Gå til innhold

Acer 24"AL2423W LCD, er denne god?


Yidaki

Anbefalte innlegg

Heisann

Har nå oppgradert alt av komponenter til pc,men vil ha en ny lcd skjerm. Tenkte på Acer 24" AL2423W. Vil ikke bruke mer enn maks 6500 - 7000. Er det noen som har denne og kan si litt om den, eller eventuelt noen som har funnet tester av den? All info tas imot med stor takknemlighet:)

 

link til skjermen: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68102

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De viktigste forskjellene er nok antall inputs, og kanskje litt forskjell i bildekvalitet. Han som skrev review i den nevnte forumtråden mente også at det var mindre input-lag på Acer'n.

 

Begge skjermene har trøbbel med å kjøre i opprinnelig aspect ratio. Dersom man ikke trenger "14" forskjellige inputs, så er nok Acer'n et godt alternativ.

Lenke til kommentar
De viktigste forskjellene er nok antall inputs, og kanskje litt forskjell i bildekvalitet. Han som skrev review i den nevnte forumtråden mente også at det var mindre input-lag på Acer'n.

 

Begge skjermene har trøbbel med å kjøre i opprinnelig aspect ratio. Dersom man ikke trenger "14" forskjellige inputs, så er nok Acer'n et godt alternativ.

7919124[/snapback]

 

 

Hva mener du ang trøbbel for aspect ratio? Ellers virker det jo utifra den testen at Aceren er en god skjerm ?

Lenke til kommentar
Heisann

Har nå oppgradert alt av komponenter til pc,men vil ha en ny lcd skjerm. Tenkte på Acer 24" AL2423W. Vil ikke bruke mer enn maks 6500 - 7000. Er det noen som har denne og kan si litt om den, eller eventuelt noen som har funnet tester av den? All info tas imot med stor takknemlighet:)

 

link til skjermen:   http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68102

7910661[/snapback]

 

Jeg har skjermen og er delvis fornøyd. Problemet er at den med enkelte videokort, særlig Nvidia 8800 serien tror jeg, sliter med endringer i oppløsning og frekvens. Den bestemmer seg stadig for å bytte hva den aksepterer av inngangsignal (D-SUb/DVI) eller nekter alle, eller den viser en annen oppløsning enn den som er valgt. Jeg venter i øyeblikket på svar fra Acers service-partner for å levere inne skjermen for å få det fikset.

Problemet er velkjennt på nettet, og du finner problemet beskrevet en rekke steder. Det gjelder derimot ikke alle, og selvsagt er dette en garantisek som de må fikse opp i. Ingen har så langt jeg har sett forsøkt å skyve dette over på Nvidia. Liknende problemer har dukket opp på andre skjermer også. ViewSonic tror jeg, eller var det VideoSeven, anyaway...

Bortsett fra dette problemet er jeg fornøyd selv om jeg må innrømme at jeg ikke har studert fargekalibreringen. bare tatt den ut av boksen og startet å spille :-) Iriterer du deg over baklys-leaksje så ligg unne. Med helt svart skjerm kan man se litt lekkasje i alle fire hjørnene.

Sjekk linken i posten over. Den har mye bra info om skjermen.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

yidaki: "Trøbbel med aspect ratio" = skjermen strekker bildet i stedet for å beholde opprinnelige dimensjoner. La oss si at du kjører inn et signal i 4:3 format, f.eks. 1600*1200. Mange WS-skjermer vil da strekke dette bildet ut i WS-format, noe som fører til at bildet ser helt merkelig ut. En sirkel vil bli oval, et kvadrat vil bli et rektangel osv..

 

Jeg leste gjennom hele den forumtråden, og det virker som om folk er veldig fornøyd med den. Det er dog noe rusk innimellom som får meg til å lure litt. Skjermen ser f.eks. ut til å være kresen på DVI-kabelen som brukes.

 

Babelfisken: Hvor ille er baklyset? Kan ikke huske så mange andre har nevnt det. Kan det være noe som er spesielt for din skjerm?

Lenke til kommentar
yidaki: "Trøbbel med aspect ratio" = skjermen strekker bildet i stedet for å beholde opprinnelige dimensjoner. La oss si at du kjører inn et signal i 4:3 format, f.eks. 1600*1200. Mange WS-skjermer vil da strekke dette bildet ut i WS-format, noe som fører til at bildet ser helt merkelig ut. En sirkel vil bli oval, et kvadrat vil bli et rektangel osv..

 

Jeg leste gjennom hele den forumtråden, og det virker som om folk er veldig fornøyd med den. Det er dog noe rusk innimellom som får meg til å lure litt. Skjermen ser f.eks. ut til å være kresen på DVI-kabelen som brukes.

 

Babelfisken: Hvor ille er baklyset? Kan ikke huske så mange andre har nevnt det. Kan det være noe som er spesielt for din skjerm?

