Gå til innhold

Netshop ASA- brukerfeil eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg står i alle fall igjen med det dilemmaet at jeg må skaffe meg en ny XP- lisens med SP2 for å teste om det virkelig er slik at denne maskinen er så lunefull at en ren  WINXP PRO- lisens ikke kan brukes. Det er jo dette Netshop sier.

7907883[/snapback]

Det trenger du jo ikke - du kan slipstreame SP2 med XP-cd'en din, og bruke samme lisens.

 

Du kan evt prøve å pille ut det trådløse nettverkskortet før du installerer (det gjorde at ting klabbet seg for meg en gang ihvertfall. Vet ikke hvorfor.).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amundsf; Hva netshop sier over telefon før dem har tatt en teknisk analyse er likegyldig.  

7907898[/snapback]

 

Vel vel.

 

Spørsmålet er vel heller om feilen er i henhold til det permo fortalte tekniker som ba han om å sende inn maskinen. Feilbeskrivelsen til bileieren i det bileksempelet dit opplyste jo åpenbart om feil informasjon. Han vrengte fullstendig om på tingene. Det tolker jeg det ikke til at permo har gjort. En feilkode er en feilkode...

 

 

Hvis permos informasjonen har vært korrekt og NETSHOPS TENIKKER har TATT FEIL på bakgrunn av den informasjonen, da er det jo IKKE kunden som skal svi for netshops "innkompetanse".

 

Sa teknikker at "du kan godt sende inn maskinen også skal vi se på den. Men finner vi ikke noe må du betale" så er selvsagt saken anderledes.

 

Men sa han bare "send inn maskinen" er det jo netshop som har tatt feil i sine vurderinger og burde være erstattningsansvarlige. Fordi kunden da har gjort sin jobb riktig (opplyst om det han har blitt spurt etter), og feilen ligger da ikke hos kunden. Men hos Netshop som da har analysert denne informasjonen feil.

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Iforhold til innsendingsmetoden har litt å sei. Om teknikeren sa: send inn med referanse "...." så tar eg det, så kan ikkje netshop kreve noko, men viss det blei sendt inn som standard RMA, så står det vel ganske tydeleg i den at netshop har rett til å belaste kunde for problemene som viser seg å vere brukarfeil.

Lenke til kommentar
Netshop har ikke testet maskinen/ lagt inn Win XP på den for virkelig å sjekke at det er dette som er feilen. De baserer seg på en feilmelding som skal være lagt inn på tech- sidene hos Microsoft.

7907883[/snapback]

Det er fullt mulig å teste hardware uten å re-installere Windows. F.eks. med bootbar Linux CD/DVD. Hva med å få et verksted til å se på maskinen dersom du er så sikker på at er hardwarefeil? Strax, Anovo eller InfoCare kan helt sikkert ta en diagnose for deg.

Lenke til kommentar
Netshop har ikke testet maskinen/ lagt inn Win XP på den for virkelig å sjekke at det er dette som er feilen. De baserer seg på en feilmelding som skal være lagt inn på tech- sidene hos Microsoft.

7907883[/snapback]

Det er fullt mulig å teste hardware uten å re-installere Windows. F.eks. med bootbar Linux CD/DVD. Hva med å få et verksted til å se på maskinen dersom du er så sikker på at er hardwarefeil? Strax, Anovo eller InfoCare kan helt sikkert ta en diagnose for deg.

7908797[/snapback]

 

 

Lefdal / Elkjøp klarer så vidt jeg veit dette helt fint, veit at Lefdal alna bruker eurosoft for å teste for HW feil, noe som burde finne det meste :)

Koster deg sikkert noen kroner å få det til å gjøre det da :)

Lenke til kommentar
Så lenge man har en gyldig XP-lisens så er det vel bare å fyre i vei og laste ned et ferdig image med sp2 integrert, evt. slipstreame det selv? Det er tross alt lisensen (product key) man betaler for.

7907917[/snapback]

 

Indeed.

 

En kan også ringe Microsoft og få de til å sende en slipstreamed XP SP2 Installasjons disk mot at man kan bevise at man har en gyldig lisens og at man betaler porto selv.

 

Ingen bør installere XP uten noen service packs på dagens maskiner, det er som å be om problemer, ikke bare med drivere men også når det gjelder ad/spy -ware, trojaner og virus.

