg. Men så sier du at du tok den hardt? Når da?

 

Dersom det var når den kom til deg mener jeg det var veldig feil. Da gjorde jo den noe som var veldig bra og skulle fått masse ros. Den sluttet jo å slåss for å følge deg hjem?

 

At den krøp og "forsto den hadde gjort noe galt" er en egenskap vi mennesker har lett for å tilegne hundene våre. Beklager, men hunder er ikke mennesker. De er derimot særdeles flinke til å lese kroppspråk. Kan vel tenkes at du virket ganske truende på den når du var forbannet. Tell til 10..........sånn ca 10 ganger..... :)

Lenke til kommentar

Mtp. at du har det juridiske på din side -- nå skal ikke jeg si noe med sikkerhet, men selv på privat eiendom, så skal hunden være i bånd/løpestreng om den ikke er tilstrekkelig inngjerdet, såvidt jeg vet.

 

Ellers må jeg si du taklet alt ganske bra, er ikke alle hunde-eiere som er like greie med sånt. :)

Lenke til kommentar
Hvor i all verden har du dette fra?

 

Mange schæfereiers erfaring og min egen. (trener selv i schæferhundklubb) Selv om ikke alle er sånn, så er mange slik. De brummer og boffer og bjeffer, mest bare for å skal tøffe seg, og selv om de ikke nødvendigvis er så tøff som de skal ha det til, så er det lett at dette skaper trøbbel, pga kommunikasjons problemer. (at andre hunder misforstår, etc)

Hvorfor denne hunden angrep vet man jo ikke, men jeg mener at noen raser har lettere å havne i bråk enn andre.

 

Min rase er også slik. rasen er kjent for å ha et litt rart hundespråk. De kan være usikker, men alikevel gå på å kjefte/ ikke være underdannig osv., og dette kan gjøre andre hunder usikkre selv og dermed kansje det blir bråk ut av det.

Endret av Myrsnipa
Lenke til kommentar

Nå har jeg min 3. schæfer og har aldri opplevd noen av disse som en som havner lett i trøbbel. (1 tispe og 2 hanhunder). Tvertimot har alle 3 vært veldig sosiale både med andre hunder og med folk. Den siste er i overkant sosial, men han er bare litt over 5 mnd nå. :love:

 

Det jeg har sett, og kan være enig i, er at mange schæferhundeiere trener mest/er mest sammen med andre schæfere. Da kan en schæfer ha problemer med å tolke andre rasers kroppspråk og ikke vise rette signaler til andre. Samtidig har schæferen mange steder fått et ufortjent dårlig rykte og enkelte hundeeiere blir engstelige når de ser en schæfer noe som igjen kan smitte over på hunden. Jeg tror kanskje dette kan medføre litt trøbbel innimellom.

 

Det er ikke lett å være schæferhundeier, men du så moro......... :)

Lenke til kommentar

Du skal vel ikke rope på hunden din om den allerede er sint på en annen hund, den kan godt tolke det som om du "bjeffer" og er sint på den andre hunden, du også. Ellers gjorde du vel det riktige angående "etterarbeidet", men tror ikke du har noen lov på din side.

 

Hunder skal forresten sloss ganske så kraftig før de begynner å skade hverandre skikkelig. To handhunder går sjeldent så langt, da de bare sloss til de finner ut hvem som er sjefen, men om to tisper begynner å sloss kan det gå ganske gale.

 

Hunden min har havnet i slosskamp én gang, og da var det fordi en løshund fulgte etter oss mens vi gikk på tur. Jeg prøvde å "jage" vekk den andre hunden da den ødelagte hele turen for oss, men hunden min tolket dette som om vi skulle angripe den, og hun satte igang. Gikk ganske villt for seg, men hun (labarador, springer spanniel og boarder collie) klarte å jage vekk en 3 ganger så stor hund (schæfer + airedale terrier) uten noen skader. Men hun har jo blitt påkjørt av en bil i 80 km/t uten noe mer enn et par skrubbsår, så hun tåler nok litt.