7921768[/snapback]

 

 

Baklys har aldri irritert meg så masse, men det er nok grader av det og da..har hatt en Viewsonic Va1912w en stund nå, på alle måter en helt grei skjerm, men tror nok en 24 Acer (som nevnt i tråd), eller muligens en Samsung SyncMaster 225BW, vil være en helt annen verden..uansett,tenker bestille en imorgen, tror nok det bli den Acer skjermen...den virker uansett grei nok da, for å si det slik, håper bare ikke det blir så mye tull med nevnte baklys eller dette med oppløsning.

Lenke til kommentar
yidaki: "Trøbbel med aspect ratio" = skjermen strekker bildet i stedet for å beholde opprinnelige dimensjoner. La oss si at du kjører inn et signal i 4:3 format, f.eks. 1600*1200. Mange WS-skjermer vil da strekke dette bildet ut i WS-format, noe som fører til at bildet ser helt merkelig ut. En sirkel vil bli oval, et kvadrat vil bli et rektangel osv..

 

Jeg leste gjennom hele den forumtråden, og det virker som om folk er veldig fornøyd med den. Det er dog noe rusk innimellom som får meg til å lure litt. Skjermen ser f.eks. ut til å være kresen på DVI-kabelen som brukes.

 

Babelfisken: Hvor ille er baklyset? Kan ikke huske så mange andre har nevnt det. Kan det være noe som er spesielt for din skjerm?

7921768[/snapback]

 

 

Baklys har aldri irritert meg så masse, men det er nok grader av det og da..har hatt en Viewsonic Va1912w en stund nå, på alle måter en helt grei skjerm, men tror nok en 24 Acer (som nevnt i tråd), eller muligens en Samsung SyncMaster 225BW, vil være en helt annen verden..uansett,tenker bestille en imorgen, tror nok det bli den Acer skjermen...den virker uansett grei nok da, for å si det slik, håper bare ikke det blir så mye tull med nevnte baklys eller dette med oppløsning.

7922729[/snapback]

 

 

Det kan virke som om de har en ny versjon av skjermen ute allerede. Ny skjerm er på vei ut til posten i dag var det jeg fikk beskjed om akkurat nå. Da er det grunn til å tro at du også får en skjerm som ikke har dette problemet, evt at du får den byttet i en ny en. Det er hvertfall tydelig at de anerkjenner problemet uten masse styr, også ved firamkjøp som mitt er :-)

Lenke til kommentar

Bare lurte på 1 ting til; Den Acer har jo en oppløsning på 1900 x 1220. Er ikke det kvalifisert til å takle 1080p signaler da? Er litt forvirret med dette HDCP...en kamerat av meg kjøpte denne nettopp:

https://prisguiden.no/product.php?productId=52399

Den har HDCP støtte står det. Er dette kanskje en bedre monitor enn den 24"Aceren, og burde jeg heller gått for denne? Håper bare noen kan klare opp i dette, vil egentlig bestille skjerm senere ikveld..takk på forhånd

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar

Bare for å flisespikke litt: 1920x1200, ikke 1900x1220.

 

Ja, det gjør at den kan spille av 1080P på full oppløsning.

 

Den du lenker har bare 1680x1050 og får dermed ikke kjørt 1080P i full oppløsning.

 

HDCP er bare en krypteringsbrikke som gjør at du kan spille av DRM-kryptert 1080P direkte fra en Blueray-spiller hvis skjermkortet ditt også har HDCP. HDCP har ingenting å si dersom du skal spille av DRM-fri 1080P-film fra harddisken.

Lenke til kommentar
Bare for å flisespikke litt: 1920x1200, ikke 1900x1220.

 

Ja, det gjør at den kan spille av 1080P på full oppløsning.

 

Den du lenker har bare 1680x1050 og får dermed ikke kjørt 1080P i full oppløsning.

 

HDCP er bare en krypteringsbrikke som gjør at du kan spille av DRM-kryptert 1080P direkte fra en Blueray-spiller hvis skjermkortet ditt også har HDCP. HDCP har ingenting å si dersom du skal spille av DRM-fri 1080P-film fra harddisken.

7928008[/snapback]

 

Tusen takk :) det var en kjempegrei forklaring, ble med et litt lettere til sinns her. Da har jeg 99%bestemt meg for å bestille Acer ikveld, tror den er bra..

 

(ny hardware og oppgraderinger kan jo gjøre meg lettere sprø til tider, drømmer jo nesten om det..galskap, men kjekt og da:)

Lenke til kommentar
yidaki:

Babelfisken: Hvor ille er baklyset? Kan ikke huske så mange andre har nevnt det. Kan det være noe som er spesielt for din skjerm?