 

Å slipstreame SP2 er veldig veldig lett, bare søk på "slipstream sp2" på google og en finner massevis med svar.

 

Så lenge lisensen er gyldig kan du også laste ned et "ulovlig" installasjonsimage, brenne det på en cd og bruke din lisensnøkkel for å installere windows xp helt lovlig.

Lenke til kommentar

Har fulgt med denne tråden et stykke, og ja selv om det er kjipt så ser det ut som at trådstarter er den som bør ta regninga her.

 

Grunnen er ganske enkel, om trådstarter ikke greier å bevise at det er en Hardware feil på maskinen så må han ganske enkelt gå god for at det er problemer med software og at dette er årsaken til blåskjerm.

 

I og med at Netshop har fikset feilen så har de også rett til å ta seg betalt for problemet.

 

Bevisbyrden ligger nok i dette tilfellet på trådstarter.

Lenke til kommentar
Har fulgt med denne tråden et stykke, og ja selv om det er kjipt så ser det ut som at trådstarter er den som bør ta regninga her.

 

Grunnen er ganske enkel, om trådstarter ikke greier å bevise at det er en Hardware feil på maskinen så må han ganske enkelt gå god for at det er problemer med software og at dette er årsaken til blåskjerm.

 

I og med at Netshop har fikset feilen så har de også rett til å ta seg betalt for problemet.

 

Bevisbyrden ligger nok i dette tilfellet på trådstarter.

7909242[/snapback]

 

Netshop har jo ikke fixet noe som helst,den har funnet en forklaring på hvorfor det skjer men ikke testet ut om det er det som virkelig er feilen.

 

Hadde dette hvert et software problem så hadde han ikke fått det til å fungere i 1 år.

 

Han får prøve å legge inn XP men sp2 og se om det funker da.

Lenke til kommentar

Det permo bør gjøre er jo å få tak i en win cd med sp2 for så å installere, for å se om det dette faktisk løser problemet. Dette er noe han burde ha testet ut før han lagde en "Taskenspilleritråd". Hvis det viser seg at problemet fremdeles er der etter installasjon av win xp med sp2, vil jeg si at han har en meget god sak ovenfor netshop. Skulle netshop ha rett, så skylder han faktisk netshop en unnskyldning for de meget sterke anklagene han har kommet med.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner den ikke i detalj; men har fått med meg at dette gjelder installasjon av operativsystem. Kunden har ikke kjøpt OS av oss, men kjøpt maskinen uten programvare og installert dette selv. Når problemet oppstår p.g.a. problemer med installasjonen, og maskinen fungerer som den skal hardwaremessig er ikke dette en garantisak. Vi har derfor tatt oss betalt for å feilsøke samt å rette opp i programvaren, noe jeg mener er både logisk og korrekt. Det ville være fullstendig urimelig om vi skal ta kostnaden på noe vi verken har solgt eller installert. Hadde vi levert maskinen med programvaren installert ville nemlig problemet aldri oppstått.

Vist maskinen til kunde ennå har feilen, har dere strengt tatt ikkje "rettet opp i programvaren".

 

 

At man får blåskjerm på sin PC etter et år er vel rimelig rett om man kjører Windows XP

Kansje for din del, har kjørt samme XP installasjon på denne pcen siden eg kjøpte den for to år siden uten noko problemer med bsod.

XP er faktisk veldeg stabilt til å være laget av microsoft, og så lenge du ikkje har hardware feil, virus/trojaner eller har installert masse junk så får du ikkje problemer med bsod.

 

Det er jo det som er hele saken. Netshop har ikke prøvd å legge inn XP nå for å se om det virker. Når jeg prøvde å legge inn XP på nytt ble det samme type feil som oppstod; nemlig en referanse til driver for en eller annet hardwarekomponent i maskinen. Det eneste Netshop har gjort er å bla i Microsoft tech og funnet et eller annet som jeg ikke vet helt hva betyr. Bare at det må være en WinXP med SP2 og ikke lisensen jeg har som er en ren WinXP med installering av SP ved nedlasting fra Microsoft.

Den eksakte feilmeldingen hadde gjort det letter for oss å hjelpe deg.

 

Når jeg bad Netshop sjekke om det virkelig var en software/ brukerfeil så ville de ikke gjøre dette hvis de ikke fikk betalt.

Så grei er dette selskapet.

