Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bil(produsent) er verst på vinteren?


Goliath

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer på

peu505break86.jpg

 

Begrunnelse: elendige kjøreegenskaper, dårlig framkommelighet og ca null vekt over bakhjulene. Etthjulstrekk hjelper ikke på det heller.

 

Og det kommer fra en som liker å kjøre kjelke. Man må bare ha teknikken inne, som det ble sagt over her. Sving mot høyre når du gir gass, og skal du svinge vrir du rattet motsatt vei og styrer med bakhjulene. Jeg har heller ikke stått fast så langt i vinter ;)

7910776[/snapback]

 

Denne er virkelig ille. Selv bare på våt vei.

 

Den verste bilen jeg hadde var en Mustang med V8, luggete automat helårsdekk. Slet bort 2 sett med kjettinger på en vinter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hadd en Merc 300 w124 uten sperre. Hadde hørt masse drit om disse bilene angående fremkommelighet. Men i løpet av de årene jeg hadde den, så sto jeg aldri fast. Kan faktisk ikke huske at jeg måtte rygge ned en bakke for at jeg ikke kom opp på første forsøk heller. Jeg var nøye med å ha bra dekk (piggfri) og en sekk ballast i bagasjen.

 

Men dårlige biler som jeg har kjørt på vinterføre må vel være 80-mod Mazda 929, Transit Pickup. Min første bil var ikke den beste på vinterføre den heller, en Taunus Bravo med 2.8 Granada motor. Var faktisk veldig glatt på sommerføre med den!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Verste bilen jeg har kjørt på vinterføre er nok Mazda 626, men nå hadde den piggfritt, mot pigg på de 2 andre jeg har kjørt. Suzuki Grand Vitara 06, liker jeg ikke å kjøre, men kommer seg jo bedre fram en Mazdan.

 

Den beste vinterbilen jeg har kjørt er Ford Sierra 2.0i CL 4x4. Gleder meg til jeg får inn motoren igjen å få kjørt "go'bilen" igjen :D

 

Bilen til pappa Chevrolet Silverado 2500HD 03' er jo en grei vinterbil, hadde nok ikke vert det hvis ikke han hadde hatt på Glassfibertopp på planet, for den veier jo 100-200kg, og gir bedre trykk. Men den kommer seg dårlig fram uten 4x4 på.

 

Verste jeg har sitti på med er nok mormor sin Mitsubishi Lancer med FWD og Automat, Nesa vil bare ut i sving hvis ikke man hjelper til med "brekket". Møkkabil, men er grei nok hvis man kjører sakte, noe mormor gjør :p

Lenke til kommentar
Det værste jeg har kjørt på vinteren på er en Polo 1,2 med ESP. ESP struper motoren så mye at det håpløst å kravle seg frem. Uten ESP er den helt grei egentlig.

 

Har egentlig hatt lite problemer på vinteren i bil, og det tiltross for at min første bil var en Taunus :)

8043084[/snapback]

 

Hmm, litt merkelig det der. Jeg har en 2005 Skoda Fabia med samme motor, 1.2 HTP, og med ESP. Det er en veldig lik bil, på flere måter. Den er absolutt ikke noe problem på vinterføre, og ESP systemet gjør at jeg nærmest kan gi bånn gass gjennom en rundkjøring på glatt føre, mens bilene bak prøver det samme, og jeg ser de forsvinner ut til høyre i bakspeilet. Artig. :thumbup:

Lenke til kommentar
Det værste jeg har kjørt på vinteren på er en Polo 1,2 med ESP. ESP struper motoren så mye at det håpløst å kravle seg frem. Uten ESP er den helt grei egentlig.