Lenke til kommentar

Med hensynt til "loven på min side". Den generelle båndtavngen for hunder er:

Lov om hundehold (hundeloven):

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt

Men de enkelte kommuner kan ha innført ekstraordinær båndtvang andre perioder av året (dette er ganske normalt). For Tromsø er den generelle båndtvangen 1. april til 30. september. Det kan også være innført ekstraordinær båndtvang grunnet snømengder, lokale dyr m.m. utover dette tidsrommet

Lenke til kommentar

Syntes du løste det veldig bra med tanke på det etterpå.

Men er du sikker på at det var "slåsskamp", og ikke bare lekeslåssing? Om hunden ga seg når du begynte å gå kan det jo bety at den ikke tok det seriøst.

 

ENDRET: Med tanke på "etterpå" mente jeg det å ta kontakt med jenta, sørge for at alt var bra osv.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Eg tror det verken var slåssing eller leking men rett og slett kranling. Når 2 hunder krangler blir det masse lyder og det ser voldsomt ut men om det ikke er bitemerker var det bare kranling om rang/dominans.

 

Hadde det vært slåsskamp skal eg love deg at du hadde funnet sår på hundene. Lek var IKKE.

 

Å ta hunden når den kom bort til deg var ikke riktig. Den vet ikke at den får kjeft fordi den kranglet/slåss men tror at den får kjrft fordi den kom bort til det.

Lenke til kommentar
Med hensynt til "loven på min side". Den generelle båndtavngen for hunder er:

Lov om hundehold (hundeloven):

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

       I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt

Men de enkelte kommuner kan ha innført ekstraordinær båndtvang andre perioder av året (dette er ganske normalt). For Tromsø er den generelle båndtvangen 1. april til 30. september. Det kan også være innført ekstraordinær båndtvang grunnet snømengder, lokale dyr m.m. utover dette tidsrommet

7934407[/snapback]

Reglene får båndtvang har ikke noe med episoder som dette å gjøre. Det er en vanlig misforståelse. Båndtvang er for å verne fugl & vilt i perioden de yngler.

 

Derimot heter det at man skal ha kontroll på hunden til enhver tid (hele året). Noe trådstarter ikke hadde i dette tilfelle, og forsåvidt har innrømt.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes at du slik du fremstår er en verdig hundeeier, da du tør å ta bikkja i nakkeskinnet og å vise den hvem som er sjefen... de fleste hundeeiere bare gir blaffen i det og kommer med unskyldninger om at det bare var leking også videre, det er greit at dette kanskje er en måte for hunder å leke på, men det er ikke sikkert at jenta syntes at dette var en koselig opplevelse, så måten du taklet den på var perfekt... det som irriterer mest er når du ser slike svære voffser begynner å hoppe på små barn som ikke er hundevante.. og når da ikke eieren slår ned burde bikkja blitt avlivet.. kan du tenke deg den følelsen... her går du så vidt over metern høy, og alt du hører er at bikkjene er greie og ikke gjør noe...Så plutselig hopper den svære bikkja av et monster opp på deg og begynner å kanskje sleike deg i trynet... mens eiern ser på dette som "lek" eller hilsing.. da er det noe som er kraftig galt...

 

Men som sagt du er en av de eierne som takler slikt bra og som kan gå tur med bikkja, med et høyt hevet hode...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Jeg la schäfern min i bakken og tok han i nakken slik at han hylte godt vil jeg si, underkuet og med hevet hode følgte han etter meg inn i gangen hvor jeg lukket døren. La så på sprang for å lete etter jenta med den andre hunden.

......................Jeg ropte "Oscar, kom her!!" flere ganger uten at det var til noen nytte. Til slutt snudde jeg ryggen til hundene og gikk mot døra, først da fulgte min hund etter meg og kampen ble avsluttet.

 

7917102[/snapback]

Bikkja skjønner ikke hva den blir straffa for med mindre du tar den med engang. F.eks hvis en bikkja stjeler mat fra et bord så må du ta den med engang den gjør det, ikke etterpå, da vil den ikke skjønne hva den blir straffet for.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...