Dette er vanlig praksis, som regel blir kunde informert om dette når dei leverer inn ein pc til rep, og vist det er bruker feil så blir dei fakturert ein viss sum. Men det er og vanlig praksis at pcen blir sjekket først for å utelukke hardware feil.

 

Faktisk var det tekniker hos Netshop som bad meg sende inn maskinen da han trodde det var hovedkortet e.l. som var årsaken til den spesifikke feilmeldingen.

Sendte du den bare inn, eller forespurte du etter eit RMA nummer?

 

Og hvordan forklarer trådstarter at Netshop har testet maskinen OK? De lar deg selvsagt ikke beholde en installasjon som gjøres med deres egen OS skive, så du må regne med at de fjerner den installasjonen etter å ha testet maskinen. Så er det da opp til trådstarter selv å sørge for installasjon samt å finne drivere som er kopmpatible med det OS som han bruker.

Ein test installasjon blir (bør) alltid lagt inn på ein test disk, dette kan ha vært det som Netshop gjorde.

Ang. drivere så er faktisk Netshop pålagde til å gjøre drivere tilgjengelig for kunde for populære operativsystem, enten via egne sider eller å linke til den aktuelle produsenten av pcen. Har ikkje sjekket om Netshop gjør dette, for alt eg veit så blei kansje drivere levert med maskinen.

 

Det er også viktig å tenke på at dersom du kjører en clean install av Windows XP, så installerer drivere, og deretter oppdaterer til SP2, ja, da kan det faktisk oppstå ganske mange problemer med drivere som ikke er kompatible.

Har faktisk aldri opplevd dette, og det har blitt ein god del hundre xp reinstallasjoner over åra (Alt fra selv-bygg, ibm, compaq/hp, fujitsu, toshiba, dell, nec + andre mindre merker)

Hadde vært interesangt og lest noko meir om dette. Du veit tilfeldigvis ikkje om noko artikler på nettet som omtaler dette? På forhand takk.

 

Netshop baserer seg (offentlig i alle fall) kun på driverref. på feilmelding som går på PCI.sys- driver og har da funnet svaret hos Microsoft sine tekniske websider.

Hadde nettopp ein PCI.sys bsod på ein maskin som var inne på rep. Fekk feilen under reinstallasjon av xp, problemet her var ein skrape på kundes xp cd. Av ein eller annen grunn blei den filen korrupt og passerte hash testen til installasjons softwaren. For så og krasje installasjonen når den skulle brukes.

 

Har du testet installasjons cden din i ein annen maskin i det siste? Er ikkje sikkert dette er feilen hos deg, men deg kan kansje være verd eit forsøk.

Lenke til kommentar

Netshop har jo ikke fixet noe som helst,den har funnet en forklaring på hvorfor det skjer men ikke testet ut om det er det som virkelig er feilen.

 

Hadde dette hvert et software problem så hadde han ikke fått det til å fungere i 1 år.

 

Han får prøve å legge inn XP men sp2 og se om det funker da.

 

 

Så til denne konkrete saken:

Jeg kjenner den ikke i detalj; men har fått med meg at dette gjelder installasjon av operativsystem. Kunden har ikke kjøpt OS av oss, men kjøpt maskinen uten programvare og installert dette selv. Når problemet oppstår p.g.a. problemer med installasjonen, og maskinen fungerer som den skal hardwaremessig er ikke dette en garantisak. Vi har derfor tatt oss betalt for å feilsøke samt å rette opp i programvaren, noe jeg mener er både logisk og korrekt. Det ville være fullstendig urimelig om vi skal ta kostnaden på noe vi verken har solgt eller installert. Hadde vi levert maskinen med programvaren installert ville nemlig problemet aldri oppstått.

 

Jeg er derfor enig i vår teknikers avgjørelse her, og støtter den 100%.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

 

Det er tydelig at feilen har blitt rettet opp, noe annet kan jeg ikke tolke fra deres svar. Derimot så ser det ut som permo hele tiden bevist unviker dette med å gå inn på at netshop nå har fått maskinen til å fungere og ønsker ikke å betale for at de har fikset problemet.

 

Selvsagt om problemet ikke er løst så må netshop ordne opp i det, men du kan ikke stole blindt på at en pc ikke er problemfri og at du må bruke tid og ressurser på å fikse det, eventuelt bruke annen datakyndig hjelp for å få det til.