7921768[/snapback]

 

Tja, når jeg tester i halvmørkt rom og slår på skjermen er det tydelig lekasje i alle fire hjørnene. et 90 graders kaestykke avtagende fra selve hjøret og utover ca 4 cm men der gjennomlysingen kun er intens helt innerst i hjørnet.

Med en 4:3 musikkvido og svarte kanter synes fortsatt ca 1 cm med avtagende lys i de øvre hjørnene.

 

Vil nok være avhengig av instillinger og lys i rommet hvor plagsommt det er. Når jeg ser på det nå er det ganske ille, men rommet har ganske dempet belysning og skjermen har noe høy lysstyrke nå.

 

Tror gjerne min kan være verre enn snittet. Det finner jeg ut i løpet av uka, når ny skjerm ankommer jobben :-)

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg denne skjermen også :)

 

Etter linken wiak gav så høres den jo bra ut, og å kjøre skjermen i 16:10 skulle ikke

være noe problem....

 

Det med baklyset lurer jeg litt på, ikke så mye som er nevnt om det i reviewet,

så kan nok være babelfisken som har vært litt uheldig.

Uansett så er ikke baklys noe problem for meg, siden bror min har en LCD

som lekker ganske mye, synes ikke det er plagsomt...

 

...men en død pixel vil nok kanskje kunne irritere meg, far min har en, derfor bestiller

jeg over nettet så jeg bare kan sende den tilbake hvis jeg oppdager en...

 

Gir lyd fra meg når jeg har testa den :roll:

Lenke til kommentar

Tenkte bare si litt om Acer jeg nå har kjøpt.

Herregud for en bra skjerm, enklere kan jeg ikke si det.

Fra første stund jeg koblet den sammen med mine andre nye komponenter, fungerte den med det samme. Ikke noe tull med "no signal".

Bildet er fantastisk bra, har bittelite granne baklys helt nederst til høyre, men det er så minimalt at jeg legger så og si ikke merke til det. Ingen døde pixler eller noe.

 

Aldri har en oppgradering av komponenter følt så sinnsykt deilig, og sammen med 2gb - 800mhz OcZ, IntelDuo 6600, Gigabyte DS4 og Club3d 8800Gtx er dette bare helt rått. Kan sitte og se opptil 4-5 - 1080 p filmer uten hakking, og femdeles gjøre ting i bakgrunnen.

Sortnivået på skjermen er utmerket, fargene også..vet faktisk ikke hva jeg kan si av negative ting om dette nå, kommer ikke på noe.

 

Kanskje jeg har vært heldig med skjermen og fått den nye batchen uten problemer, men uansett, denne anbefaler jeg til alle, den er RÅ :p

Endret av Yidaki
Lenke til kommentar
Tenkte bare si litt om Acer jeg nå har kjøpt.

Herregud for en bra skjerm, enklere kan jeg ikke si det.

Fra første stund jeg koblet den sammen med mine andre nye komponenter, fungerte den med det samme. Ikke noe tull med "no signal".

Bildet er fantastisk bra, har bittelite granne baklys helt nederst til høyre, men det er så minimalt at jeg legger så og si ikke merke til det. Ingen døde pixler eller noe.

 

Aldri har en oppgradering av komponenter følt så sinnsykt deilig, og sammen med 2gb  - 800mhz OcZ, IntelDuo 6600, Gigabyte DS4  og Club3d 8800Gtx er dette bare helt rått. Kan sitte og se opptil 4-5 - 1080 p filmer uten hakking, og femdeles gjøre ting i bakgrunnen.

Sortnivået på skjermen er utmerket, fargene også..vet faktisk ikke hva jeg kan si av negative ting om dette nå, kommer ikke på noe.

 

Kanskje jeg har vært heldig med skjermen og fått den nye batchen uten problemer, men uansett, denne anbefaler jeg til alle, den er RÅ  :p

7950675[/snapback]

 

Du er nok ikke den eneste som er strålende fornøyd. Etter en del sommel hos Acers service partner ringte jeg i går og etter en liten disputt ble vi enige i at jeg kunne komme innom (på vei fra jobben) og da fikk jeg en revidert skjerm. Den hadde fått noen kråketær av nonen tall bakpå revisjonsnumeret under foten. Skjermen var tydeligvis ikke ny da den kom i splittet pakke uten kabler. Jeg hadde uansett lagt igjen kabler, manual og cd hjemme så jeg lot esken også bli igjen. Vel hjemme kunne jeg puste lettet ut:

- Ingen problemer med signal

- Minimalt baklys

- Ingen døde piksler

 

Så nå er jeg også kjempefornøyd :D

 

Likevel, det er mange som har problemet og nå var det umulig å finne ordren min uten ordrenr eller serienr, mens de for to uker siden fannt den på 10 sek. Antallet returer på modellen har altså eksplodert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...