 

Har egentlig hatt lite problemer på vinteren i bil, og det tiltross for at min første bil var en Taunus :)

8043084[/snapback]

 

Hmm, litt merkelig det der. Jeg har en 2005 Skoda Fabia med samme motor, 1.2 HTP, og med ESP. Det er en veldig lik bil, på flere måter. Den er absolutt ikke noe problem på vinterføre, og ESP systemet gjør at jeg nærmest kan gi bånn gass gjennom en rundkjøring på glatt føre, mens bilene bak prøver det samme, og jeg ser de forsvinner ut til høyre i bakspeilet. Artig. :thumbup:

8055683[/snapback]

Gromle tenker nok ikke på bånn gass gjennom svinger, men mer på å komme seg f.eks opp en glatt bakke fra stillestående.. ;)

Da kveler alle ESP motoren, så man ikke får kraft til å klatre. Derfor skrur man av ESP og bruker teknikk istedet, så sant man er i besittelse av den, i slike situasjoner. :)

Lenke til kommentar
Det værste jeg har kjørt på vinteren på er en Polo 1,2 med ESP. ESP struper motoren så mye at det håpløst å kravle seg frem. Uten ESP er den helt grei egentlig.

 

Har egentlig hatt lite problemer på vinteren i bil, og det tiltross for at min første bil var en Taunus :)

8043084[/snapback]

 

Hmm, litt merkelig det der. Jeg har en 2005 Skoda Fabia med samme motor, 1.2 HTP, og med ESP. Det er en veldig lik bil, på flere måter. Den er absolutt ikke noe problem på vinterføre, og ESP systemet gjør at jeg nærmest kan gi bånn gass gjennom en rundkjøring på glatt føre, mens bilene bak prøver det samme, og jeg ser de forsvinner ut til høyre i bakspeilet. Artig. :thumbup:

8055683[/snapback]

Gromle tenker nok ikke på bånn gass gjennom svinger, men mer på å komme seg f.eks opp en glatt bakke fra stillestående.. ;)

Da kveler alle ESP motoren, så man ikke får kraft til å klatre. Derfor skrur man av ESP og bruker teknikk istedet, så sant man er i besittelse av den, i slike situasjoner. :)

8058108[/snapback]

 

Er akkurat det jeg tenkte på ja. På ren flatmark har jeg ingenting imot ESP. Selv om jeg synes den slår inn litt vel tidlig på Poloen.

Lenke til kommentar

Min stemme går til denne:

post-97251-1173044929_thumb.jpg

 

Mer ubrukelig fremkomstmiddel på holka har jeg aldri kjørt. Nå kjører jeg riktignok disse bilene en sjelden gang i jobben, da jeg vanligvis har fwd. Men med all vekt foran og drivhjul bak så sier det seg vel selv at dette er sørgelige greier.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hittil er vel MX-5 noe av det verste (men også den morsomste) jeg har vært borti, mens min egen kjære Pug 306 cab er den som kommer seg frem og knapt nok spinner i det hele tatt !

 

Jeg har ikke engang vært i nærheten av å stå å spinne (og dermed måtte snu/rygge) på min daglige rute fra Røa via Midstuen ned til Slemdal så til Sandaker og ikke minst samme vei tilbake. I vinter var det opptil 4-5 biler HVER DAG, som ikke kom opp en av de mange stigningene !

 

Hysterisk artig å se ansiktene på spes. yngre "Pappa-gutter" med all verdens elektronikk, drift på alle 4 hjulene, og med pigger i tillegg der jeg kommer i "lett trav" med min stolte løve kun i ført piggfrie dekk :tease: .

 

Hjelper fælt å ha fohjulstrekk og 1363 kg på en såpass liten bil !

Endret av fredster
Lenke til kommentar
Er også lurt med smale vinterdekk siden da får man mer press på. men ser jo ikke akkurat helt bra ut å komme med 175 dekk da :p

7909864[/snapback]

 

 

Jeg kjører faktisk med 175 på bilen, og jeg gikk opp i dimensjon når jeg bytta til vinterdekk.

 

 

edit: men kan vel være enig i at mercedes er noen drittbiler på vinterføre.

Kjørte opp etter en (som kjørte baklengs opp bakken :!: ) og må si jeg trakk på smilebåndet.

 

Lage biler til en halv million kan de, men kjøre på glatta kan de ikk!

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...