Lenke til kommentar
Det er jo det som er hele saken. Netshop har ikke prøvd å legge inn XP nå for å se om det virker. Når jeg prøvde å legge inn XP på nytt ble det samme type feil som oppstod; nemlig en referanse til driver for en eller annet hardwarekomponent i maskinen. Det eneste Netshop har gjort er å bla i Microsoft tech og funnet et eller annet som jeg ikke vet helt hva betyr. Bare at det må være en WinXP med SP2 og ikke lisensen jeg har som er en ren WinXP med installering av SP ved nedlasting fra Microsoft.

 

Når jeg bad Netshop sjekke om det virkelig var en software/ brukerfeil så ville de ikke gjøre dette hvis de ikke fikk betalt.

Så grei er dette selskapet.

7907643[/snapback]

Jeg jobber selv med OEM-produksjon og har en god del erfaring med feilsøking på problem-PC-er. Slik PC-en er solgt har Netshop et ansvar for å sjekke at maskinvaren er i orden. Det finnes program- og maskinvare for å teste de aller fleste komponentene i en PC, og dermed er det på ingen måte noe krav om at Windows skal legges inn som test. Slik jeg forstår svaret til Netshop så har de testet maskinen uten å finne feil, og kan de dokumentere dette så er faktisk bevisbyrden din.

 

Når det er sagt så er installasjon av Windows en veldig fin måte å teste en slik feil på selv om det tar en del tid. Jeg ville nok installert Windows selv som test om jeg skulle få inn et tilsvarende case. For alt jeg vet - stoler verken på deg eller Netshop med den lille informasjonen jeg har om denne saken - så kan det godt være at Netshop har gjort en testinstallasjon på en annen disk før de friskmeldte maskinen

 

 

Faktisk var det tekniker hos Netshop som bad meg sende inn maskinen da han trodde det var hovedkortet e.l. som var årsaken til den spesifikke feilmeldingen.

 

Et svært viktig punkt etter min mening!

 

Stemmer dette er det Netshop som er ute og kjører her. Både juridisk TROR JEG, men i alle fall for ryktet dems er dette ikke bra. HVIS DET STEMMER.

 

- Amund

7907737[/snapback]

Hvorfor er Netshop ute og kjører? Feilsøking over telefon er svært vanskelig, spesielt når man snakker med an bruker som helt klart er farget av sin oppfatning av saken. Man lover seg ikke bort ved å si at feilen muligens kan skylde maskinvare. Teknikeren er i sin fulle rett til å be om å få se på maskinen selv uten at dette medfører noen forpliktelse ut over vanlige retningslinjer. Se forøvring Jankees svar angående eventuelle avtaler som er gjort for innsending, da de er langt mer relevante for Netshops ansvar for faktureringen.

 

Netshop har ikke testet maskinen/ lagt inn Win XP på den for virkelig å sjekke at det er dette som er feilen. De baserer seg på en feilmelding som skal være lagt inn på tech- sidene hos Microsoft.
Det er heller noen overveiende god grunn til at Netshop skal ha installert Windows på PC-en. Så lenge de har testet maskinvaren, som det har et garanti- eller reklamasjonsansvar for så er dette godt nok. Du klarer ikke å bygge en sak på dette, og så vidt jeg ser er det ord mot ord når det gjelder hvor vidt maskinen er testet eller ikke.

 

Det samme OPSYS som jeg har brukt på denne 259- maskinen fra Netshop har jeg brukt på annen bærbar/ stasjonær. Ingenting er i veien med disse maskinene; bare Netshop- maskinen.
Andre maskiner har ingen relevanse, med mindre konfigurasjonen er identisk. Det må du nesten skjønne selv - det er forskjell på to PC-er som ikke har de samme komponenene...

 

Tekniker som bad meg sende inn maskinen trodde også at det var en hardwarefeil/ hovedkort el.
Trodde er vel også et vesentlig ord i denne sammenhengen. Slik man ofte får beskrevet en feil over telefonen er det ofte mange sannsynlige feilårsaker. Man har ikke alltid rett - spesielt når man ikke kan se på maskinene selv. Dette har du vel forståelse for? :) Jeg har selv en PC på vei inn til test som jeg er sikker på at det er en programvarefeil på, men jeg ba om å få den inn siden jeg ikke klarer å utelukke maskinvarefeil, og ikke klarer å rette den med brukeren over telefon.

 

Netshop har sluttet å ta maskiner fra Uniwill som leverer 259- maskinen. Hvorfor vet ikke jeg men jeg har mine tanker.
Du vet at Netshop har kjøpt opp Zepto? Hvorfor levere konkurerende løsninger da? Spekulasjoner hjelper saken din svært lite.

 

 

Jeg står i alle fall igjen med det dilemmaet at jeg må skaffe meg en ny XP- lisens med SP2 for å teste om det virkelig er slik at denne maskinen er så lunefull at en ren  WINXP PRO- lisens ikke kan brukes. Det er jo dette Netshop sier.
Ny lisens nei? Lisensen din er gyldig som bare det - skaff deg bare en ny Windows-CD å teste med. Bor du i Oslo-området så ta kontakt med meg på PM. Jeg har utstyr for feilsjekking av PC-en din og tar gjerne jobben hvis du vil ha hjelp :)

 

 

edit;

Det jeg lurer på er om det oppgitte beløpet dekker feilsøkingen, eller om det også er tatt betalt for at feilen er reparert. Dersom førstnevnte er tilfelle synes jeg Netshop ytt god kundeservice ved å fikse problemet uten å ta seg ekstra betalt for dette. Dersom sistnevnte er tilfelle lurer jeg på om kunden er informert om dette på forhånd, eller om Netshop har tatt seg betalt for ytterligere arbeid uten samtykke fra kunden. Jeg kjenner ikke vilkårene til Netshop, eller eventuelle avtaler som er gjort i denne saken, men synes beløpet var i overkant høyt for bare feilsøking.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Har faktisk aldri opplevd dette, og det har blitt ein god del hundre xp reinstallasjoner over åra (Alt fra selv-bygg, ibm, compaq/hp, fujitsu, toshiba, dell, nec + andre mindre merker)

Hadde vært interesangt og lest noko meir om dette. Du veit tilfeldigvis ikkje om noko artikler på nettet som omtaler dette? På forhand takk.

7909446[/snapback]

Nå forutsatte jeg at det hadde fulgt med en driver-CD. Dersom disse driverne var fra før SP2, så kan det skape en del problemer. For å bruke HP som du nevner, og som jeg har mest erfaring med, så var det veldig mange driveroppdateringer når SP2 kom. Mange av driverne ga blåskjerm dersom de ikke ble oppdatert før SP2 ble lagt inn. Det er umulig å utvikle drivere som man kan garantere at er kompatible med noe som kommer 1-2 år frem i tid av endringer i OS.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra at hver enkelt komponent i teorien fungerer, men når ikke de fungerer med vanlig Windows XP bør selger opplyse kjøper om det. Greit at den virker med det som vel må kalles en spesialversjon av XP, men hvordan skal kjøper kunne lukte seg fram til det? Hvor langt kan man i såfall trekke dette? Kan f.eks. selger si at maskinvaren virker og fakturere kunden for testing selv om det bare finnes drivere til FreeBSD for den?

Lenke til kommentar
Det er vel og bra at hver enkelt komponent i teorien fungerer, men når ikke de fungerer med vanlig Windows XP bør selger opplyse kjøper om det. Greit at den virker med det som vel må kalles en spesialversjon av XP, men hvordan skal kjøper kunne lukte seg fram til det? Hvor langt kan man i såfall trekke dette? Kan f.eks. selger si at maskinvaren virker og fakturere kunden for testing selv om det bare finnes drivere til FreeBSD for den?

7909712[/snapback]

Den har jo fungert? Dermed er det noe som lurer brukeren - gitt at maskinen er testet og funnet feilfri :)

 

 

edit; hardware.no fikk den i alle fall til å fungere med XP SP2:

http://www.hardware.no/tester/baerbar_pc/n..._259ien/19422/2

Endret av enden
Lenke til kommentar

Flott gjort at Netshop var innom denne tråden! :thumbup:

Hvis jeg skal komentere saken selv,så er jeg uenig med Netshop.

Når en PC er "XP-ready",så bør den kunne takle både SP1 og SP2.

Når trådstarter i tillegg har kjørt XP med SP2 problemfritt i over et år,så kan jeg ikke skjønne konklusjonen til Netshop.

Trådstarter har jo heller aldri blitt opplyst om at det han har gjort ikke kan gjøres.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...